Indholdsstrategi – Hvad skal folk på din hjemmeside?

Det er vigtigt, at du har en god indholdsstrategi for din hjemmeside

SEO handler om at blive fundet i søgeresultaterne! Men hvad så når folk rent faktisk finder dig på Google og de klikker på linket til din side og kommer ind på den? Hvad kommer de så ind til og hvad er det, du gerne vil have folk til at gøre, når de kommer ind på siden?

SEO handler om at blive fundet i søgeresultaterne! Men hvad så når folk rent faktisk finder dig på Google og de klikker på linket til din side og kommer ind på den? Hvad kommer de så ind til og hvad er det, du gerne vil have folk til at gøre, når de kommer ind på siden? Hvis du ikke har tænkt på det, har vi plan, som vi gerne vil dele med dig.

Hvis du har en hjemmeside, vil du gerne findes på Google. Så du læser måske en masse på nettet om SEO eller hyrer et bureau som vores til at søgemaskineoptimere din hjemmeside. Men hvad er det egentlig du gerne vil findes for? Hvad er det, du gerne vil have dem, der kommer ind på din hjemmeside til at gøre?

Har du en webshop, vil du gerne have folk til at købe de produkter, du sælger. Det er til at tage og føle på. Men hvis du har en firmahjemmeside, hvad vil du så have folk til? Jo, de skal gerne købe nogle af de tjeneste eller produkter, du sælger.

Men hvordan får du dem til det? Hvis du tror, du gør det ved udelukkende at prale med, hvor fantastisk jeres firma er, hvor dygtige medarbejderne er, hvor mange ansatte I har, og hvor fantastiske jeres tjenester og produkter er eller hvis du tror, at din firmahjemmeside er en elektronisk udgave af en trykt brochure – ja, så er du totalt på vildspor!

Hvad gør en sælger i en butik?

Hvordan ville du opleve det, hvis du gik ind i en butik på byens hovedstrøg og det første sælgeren fortæller dig er, at hos dem har de skarpe priser og er i øvrigt 20 ansatte? Ja, det ville virke noget besynderligt og uvedkommende, ikk?

Hvad er det sælgeren i stedet gør? Han siger ”Goddag og velkommen” og spørger ind til, hvad det skulle være. Når han så ved det, begynder han at spørge ind til dine behov og dine præferencer. Skal det være det ene eller det andet? Her er en smart detalje, der vil hjælpe dig i hverdagen og så videre.

Men hvordan gør du det på nettet? For med mindre du bygger en meget dyr hjemmeside med kunstig intelligens, er det jo svært at efterligne kundesituationen fra butikken. Så det er ikke en farbar vej.

Vis folk, at jeres firma kan løse deres problemer

I stedet bruger du den viden, du har om dine potentielle kunders behov. For du skulle gerne vide, hvorfor dem der handler hos jer, rent faktiske gør det. Du ved også hvad er det, de spørger om. Hvad det er for problemer, de kommer med. Hvad det er for udfordringer, de har.

Den viden kan du jo bruge til at udvikle indhold til din hjemmeside med. Ved at skrive artikler, tilbyde e-bøger, bygge overbliksgivende infografikker og producere videoer kan du signalere, at du kender dine kunders udfordringer, kender deres spørgsmål og deres behov. Samtidig kan du vide, at du har forståelse for dine kunder, ved hvordan de har det og allervigtigst, fortælle dem, at du har løsningen på det hele.

De lavest hængende frugter kan du tilmed give løsningen på her og nu i den artikel, e-bog, video eller hvad det nu er for et indhold, du har. Derved udvikler du ikke indhold, der bare er skabt for, at du kan blive fundet på nettet, men som rent faktisk skaber en relation til dem, der er dine potentielle kunder.

For hver gang du giver dem løsningen på en af deres problemer, giver du dem en oplevelse af, hvordan det er at købe af jer. Hver gang du får dem til at melde sig til et nyhedsbrev eller dele en af jeres artikler på de sociale medier, har du solgt til dem – og de har fået en god kundeoplevelse. Der er bare ikke udvekslet nogle penge mellem jer endnu – men med det rette indholdsmiks, så kommer det.

Hvor stiller folk spørgsmål på nettet?

Det er det indhold, du bruger kræfter på at søgemaskineoptimere. For hvordan finder dine kundeemner dit indhold? De søger på Google! Så ved at de kan finde dit indhold der, har du mulighed for at vise dem, at du har løsningen på det, de spørger om.

Google bliver den venlige ekspedient i forretningen nede på hovedgaden, der spørger dine kunder om, hvad det skal være. Men for at klæde Google ordentlig på til at sende kunderne i din retning, er du nødt til at lære Google om de varer – det indhold – I har på hylderne. Det er her søgemaskineoptimeringen kommer ind og giver mening!

Et enkelt besøg er ikke nok

Men når så først de er kommet hen til jeres side, fordi den venlige sælger hos Google har sendt dem i jeres retning, er det vigtigt, at det indhold de kommer hen til er i orden, har en ordentlig kvalitet og at der er en strategi for det.

