Nyt år, nyt indhold – har du en indholdsplan?

Sådan lægger du en god indholdsplan for din virksomhed

Har du ikke allerede planlagt, hvad du vil have på din blog og på de sociale medier, er det ved at være på tide at få det gjort. For kun ved at planlægge kan du skabe det gode indhold, der tiltrækker og konverterer dine besøgende til kunder. Her kan du få lidt inspiration til, hvordan du får bygget en god indholdsplan.

Har du en indholdsplan? For nu ligger der et helt nyt år klar med blanke sider i kalenderen. Har du ikke allerede planlagt, hvad du vil have på din blog og på de sociale medier, er det ved at være på tide at få det gjort. For kun ved at planlægge kan du skabe det gode indhold, der tiltrækker og konverterer dine besøgende til kunder. Her kan du få lidt inspiration til, hvordan du får bygget en god indholdsplan.

Måske tænker du, at du ikke behøver planlægge dine poster på Facebook og de andre sociale medier og måske udgiver du også bare indlæg på jeres blog i takt med at inspirationen kommer til dig. For på den måde kan du sikre dig, at dine indlæg og poster altid er aktuelle og relevante for jeres følgere.

Det kan være fint nok og skabe en del opmærksomhed. Men skal du for alvor skabe noget indhold, der flytter noget og giver jeres besøgende en spændende oplevelse, er du nødt til at planlægge tingene noget mere. Derved kan du skabe målrettet trafik, der tager folk fra poster på de sociale medier og til bestemte sider på jeres blog, hjemmeside eller webshop.

Men det betyder ikke, at I ikke samtidig kan udgive poster og blogindlæg ad hoc, når der er nogle aktuelle begivenheder, der er relevante for jer at følge op på. Det giver bare en ekstra strøm af trafik og opmærksomhed ved siden af de ting, I har planlagt.

Nogle aktuelle begivenheder kan godt planlægges på forhånd

Der er også nogle aktuelle begivenheder, der kan planlægges på forhånd. Messedeltagelse, mærke- og temadage og diverse events kender du oftest datoen for i god tid i forvejen. Det gør det muligt at skabe målrettet indhold, der varmer jeres følgere og kunder op til de pågældende begivenheder. På samme måde bliver det muligt at skabe indhold, der relaterer jeres produkter og tjenester til f.eks. bestemte helligdage, mærkedage eller internationale temadage for relevante emner.

Deltager I f.eks. på en messe, er det vigtigt at få meldt det ud i god tid, så jeres kunder og interesserede følgere kan få afsat tid til at besøge messen. På samme måde er det en god ide, at få meldt de events ud i god tid, som I deltager i eller selv afholder.

Prøv også at google jeres branche for relevante datoer og begivenheder. Overvej eventuelt også om kommercielle mærkedage kan have interesse, hvis jeres produkter har relevans for disse. Jo før I kender datoerne, jo bedre og mere relevant indhold kan I skabe.

Få overblik over årets marketingkampagner

Har I nye produktlanceringer eller andre former for marketingkampagner i løbet af året, er det også med at få dem med i planlægningen af årets indholdsproduktion. Igen bliver det muligt at få planlagt online aktiviteter, blogindlæg, poster på de sociale medier og andre online medier i så god tid, at du kan sikre dig en sammenhæng mellem de forskellige indlæg. Det er vigtigt for din SEO på alle måder.

Få et bedre grundlag for at skabe målrettet trafik

Derved kan I skabe målrettede strømme af besøgende, der kan have forskellig interesse i det nye produkt eller de produkter eller tjenester, I fokuserer på i jeres markedsføring.

Her er det vigtigt, at I finder så mange forskellige og relevante indgangsvinkler som muligt for målgruppen til jeres produkter eller tjenester. På den måde kan I skabe forskelligt indhold, der fokuserer på f.eks. forskellige funktioner ved produktet eller forskellige problemstillinger, som produktet eller tjenesten løser.

Det betyder, at folk ikke hører jer sige det samme hele tiden i jeres poster på de sociale medier. Det er nemlig et enormt turn-off. Det svarer lidt til, at børn også bliver ”døve” for hvad du siger som forælder, hvis du hele tiden irettesætter dem for de samme ting eller siger tingene på den samme måde. Så bliver det bare sådan du lyder og lidt uinteressant at følge jeres firma.

