Undgå at spilde tid og penge på dårlige betalere i din virksomhed

Dårlige betalere kan blive et meget dyrt bekendtskab for din virksomhed. Det er både frustrerende og tidskrævende at inddrive penge. Og endnu værre, det tager værdifuld tid fra din kerneforretning, som giver brød på bordet. Bliv klog på, hvordan du hurtigt og effektivt får dine penge hjem.

Ved at bruge et par timer på at få styr på din rykkerprocedure én gang for alle, kan du nemlig undgå at spilde tid på gældsinddrivelse i fremtiden. For så har du en procedure der tager dig ganske få minutter om ugen, i stedet for mange timer for hver manglende betaling.

Så kan du koncentrere dig om din forretning, uden at bekymre dig om dårlige betalere.

Vær hurtig til at sende rykkere

Selvom du godt må udsende et inkassovarsel til kunder, der ikke har betalt, uden at sende rykkere først, er det ikke anbefalelsesværdigt. Det er de færreste kunder, der vil reagere positivt på at få et inkassovarsel, uden at have fået mindst én rykker først.

Inkassoloven tillader at du sender op til tre rykkere med 100 kr i rykkergebyr pr. rykker. Rykkerne må sendes med mindst 10 dages mellemrum. Sørg for at udsende den første rykker så snart de 10 dage er gået. Erfaring viser, at du hurtigere får dine penge ind på den måde.

Forsinkede betalinger skyldes nemlig i langt de fleste tilfælde bare glemsomhed eller sløseri. Ikke manglende vilje til at betale. Så ved at minde din kunde om den manglende betaling, kan du hurtigt få styr på sagerne.

Ved at være hurtig på aftrækkeren med den første rykker, undgår du også et andet problem: Jo længere der går fra dit arbejde er udført, jo mindre opfattes værdien af arbejdet af din kunde. Sådan er det med langt de fleste ting.

Det betyder også, at jo længere der går, efter arbejdet er udført, jo større er sandsynligheden for, at kunden finder undskyldninger for ikke at betale regningen.

Spar tid med en standardprocedure

De fleste regnskabsprogrammer i dag gør det let at udskrive eller udsende rykkere. Gør dig selv den tjeneste at bruge et par timer på at indstille rykkerproceduren en gang for alle. Så er det nemt at sende rykkere ud i en fart. På den måde skal du stort set ingen tid bruge på din rykkerprocedure i fremtiden.

Sørg for at du har en standardtekst, der kan bruges til hver af de tre rykkere. Det er en god idé at starte med en venlig påmindelse. For som vi konstaterede for lidt siden, er der ofte bare tale om glemsomhed.

I rykker nummer to og tre kan du så skærpe tonen, eftersom du jo har påmindet kunden om den manglende betaling tidligere.

Husk inkassovarsel

Din tredje rykker bør også indeholde et korrekt inkassovarsel. Inkassoloven kræver nemlig, at der er oplyst nogle helt bestemt ting til kunden, før du må sende kunden til inkasso.

Her kan du se de punkter, dit inkassovarsel, som minimum, skal indeholde:

  • Navn og adresse på kunden
  • Dine virksomhedsoplysninger
  • Det samlede skyldige beløb inkl. renter og rykkergebyrer
  • Hvad det oprindelige beløb dækker over

Desuden er det vigtigt at oplyse, at manglende betaling vil betyde, at sagen overgives til inkasso, og at dette vil medføre yderligere omkostninger for kunden. Og så skal der være en frist på mindst 10 dage, hvor kunden kan betale beløbet uden at sagen går til inkasso.

Hvad sker der hvis kunden stadig ikke betaler?

Hvis kunden ikke betaler efter den tredje rykker med inkassovarslet, kan du inddrive beløbet ved rettens hjælp. Det er den proces, der kaldes inkasso.

Inkassoloven siger, at du gerne selv må stå for denne proces. Men det er lang og tung proces, og det er vigtigt, at alt gøres rigtigt. Ellers risikerer du nemlig, at du ikke får medhold i sagen.

I stedet er det en god idé at overgive sagen til et professionelt inkassofirma. På den måde er du i sikre hænder hos eksperter, der kender til både alle reglerne, samt alle de krumspring ihærdige skyldnere ofte prøver at slippe afsted med. (MFinansInvest som der er linket til er ham vi selv benytter).

Og vigtigst af alt: Du kan få dine penge hjem, uden du skal bruge værdifuld tid på det.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *