Kontakt os på 53 70 50 60

Navision-navnet er aldrig helt gået i glemmebogen, selv om det stolte, danske regnskabsprogram i dag officielt hedder Microsoft Dynamics NAV. Det giver dig mulighed for at samle alle firmaet forretnings- og værdimæssige oplysninger på et sted, og kan nemt integreres med både kontorprogrammer, webshops og produktionsudstyr. Derved bliver Dynamics NAV virksomhedens kompas, uanset hvor i firmaet der er brug for at træffe velbegrundede beslutninger.

Det er efterhånden 16 år siden, at Microsoft købte de dengang næsten nyfusionerede Navision og Damgaard for 11 mia. kroner. De to firmaer sad på arvesølvet inden for dansk ERP-software, og blev overraskende og pludseligt en del af verdens dengang mest toneangivende software-virksomhed.

Men især Navision-navnet holdt sig fast i danskernes bevidsthed, og derfor er der i dag stadig mange som omtaler Microsoft Dynamics NAV som Navision – også de nye generationer af regnskabsmedarbejdere, der er kommet til i årene siden.

De 3 bedste grunde til at vælge Navision

Men hvad er det Navision gjorde, og stadig gør så godt, at navnet bliver ved med at klæbe – udover at det er væsentligt mindre tungebrækkende at udtale end Microsoft Dynamics NAV.

Vi har spurgt Henrik A. Hansen fra Ribe Mediehus, der leverer professionelle Dynamics NAV-løsninger til store og små virksomheder over hele landet.

Binder hele firmaet sammen

Den første og måske største fordel, som Henrik A. Hansen kan nævne, er, at Navision var det første regnskabsprogram, der for alvor forstod vigtigheden af at kunne samle både alle firmaets økonomiske informationer og registrere data om alle de arbejdsprocesser, der foregik i virksomheden.

Det har givet programmet en first-movers advantage lige siden, der betyder, at det i dag er nemt at integrere og samle alle data om både kunder, varer, salg og salgsarbejde, produktion og produktionsplanlægning, samt data fra både webshop, produktionslinje og andre datastrømme i et og samme ERP-program. Findes det, findes et i Navision, for nu at omskrive en gammel reklamesang for nummeroplysningen 118.

Nemt at udvikle og integrere

Evnen til at “tale” med firmaets øvrige programmer, har programmet fået via et nemt udviklingsmiljø, som gør det enkelt at importere og fordele data korrekt fra andre datakilder. Det hele kan sættes op, så alting kører automatisk – tilmed begge veje.

Det sparer virksomhedens medarbejdere for masser af unødvendigt dobbeltarbejde. Det et faktum, som kan være svært at sætte sig ind i for vore dages regnskabsmedarbejdere, der altid har været vant til, at det var muligt. Men tidligere var det ikke ualmindeligt, at data blev flyttet manuelt via eksterne værktøjer, eller at medarbejdere ligefrem sad og tastede dem fra et system til et andet.

En effektiv kommunikator

Indlemmelsen i Microsofts produktportefølje har gjort meget godt for Navision. Således er Dynamics NAV dybt integreret med Microsoft forskellige serverløsninger. Her er det især vigtigt at fremhæve Microsoft SharePoint, der giver mulighed for effektivt at kommunikere de oplysninger, som der er samlet i Dynamics NAV til forskellige målgrupper.

Det sker i form af informative diagrammer og målrettede udtræk, der giver medarbejderne på alle niveauer de informationer, som de har behov for i deres hverdag, uanset på hvilket niveau i firmaets organisationshierarki, de er placeret.

Det var blot tre af værdiskabende grunde til, at dit firma skal vælge Microsoft Dynamics NAV, slutter Henrik A. Hansen. ”Jeg kunne nemt tale om Navision i timevis”, griner han, inden vi afslutter samtalen via Skype.