5 tips til at ranke bedre i Google med dine produktsider

5 tips til at ranke bedre i Google med dine produktsider

Har du en webshop, er dine produkttekster en af de vigtigste våben til at kæmpe jer til gode placeringer i søgeresultaterne på Google. Men det kræver flere ord end du bruger i dag, og at du har en plan for, hvordan du strukturerer dine produkttekster, samt hvad de skal indeholde. Det får du alt sammen fem tips til her.

Har du en webshop, er dine produkttekster en af de vigtigste våben til at ranke bedre i Google med dine produkter. Men det kræver mere end bare 60 ord, og at du har en plan for, hvordan du strukturerer dine produkttekster og hvad de skal indeholde. Det får du alt sammen fem tips til her.

Alt for mange webshop-ejere gør ikke nok ud af deres produkttekster. Det er en skam. For en god og fyldig produkttekst servicerer kunderne bedre – og så ranker du bedre for dine produkter i Google på den måde. Det vil sige det er bedre for din SEO. Samtidig kan du spare på dit AdWords-budget, fordi dine produktsider får en meget bedre kvalitetsscore.

Så alt i alt er en investering i bedre produkttekster en klar fordel for dig, din webshops placeringer i Google og din indtjening. Det kræver blot, at du følger de 5 tips, vi kommer med i denne artikel.

Sørg for en unik produkttekst for at ranke bedre i Google

Skal du skille dig ud fra mængden og sikre dig mod at få straf for duplicate content, skal du lade være med at genbruge de produkttekster, som producenterne oftest stiller til rådighed. Dem er der rigelig med andre webshops, der allerede bruger. Det her er ekstremt vigtigt.

Gå i stedet efter at skrive unikt indhold, der ikke bare indeholder faktuelle oplysninger, men også giver tips og tricks til brugen af produktet. Er du passioneret omkring de produkter, du sælger, er det sikkert ikke svært at komme op med nogle gode ideer og råd.

Skriv gerne mellem 300 og 500 ord pr. produkttekst

Drop tanken om bare at skrive en 50-60 ord, fordi ingen læser produkttekster alligevel. Det gør de fleste mennesker faktisk – især i den fase, hvor de skal beslutte sig for, hvilken af de webshops der sælger produktet til samme pris, som de skal lægge deres penge hos. Ved at vise dem, at du ved mere om produktet end konkurrenterne, øger du tilliden til din webshop og slår de dovne og ignorante konkurrenter på målstregen.

Samtidig øger du produktsidens muligheder for at komme højere op i søgeresultaterne. Vi har tidligere skrevet om hvor meget antallet af ord på siderne, betyder for din webshops placering i søgeresultaterne. Her rækker 50-60 ord ikke – slet ikke i de mest konkurrenceprægede brancher. Her skal du meget højere op.

For de fleste webshops vil 300 til 500 ord pr. produkt for de vigtigste produkter ikke være for lidt – og er konkurrencen stor, skal du sigte mod måske hele 1000-1500 ord på de mest konkurrenceprægede produkter.

Strukturér teksten i to dele og husk et CTA i hver

Den allerbedste produkttekst er den, hvor du har en manchet, der giver de vigtigste fordele ved produktet i toppen. Den kan sagtens nøjes med at være på 60-90 ord.

Derefter kommer prisen, valgmuligheder og Køb-knappen. Under dem fortsætter produktteksten så med at uddybe fordelene ved de forskellige produktegenskaber, samt giver tips og tricks og andre praktiske informationer om produktet. Husk at bruge mellemrubrikker formateret med H2 i denne del af teksten.

Vigtigst ved denne opbygning er, at der er et call to action i slutningen af hver af de to tekstblokke. I den øverste er købsknappen lige neden under. Så her kan du oftest nøjes med et lettere CTA.

Til gengæld skal CTA i slutningen af den nederste tekstblok være mere kraftigt. Lad den f.eks. også slå på nogle af jeres unique selling points som gratis fragt, hurtig levering eller hvad det nu kan være. For dette CTA skal være så handlekraftigt, at det kan få folk tilbage til købsknappen i toppen af siden.

Overskriften skal ikke kun bestå af produktnavnet

Det er klart at produktnavnet skal indgå i overskriften. Det er jo sidens vigtigste søgeord. Men ved f.eks. at få indarbejdet produktkategorien og eventuelt også den vigtigste fordel ved produktet, kan du få produktsiden til at ranke for mere end bare produktnavnet.

Det lægger du grundlaget til med overskriften. Derefter kan du øge vægten på de forskellige søgeord ved at medtage produktkategori og vigtigste fordele i mellemrubrikkerne, samt hvor det er naturligt at nævne dem i teksten.

Derved skaber du flere veje til dine produktsider fra søgeresultaterne og øger chancen for at tiltrække relevante og interesserede kunder.

Drop automatiserede meta descriptions og skriv en ordentlig salgstale i stedet

Har du et webshop-system, der generer title og meta description automatisk. Så hold op med at bruge det. Vigtigst er det nok med meta description. For det er din mulighed for at skrive en fængende salgstale, der kan få din webshop til at differentiere sig fra konkurrenternes allerede i søgeresultaterne.

Medtager du produktnavnet, produktkategorien og måske relevante søgeord for de vigtigste fordele, øger du samtidig chancerne for at matche de søgeord, produktsiden dukker op i søgeresultaterne for.

Derved får du flere ord fremhævet med fed i din sides beskrivelse i søgeresultaterne – og jo flere fremhævede ord, du har, jo mere relevant virker netop dit søgeresultat for brugerne. Det er vigtig visuel psykologi, der er værd at udnytte.

Drop vanens magt og fordomme om tekstens betydning for salget

Skal du ranke bedre i Google, er du nødt til at droppe vanens magt, mageligheden og alle de fordomme om tekst, som mange webshopejere har. Kun på den måde kan du skille dig ud fra mængden, slå konkurrenterne i søgeresultaterne og give kunderne – og Google – en meget bedre oplevelse med din webshop.

Så til tasterne! Det øger omsætningen!

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *