Skab den bedste storytelling til din content marketing med monomyten

Storytelling til Content Marketing

Vi forstår vores verden gennem historier, og vi relaterer beslægtede emner til hinanden ved hjælp af historier – og vi husker via historier. Sådan er vi opdraget til at se på omverdenen lige siden skoletiden og sådan har menneskene fungeret siden oldtiden. Læs her, hvordan du kan udnytte det i din online markedsføring!

Den bedste måde at få et budskab til at klæbe på er ved at fortælle det som en historie. Bare se på de såkaldte vandrehistorier eller bare almindelige vittigheder. Skal de virke efter hensigten, skal vi huske alle de detaljer, der gør dem overraskende eller morsomme og selv om der kan være mange detaljer at huske, så gør vi det oftest med stor præcision – netop på grund af at de er bundet sammen af historien.

Så som content marketer er historier den oplagte måde at fortælle dine budskaber på – så er du sikker på, at de bliver husket. Det gælder bare om at finde den rigtige historie og indarbejde den i dit indhold. Det kan gøres på flere forskellige måder og på flere forskellige planer. Således kan du både bruge historier som:

  • De eksempler, du kommer med i dit indhold
  • Synopsis for en long read artikel på dit site
  • Manuskriptet til en explainer video
  • Den røde tråd, der binder de enkelte elementer sammen i din online markedsføring
  • Kundeoplevelsen i din webshop eller på dit website

Så historiekonceptet kan bruges helt ned på de enkelte eksempler i teksten og tages hele vejen op til strategien for hele dit websites opbygning. Det hele handler om at skabe den historie, der passer til dit budskab, din målgruppe og dine produkter.

Hvordan skaber du den bedste historie?

Men det er ikke alle historier, der går rent ind – eller endnu værre: Det kan være din målgruppe slet ikke kan forstå den historie, du fortæller dem. Det kan være, fordi den er for kedelig, eller fordi der slet ikke er nogen referencer til noget, de kender i forvejen eller finder relevant i sammenhængen.

Så hvordan sikrer du dig, at du finder den bedste historie? En historie som din målgruppe både forstår, og synes er så spændende, at den holder dem fangen hele vejen frem til de har gennemført betalingen i din webshop.

Det kan vi ikke give dig opskriften på. Men vi kan give dig en velafprøvet skabelon, du kan bygge den op omkring. En skabelon der er velafprøvet, er kendt for at være succesfuld og som har været brugt siden tidernes morgen.

Monomyten – The Hero’s Journey

The Hero with a Thousand Faces”
The Hero with a Thousand Faces” finder fællestrækkene i de historier, der har vandret fra generation til generation gennem årtusinder.

Tilbage i slutningen af 1940’erne udgav amerikaneren Joseph Cambell bogen ”The Hero with a Thousand Faces”, der forsøger at finde fællestrækkene i de historier, der har vandret fra generation til generation gennem årtusinder. Det gjaldt både de religiøse, såvel som de eventyr, der bl.a. blev samlet sammen af Brødrene Grimm og andre op gennem middelalderen.

Ikke overraskende var der store fællestræk, og resultatet af hans analyse blev en disposition, som han kaldte for monomyten. Det er en slags standardskabelon, som alle ”gode historier” er opbygget over. Holder du dig i overordnede træk til den disposition, er du godt på vej til at køre succesen i hus.

Hollywood var ikke sen til at opdage værdien af denne disposition, men effekten af monomyten blev først for alvor bevist i slutningen af 1970’erne og starten af 1980’erne, da George Lukas’ første tre episoder af Stjernekrigen løb over biograflærrederne verden over. Hver af de tre første film er bygget over den – og både den første og anden trilogi følger dispositionen rimelig slavisk overordnet set hen over alle filmene og det ser også ud til at være tilfældet med den nyeste. Måske derfor så mange synes, at the Force Awakens minder så meget om A New Hope.

Men lad os se nærmere på den disposition monomyten benytter og hvordan du kan implementere den i dit indhold og i dine besøgendes oplevelse af din webshop eller dit website.

Monomyten trin for trin
Her ser du monomyten trin for trin.

Den triste hverdag

Alle historier starter med at introducere helten i hans eller hendes daglige omgivelser. Den er som regel rimelig trist. Bare tænk på Askepot, Snehvide eller Luke Skywalker. Der er vist ingen af os, der misunder dem, det liv de havde til at begynde med.

På samme måde skal dine besøgende gerne ende med at se tilbage på tiden, før de læste dit indhold eller købte dit produkt, som trist og uendeligt besværlig. Derfor er det vigtigt, at du i din introduktion til dit emne, slår ned på nogle af de problemer eller udfordringer, de slås med i dag, så de bliver bevidste om dem.

Derved viser du dem samtidig, at du forstår deres udfordringer og får italesat de områder, indholdet eller produktet vil afhjælpe eller helt fjerne, når først det er læst eller købt.

Tag med på eventyr

En dag løber helten så ind i en invitation af en eller anden slags til at tage på eventyr. Helten kan vælge enten at blive i den virkelige verden eller begive sig ind i den nye, fantastiske verden. Som regel er det en point of no return-situation, hvor helten ikke rigtig har andre muligheder end at slå til og tage med på eventyr – oftest fordi konsekvenserne ved ikke at gøre det, er rimelig ubehagelige. Så det er oftest mere af nød end af lyst, at helten tager afsted!

For eksempel: Jægeren tager Snehvide med ud i skoven for at dræbe hende, men lader hende løbe, og Luke Skywalker møder Obi-Wan Kenobi og følger ham, fordi Stormtropperne i deres jagt på de forsvundne droider dræber hans onkel og tante og udsletter hans barndomshjem.

Din invitation til eventyr kan f.eks. være en introduktion til den løsning, dit indhold giver læseren eller det produkt eller den tjeneste, du vil sælge til dem. Det kan også være en annonce på et website for dine produkter eller din webshop, hvis vi ser monomyten som din køreplan for kundeoplevelsen på din webshop.

Mød din mentor

Men i en hver god historie optræder der en mentor, der står til rådighed for helten og lærer ham eller hende de nødvendige færdigheder undervejs – og den mentor er dig, dit indhold eller de produkter, du sælger.

Så den besøgende er din lærling og indholdet/produktet er deres mentor! Det stiller nogle helt specielle krav til dig, for som mentor er det dit ansvar, at din lærling får tilført den nødvendige viden eller de nødvendige færdigheder, hver gang de møder en udfordring på deres videre færd frem.

Derfor skal du som mentor enten have været på den samme rejse, som din målgruppe nu skal ud på eller kunne sætte dig så meget ind i deres sted, at du er i stand til at forstå, hvad det er, de har brug for, og hvornår de skal bruge hvad.

Så det handler om din målgruppes behov, og ikke om hvad du kan, eller hvad du ønsker, de besøgende skal gøre. Det handler om at du får fyldt den nødvendige viden eller information på de besøgende til, at de kan overvinde de udfordringer, de møder på deres vej – eller uddanne dem til at blive kunder hos jer.

Over afgrunden

Enhver forandring kræver en overvindelse af den, der skal gennemgå forandringen – som f.eks. at dine besøgende skal lære noget nyt eller anskaffe sig noget, som du sælger.

Folk reagerer meget forskelligt på forandringer, og for mange kan selv en lille forandring opleves, som om de skal springe over en meget stor afgrund. Men de fleste forandringer føles knap så store, hvis du kan give en begrundelse for forandringen, som målgruppen kan forstå og forholde sig til – og kan fremhæve fordelene for dem ved at gøre tingene på en ny måde eller med et nyt værktøj.

Så det handler om først at forklare målgruppen HVORFOR – og kan du få det forklaret, så de ser ”fidusen”, bliver det nemmere at få dem til at interessere sig for HVORDAN – og det HVORDAN kunne f.eks. være at købe dit produkt.

Hjælpere og udfordrere

Undervejs vil der altid være hjælpere og udfordrere. Det kan være meget forskelligt, hvad dette er, alt efter hvilken branche du opererer indenfor.

