10 indikatorer Google bruger til at vurdere friskhed

10 indikatorer Google bruger til at vurdere friskheden af jeres indhold

En  af de oftest oversete parametre i Googles algoritmer er den såkaldte “content freshness” – altså hvor nyt og opdateret indholdet på jeres sider er og hvor tit I udgiver nyt indhold. Vi har samlet en liste med de 10 indikatorer, som Google anvender, når de skal vurdere friskheden af siderne på jeres hjemmeside.

Google vil helst give deres brugere så opdateret indhold som muligt – og du vil vel også helst læse indhold, der er så nyt og opdateret som muligt. Det vil sige, at hvis du har en artikel om et emne, der er skrevet for ganske nyligt, vil du have en større chance for at komme højere op i søgeresultaterne end de konkurrenter, der har en ældre artikel om det samme emne – på nær en enkelt undtagelse som vi kommer tilbage til sidst i artiklen her.

Samtidig vurderer Google også friskheden og aktualiteten af en hjemmeside på, hvor meget der sker på hjemmesiden, hvor ofte der udgives nyt indhold og hvor tit sider med eksisterende indhold bliver opdateret. Meget aktive hjemmesider ranker altid højere end sider, der kun sjældent sker noget på.

Skal Google synes, jeres website er det mest aktuelle og det, der har det nyeste indhold om et emne, er der derfor vigtigt, at I udgiver nyt indhold regelmæssigt og holder eksisterende indhold opdateret. Samtidig kan I gøre noget ved friskheden, ved at sørge for at blive omtalt på andre websites, som Google anser for at være velopdaterede og have aktuelt indhold.

I alt er der i hvert fald 10 SEO-faktorer, I med fordel kan skrue på, hvis I vil have Google til at synes, at I har en mere frisk og opdateret hjemmeside end konkurrenterne.

1. Hvor ny er siden

Den enkelte sides udgivelsesdato er nok det vigtigste signal på sidens friskhed. Jo nyere udgivelsesdato en side har, jo mere frisk er den naturligvis – og lige som med madvarer aftager friskheden over tid.

2. Opdater siderne regelmæssigt

Den eneste måde siden kan bevare friskheden på, er ved at blive opdateret med jævne mellemrum. Hvor stor betydning opdateringen har på Googles syn på friskheden, afhænger dog af, hvad det er for en slags side og hvilken type hjemmeside, siden er udgivet på.

3. Opdateringer af sidens brødtekst scorer mere end nye kommentarer

Det er heller ikke ligegyldigt, hvad der opdateres på siden. Således er det ikke nok, at der jævnligt kommer nye kommentarer til en blogpost eller side på hjemmesiden. Nej, det er opdateringer af brødteksten, det handler om, ligesom nye, opdaterede billeder kan have en vis indflydelse på Googles anseelse af siden.

4. Hyppige opdateringer tæller mere

Det er næppe særligt overraskende, at sider der hyppigt bliver opdateret, giver en større friskhedsscore end sider, som der går flere år mellem, at der sker noget på.

5. Hyppigheden af nye udgivelser

Google ser også på, hvor tit der udgives nye sider eller nye blogposter på siden. For sider der hele tiden holdes opdateret og som der hele tiden kommer nyt indhold på, må nødvendigvis være mere med på beatet end dem, der kun udgiver nyt indhold hver halve eller hele år.

6. Vækstraten af nye links til siden

Øges antallet af nye links til en side på jeres hjemmeside inden for en kortere tidsperiode, anser Google det også som et friskhedstegn – med mindre Google får mistanke om, at der er tale om betalte links, selvfølgelig. I det hele taget er vækstraten i indgående links til jeres hjemmeside en meget delikat parameter i Googles algoritmer.

7. Links fra ”friske hjemmesider” smitter af på jeres hjemmeside

Der synes at være en tendens til at links fra f.eks. dagbladsmedier og andre hjemmesider, som Google anser for at have en stor grad af aktualitet og friskhed i deres indhold, smitter af på, hvor frisk Google anser jeres hjemmeside for at være. Så mange og hyppige links fra f.eks. de forskellige nyhedsmedier online, får jeres hjemmeside til at tage sig mere frisk ud.

8. Flere klik i søgeresultaterne

Er der flere, der begynder at klikke på jeres sider i søgeresultaterne, ser Google det som et signal på, at jeres side opleves frisk og mere relevant for det pågældende søgeord.

9. Skift i fokus devaluerer ældre links til siden

Skifter en side på hjemmesiden fokus i takt med, at siden bliver opdateret, vil Google automatisk devaluere ældre link, der stadig har en ankertekst, der indikerer, at de ikke er opdateret efter siden har skiftet fokus. Dermed får ældre link til hjemmesiden mindre indflydelse på sidens indplacering i søgeresultaterne – hvilket jo er ganske retfærdigt.

10. Lange, dybdegående artikler holder sig friske i længere tid

Ifølge eksperterne er der en tendens til, at lange, dybdegående artikler, der allerede har stor autoritet i form af links fra mange autoritative sites inden for jeres fagområde, kan out-ranke nyere artikler, der ikke har fået så mange links endnu fra velrenommerede hjemmesider.

Så har du begået et dybdegående opus, der har fået omtale på mange af de mest betydende hjemmesider inden for jeres fagområde, vil den kunne holde sig i toppen af søgeresultaterne i længere tid, selv om der kommer nyere konkurrenter til.

BONUSTIPS: Tilmeld jeres hjemmeside til Google News

Skal I slå en tyk streg under friskheden og nyhedsværdien af jeres hjemmeside, kan I tilmelde den til Google News. Dermed kan I få links vist i en særlig nyhedssektion i søgeresultaterne, hvis I har indhold, der er relevant i forhold til et emne, som Google anser for at have stor nyhedsværdi.

Alle kan tilmelde deres side her, men Google går ind og foretager en separat vurdering af relevansen for hver enkelt side. Så en tilmelding er ingen garanti for, at du får dit site nævnt i nyhedssektionen, selv om I har udgivet indhold om et aktuelt emne.