Eller hvordan Laust byggede en af Danmarks største og hurtigst voksende madsider
På de følgende sider (læsetid 6-8 minutter) kan du læse en historie om, hvordan man bygger webtrafik – rigtig meget trafik – ved hjælp af lidt snilde og viden om google. Du får hele historien om, hvordan hurtigmums.dk gik fra at have omkring 1900 unikke besøgende om måneden til over en kvart million på omkring halvandet år. Vi åbner op for (nogle af) SEO-hemmelighederne, og hvis du bruger et par af tricksene, vil du sikkert også kunne øge trafikken til din hjemmeside.
Her ser du forskellen på en uge i maj i 2017 og i 2016.
Meeeen – Det var ikke (helt) med vilje!
En efterårsdag i 2015 satte vi (i KH-Online) os ned og brugte en lang dag på at gennemgå vores digitale aktiver – alle seriøse SEO-udbydere har en del websider ’in house’. Ideen var at lave en strategi for hver og en af de gode. Undervejs fik vi mange ideer, og nogle af dem blev til noget, og andre viste sig ikke at holde. En af de gode var at satse noget mere på vores madside hurtigmums.dk. Det var et udmærket aktiv – ca. nr. 7 i det interne hierarki. Men måske kunne den blive bedre?
Den havde en fin backlink profil (læs om hvorfor den hedder hurtigmums i faktaboksen nedenfor) men var på daværende tidspunkt en lidt grim madblog med omkring 1000 visninger om måneden. Vi fornemmede dog helt klart noget potentiale, men vi havde slet ikke drømt om hvor meget – jo mere man øver sig, jo heldigere bliver man.
Pingvinerne ændrede spillet
[stextbox id=”info”]
KH-Online har en baggrund som ren SEO virksomhed, og vi har fra et ret tidligt tidspunkt været med i dansen om de hellige links. Da pingvin-opdateringerne begyndte at lande blev vi som så mange andre ramt, dog langt mindre end flere af vores konkurrenter. Pingvin-opdateringerne ramte i høj grad hjemmesider med links fra svage hjemmesider. Der var mange SEO teoretikere, der på det tidspunkt var ude og erklære links for døde som en ranking faktor, og det har de siden hen gjort igen og igen. Det er en generel misforståelse, at links kan tages ud af Google ranking faktorer, da det er grundlaget for selve den måde, hvorpå Google rangerer sider på nettet. Så som du nok har regnet ud, var vores svar på pingvinens opkomst ikke at afvise links betydning. I stedet valgte vi at udvikle stærke(re) sider, der ikke længere udelukkende havde til formål at være linkbuilding sider. Det var hjemmesider vi ejede og som var centrale i vores portefølje af sider, som skulle kunne stå på egne ben – det var vores nye approach.
[/stextbox]
I dag ca. halvandet år senere har den over 700.000 visninger om måneden! Den er i top fem over danske madsider på Google.
Sådan gjorde vi
Hvordan gjorde vi så det? Jo, først og fremmest ved at lægge en udgivelsesplan, så der kom stabilt indhold kontinuerligt. Vi lavede en aftale med en gammel bekendt Benny fra Webtextshop.dk eller lige så vigtigt hvis ikke vigtigere med Beate – Bennys hustru. Hun var og er vores store kreatør i køkkenet. Benny og Beate er siden også blevet rigtige hajer til at tage billeder, så det er også virkelig begyndt at se godt ud. Benny og Beate er så dygtige, at vi helst ville have hold dem hemmelige, da de er nogle af sidens helt afgørende hemmelige krydderier! HurtigMums kunne ikke have været hvad den er i dag uden partnerskabet med Benny og Beate.
Vi fik også lynhurtigt lavet en designændring via vores indiske grafiker – det forbedrede det markant, selvom det stadig ikke var alt for heldigt. Siden har vi fået den helt omdesignet (af Finn i Århus), og i dag er vi nogenlunde tilfredse med det visuelle udtryk – funktionalitet og hygge er vigtigere end at vinde designpriser.
Dernæst blev siden SEO-optimeret på alle leder og kanter, så google kunne blive rigtig glad. Det løbende indhold blev naturligvis også sat op til at klare googles skønhedstest(s).
Det næste move var at vælge emner – dvs. madretter – efter hvad vi interesserede os for deres søgeordsvolume!
Det er der nok ikke så mange andre madbloggere, som gør… Men det afslører jo, hvad folk efterspørger. Næste skridt var at lave rigtig god content på de retter og søgeordsoptimere dem på forskellig vis (Laust får lige lov at beholde lidt hemmeligheder her, ok?). Der findes madretter, som har over 50.000 søgninger om måneden, og en høj placering på en af dem giver selvfølgelig meget trafik. I dag har vi enkelte sider med madretter, som har over 10.000 sessioner om måneden.
Trafikudvikling siden starten:
Afsætningskanaler
SEO er det vigtigste markedsføringsredskab, og vi får langt hovedparten af vores trafik fra Google. Der kommer noget fra sociale medier, men generelt kan det ikke betale sig at reklamere her, og f.eks. facebook er meget glade for ’Hotel California’ dvs. de vil gerne have brugerne bliver på siden og derfor skal man typisk betale for at få lov at tage dem væk – de giver meget lidt gratis traction. Det kan ikke rigtig betale sig med den volume vi har og med en typisk bruger, som i gennemsnit er 9,13 minutter på siden og ser 2,53 sider pr session. Hvis vi på et tidspunkt (for alvor) begynder at sælge noget, kan det være vi skal gå mere den vej. Men vi må ikke glemme, at folk er på siden for at finde en god brugbar opskrift og at give dem det er absolut 1. prioritet.