Men generelt er hjælperne oftest andet indhold på din hjemmeside eller tillægsprodukter i din webshop og udfordrerne er de indvendinger folk har mod at gøre det, du siger de skal eller mod at købe dine produkter. Så oftest kan du bruge hjælperne til at slå udfordrerne ihjel for helten – kunden eller den besøgende – i din historie eller den besøgendes færd gennem din hjemmeside eller webshop.

Hjælperne kan være alt lige fra tips og tricks i dit indhold til de fornødne hjælpetekster og vejledninger på kundens vej gennem din webshop eller dens betalingsssystem.

Den inderste hule

I den inderste hule begynder målgruppen at fornemme, at de har fået overblikket over det, du har fortalt med dit indhold eller ser behovet for at købe det produkt, du vil sælge dem.

Det er her du kan sætte de sidste ting på plads og lære dem de mere videregående færdigheder – f.eks. give tips og tricks til det produkt, de ikke har købt endnu – inden de møder den endelige udfordring.

Det er nu din målgruppe er klar til købet!

Den endelige udfordring

Den endelige udfordring vil oftest være selve købet af dit produkt eller din tjeneste, hvis vi ser monomyte som vejen gennem din webshop. Det er lidt en udfordring for jer begge. For den besøgende skal have penge op af lommen og du håber på at den besøgende køber.

En anden slags endelig udfordring kan være første gang, målgruppen i praksis skal bruge det købte, tjenesten eller det de har læst i dit indhold til noget i praksis. Det er her, de finder ud af, hvorvidt produktet lever op til det, de er blevet lovet eller hvorvidt de virkelig mestrer deres nye viden og færdigheder, som de har fået gennem at købe din tjeneste eller læse dit indhold.

Høst udbyttet

Når den endelige udfordring er vel overstået, skal dine kunder/besøgende have mulighed for at fejre og fortælle om deres sejre og dele dem med deres sociale netværk og eventuelt andre personer i målgruppen, f.eks. gennem produktanmeldelser på din webshop, hos TrustPilot, på diverse online-fora, der omhandler den branche, du arbejder inden for eller deling af deres erfaringer med dig som leverandør på de sociale medier.

I en artikel er det her, du kan give dem alternative løsninger eller andre tilgange til emnet. Det er her, du har givet de vigtigste pointer og nu er kommet til dit PS i teksten.

Rejsen hjem

Rejsen hjem er den periode, der ligger lige efter kunden har købt dit produkt, brugt din tjeneste de første gange eller brugt det tillærte fra dit indhold med succes. Her skal der være mulighed for, at kunderne kan få support og kan modtage relevante tilbud fra dig om tillægsprodukter eller -ydelser.

Det er her, de er mest åbne for mersalg og her de har allermest brug for at føle, at du som leverandør stadig er til stede og klar til at hjælpe dem. Holder du dig synlig for dem her gennem f.eks. målrettede opfølgningsmails eller lignende, får de den mest positive oplevelse af dig og dit produkt eller din tjeneste.

Under alle omstændigheder skal rejsen hjem gerne være et triumftog – og hvorvidt det bliver tilfældet afhænger alene af dig, dit indhold, dit produkt eller din tjeneste.

Rejsen hjem kan også føre dem forbi relaterede artikler eller andet relevant indhold på din hjemmeside.

Masser af muligheder – også for at gøre det helt forkert

Som du kan se, består monomyten af mange forskellige elementer eller skridt på rejsen. Ruten er hver gang den samme, men det er ikke alle trin på rejsen, der nødvendigvis behøver at være tilstede, for at skabe den rigtige rejse for dine besøgende eller kunder.

Så monomyten giver dig mange muligheder for at komponere din historie, dit websites brugeroplevelse og så videre, så den fænger hos dine besøgende – men den giver ikke historiens karakterer, udfordringer og øvrige elementer. Dem skal du selv skabe på baggrund af dit kendskab til din målgruppe, din branche, dine budskaber og dine produkter eller tjenester.

Skal du have hjælp til at komponere den rigtige historie, står vi naturligvis klar til at hjælpe. Både på tekstniveau og på overordnet strategisk niveau. Kontakt os i dag og få en uforpligtende snak om, hvordan du anvender storytelling mest optimalt i din markedsføring eller til brugeroplevelsen i din salgskanal.