Ved hele tiden at komme med nye vinkler, der leder ind til sider på jeres egen blog, webshop eller hjemmeside, som er målrettet til at tage imod den pågældende trafik, kan I få aktiveret forskellige delmængder af jeres potentielle kunder – eller få vist produktets alsidighed ved at vise eksempler på forskellige løsninger eller funktioner.

Mikses poster på sociale medier og blogindlæg på hjemmesiden med gæsteoptræden på relevante bloggeres hjemmesider eller omtale i forskellige branchemedier, bliver det muligt for jer, at skabe en stor og målrettet opmærksomhed omkring jeres nye produkt eller de produkter, I kører kampagner for.

Bedre brugeroplevelser skaber større chance for at få delt jeres indhold

Samtidig får de besøgende, der følger links fra sociale og andre online medier til jeres egne sider en meget bedre brugeroplevelse. Det øger chancen for, at de vil dele jeres indhold med deres venner og følgere på de sociale medier eller uopfordret omtale jer på deres egen blog eller til deres omgangskreds IRL.

Får folk samme gode oplevelse flere gange i træk, går der ikke længe, før I bliver deres foretrukne hjemmeside, når de søger ny viden om det emne eller den branche, I arbejder inden for. Måske tilmelder de sig også jeres nyhedsbrev og opretter abonnement på jeres RSS-feed, hvis I stadig har sådan et.

Det øger igen chancerne for at konvertere dem til kunder – for de har jo allerede haft en god købsoplevelse hos jer i form af det indhold, de har brugt tid på at læse på jeres side. Men det kræver planlægning og en målrettet indsats med jeres indhold.

Sådan kommer du i gang med planlægningen

Der er mange måder at planlægge jeres indholdsproduktion på. Den simple løsning er at anvende et regneark med ugedagene som kolonner og de enkelte uger som rækker. For hver uge har du så underliggende en række for hver af jeres sociale medier, jeres blog og hvor I nu ellers udgiver indhold. Så kan du nemt indsætte indlæg på de forskellige steder på en helt konkret ugedag.

Start med at indsætte informationer om de forskellige mærkedage, produktlanceringer, messer, events og kampagner. Gør det løbende, så du altid har overblik tre måneder til et halvt år frem i tiden.

Planlæg derefter de enkelte poster, blogindlæg og artikler mere detaljeret, så indholdsproduktionen ligger fast en måned eller to ud i fremtiden.

Planlægningsværktøjer til de sociale medier

Du kan også bruge værktøjer som f.eks. Buffer, Hootsuite eller lignende. Her kan du bygge de enkelte indlæg til hver af jeres profilsider på de sociale medier, angive hvornår de skal udgives og så overlade det til tjenesten at udgive dem.

Tjenesterne viser alle dine planlagte indlæg som en praktisk kalender, hvor du kan trække eller kopiere de forskellige indlæg rundt. På den måde bliver det nemt at ændre i planerne, tilføje nyt og genbruge poster på tværs af de forskellige platforme.

Planlægningsværktøjer til WordPress

Har du en WordPress-dreven blog kan du bruge et værktøj som Editorial Calendar til at planlægge fremtidige poster. Alle poster vises i en praktisk kalendervisning og du kan trække alle de planlagte poster rundt i kalenderen, så du på den måde nemt kan ændre udgivelsesdato og tidspunkt ad hoc.

Er I flere om at udvikle indhold eller skal flere forskellige medarbejdere læse posterne igennem, godkende dem eller bidrage med billeder og illustrationer, kan du også vælge et værktøj som Edit Flow. Det tilføjer både en indholdskalender, giver mulighed for at tilføje nye status-valgmuligheder og redaktionelle kommentarer, samt mulighed for at notificere de forskellige deltagere i processen, når der er nyt indhold klar til gennemgang.

På den måde bliver det nemt at holde styr på indholdsproduktionen og skabe en stærk blog, en stærk profil på relevante sociale medier og hele tiden virke relevant og fornyende på jeres publikum.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *