5 Danske + 5 Internationale Podcast om Marketing i 2022

10 marketing podcasts til 2022

Hvilke marketing podcasts kan du få god værdi af at høre i 2022. Her får du listen over de podcasts, som jeg kan finde på at høre i 2022. De er i høj grad inspireret af mine egne interesser, så SEO er helt sikkert overrepræsenteret her.

Ligesom i vores indlæg om de 10 bedste marketing blogs i 2022, så har jeg her udvalgt 5 danske podcasts og 5 internationale podcasts.

Listerne kommer her, og nedenfor kan du læse lidt mere om dem:

Danske marketing podcasts

  • Marketing Brief Extended med Halfdan Timm og Emil Kristensen
  • Marketers Morgen med Mikael Rieck og Anders Saugstrup
  • Adfærd med Morten Münster
  • What the SEO med Henning Madsen
  • SEO med Torbjørn Flensted

Internationale marketing podcasts

  • Authority Hackers med Gael Breton og Mark Webster
  • Smart Passive Income med Pat Flynn
  • Niche Pursuits med Spencer Haws
  • Perpetual Traffic med Kasim Aslam og Ralph Burns
  • This Old Marketing med Joe Pulizzi og Robert Rose

De danske podcasts:

Her kommer listen af de danske podcasts om marketing, jeg hører eller kunne finde på at høre. Der er et relativt lille udvalg af danske podcasts om marketing, som jeg kunne finde på at høre.

Så selv for dem som jeg lige har lidt kritiske ryster overfor, så husk på det er podcasts, som jeg vil lytte til, fordi de bringer værdi til min egen marketing forståelse.

Marketing Brief Extended

Halfdan Timm og Emil Kristensen er blevet danske superstars via deres podcast Marketing Brief. Konceptet er 10 minutters episoder med nyheder og hurtige indføringer i forskellige marketing problematikker. Marketing Brief er et rigtig godt sted for mange at starte og en let dose inspiration, men jeg skal være ærlig at indrømme, at jeg er kørt død i dem.

Til gengæld er jeg ret vild med den spinoff det har medfødt – nemlig Marketing Brief Extended. Det er også den jeg nominerer til 1. pladsen af de danske marketing podcasts, hvis jeg skulle rangere dem. Her kommer Halfdan og Emil virkelig godt omkring emner, og det har som oftest høj klasse, der nemt matcher mange af de bedste internationale podcasts. De tager typiske mellem 30 minutter til 1½ time per episode.

Halfdan Timm er superstærk på Facebook, en god all-rounder på andre sociale medier, SEO og meget stærk når det kommer til online marketing taktik. Der er ingen tvivl om, Emil også er stærk på det taktiske, men det emmer ofte af han måske mere har interessen i en blanding af det strategiske og hands-on analyserne. Emil har en meget stærk forståelse for konverteringsoptimering og kunderejsen. Og som nøglefigur i Sleeknote, så har han en god forståelse for email marketing. Når jeg her nævner, nogle af deres evner, så er det fordi, at det er præcist de evner, som du får i podcasten. De to giver fuld gas, og hvor det nogle gange kan blive lidt for meget succes-selvfedme, så er de heller ikke bange for at fortælle, når det er gået galt, og hvor galt det kan gå, som senest med den såkaldt IOS14 opdatering. Det gør selvfedmen så meget mere spiselig og faktisk troværdig.

Bonus: Marketing Brief har et supergodt Facebook forum, så hvis du ikke allerede er medlem derinde, så bliv det nu!

Marketers Morgen

For efterhånden en del år siden, så udviklede Mikael Rieck og Anders Saugstrup et nyt lukket forum, der hed og hedder Marketers.dk. Marketers er et forum for passionerede affiliate marketers, der er vokset ud af et andet forum: Amino. Marketers.dk har en glimrende webinar-serie med interviews af nogle af de sejeste marketers i Danmark. Det er nærmest en podcast, da det visuelle spiller meget lille rolle. Det er dog et lidt andet format, og jeg har aldrig rigtig brugt det som podcast, men det er helt klart en meget høj standard. Der er 1 eller 2 afsnit med undertegnede derinde, så når de har fat på de virkelig stærke SEO eksperter i Danmark, så kan det ikke gå helt galt!

Marketers Morgen er et kort podcast med indblik i trends omkring online marketing. Mikael Rieck og Anders Saugstrups primære fokus er affiliate marketing, men trådene derfra breder sig ud og berører rigtig mange forskellige marketing grene, såsom SEO, PPC, konverteringsoptimering og de nyeste udviklinger, der kan have betydning for e-commerce, online marketing og affiliate. Mikael Riecks skarpe analytiske blik og Anders Saugstrups mere runde og erfarne blik giver et godt indblik og fornemmelse for hvad der sker, og her får du ofte nogle gode tips og tricks med udgangspunkt i debatter fra Marketers medlemmer.

Marketers Morgen podcast

Adfærd med Morten Münster

Morten Münster stikker ud i forhold til de andre Podcasts her. Morten beskæftiger sig med adfærdsdesign, og i den forstand langt fra klassiske online marketing kanaler som Google Ads, SEO og Facebook. Han interviewer ledere og eksperter. Det afspejles også i vinklen, som bliver lidt mere meta end de andre podcasts her og dermed fokuseret på de store linjer. Og det er vigtigt at have begge dele med.

Adfærdsdesign er med i alt hvad vi foretager os i vores forskellige marketingindsatser, så i den forstand er Morten Münsters podcast Adfærd altid relevant. Det gør det så kun bedre, at Morten er ganske underholdende at høre på.

Især de afsnit, hvor der bliver kigget på helt konkrete tiltag er meget stærke. Morten er god til at samle pointerne op og gøre dem direkte anvendelige i praksis. Men det skal også med, at hans kildekritik ikke altid er superskarp (til salg for billige pointer) og det trækker lidt ned at nogle af pointerne ikke holder. Men både hans to bøger og podcastern er virkelig underholdende. To ting: Hvad laver de børn i indledningen? (lidt studentikost narcissisme) og SPOILER… Hans mor hedder Jytte!

Der er endnu ikke udgivet nogle afsnit for i år (sidste afsnit blev udgivet i november), men gad vide om det ikke kommer meget snart.

Hvis du ikke lige kan placere Morten Münster, så er det ham, der står bag bestsellerten ”Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag”

SEO af Torbjørn Flensted

Torbjørn Flensted er en af de SEO eksperter jeg kender, der er gået mest hardcore ind på EMD (Exact Match Domain), mens al min snak EMD her på bloggen er det rene dilettanteri. Torbjørn ejer domænet seo.dk og kæmpe respekt for det (og en god portion misundelse). Ud over det så har Torbjørn udviklet SAAS virksomheden Storybase, der er et analyse-software til at undersøge søgeord og indholdsmuligheder.

Det er det spil mellem SEO som overordnet kategori og storybase som contentudvikler, der på sin vis kendetegner Torbjørns podcast, hvor der snakkes rigtig meget om Content Clusters, og opsætning af indholdsklynger. Spændende og effektivt approach, og et supergodt og praktisk sted at starte for alle, der starter med SEO (og også dem der kommer fra den hardcore linkbuilding skole, og nu skal lære lidt mere om content).

Sidste afsnit var i November, men der kommer nok snart et nyt!

What the SEO af Henning Madsen

Det her er en af de helt nye podcasts, og jeg er super super spændt. Den er lige blevet lanceret her i det nye år. Jeg har endnu ikke selv hørt nogle episoder derfra. Min kollega – og SEO specialist hos KH Online –  Simon Hansen har allerede været i gang, og han siger, at det lover rigtig godt.

Podcasten er helt ny, men det er Henning Madsen ikke. Han er en af dem, jeg kan huske allerede havde etableret sig på SEO og online marketing markedet, da jeg begyndte at arbejde med SEO for 12-13 år siden. Sagt på en anden måde, Henning Madsen er en af de helt gamle rødder i SEO branchen, og han har en rigtig solid erfaring og viden at trække på.

Henning Madsen har i What the SEO besøg af flere rigtig interessante danske SEO personligheder som Christopher Hofman, Karsten Nygaard og Torbjørn Flensted fra ovenstående podcast.

De internationale podcasts om marketing

På den internationale scene er der et stort udbud af podcasts om marketing. Der er meget godt, og endnu mere, der er ubrugeligt og ligegyldigt.

Authority Hacker

Gael Breton og Mark Webster med Authority Hacker er min absolutte favorit. Når Gael storgrinende starter podcasten med ”So to the day’s most important question: How are you doing Mark?” med stærk hollandsk accent og Mark perplekst igen denne dag ikke ved hvad han skal svar, så ved du, at de næste 40-50 minutter, så kommer du til at høre noget godt. Authority Hacker er en marketing kanal, som Gael og Mark udviklede for at kunne tiltrække kunder til deres affiliate hjemmesidesystem Authority Hacker.  I dag er deres podcast vokset sig meget større end blot en salgskanal.

Gael og Mark er 2 rigtig dygtige affiliate marketers, og deres podcast omhandler SEO, udvikling af websites, køb og salg af hjemmesider, Amazon Affiliate (kæmpe internationalt)  og andet affiliate. De trækker i høj grad på deres egne erfaringer, og hvad de tester mht. design, konvertering, deres udvikling fra at have været organiske linkbuilders til nu primært at være købende linkbuilder og deres test og brug af tekster udviklet gennem AI og meget mere.

Smart Passive Income (SPI)

Pat Flynn er et ikon indenfor online marketing. Han er lidt længere fra det hands-on arbejde med marketing, som jeg foretrækker – men på et meta-niveau – der er han meget spændende…

Jeg kan dog kun med Pat Flynn i begrænsede doser. Hvor jeg nævnte ovenfor ved marketing brief, at deres selvfedme var spiselig, da den blev kombineret med hudløs ærlighed om failures, så er det absolut ikke tilfældet hos Pat Flynn. Det er succes på succes, der er ikke plads til failure, og der er jeg stadig lidt for meget nordjyde til helt at kunne holde det ud i for store mængder.

Niche Pursuits

Denne her podcast har jeg faktisk ikke hørt endnu. Når Niche Pursuits er på listen er det fordi Mads Nordskov har anbefalet den med ordene: ”Den minder meget om Authority Hacker”. Og det eneste problem, der er ved Authority Hacker er, at den kun kommer 1 gang om ugen. Ergo hvis Niche Pursuits kan levere, hvor der er et tomrum fra Authority Hackers, så hører de til på den her liste.

Perpetual Traffic

Nu beklagede jeg mig over selvfedme tidligere, og her er det et vilkår. Perpetual Traffic er selvfedme af højeste karat, men når du kigger igennem den tåge af selvidealisering, så har de noget at komme med. For jer, der kender til klassisk musik, så er det her noget lignende Wagner. Wagner var den mest selviscenesættende borgerlige person, men hans musik? – den var genial! Sådan lød Nietzches analyse af Wagner, og sådan er min analyse af de ting, der kommer fra Perpetual Traffic. Det kan være rodet, og nogle gange, så bliver guldkornene ikke serveret som guldkorn, fordi de tror, at det er noget andet, som er guld værd, men der er guldkorn at hente her. Niveauet kan være nærmest åbenlyst og nemt til ekstremt højt, hvor selv jeg (selvfedme intended) kortvarigt kan have svært ved at følge med.

Kasim Aslam og Ralph Burns, der hoster podcasten, det er nogle af dem jeg har meget stor respekt for. Specielt at en ung knejt som Kasim Aslam kan være så hamrende skarp. Det er imponerende!

Fokus er i høj grad på betalt trafik.

This Old Marketing

Joe Pulizzi og Robert Rose fra Content Marketing Institute tager dig igennem content marketing issues og nyheder i podcasten ”This Old Marketing”. De er alt for selvfede at høre på, arrogante overfor konkurrenter og deres jokes griner de godt nok selv af, men de er bare ikke sjove. Hvis du kan overkomme det, så er der faktisk noget godt at komme efter hos This Old Marketing. De har hånden ret godt med på pulsen, og hvis du kan holde deres mansplaining stil ud, så er det faktisk ganske godt og inspirerende.

Andre podcasts om marketing i 2022

Er der andre podcasts, som du syntes vi skal have med på listen eller er der nogle, der slet ikke hører med til listen. Så må du meget gerne kommentere på det nedenfor.

Om Laust Kehlet

Forfatteren af dette blogindlæg er Laust Kehlet. Laust Kehlet har arbejdet med SEO og online marketing de sidste 12 år. Laust er Head of Marketing hos KH Online, og han har både en skarp sans for de taktiske muligheder, såvel som masse hands-on erfaring med kunder og udvikling af medier.

Du kan altid connecte med Laust Kehlet på LinkedIn eller skrive direkte til ham på [email protected].

seo ekspert laust kehlet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

En hjemmeside-screening er gratis!

Kvalificerer du til vores Vækstpakke

Nogle iværksættere med bestemt mindset kan indgå i vores partnerpakke: Vækstpakken?

Skriv dine detaljer til højre, hvis du vil have din virksomhed screenet for muligheden.