I starten fik vi også feeds ind på feedersider som madblogs og mytaste. På sidstnævnte havde vi ovenikøbet en widget, men den er siden taget ned (we don’t need it anymore).
En anden del af distributionen er email-marketing – noget vi forventer os en del af over tid. Vi kører med fuld automation, og når en bruger signer op ryger han ind i en flow på omkring 250 færdige emails med opskrifter. De første 100 kommer med en om dagen, og derefter overgår det til en ca. hver tredje dag. Open rate er 46,1% og klikrate er 12,9%, og det er vist meget fint, men kan helt sikkert blive bedre (vi prøver ikke at købe andet end kliks). Den gennemførte automation skal nok segmenteres lidt, når modtagergruppen vokser. F.eks. får vi flere ’rabarberklager’, når der kommer mails med rabarberkompot uden for sæsonen.
Segmentering og profil
Eftersom produktet er fuldstændigt designet til at møde efterspørgslen forstået som 1) Hvad google kan lide at se på og 2) Det folk søger efter på google, så er målgruppen meget bred og folkelig. Vi har ikke ret mange retter med quinoafrø og spelt, men en del kager og klassiske danske opskrifter. Vi kigger dog også efter gode longtails,
The road of least resistance – Nicheretter
[stextbox id=”info” defcaption=”true” collapsing=”false”]
Prøv lige at lave en googlesøgning på blomkål… Eller blomkålsris eller blomkålsmos…
Nemlig blomkålsretter fx blomkålsris, blomkålspizza, blomkålsmos og så videre. Der var interesse, men ikke ret meget konkurrence, så den forsøgte vi at sætte os på, og det gik jo meget godt. Road of least resistence princippet.
[/stextbox]
Man kan dele historien op i fire faser:
Fase 1: Vi skal bygge en stærk side
Fase 2: Hmmm der begynder at komme besøgende er det noget værd?
Fase 3: Der kommer rigtig mange besøgende… nu pusher vi den!! (nyt design og meget mere fokus)
Fase 4: Penge…
Show me the money
Nu er trafikken der. Hvordan monetizer man det uden at genere brugerne? Der er mange måder (mindst 4), og det er selvfølgelig noget vi benytter og tester, men det er et helt andet emne, som måske kommer i en senere blog. Som besøgende kan du nok ikke undgå at se en reklame eller to…
Good standing
[stextbox id=”info” defcaption=”true” collapsing=”false”]Ingen ved helt hvordan Googles algoritmer ser ud. Men robocrawlerne har også en slags følelser, og man får helt sikkert ’medløbspoint’. Hvis den godt kan lide indholdet generelt, så kommer man hurtigere frem i køen og bliver nemt/nemmere positivt indekseret. Det betyder, at vi kan udgive en artikel om f.eks. Perlebygsalat om onsdagen og ligge nr. 5! på det søgeord om torsdagen! Der er altså medløb på ‘cyberstierne’, når man er i ’good standing’.[/stextbox]
Derfor hedder det HurtigMums! – Dropcatchede os til et stærkt domæne
Hvis du syntes HurtigMums er et underligt navn for en hjemmeside, så er det altså ikke vores skyld. Vi syntes også det er et lidt underligt navn. Men hvorfor hedder hjemmesiden så HurtigMums? Historien starter i Staten eller mere præcist i Fødevareministeriet tilbage 2010. På det tidspunkt kendte vi intet til HurtigMums.dk. Fødevareministeriet under ministeren Henrik Høegh igangsatte en kampagne med navnet “Mums – hvad skulle det være?” Målet var at sætte fokus på hurtig mad og så vidt jeg kan læse mig frem til – så handlede det om at omskabe fastfood fra kaloriebomer af junkfood til langt mere sunde alternativer, der stadig var hurtige at lave. Til det havde fødevareministeriet købt en hjemmeside, der hed hurtigmums.dk, og ja de fik endda lavet videoer til formålet:
Om kampagnen var planlagt som tidsbegrænset, eller det var en dundrende fiasko og blev hevet af tegnebrættet – Det ved jeg ikke. Resultatet var dog, at Fødevareministeriet sendte domænet hurtigmums.dk til at skulle slettes. Da vi opdagede domænet, og vi fandt ud af historien og hvilke medier, som havde valgt at linke til kampagnen. Ja så tænkte vi, at det var en rigtig god start. Så vi betalte for domænet, og startede ud med en hjemmeside, der havde rigtig stærke links og kontekstuelt relevante links til en side, som handlede om mad. Den havde liggt død lidt, men det skulle vi nok overkomme.
Where does he get those wonderful toys?
SEO-folk bruger alle mulige programmer og redskaber – og de koster i øvrigt en bondegård! Et af dem er searchmetrics, som kan give en god indikation af, hvordan man (og andre!) ses af Google. Nedenfor ses udviklingen over tid:
Status ved deadline:
Der er over 700.000 visninger på de sidste 30 dage. Der har været 186.000 unikke besøgende, som har i alt 277.000 sessioner. I primetime – omkring kl. 17 er der altid mere end 200 på samtidig. Antallet af gengangere er hele tiden stigende og nærmer sig fifty-fifty (Pt. 46,7%).