5 content marketing trends du bør overveje i 2017

5 content marketing trends der hitter i 2017

Content Marketing trends for det nye år er altid ekstra interessante. Meget tyder på, at vi – om muligt – kommer til at se endnu mere til det i 2017 end nogensinde før. Content-syndfloden ser således ikke ud til at stoppe i 2017, men de enkelte kampagner bliver meget smallere og endnu mere målrettede, end vi allerede har set det. Læs med her og få et bud på, hvilke 5 content marketing trends vi kommer til at se meget mere til i 2017.

Content Marketing slog for alvor igennem for lidt over 10 år siden og efter at have rumlet og rumsteret som den nye trend i en del år, eksploderede det for alvor omkring 2010. Siden har content marketing skabt en sand syndflod af indhold på nettet. Så meget at vi her i 2016 oftere og oftere tager annoncekampagner i brug for at få folk til at læse vores content marketing indhold. Det er lidt ironisk, når man tænker på, at content marketing netop var tænkt som en ”annonceform”, der skulle skaffe gratis trafik til vores hjemmesider, gennem gode placeringer i søgeresultaterne.

Så at content marketing er kommet for at blive og på sin vis har sejret sig selv til døde, er der ingen tvivl om. Spørgsmålet er bare, hvad vi har at vente i 2017. Vi har fundet et par interessante trends, der bliver værd at følge.

Generelt for content marketing trends i 2017: Mere men smallere content

Amerikanske Content Marketing Institute foretager hvert år en undersøgelse blandt alverdens største firmaer, for at finde ud af, hvordan de ser de fremtidige content marketing trends for det nye år.

Ifølge deres undersøgelse skal vi ikke overraskende forvente, at der bliver produceret endnu mere content marketing-indhold i 2017. Men de enkelte kampagner vil blive endnu mere målrettede mod meget snævre og nøje definerede målgrupper, for derved at blive endnu bedre til at skabe superrelevant indhold til den enkelte læser.

Tager vi den trend helt ud i ekstremerne, betyder i praksis, at du skal til at udvikle indhold til hver eneste relevante målgruppe, du kan definere på Facebook. Derved kan du skabe indhold, der er ekstremt målrettet til hver enkelt, lille målgruppe, som det vil være relevant at aktivere i forhold til de produkter og ydelser, I sælger i jeres firma – og så annoncere indholdet overfor dem på Facebook, som AdWords eller hvor det nu måtte være relevant at annonce.

Markedet for kendisbloggere vil boome

Har du ekstrem viden inden for et bestemt område og kan du finde din helt egen, unikke vinkel på det, er det nu, du skal begynde at skabe dig et publikum, der er så stort, at det vil være relevant for firmaer at indgå kommercielle aftaler med dig om at promovere deres produkter over for dit publikum.

For over de seneste år har vi set flere og flere kendisbloggere blive hyret – mere eller mindre synligt for deres følgere – af forskellige firmaer, der ville have dem til at promovere produkter og tjenesteydelser til deres publikum. Det omfatter både de kendisser, vi kender fra medierne, men i langt højere grad også de ”internetstjerner”, der findes inden for snart sagt et hvilket som helst emneområde i dag.

Især internetstjernerne er interessante, fordi deres målgruppe tit er meget snæver og meget målrettet. Her er sangere, skuespiller og reality-stjerner alt for brede. Så har du en trofast tilhørerskare, er du absolut relevant for de store firmaer inden for din branche. Og omvendt – er du et firma, der vil skabe større opmærksomhed om dine produkter, er det blandt bloggerne, du skal finde dine kommende ambassadører.

Så bloggere og deres publikum er stadig nogle af de hotte content marketing trends i det kommende år.

Mere personificeret indhold

I jagten på at afgrænse og indsnævre målgruppen og gøre indholdet mere relevant for dem, bliver det mere og mere populært at skabe personificeret og mere personligt målrettet indhold. Det kan gøres igennem forskellige former for marketingautomatisering eller ved at skabe tilpasset indhold til hvert enkelt segment i ens målgruppe.

Værktøjerne bliver mere og mere avancerede og i 2017 vil det ikke kun være forsiden og produktindholdet i webshoppens kategorier, men også indholdet på bloggen og på de andre indholdssider, der er dikteret af de informationer, som de enkelte websites og webshops kan indsamle om deres brugere og deres præferencer.

Mere fokus på effektiviteten

Med så meget indhold der skal produceres, bliver omkostningerne til content marketing en større og større post på firmaernes marketingsbudget. Derfor øges kravene til effektiviteten, målbarheden og afkastet på de enkelte kampagner naturligvis også.

Kravet om målbarhed og dokumenteret afkast på kampagnerne vil være endnu en faktor, der er med til at målrette dem endnu mere snævert og samtidig vil de tilhørende call-to-actions blive endnu mere konkrete. For den samlede effekt af alle firmaets kampagner skal gerne give overskud, hvis det skal blive ved med at give mening at drive så heftig en content-produktion i fremtiden.

Dokumentér din content marketing strategi

Det vil igen stille nye krav til udviklerne af de enkelte kampagner og til den strategi, der skal være for virksomhedernes content marketing. Netop content marketing strategien har ellers været noget, der mere har ligget i luften end været klart defineret i de enkelte firmaer.

Men i takt med at kravene om bedre ROI på kampagnerne øges, vil content marketing blive modnet som markedsføringsværktøj og derfor vil vi se flere og flere, der får en veldokumenteret og mere målbar content marketingstrategi i 2017.