For et enkelt besøg gør sjælden nogen sommer eller rettere – giver ikke noget salg. Folk skal som regel være støt på jeres indhold nogle gange. Hver gang skal de have haft en god oplevelse med det, før de begynder at lægge mærke til, hvem I er. Så det stiller store krav til kvaliteten af indholdet.

Når først de bliver interesserede i jer

Når de først bliver interesserede i hvem I er, er det vigtigt, at der er en anden type indhold på jeres hjemmeside. Indhold der fortæller noget om, hvad jeres firma står for og som har noget kant og nogle meninger, folk kan forholde sig til.

Her tænker jeg ikke bare på en Om-side (der slet ikke bør handle om jer selv, men om jeres kunder – men den tager vi en anden gang) eller en side med en kold Kontakt-formular. Nej, jeg taler om underholdende og personligt indhold. Noget der viser, hvad det er for mennesker og meninger, der udgør jeres firma, noget der fortæller dem noget om, hvor I kommer fra og hvorfor I laver det, I gør. Kort sagt indhold, hvor I bonder lidt med de potentielle kunder.

Men selv om indholdet har lidt mere underholdende eller tankevækkende karakter, skal det have et call to action. Der skal være en vis alvor bag, så det bliver taget seriøst. Men det call to action behøver ikke være større end, at hvis de vil vide mere om jer eller have mere indhold af samme skuffe, kan de tilmelde sig jeres nyhedsbrev (som ikke bare bør indeholde gode tilbud på jeres produkter eller informere om, at I har ansat en ny medarbejder, der tidligere var Mr. Big Shot hos konkurrenten – men det kommer vi også tilbage til en anden gang, for det indhold skal du også have en plan for).

Vis dem, at I har forstand på jeres fagområde

Der vil også altid være nogen af de besøgende, der gerne vil vide mere om det fagområde, I arbejder indenfor eller som ønsker at finde ud af, om I ved, hvad I snakker om. Til dem er det vigtigt, at I har afsat en del af jeres hjemmeside, der virker som en slags ”Ultimate Guide” til de emner, I arbejder med. De har stor SEO-mæssigværdi, fordi Google elsker godt indhold, og det giver jer en mulighed for at ”uddanne” jeres fremtidige kunder til at være kunder hos jer – plus at I kan prale med jeres store viden og det særlige take I har på jeres fagområde.

Det kaldes for Cornerstone indhold i Content Marketing regi, fordi det er en af de hjørnesten, I har bygget jeres forretning og den tilhørende hjemmeside op om. Denne del giver overblik over jeres viden og I kan meget passende også inkludere de mange artikler, jeg snakkede om tidligere i artiklen her – dem der oprindeligt var skyld I, at folk fandt jeres firma på nettet.

Giv eventuelt indholdet fra denne sektion væk som en gratis e-bog. Så kan folk læse det i et mere praktisk format på en enhed, der giver dem en bedre læseoplevelse.

Spørg efter salget

Men selvfølgelig er jeres hjemmeside sat i verden for at sælge jeres produkter og tjenester. Så der skal selvfølgelig også være sider, der sælger. Men ligesom når du går ind i butikken, behøver det ikke være så stor del af indholdet på siden, der fokuserer på det. For i en butikssituation fylder selve salget jo ikke særlig meget heller, vel?

Derfor vil du, direktøren eller ejeren i firmaet måske synes at jeres produkter og det at spørge efter salget fylder meget lidt på hjemmesiden, Men husk på, at selv om alt det andet indhold ikke har haft salget som sit primære mål, så har det målrettet solgt jeres firma, dets produkter og tjenesteydelser hele tiden.

De besøgende er jo allerede blevet overbevist om, at jeres firma er det rigtige sted at købe det, de har brug for. Du har jo allerede hjulpet dem, givet dem svar på deres spørgsmål og vist dem, at du forstår dem – og de har allerede masser af – forhåbentlig gode – ”købsoplevelser” fra jeres indhold.

Så derfor behøver du ikke plastre siden til med Køb nu-indhold!

Ræk ud efter verden

Men der er mere indhold, I skal have på plads endnu. For I skal ud og ses ude i verdenen. Så ligesom I tager på messer og seminarer IRL, skal I dukke op med gæsteindlæg hos andre firmaer, skrive artikler i de online medier, der har relevans for jeres virksomhed (nemlig de steder, jeres potentielle kunder besøger), dele indhold og statements på de sociale medier og måske ligefrem være synlige på diverse fagrelaterede fora.

Det er også en helt anden ting, som jeg vender tilbage til en anden gang – men det er en del af det indhold, I skal have med i tankerne, når strategien for jeres indhold skal lægges.

Hav en strategi for dit indhold!

For som du kan se, er det vigtigt, at I har en strategi for jeres indhold på hjemmesiden og at den indeholder de rigtige ting. For som i virkelighedens verden handler det om at vise de potentielle kunder, I at forstår deres problemer og behov og at I har løsningen på det. Det handler ikke bare om at findes på nettet.

Kunne du tænke dig, at få hjælp og sparing til en indholdsstrategi for jeres hjemmeside og få en plan for at producere de indholdselementer, der skal bruges, så kontakt os allerede i dag ved at udfylde formularen her på siden eller give os et ring eller en mail.

Vi kan nemlig meget mere end søgemaskineoptimering og linkbuilding.

 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *