5 tips til at finde det bedste indhold at annoncere for

5 tips til at finde det bedste indhold at annoncere for

Skal du tiltrække nye kundeemner med indhold gennem annoncering på Facebook og Google AdWords, er du nødt til at finde det bedste indhold at annoncere for. Men hvordan gør du det? Det ser vi nærmere på i denne artikel.

Skal du tiltrække nye kundeemner med indhold gennem annoncering på Facebook og Google AdWords, er du nødt til at finde det bedste indhold at annoncere for. Men hvordan gør du det? Det ser vi nærmere på i denne artikel.

I dag produceres der så meget indhold på nettet, at du er nødt til at annoncere for det indhold, du vil have folk til at læse. Samtidig kan alt det indhold, du producerer jo også være en udmærket måde for nye kundeemner, at lære jeres produkter og tjenester at kende på – især hvis de hører til i den lidt dyrere kategori, hvor vejen til købet oftest er lidt længere.

Men hvilket indhold kan du med fordel bruge til at annoncere for? For du vil selvfølgelig give nye kundeemner det bedste førstegangsindtryk. Det kan du analysere dig frem til.

Saml data til et beslutningsgrundlag

Din første tanke er måske at producere noget helt nyt, skarpt og unikt indhold, fordi det indhold du allerede har, jo er gammelt – set med dine øjne. Men for nye kundeemner vil det jo være helt nyt at få jeres take på et interessant emne. Så derfor er det en god ide at tage udgangspunkt i det indhold, der allerede er produceret – for det har du allerede noget statistik på.

Den finder du i Google Analytics – hvis du altså har sat det op for jeres hjemmeside. Det er dumt andet. For Google Analytics kan fortælle dig så meget mere om jeres besøgende, end I kan hive ud af et af de mange besøgsstatistik-plugins, du kan få til WordPress.

Det kan også være, du har andre statistikker, der med fordel kan inddrages. Har I en podcast, en YouTube-kanal med videoer eller bruger I SlideShare til at dele forskellige præsentationer på? Så er det en god ide at hente statistisk materiale fra disse kilder også. Så får du det bedste beslutningsgrundlag for din analyse.

Kig efter det indhold, der stikker ud

Når du har samlet alt dit statistiske materiale sammen, er det på tide at gå på jagt efter det bedste indhold ifølge statistikken.

Her er det især antallet af unikke besøgende på de enkelte sider og afvisningsprocenten, der er interessant. Det er de samme parametre, som Google anvender til at vurdere dit indhold med, når det skal placeres i søgeresultaterne. Så gå efter de sider, der har det højeste antal unikke besøgende og den laveste afvisningsprocent.

Kig derefter på hvor lang tid folk har brugt på siden. Her skal du naturligvis huske på, at folk gerne skulle bruge tid på siden efter hvor meget indhold, der er på den. Så sider med mange ord, bør som udgangspunkt altid holde længere på folk end korte sider – ellers er der noget galt. Men det er en helt anden historie, vi kan komme ind på en anden gang.

Kig også på hvor mange kommentarer, de enkelte sider har fået – hvis du giver folk mulighed for at kommentere på f.eks. jeres blogposter.

Det er også en god ide at se på, hvor mange gange en side er blevet delt på de sociale medier. En deling er jo som bekendt et skulderklap fra læserne. For ingen deler noget, de selv synes er dårligt.

Find mønstre, tendenser og grupperinger

Nu skulle du gerne have indsnævret indholdet til en række af de allerbedste poster og sider fra jeres bagkatalog. Det næste er så at se på indholdet og finde ud af, om der er nogle emner, der går igen eller der er mønstre, tendenser eller andre former for grupperinger, du kan inddele de mest populære sider og poster i.

Denne gruppering kan du bruge som inspiration til, hvilke annoncer du med fordel kan oprette. Det kan også være, at der f.eks. er en sammenhæng mellem overskrifternes formulering og populariteten af en bestemt post eller side. Er det tilfældet, kan du med fordel genbruge overskriften eller skabelonen for overskriften i annonceteksten.

Udpeg det allerbedste indhold

Vil du være helt sikker på, at du giver nye kundeemner det allerbedste førstehåndsindtryk af jeres firma og dets formåen, skal du naturligvis give dem det bedste indhold først.

Her er det ikke nok med statistikken alene. Du er også nødt til at gå ind og genlæse det indhold, der ifølge statistikken ser mest lovende ud og forholde dig kritisk til det. Faktisk er du slet ikke den bedste til at gøre det, for du skal se på indholdet med læsernes øjne og uden den viden, du allerede har om emnet. Så måske skulle du hellere trække på nogle kollegaer, venner eller din sagesløse familie.

Det du eller de skal se efter, er, hvorvidt indholdet giver læserne noget af værdi. Svarer artiklen på det, som folk mest sandsynligvis har søgt efter, da de landede på jeres side. Leverer du det indhold, som du lover læserne og er indholdet umiddelbart til at bruge og f.eks. implementere i hverdagen?

Tænk også over, om disse elementer kan fremhæves og gøres endnu mere tydelige for læseren? Kan der eventuelt produceres en video til siden – eller kan der skabes uddybende artikler, der kan fastholde læseren, når først han eller hun er kommet ind på siden! Det handler jo om at få mest muligt ud af den pris, du har betalt, da den besøgende klikkede på din annonce.

Udtænk strategien

Når du har fået identificeret det bedste indhold, inddelt det i logiske grupperinger og fået rangeret indholdet i hver af disse grupperinger, er det på tide at få lagt din annoncestrategi.

Når du udtænker annoncestrategien, er det vigtigt at du indtænker retargeting i den. Det er annoncer, der kun vises til folk, der allerede har besøgt jeres hjemmeside. Det er en genial måde at fastholde og lokke folk tilbage til siden på og har deres første oplevelse med jeres indhold været godt, er det oftest nemt at få dem til at klikke. For her kommer der jo mere godt indhold fra jer!

Er der f.eks. nogle af artiklerne, der dækker det samme emne, kan du derfor med fordel oprette en annonce for den mest populære artikel og så oprette retargeting-kampagner for de øvrige artikler om det pågældende emne. På den måde kan du trække folk tilbage til jeres side flere gange efter de har læst den mest populære artikel. Men det virker som sagt kun, hvis de har haft en rigtig god oplevelse med den første artikel om emnet.

Retargeting kan anvendes både på Facebook og Google AdWords. I praksis virker den på tværs af begge platforme – men kun hvis folk først kommer ind på jeres side fra en annonce gennem Google AdWords. Her bliver deres besøg så registreret af sidens Facebook-pixel og derfor begynder retargeting-annonceringen også på Facebook. Det kan give rigtigt mange eksponeringer af jeres indhold.

Så kig på listen over jeres bedste indhold og beslut dig for, hvordan du kan bygge den bedste kunderejse for jeres besøgende – og husk at formålet i den sidste ende er at konvertere de besøgende på en eller anden måde – enten til abonnenter på jeres nyhedsbrev eller til kunder. Det gøres ved hjælp af det Call-To-Action I har på de sider, I annoncerer for. Så husk at få kørt det i stilling på siderne sammen med andet relevant indhold, der kan få folk til at blive hængende på jeres side.

Så får I det største udbytte af jeres content-annoncestrategi.

1 Comment

  1. Mikkel Hansen

    Hej Benny/KH Online
    Utrolig at jeg ikke har fundet jeres hjemmeside og specielt bloggen før nu.
    Super guide/indlæg om annoncering – jeg kan se at I også har en portion indlæg om SEO, hvilket jeg glæder mig til at læse igennem.
    Ha en kanon dag!
    Vh Mikkel

    Reply

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *