Mobile-first indexing – Fremover ranker Google på mobilversionen af hjemmesiden

Nu sker det! Fremfor at køre med separate søgeindeks, skifter Google fokus, så det fremover er mobilversionen af jeres hjemmeside, der bestemmer jeres placeringer i søgeresultaterne. Så det er nu, du skal gøre hjemmesiden mobilvenlig!

Nu  sker det! Google skifter til mobile-first indexing. Så fremover bliver jeres hjemmeside bedømt på mobilversionen. Så fremfor at køre med separate søgeindeks, fortsætter Google med kun at have et. Men fokus skifter, så det fremover er mobilversionen af jeres hjemmeside, der bestemmer jeres placeringer i søgeresultaterne.

For et par uger siden kunne du læse om, at Google ville opdele deres søgeindeks i separate versioner for mobil og desktop her på KH-Onlines blog. Det var i hvert fald et vedholdende rygte, der blev fremført af alle de store ekspertsites og som vi derfor ikke tøvede med at viderebringe til jer.

Google havde dog ikke nogen kommentarer på det tidspunkt. Men nu har de tonet rent flag i et blogindlæg på deres webmasters blog. Her slår Google fast, at de beholder et og kun et søgeindeks, MEN at det fremover vil være mobiludgaven af hjemmesiden, der kommer til at ligge til grund for de enkelte siders placeringer i søgeresultaterne.

Det betyder dog ikke, at jeres website ikke bliver indekseret, hvis I stadig kun kører med en desktop-version af hjemmesiden. Googles søgerobot læser fortsat en desktop-version lige så godt, som før. Men sidens placeringer vil få en nøk nedad, fordi Google fremover prioriterer mobilversionen højest. Så har I ikke en mobilvenlig hjemmeside, skal I ikke forvente at kunne bibeholde jeres nuværende placeringer.

Med flest mobilsøgninger giver det god mening

I en tid hvor antallet af mobilsøgninger for længst har overhalet søgninger fra den gode, gamle computer, giver Googles prioriteringer af mobilversionen af hjemmesiden god mening. For Googles mål er jo altid at give de besøgende de bedste, mest relevante og mest letlæste svar på deres søgninger.

Så når der er flest mobilsøgninger, er det jo meget logisk at sørge for, at folk ledes videre til den mobilvenlige version, fremfor til en desktop-version, hvor de skal scrolle og zoome rundt på siden, for at kunne læse den. Det er god kundeservice set med Googles øjne.

Hvad betyder det for jeres hjemmeside?

Har I allerede en responsiv hjemmeside, der tilpasser visningen af hjemmesiden til den enhed, den ses på eller har I en særlig mobilversion af jeres hjemmeside, behøver I ikke foretage jer noget. Fremover vil Google ranke jeres sider på mobilversionen og indplacerer jer i søgeresultaterne efter den.

Men det betyder også, at hvis hjemmesiden er længe om at indlæses og f.eks. ikke har optimeret billeder og kode til visning på mobilen, kan I opleve et fald i jeres placeringer – også selv om jeres side anvender et responsivt design.

Har du omvendt en side, der ikke er responsiv og som primært er kodet til brug på en desktop-computer, er der grund til at gøre noget ved sagen. Her skal siden hurtigst muligt gøres mobilvenlig, enten i form af et responsivt design eller ved at bygge en særlig mobil-version af siden. Google anbefaler dog responsivt design frem for en særlig mobilversion, da sidstnævnte nemt kan føre til, at Google opfatter en af versionerne som duplicate content.

Kører I med en separat mobilversion af hjemmesiden, er det også vigtigt, at I får den registreret på jeres Google Search Console-konto (der tidligere hed Webmaster Tools), så Google er klar over, at den findes og kan kommunikere med jer omkring de eventuelle problemer, de falder over.

Er vores hjemmeside mobilvenlig?

Vil du selv lige foretage et hurtigt tjek af, hvorvidt jeres hjemmeside er mobilvenligt designet, så indlæs den i dit browserprogram på computeren. Prøv derefter at gøre browservinduet smallere. Dukker der en vandret rulleskakt op i bunden af browservinduet og bliver noget af indholdet til højre på siden usynligt, er siden absolut ikke mobilvenlig.

Det er dog ikke ensbetydende med, at alt er i sin skønneste orden. Skal du være helt sikker, så tjek siden i Googles værktøj til test af mobilvenlighed. Her får du vist eventuelle advarsler og tips til, hvordan siden kan mobiloptimeres yderligere.

Altså: Har du ikke en mobilvenlig hjemmeside, så få gjort noget ved sagen nu. Ellers vil du opleve store fald i trafikken til hjemmesiden, så snart Googles ændringer slår igennem i søgeresultaterne. Der forventes de at gøre allerede i år. En mobilvenlig side er nu en af de vigtigste faktorer for SEO.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *