Google skruer ned for anvendeligheden af deres Keywords Planner

Google forringer Keyword Planner

De fleste der beskæftiger sig med online markedsføring, bruger Google Keyword Planner for at danne sig et overblik over, hvor mange søgninger der er på de keywords, de vil skrive om, samt få forslag til andre og måske bedre søgeord om det pågældende emne. Men nu skruer Google ned for anvendeligheden af Keyword Planner for alle dem, der ikke bruger penge nok på Adwords.

De fleste der beskæftiger sig med online markedsføring, bruger Google Keyword Planner for at danne sig et overblik over, hvor mange søgninger der er på de keywords, de vil skrive om, samt få forslag til andre og måske bedre søgeord om det pågældende emne. Men nu skruer Google ned for anvendeligheden af Keyword Planner for alle dem, der ikke bruger penge nok på Adwords.

De fleste af os ved godt, at de antal søgninger som Keyword Planner giver for de forskellige søgeord, måske ikke altid er helt præcise. Som regel er tallene afrundet til et pænt rundt tal. Den unøjagtighed kan vi nok alle sammen leve med, så længe tallet kan bruges som en rettesnor for det omtrentlige antal søgninger.

Antallet for beslægtede søgeord slås sammen

Men hen over sommeren og hen over dette efterår skruer Google nu yderligere ned for gennemskueligheden og nøjagtigheden for det viste antal søgninger. Først ved at visse samme antal søgninger for forskellige grammatiske former af de enkelte søgeord og senest ved at ændre visningen af antal søgninger fra et antal og til et interval, så du f.eks. får at vide at der er mellem 1-100 søgninger på et givet søgeord frem for at få at vide, at der er omkring f.eks. 70.

Samme søgeresultat for forskellige grammatiske former

Google er blevet meget bedre til at forstå både dansk og alle mulige andre sprog. Det er mere os mennesker, der har haft svært ved at vende os til det. Så alt for mange skriver stadig ord bevidst grammatisk forkert i deres tekster på nettet, for at sikre at de kommer til at ranke for den stavemåde, der er flest søgninger for.

Det har Google nu sat en stopper for, ved at vise samme antal søgninger for forskellige bøjninger af et ord og det giver jo god mening. For hvilken forskel gør det for f.eks. en mobil-webshop om de ranker på iPhone eller iPhones.

Det betyder, at Keyword Planner viser samme antal søgninger for:

  • Ental og flertal af søgeord
  • Forskellige bøjninger af et ord
  • Stavemåder med og uden mellemrum af sammensatte ord
  • Stavemåder med og uden bindestreg af sammensatte ord
  • Forskellige stavemåder af enkeltord i søgetermer

Samtidig viser Keyword Planner samme antal søgninger for forkortelser og forkortelsen skrevet helt ud. Det vil sige, at du får vist samme antal søgninger for både søgeordene SEO og Search Engine Optimization.

Generelt vil det ikke betyde noget, med mindre at stavemåden afslører intentionen med søgningen. F.eks. viser Google samme antal søgninger for ”api test”, ”api tester” og ”api testing”, men hvor f.eks. ”api tester” nok anvendes af folk, der leder efter nogen til at teste api’er, vil søgninger på ”api test” og ”api testing” nok relatere til metoder til at teste api’er på. Her kunne det jo være rart nok, at få vist de eksakte antal søgninger.

Står du med den slags søgeord og gerne vil have adgang til de eksakte tal, er quick fix’et at begynde at oprette en AdWords-kampagne for ordene. Når du har angivet et datointerval og et bud, giver Google AdWords dig de faktiske antal søgninger på hvert af de angivne søgeord.

Antal søgninger vises i intervaller for Adwords-konti med lavt forbrug

Men hvor samlingen af antal søgninger for beslægtede og forskellige grammatiske former på sin vis giver god mening og forhåbentligt vil dæmme op for en masse af det dårlige sprog, der findes i teksterne på nettet, så giver den næste ændring slet ingen mening – for andet end Googles salg af AdWords-annoncer.

Denne ændring går ud på at udnytte Keyword Planners store popularitet til at sælge flere Adwords. For som bekendt skal man have oprettet en Adwords-konto for at kunne bruge Keyword Planner. Hidtil har det dog ikke krævet, at man skulle have kørende AdWords-kampagner for at kunne bruge Keyword Planner, men det kommer nu.

For fremover vil Google kun vises antallet af søgninger opdelt i intervaller for brugere med en meget lav omsætning på deres Adwords-konto, lige som de vil indføre en øvre månedlig grænse for antal søgninger i Keyword Planner for konti med lav omsætning.

Det vil sige, at hvis du ikke har en vis omsætning på din Adwords-konto, så vil du fremover få vist antallet af søgninger indikeret som et interval, der enten er 0, 1-100, 100-1K, 1K-10K, 10K-100K, 100K-1M, 1M+. Har du en lille omsætning vil du have et begrænset antal månedlige søgninger med detaljerede værdier og bruger du flere end dem, vil resten blive vist i intervaller.

En svinestreg fra Google

Disse intervaller er så store, at tallene reelt set ikke vil give nogen som helst brugbare indikationer for, om du skal vælge det ene eller det andet søgeord. Det er rent optrækkeri fra Google’s side og indføres udelukkende for at skabe øget omsætning for Googles guldrandede forretning med Adwords.

Det er næsten lige så kriminel en udnyttelse af en monopollignende situation, som da Microsoft integrerede Internet Explorer i Windows tilbage i 1990’erne og på det nærmeste slog det ellers populære browserprogram Netscape ihjel.

Igen må du forventeligt kunne bruge det samme quick fix som vi omtalte for at få vist de eksakte antal søgninger for forskellige bøjninger af søgeordet. Men det vil besværliggøre arbejdet søgeordsarbejdet en hel del.

Indfører Google betalt adgang til Keyword Planner?

Spørgsmålet er nu, hvorvidt Google planlægger at indføre betalt adgang til Keyword Planner. Det ville være oplagt. For Keyword Planner er absolut en nødvendighed for de mange bureauer som vores, der lever af at udvikle indhold til nettet for vores kunder.

Vores gæt er dog, at Google nok slet ikke er interesseret at sælge adgang til værktøjet. De vil meget hellere have, at vi fylder pengene i AdWords og begynder at sælge dem til vores kunder, for at kunne opretholde et stort nok forbrug til at få fuld adgang til de livsnødvendige antal søgninger, som vi skal bruge for at holde vores forretning kørende.

Det bliver måske ikke ligefrem spændende, men i hvert fald interessant at følge udviklingen og hvad der vil ske i efterdønningerne på den ændring af Keyword Planner. For arbejdet med SEO er det her nemlig et væsentligt problem.

 

 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *