Så vild er Penguin 4.0 effekten!

Fra og med Penguin 4.0 der blev rullet ud hen over oktober måned, begyndte der at ske noget med synligheden på de websteder, der har været ramt af tidligere Penguin-straffe. For med Penguin 4.0 kører Penguin nu med i hver eneste søgning og straffer kun de enkelte sider, der har dårlige links og ikke hele webstedet.

Fra og med Penguin 4.0 der blev rullet ud hen over oktober måned, begyndte der at ske noget med synligheden på de websteder, der tidligere har været ramt af Penguin-straffe. For med Penguin 4.0 kører Penguin nu med i hver eneste søgning og straffer kun de enkelte sider, der har dårlige links og ikke hele webstedet.

Allerede for en måneds tid siden kunne du læse om den nye Penguin 4.0-opdatering og at den fremover blev en del af kernealgoritmen hos Google. Dengang forklarede vi kort de væsentligste forskelle på den nye Penguin, der altså nu kører med ved hver eneste søgning og ikke straffer et helt site for dubiøse links, men kun de sider linkene peger ind på.

Dengang skrev vi også, at det skulle blive spændende at se, hvilken indflydelse Penguin 4.0 havde på synligheden for hele hjemmesiden, når dubiøse links til enkeltsider ikke længere havde indflydelse på hele hjemmesidens placeringer i søgeresultaterne.

Det begynder vi så småt at kunne ane et svar på nu, hvor Penguin 4.0-algoritmen som minimum har kørt med i kernealgoritmerne i en to-tre ugers tid – og indtil videre ser det, vi kan se rigtigt positivt ud. I hvert fald på de sites, hvor der har været arbejdet målrettet med udviklingen af godt kvalitetsindhold. Den investering synes for alvor at tjene sig hjem nu i form af nogle ret vilde hop i hele hjemmesidens synlighed på nettet.

Hvordan måles synligheden for en hjemmeside

Til at måle synligheden i søgeresultaterne for en given hjemmeside benytter vi analyseværktøjet Searchmetrics. Det beregner synligheden ud fra den aktuelle søgevolumen og positionen af de søgeord i søgeresultaterne, som den pågældende side forsøger at ranke på. Samtidig tager beregningen hensyn til, hvilken søgeintention de enkelte søgeord ranker for.

Det hele mikses sammen til et tal, der viser noget om, hvor synlig den enkelte hjemmeside er i søgeresultaterne på et givent tidspunkt – altså hvor tit hjemmesiden dukker op og hvor højt i søgeresultaterne, den ligger på hvert enkelt søgeord.

Tallet kan f.eks. anvendes til at afgøre, hvor synlig en hjemmeside er i forhold til en anden i søgeresultaterne. Jo højere værdi, jo bedre synlighed.

Så stor er gevinsten ved Penguin 4.0

Det første eksempel vi vil vise, stammer fra en opskriftsside, hvor der er blevet investeret kraftigt i udviklingen af godt indhold siden relanceringen af siden for omkring et års tid siden. Her ses en støt stigende tendens i synligheden hen over det forgangne år, samtidig med at der har kunnet opleves en kraftig vækst i antallet af besøgende. Men i perioden fra den 6. til den 13. oktober synes synligheden på det nærmeste at eksplodere og stigningen fortsætter ugen efter.

På dette site sker der noget helt vildt d. 13. oktober

Et lignende eksempel er hentet fra kosttilskudsbranchen på et site, der efterhånden har eksisteret i en hel del år og som er kendt for at have masser af godt indhold. Her ses et tilsvarende hop i perioden fra den 6. til den 13. oktober. Synligheden ugen efter bliver liggende på samme niveau.

Også på dette site sker der noget vildt d. 13. oktober

 

Næste eksempel kommer fra branchen for alternativer til rygning. Her har de også arbejdet målrettet med udviklingen af godt indhold over nogle år og her sker der for alvor noget drastisk fra den 6. til den 13. oktober – og udviklingen fortsætter næsten lige så eksplosivt ugen efter.

På dette site fortsætter udviklingen også i ugen efter d. 13. oktober

Sammenligner vi med f.eks. nogle af de store prissammenligningssites, der ikke har specielt meget indhold om her enkelt produkt, sker der intet af betydning i ugen fra den 6. til den 13. oktober. En allerede nedadgående tendens synes blot at fortsætte.

Hos dette sammenligningssite fortsætter en allerede faldende tendens uforandret d. 13. oktober

Meget tyder altså på, at Penguin 4.0 har slettet en masse af de site-wide straffe, som mange hjemmesider har været ramt af på grund at dårlige links af den ene eller den anden grund. Samtidig synes det især at give afkast for de sider, der har meget kvalitetsindhold, fordi effekten af det gode indhold på mange måder øger effekten af den manglende Penguin-straf.

Så som det kan ses af ovenstående, begynder Penguin 4.0 at kunne ses i søgeresultaterne. Hvordan udviklingen fortsætter skal blive spændende at følge.

 

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *