Få flere opt-ins med 2-steps content updates

Hvordan Bluma Wulfovna Zeigarnik kan øge tilmeldningsprocenten på jeres mailingliste næsten 100 år efter, hun iagttog tjenerne på en litauisk restauration.

Vil du for alvor øge antallet af tilmeldinger til dit nyhedsbrev, skal du fange folk, når de er mest interesseret i at få mere at vide. Det kan du f.eks. gøre med såkaldte ”Content updates” og lidt hjælp fra Bluma Wulfovna Zeigarnik.

Content updates er løsningen, hvis du for alvor vil øge antallet af tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Derved fanger du folk med noget spændende indhold, når de er allermest interesseret i jeres indhold. Content updates fungerer som en fortsættelse, en tjekliste eller et andet brugbart værktøj, der bygger på den artikel, folk lige har læst på din hjemmeside. Men med et meget simpelt trick, kan du øge antallet af opt-ins yderligere ved hjælp af den såkaldte Zeigarnik-effekt. Læs med her og find ud af, hvad det går ud på!

Du kender det sikkert godt. Du sidder og læser en interessant artikel, der måske lige har løsningen på det problem eller den udfordring, du står med. Men løsningen er lidt kompliceret. Så det ville være fedt med en tjekliste.

Men hvad nu, hvis websitet tilbød dig den tjekliste, mod at du signede op til deres nyhedsbrev? Ville du ”take the bait”? I bet, you would!

Lok med uimodståelige fortsættelser

Tænker du lige sådan med det mest populære indhold på jeres hjemmeside, tør jeg godt garantere for, at du ville få mange flere, der tilmeldte sig jeres nyhedsbrev. For var artiklen interessant og spændende og lokker du med noget brugbart indhold, er der mange, der simpelthen bare må have det.

Det kaldes et Content Upgrade og er det nye sort i jagten på nye abonnenter til nyhedsbreve og andre online lister. Men med et lille snedigt trick, kan du mangedoble effekten af dit Content Upgrade og få endnu flere til at skrive sig på listen. Det vender vi tilbage til lidt senere, når vi lige har set på, hvordan du laver sådan et Content Upgrade.

Sådan laver du et Content Upgrade

Vil du lave et effektivt Content Upgrade til en af jeres populære sider på hjemmesiden, skal du skabe noget indhold, der er en brugbar fortsættelse af den artikel, folk lige har læst. Det kunne f.eks. være:

  • Artiklen som en lille e-bog – eventuelt med udvidet information
  • En række bonustips
  • En trin-for-trin vejledning
  • En tjekliste
  • En video tutorial med uddybende forklaringer
  • Et gratis e-learning kursus om emnet
  • Et ekspertinterview
  • Et webinar eller en podcast om det samme emne
  • Et whitepaper eller anden rapport

Og du kan sikkert godt komme på mange flere ideer, alt efter hvad det er for noget indhold, du skal udvikle et Content Upgrade til. Det vigtigste er, at det er brugbart og giver den besøgende ekstra værdi i forhold til, hvad der står på siden. Allerbedst er det, hvis det samtidig gør det nemmere, lettere eller giver endnu mere viden om det emne, du har skrevet om. Det skal simpelthen være stort set uundværligt.

Så betyder det ikke noget, at folk skal give deres e-mailadresse for at få det.

Sådan får du endnu flere til at slå til

Umiddelbart er din første tanke nok at tilføje en boks under artiklen eller i sidebaren på siden, hvis du stadig kører med sådan en, når hjemmesiden vises på en computer.

Her kan du kort beskrive og vise et billede af jeres content upgrade og så have et tekstfelt, hvor folk kan angive deres e-mailadresse. Skidt med navnet, det behøver du ikke – for det skal helst være så nemt for folk som muligt.

Men det er ikke helt rigtigt! For ved i stedet blot at have en knap i boksen, der leder videre til en ny side, hvor folk så kan tilmelde sig nyhedsbrevet, viser erfaringer fra nogle af de store autorespondersystemer som MailChimp og OptInMonster, at du kan mangedoble antallet af tilmeldinger. (Du kan læse mere om muligheder med OptinMonster her!)

Udnyt Zeigarnik-effekten

Det lyder måske ulogisk, men skyldes den såkaldte Zeigarnik-effekt, der også har været meget brugt i mange tv-reklamer. Den skyldes en iagttagelse, som den litauiske psykolog Bluma Wulfovna Zeigarnik en gang gjorde på en restauration. Her bemærkede hun, at tjenerne nemt kunne huske de ordrer, der ikke var fuldført endnu, men havde glemt alt om dem, som der var blevet betalt for.

Det fik hende til at udføre nogle forsøg med folk, hvor det viste sig, at de opgaver folk blev afbrudt i, huskede de bedre, end dem de fik lov til at løse i frem. Så åbenbart var de mere interessante og indprentede sig bedre i hukommelsen, fordi folk blev afbrudt. Det gjorde nemlig, at de var nødt til at huske, hvor de var kommet til, for at kunne fuldføre opgaven efter afbrydelsen.

Zeigarnik-effekten sikrer, at folk afslutter det, de er begyndt på

Så ved at bryde tilmeldingen til jeres nyhedsbrev op i to trin, sikrer du, at folk fuldfører det, som de er begyndt på. Erfaringerne viser da også, at har folk først klikket på knappen for at komme til sign-up siden, så fuldfører stort set alle tilmeldingen. Det er nok det bedste eksempel på det gamle mundhæld om, at når man har sagt A, må man også sige B.

Følg op med en leadannonce på Facebook

Og dem der alligevel ikke skulle fuldføre tilmeldingen, kan du meget passende ramme med en leadannonce på Facebook. Endnu en gang bliver de afbrudt i processen og på Facebook er det meget nemmere at tilmelde sig. Folk skal bare klikke på en enkelt knap, så sender Facebook automatisk de relevante informationer videre til dig.

Leadannoncen kan også være effektiv til dem, der ikke klikkede på knappen under artiklen. Gentag tilbuddet om at få jeres Content Upgrade og se så, om ikke det giver pote. Var artiklen interessant nok, men behøvede den besøgende lige lidt tid til at se indse det, vil du meget nemt kunne skubbe dem det sidste stykke med leadannoncen.

Måske er der alligevel håb for vores ungdom

Zeigarnik-effekten betyder måske samtidig, at der alligevel er håb for den generation, der er vokset op med Facebook og andre sociale medier. De får så mange afbrydelser hele tiden, at de med stor sandsynlighed bliver afbrudt flere gange, imens de læser lektioner. Afbrydelserne burde jo netop få stoffet til at sidde bedre fast, hvis den gode Fru Zeigarnik har ret.

Men måske havde hun ikke forestillet sig, hvor mange afbrydelser folk ville blive udsat for hele tiden, her næsten 100 år efter hun bed mærke i det med tjenerne på restauranten.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *