Google opdeler sit søgeindeks i en mobil- og desktop-version

Google opdeler sit søgeindeks i en mobil og desktop version inden så længe

Snart vil du opleve endnu større forskelle på dine søgninger, når du søger på Google fra henholdsvis mobilen og computeren. For ifølge rygterne vil Google meget snart opdele deres søgeindeks i to separate version: En mobil-version der altid opdateres først, og en desktop-version der opdateres lidt sjældnere.

Snart vil du opleve endnu større forskelle på dine søgninger, når du søger på Google fra henholdsvis mobilen og computeren. For ifølge rygterne vil Google meget snart opdele deres søgeindeks i to separate version: En mobil-version der altid opdateres først, og en desktop-version der opdateres lidt sjældnere.

I fremtiden skal du vænne dig til, at søgninger på computeren ikke giver nær de samme resultater som søgninger på mobilen. For når Google efter forlydender opdeler deres søgeindeks i en separat mobil- og computer-version, vil den mobile version blive opdateret oftere, mens computer-versionen vil få en sekundær status og ikke vil blive opdateret nær så ofte.

Samtidig vil vægtningen være tilpasset til de to platforme og tage højde for forskellige i indhold og de forskellige designmæssige parametre, der adskiller mobil- og desktop-versionen af en hjemmeside.

Google skruer op for deres krav til mobilvenlighed

Ifølge Google’s Gary Illyes bliver opdelingen kulminationen på Googles lange seje træk for at prioritere mobilvenlige versioner af folks hjemmesider. For i takt med at flere og flere søger fra mobilen, giver det brugerne af Google en dårligere oplevelse at blive sendt hen til hjemmesider, der ikke egner sig til at blive vist på en mobil.

Så Google skruer altså endnu en gang på mobil-skruen i forlængelse af de ændringer, der blev indført tilbage i april 2015, hvor Google begyndte at fremhæve og give ekstra vægt i søgeresultaterne til mobilvenlige hjemmeside, når folk søgte på mobilen. Den såkaldte mobil-amagedon.

Ved at foretage en decideret separation af de to søgeindeks, lægger Google endnu mere pres på de hjemmesider, der enten slet ikke har en mobil-version eller hjemmesider, der kører med separate mobil- og desktop-versioner. Ifølge Joost de Valk fra Yoast.com – kendt for WordPress-plugin’et Yoast SEO – skulle opsplitningen ligefrem være det næste logiske skridt imod at tvinge folk til at køre med responsivt design frem for separate versioner af hjemmesiden til mobilen og computeren.

Giver endnu mere præcise søgeresultater på mobilen

Ifølge Barry Schwarts fra Search Engine Land sker opsplitningen nærmere for at Google bedre kan målrette deres søgealgoritmer. For ved at oprette en særlig mobil-version af søgeindekset, kan de ændre søgealgoritmerne, så de tager højde for de særlige faktorer, der gør en hjemmeside mobilvenlig og samtidig undgå de – om end få – uheldige situationer, hvor der er så stor forskel på mobil- og desktop-versionen af en webside, at der opstår forkerte søgeresultater i mobilsøgningerne.

For i dag anvender Google som standard desktop-versionen til at analysere og indplacere indholdet på hjemmesiderne i søgeresultaterne. Det gør de, fordi de går ud fra at alle hjemmesider er responsive, og at der derfor ikke er forskel på indholdet af siderne. Samtidig har de ikke mulighed for at registrere eventuelle forskelle på mobil- og desktop-versionerne, da de kun har et søgeindeks at gemme oplysningerne i.

Hvad siger Google selv om opsplitningen

Men selv om alle eksperterne allerede udtaler sig om årsagen til den kommende opsplitning af søgeindekset, synes Google at være lidt mere tilbageholdende med at kommentere yderligere på sagen.

Direkte adspurgt har Google dysset det hele lidt ned ved at udtale, at de løbende eksperimenterer med forskellige tilgange og forbedringsideer for at holde deres søgeindeks så brugbart og relevant som muligt, og at de for nuværende ikke ønsker at annoncere nogle kommende ændringer.

Så indtil videre er det kun velbegrundede rygter. Men vi hælder dog mest til, at Google fortsat vil øge fokus på mobilsøgninger, hvilket bl.a. understreges af deres kraftige engagement i AMP-teknologien, der netop er udviklet, for at give knaldhamrende hurtige indlæsningstider for hjemmesider på mobilen. Og så opstår der jo sjældent røg, uden at der er en brand.

Tænk altid mobil først

Så skal du sikre dig den største synlighed for din hjemmeside, skal du holde fokus på at give folk den bedst mulige oplevelse på mobilen ved at

  • Anvende et responsivt design,
  • Sørge for at benytte mobilvenlige knapper og menuer,
  • Opbygge indholdet på siderne i et mobilvenligt design, der egner sig til at blive læst på en smal skærm,
  • Anvende AMP-teknologien til at give hurtige indlæsningstider på siderne.

Mobilversionen er allerede den vigtigste udgave af din hjemmeside. Så hvis du stadig tænker på desktop-versionen af din hjemmeside som den ”rigtige” udgave af hjemmesiden, er det på tide at du ændrer indstilling. Ellers kan det koste dig vigtige placeringer i søgeresultater på den platform, der betyder mest nu og i fremtiden: Mobilversionen.

 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *