En Black Friday-strategi, der rent faktisk bidrager positivt til bundlinjen

På fredag rammes landet endnu en gang af Black Friday hysteri med mikroskopiske priser, omsætningsrekord og blodrøde bundlinjer i alle landets fysiske og online butikker. Alle kæmper for at få den største opmærksomhed på Black Friday og butikken med den laveste pris eller det mest vanvittige tilbud vinder! Men markedsførings- og langtidsværdien udebliver. Med mindre du gentænker Black Friday! Det har vi fundet et godt eksempel på her.

Black Friday er blevet en endnu større begivenhed herhjemme, end udsalget efter jul var i gamle dage. Også selv om hysteriet endnu ikke har noget amerikanske højder. Derover hersker vanviddet for alvor.

Det ender med et tab på bundlinjen

Alle kneb gælder og listen over smarte markedsføringsstunts og tricks til at lokke folk indenfor i din online eller fysiske butik er lige så velkendt, som den er alenlang:

  • Timesalg med nye tilbud hver time
  • Sneak peak-tilbud dagen før
  • Særlige Black Friday-tilbud til folk på din mailingliste
  • Slå terninger om eller skrab rabatten
  • Få rabatten, hvis du kan gætte produktet
  • Få gavekort til oplevelser eller rejser i bonus
  • Særlige tilbud til VIP-kunder

Og vi kunne blive ved…

Fejlen ved alle de forskellige tiltag er, at de ender med at koste butikken penge. For skal tilbuddene virkelig give genlyd, er du nødt til at sælge eller give produkterne væk med tab. Samtidig har du oftest – i hvert fald i de fysiske butikker – øgede omkostninger til medarbejderne. De skal tit arbejde over i dagene op til og på selve dagen, for at få tingene til at hænge sammen.

Black Friday giver ingen kredit hos kunderne

Samtidig giver de gode tilbud ingen loyalitet hos kunderne. De husker måske nok, at de har købt et produkt til en ekstra god pris hos jer. Men kun fordi de så ved, hvor de skal finde de billigste tilbud, næste gang det er Black Friday. Resten af året får I ingen nævneværdig opmærksomhed.

Så når vi skal se helt objektivt på Black Friday, har det hverken nogen markedsføringsmæssig eller omsætningsmæssig værdi for din butik. Det er tilsætning hele vejen hen i banken – og har du slået din opsætningsrekord på dagen, betyder det reelt set bare, at du har gravet et ekstra stort hul i kassen i år.

Giv kunderne merværdi i stedet for gode tilbud

Men nu synes en ny trend at brede sig. Den startede sidste år hos danske Bodylab, der sælger proteinpulver og andre kosttilskud på nettet. I stedet for at sænke priserne, valgte de at give en gave til alle kunder, som handlede hos Bodylab på Black Friday. Gaven blev kaldt en Black Box og indeholdt udover vareprøver på nogle af deres mange kendte kosttilskud, også et helt nyt produkt i fuld størrelse.

Det blev en dundrende succes, som medførte, at Bodylab slog deres hidtidige omsætningsrekord med hele 90 %. I alt langede de 7.500 eksemplarer black boxe med kosttilskuddet BCAA Limited Edition over disken. Det er et særligt proteintilskud, der består af mere komplekse aminosyrer end normalt proteinpulver.

Så selv om de gav nogle produkter væk gratis, endte dagen alligevel med at give overskud, da alle kunder købte de øvrige produkter til fuld pris. Ikke overraskende bruger de samme strategi til Black Friday i år.

Et Black Friday-tilbud med reel markedsføringsmæssig værdi

Black Friday gav således Bodylab en stor markedsføringsmæssig værdi – især for deres nye kosttilskud. Det var altså et Black Friday ”tilbud”, som både bidrog positivt til bundlinjen og forretningens markedsføring. Noget som mange andre butikker sukker efter hvert år både før og efter Black Friday.

Ideen kan sagtens bruges i andre brancher, specielt hvis du ligesom Bodylab har egenproduktion af de produkter, du sælger. Her vil den reelle udgift til gaven jo kun være materiale- og emballageomkostningerne til produktet.

En tilsvarende mulighed er at give en tjeneste som gratis gave på dagen. Især digitale tjenester har sjældent den store omkostning, men kan have en stor værdi for kunderne.

Så har du et nyt produkt eller en ny tjeneste, du ønsker at give en flyvende start? Så kan Black Friday blive dagen, hvor du lancerer dem og giver dem gratis væk, til alle som køber noget hos jer til fuld pris.

Se det er et Black Friday-tilbud, der også har reel værdi for både kunderne og dig og din forretning. Så måske du skulle prøve den nye strategi næste år?

En kommentar til “En Black Friday-strategi, der rent faktisk bidrager positivt til bundlinjen

Skriv en kommentar