SEO

SEO handler om hvordan man får mere trafik og flere salg på din hjemmeside via Google. Faktisk handler SEO om søgemaskiner generelt, og i visse lande kan det give god mening at fokusere på andre søgemaskiner, men i Danmark er der kun en søgemaskine, der er rigtig vigtig og det er Google.

Hvad kan du forvente, når du får KH-Online til at arbejde med SEO for din hjemmeside.

  • Større synlighed på Google
  • Mere trafik
  • Flere salg og/eller henvendelser
  • Kun regninger ved målbare resultater

Hvad får du?

Du får en SEO ordning, hvor du ikke skal have tillid til SEO leverandøren, men leverandøren skal have tillid til dig. Når du er på denne side, så er det fordi, at du vil have resultater fra Googles organiske placering af søgeresultater. Du ønsker at øge indtægten gennem salgskanalen Google, og ikke bare betale for nogle timers konsulentarbejde hver måned, hvor du ikke rigtig ved hvad der er blevet gjort. KH-Online er drevet af viljen til at tjene penge, og KH-Online tjener først penge, når du ser resultater. Sådan er KH-Online’s koncept bygget op. Men hvad vil det sige at performe og skabe resultater?

Indtil videre har kunder hos KH-Online benyttet sig af en af de to følgende modeller:

  • Betaling for placeringer på google. I denne løsning betaler du som kunde for de placeringer du får med vores arbejde i Google.dk. Det vil typisk enten være i top 10 eller top 5 alt afhængig af hvor mange månedlige søgninger, der er på det konkrete søgeord. Denne løsning er ideel for virksomheder, der har en helt klar fornemmelse for hvilket søgeord de vil ranke på, og hvor meget de er værd for virksomheden.
  • Andel af omsætning. I denne løsningsmodel er der en langt mere holistisk approach til at arbejde med trafik fra Google eller online marketing generelt. For nogle kunder fokuserer vi udelukkende på organisk trafik, mens andre kunder har bedt os om at håndtere både trafik fra Google såvel som fra andre online salgskanaler.

Hvordan laver KH-Online SEO?

Når KH-Online laver SEO, så har vi en stor kasse af forskellige redskaber med i bagagen. Men det er faktisk ikke der vi starter. Vi kigger på din konkrete hjemmeside, og vi tager en snak med dig om dine behov og forventninger. Derefter kigger vi både på hjemmesiden og det marked, der findes på Google efter i sømmene, og derudfra vurderer vi hvilken SEO strategi, der skal til for at få din side til at profitere fra Google. Det er først herefter vi åbner op for værktøjskassen, og hvor vi så undersøger hvilke redskaber og taktikker vi skal bruge på netop din hjemmeside for at få Google til at være en succesfuld salgskanal for din hjemmeside og forretning. Der kan være tilfælde, hvor vi vurderer at Google ikke er den rette salgskanal for netop din forretning og hjemmeside, men i det tilfælde vil vi så vidt muligt anbefale andre løsninger i stedet for at lede dig ud på en vej, som vi ikke selv mener giver mening.

SEO arbejdets karakter

I arbejdet med en hjemmeside vil der tages udgangspunkt i sidens as-is situation, og hvordan siden skal udvikles til at nå top-rangeringer på ovenstående søgeord. Det vil sige, at vi tager udgangspunkt i selve siden, dens indhold, brugere og historie, snarere end at vi bruger en fast model, der passer på alle hjemmesider.

KH-Online’s SEO værktøjskasse er bygget omkring 3 søjler: Linkbuilding, Contentmarketing og Teknisk SEO.

Linkbuilding

KH-Online er vokset ud af en SEO tradition med meget stor fokus på linkbuilding, og har adgang til en stor række forskellige danske hjemmesider fra helt små splogsider, der har mellem 50 til 100 besøgende om måneden over middelstore hjemmesider til helst store hjemmesider med 100.000 + besøgende om måneden. Vi tror på. at links er det bærende princip for Googles algoritmes overlegenhed i forhold til andre søgemaskiner. Derfor er og bliver links og linkbuilding et helt bærende princip i KH-Online’s arbejde med SEO, men hvor vi tidligere mente, at alt andet var småting, så er vores fokus på interne strukturer og indhold vokset enormt de sidste 3-4 år.

Linbuilding i kategorier – de typer links vi benytter:

  • Trustlinks – Den her type links er noget af det vigtigste, som du kan skaffe. I vores optik bygger trustlinks rygraden på en hjemmeside, der kan beskytte siden mod links fra eksterne angreb, og videre skaber de et basis for den kraft, der formidles gennem den interne linkinfrastruktur
    • Trustlinks – Rent Styrke og Trust – Her har vi med de store sider at gøre som links fra nyhedssider, stat, offentlige organisationer, støtteorganisationer og også organisationer som e-mærket, ingenco2 og lignende.
    • Kontekstuelle trustlinks – Her har vi med branchespecifikke sider. Disse sider behøves ikke at have den samme bagvedliggende styrke som ovenstående typer links, men siderne har indhold der er relevant for kundens side. En typisk indikator på en side med kontekstuelle links er en side, der ranker relativt højt på en række lignende søgeord, som man selv ville fremme.
  • Powerlinks –  Oftest refereret til som sploglinks. De fleste der tager penge for at lave SEO, men som ikke laver SEO, forklarer ofte at powerlinks ikke virker og er skadelige for hjemmesider. Det har de brugt rigtig meget tid på at forklare siden Googles oprindelse

Content marketing

Tidligere var content marketing noget vi trak lidt på smilebundet af hos KH-Online. Det gør vi ikke længere. Det er en disciplin, som vi med Googles udvikling betragter som helt central komponent i evnen til at få hjemmesider til at ranke. Men som så meget andet, så har vi udviklet vores egen lavpraktiske forståelse af hvad content marketing er og hvordan man bruger den mest effektivt. Hos KH-Online er contentmarketing, hvordan man benytter, udvikler og modellerer indhold på hjemmesiden. Når de fancy fyre snakker om content marketing i podcasts og på marketing camps, så er det noget der handler om linkbaiting og skabe noget helt unikt indhold, som folk vil linke til i øst og vest. Det er det ikke hos KH-Online, her er fokus meget mere jordnært, at skabe noget indhold, der hjælper brugeren af siden, og strukturer der understøtter dette. Vi er af den holdning at solidt, grundigt håndværk går forud for enkelt geniale linkbaits, og at det rent lavpraktisk giver langt bedre resultater.

Content marketing i kategorier – Det gør vi med content marketing:

  • Indhold, indhold og mere indhold – Meget relevant indhold for bruger (og Google) er i dag en hjørnesten i at bygge gode rangeringer. Generelt siger vi, det samme som konkurrenten og så mere og bedre! Indhold er i dag brødtekster, titletags, meta descriptions, overskrifter, billeder, videoer og meget mere. De steder hvor vi bruger denne strategi er typisk:
    • Kategoritekster
    • Produkttekster
    • Blogtekster
  • Interne strukturer – Hvis en artikel på en hjemmeside ikke har nogle interne links – eksisterer den så? Dette grundspørgsmål er et godt udgangspunkt for den måde vi arbejder med interne strukturer på. Vigtige landingssider skal fremhæves gennem interne links fra eksisterende sider og html sitemaps.

Teknisk SEO

Denne gren er ren best practice i forhold til Google, eller man skal nok vende den om. Når KH-Online laver teknisk SEO så laver vi fejlfinding, og prøver at eliminere de fejl, der kan være på en hjemmeside, og som kan mindske muligheden for at få hjemmesiden til at rangere. Tekniske problemer kan i nogle tilfælde kun have effekt på enkelte sider, men rigtig ofte har tekniske problemer betydning for hele hjemmesidens evne til at rangere. Rent lavpraktisk laver vi indledningsvist en større gennemgang af hjemmesiden, og derefter laver løbende checks af hjemmesiden for klassiske fejl, der har en tendens til at opstå fx 404 fejl, for store billeder og lignende.

Hvad kender KH-Online egentlig til SEO?

KH-Online har sin baggrund i Dansk Linkbuilding og SEO Nørden. Laust Kehlet  og Lars Tonne Andersen stod bag disse to sider, som kørte i mange år, og Laust Kehlet er gået videre med KH-Online efter vi mistede Lars alt for tidligt til en skrækkelig sygdom. Laust er specialiseret i klassisk linkbuilding, onpage optimering både hvad handler om de mere bløde værdier som intern strukturering af hjemmesider såvel som den noget mere hardcore tekniske del af onpage optimeringen. Sidenhen er Sune Berg Hansen som er medstifter af KH-Online også blevet en del af SEO arbejdet, men hvor Laust kommer fra den klassiske SEO branche, så kommer Sune med en stor erfaring fra medieverdenen, hvilket gør at han har en unik evne til at se muligheder i de store pressemedier og formår at skabe en formidlingsstrategi, hvilket er blevet vigtigere og vigtigere for SEO igennem det sidste lange stykke tid.