Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding handler groft forenklet om at sørge for, at andre linker til din hjemmeside. For Google vurderer nemlig kvaliteten af din hjemmeside på, hvem og hvor mange der linker til den. Men snupper de dig i selv at sørge for linkene, får siden sig en ordentlig lussing i søgeresultaterne. Så hvordan foretager du linkbuilding, uden at risikere at sætte din placering i søgeresultaterne over styr?

Det vigtigste for dig som ejer af en hjemmeside er, at der er nogen, der kan finde den i søgeresultaterne på Google. Men faktisk skal din side ikke stå særlig langt nede i søgeresultaterne, før folk aldrig når frem til den. For omtrent 70 procent af alle brugere på Google, klikker kun på en af de øverste fire søgeresultater og kun cirka hver tiende bruger orker at klikke sig videre til side to eller tre.

Så skal du have en chance for at blive fundet på Google, skal din hjemmeside rangere som en af de første fire søgeresultater på side et i den organiske del af søgeresultaterne for det pågældende søgeord. De organiske søgeresultater er dem, som der ikke er nogen, der har betalt for – altså dem, som Google mener har væsentlig og relevant information om det emne, du har søgt på.

Sådan vurderer Google din hjemmesides kvalitet

Men hvordan bestemmer Google sig for, hvem der skal stå hvor i søgeresultaterne? For at forstå det, er vi først nødt til at se nærmere på, hvad det er for en forretning Google driver og hvilken oplevelse de gerne vil give deres kunder.

Google driver en søgemaskine, der skal finde den bedste information, der findes på nettet om et bestemt emne. Så når en bruger søger på et emne eller stiller et spørgsmål, er det Googles opgave at finde den side, der bedst forklarer det, der er blevet søgt på eller spurgt om. I den perfekte verden bør det være det førte link i den organiske del af søgeresultaterne – hver gang!

For en sikkerheds skyld finder Google et par gode alternativer, som de lister efter faldende relevans eller kvalitet. Ja, faktisk finder de 249 alternativer – altså 250 søgeresultater for hver søgning. Det sker i en imponerende fart på lidt under et halvt minut!

Det der bestemmer rækkefølgen, er dels kvaliteten af det indhold, der er på siden og dels hvilke og hvor mange andre hjemmesider, der refererer til den pågældende side, når de skriver om det emne, der er blevet søgt på.

Den første del – altså kvaliteten af indholdet – har du selv fuld kontrol over. Så har du produceret masser af godt og relevant indhold i høj kvalitet, er du godt kørende. Men den del der handler om linkene til hjemmesiden, er det lidt sværere selv at styre – og dem der forsøger at snyde, bliver straffet hårdt. For Google præmierer kun dem, der får links af sig selv! Alle andre får et gok i nødden.

Et link er et skulderklap

Google anser med andre ord et link for at være et skulderklap fra andre websteder til din hjemmeside, fordi den har noget godt og brugbart indhold. Kommer skulderklappet fra en højt respekteret hjemmeside, tæller det op i Googles anseelse af din hjemmeside – og dermed skyder du til vejrs i søgeresultaterne.

Men kommer linket fra et lusket og ikke særlig velanset websted eller fra en privat blog, betyder det i bedste fald ikke noget – og i værste fald betyder det en deroute af dit websteds placering i søgeresultaterne. Det kan f.eks. være sider, der er kendt for at sælge links til andre mod betaling eller som på anden måde skiller sig uheldigt ud i Googles optik.

Vidste du: Via Google Search Console kan du bede Google om at se bort fra konkrete link, der kommer fra hjemmesider, som Google finder tvivlsomme.

Brug dit netværk til at få links

I stedet kan du skubbe bagpå på en anden måde. Har du f.eks. gode venner eller bekendte i dit netværk, der arbejder i andre virksomheder, kan det være en god ide, at høre dem, om de ikke kan skrive en relevant artikel om et af de emner, du gerne vil ranke for og så linke til din hjemmeside for yderligere information. Du kan for den sags skyld godt selv skrive artiklen og levere den til dem, så længe teksten ikke virker som en skjult reklame eller bruger de søgeord, du forsøger at ranke på i den tekst, der udgør linket hjem til din egen hjemmeside.

Følg med i medierne og scor opmærksomhed

Det kan også være, at du har noget indhold liggende på din hjemmeside, der kan være relevant i forbindelse med den offentlige debat, nyheder eller i forbindelse med nye tendenser, der kommer op i medierne. Er du hurtigt, kan du tit få en journalist fra de medier, der skriver om emnet, til at omtale jeres firma eller dig som privatperson og måske ligefrem få et link hjem til den side, hvor I har det indhold, der er relevant i situationen.

Det kan f.eks. være en infografik, der præsenterer fakta om et bestemt emne på en overskuelig, interessant og/eller underholdende måde eller måske bare en artikel, der giver baggrunden for en ny tendens. Uanset hvad vil Google se linket som et, der kommer fra et anerkendt medie. Det tæller op i søgeresultaterne, for set med Googles øjne har du jo ikke nogen direkte indflydelse på linket.

Få udgivet artikler på relevante branchemedier

Det kan også være, at du kan få mulighed for selv at udgive en artikel eller komme med et indlæg på et af de branche- eller andre medier, der er relevante for det pågældende søgeord. Her skal du være meget forsigtig med, hvordan du får linket tilbage til din egen hjemmeside. For Google er meget kræsen, hvis de kan se, at du selv har leveret indholdet.

Så sørg for at linket kommer naturligt – f.eks. i forbindelsen med en lille præsentation af dig i en forfatterboks på siden – eller ved at linket blot peger hjem til forsiden eller at webadressen står i klar tekst uden noget aktivt link i artiklen. Ifølge Google tæller det sidste nemlig lige så godt som et link – hvis ikke bedre fordi der ikke er noget aktivt link.

Linkbuilding er en svær balancekunst

Som du kan se er linkbuilding en svær balancekunst, for der skal ikke gå meget galt, før Google giver dig smæk. Det kan også være, at Google pludselig opdaterer den måde, de vurderer links på – og så tæller dine links lige pludselig i den forkerte retning, så du får en drastisk dårligere placering i søgeresultaterne.

Mulighederne for at komme galt afsted er utallige, så vil du være på den sikre side, er det en god ide at få hjælp fra nogen, der ved, hvordan du ikke får fingrene bidt af en gal Panda eller Pingvin.

 

5 Comments

  1. Kasper Knudsen

    Spændende læsestof og helt enig i det med netværket. Alt hvad der hedder samarbejdspartnere, kunder mm. kan blive til vigtige links i linkbuildingen.

    Reply
  2. Mads

    Tak for artiklen, skal helt klart til at høre mit netværk hvad de kan hjælpe med 🙂

    Reply
  3. Casper Nielsen

    Der blev jeg da lige en del klogere på dette område, mange tak for dette indlæg, skal helt sikkert arbejde ud fra dette! 🙂

    Reply
  4. Jonas

    Rigtig spændende artikel, specielt det med hvordan google vurderer kvaliteten
    For mindre end et år siden bestilte jeg nogle links her: http://seo-servicen.dk/ (har indsat linket under hjemmeside, ved ikke om det er meningen med feltet)
    Jeg fik egenligt rigtig positive resultater og min rank steg en del, så jeg blev lidt grådig og endte med at bestille ret mange, nu er jeg lidt bange for at
    Google en dag opdaterer deres algorithme så jeg bliver straffet, hvad kan man gøre ved det? Kan jeg forebygge det på nogen måde eller forberede mig ved at
    gøre et eller andet :s

    Reply
    1. Laust Kehlet (Post author)

      Hej Jonas

      Jeg kender desværre ikke seo-servicen, så jeg kan ikke forholde mig til det konkrete eksempel. Der er en ting, som med næsten sikkerhed vil virke i fremtiden så du undgår straf: Du kan undlade at bygge links.
      Men det vil jeg nu ikke anbefale – betragt i stedet for linkbuilding med risikobriller. Som tommelfingerregel så vil jeg sige jo mere naturlige links syntes og des stærkere sider de kommer fra jo mindre er risikoen. Prisen hænger desværre nøje sammen med dette.
      Mvh
      Laust

      Reply

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *