7 vigtige skridt før din første Facebook-annonce

7 vigtige to-dos før din første Facebook-annonce

Det er nemt og faktisk også ret billigt at oprette en Facebook-annonce. Men skal du være sikret det størst mulige udbytte af de annoncepenge, du kaster efter dine Facebook-annoncer, skal du sørge for, at du har hakket disse 7 vigtige to-dos af på din tjekliste.

Selv om det er forholdsvis billigt at annoncere på Facebook, er der ingen grund til at kaste penge ud af vinduet. Det er der kun én, der tjener noget på – og det er ikke dig! Så selv om det er tillokkende bare at prøve det af, så er en lille smule besindighed og omtanke ikke at foragte, hvis du rent faktisk også vil have noget ud af annoncekronerne.

Som minimum råder vi vores kunder til at have styr på i hvert fald de 7 punkter, som vi gennemgår i denne artikel. Har du først styr på dem, øges chancerne mangefold for at få et ordentligt afkast af de penge, du satser på annoncerne.

Hvad er målet for din Facebook-annonce?

Hvis du ikke på forhånd har gjort dig nogle tanker om, hvad det rent faktisk er, du vil have dem, der ser annoncen til at gøre, hvordan kan du så finde ud af, om du har fået noget ud af din annoncering. Det svarer lidt til at starte på at løbe, uden at vide i hvilken retning målstregen ligger.

Start i stedet med afslutningen. Hvad er det ultimativt bedste, du kan få dem, der klikker på din annonce til at gøre? Skal de købe jeres produkter eller bare tilmelde sig et nyhedsbrev? Hvad er det næstbedste, de kan gøre og kan du på nogen måde sikre, at de som minimum gør det?

Hav et klart og målbart mål. Først da har du noget at måle på! Antal salg af produkt X, antal nye tilmeldinger til nyhedsbrevet, antal nye følgere etc. Du behøver ikke nødvendigvis sætte tal på målet. Det vigtigste er, at du har defineret, hvad det er, du måler på.

Målgruppe

Det næste du skal være 250 % skarp på er målgruppen. Hvem er det helt præcist, du ønsker at henvende dig til? For når det kommer det kommer til målretningen af dine annoncer, så er Facebook helt unik. De ved simpelthen så meget om deres brugere, at du kan afgrænse visningen af dine annoncer meget specifikt til lige præcis de mennesker, du ønsker skal se annoncerne. Så uanset hvor smalt dit produkt eller din tjeneste er, så kan du afgrænse visningen af dine annoncer, så de kun bliver vist til dem, der burde være interesserede.

Når jeg skriver ”burde”, handler det naturligvis om, at du skal kende din målgruppe. Det er nemt at klikke sig frem til en målgruppe, der hedder kvinder mellem 30 og 55, der interesserer sig for strikning, eller hvad katten det nu måtte være. Men er produktet ikke relevant eller ved du ikke, hvordan du skal fange de pågældendes opmærksomhed, får du intet ud af din annoncering.

(Salgs)processen

Når folk så klikker på din annonce, hvad sker der så? Hvad er det for en side, de kommer ind på og hvordan hjælper den dem videre til det slutmål, du har opsat?

Sælger du et ukompliceret produkt som en e-bog eller vil du have dem til at tilmelde sig jeres nyhedsbrev, kan det meget vel være en landing page, der sælger bogen eller får dem til at melde sig til. Men er det et mere kompliceret produkt, en tjeneste eller noget helt tredje, skal der oftest mere til.

For her vil nye kundeemner oftest have brug for at lære jer bedre at kende først, før de beslutter sig. Her er det vigtigt, at folk skal vælge at købe af sig selv – de køber ikke noget, hvis de føler, at du hele tiden forsøger at sælge dem det.

Her er salgsprocessen længere og vil oftest bestå af forskellige indholdselementer, der skal overbevise dem om, at I er den rigtige samarbejdsparter for dem. Samtidig giver en længere salgsproces dig også flere muligheder for at opnå det, du har sat som mål for kampagnen – og for hvert trin i processen, som kundeemnet tager, øges chancen for, at vedkommende ender med at blive kunde.

Tilbud

Du skal også overveje, hvad det er, du tilbyder folk. Skal kampagnen have maksimal effekt, skal det du tilbyder være fristende og der skal være et element af knaphed eller en hurtig gevinst ved at handle nu og her frem for senere. Mangler det sidste, skal du ikke regne med den store interesse.

Skal tilbuddet være fristende, skal det du tilbyder, ”prissætningen” og det behov tilbuddet dækker, passe til målgruppen og de behov, problemer eller udfordringer, de har. Det gælder ligegyldigt om du vil sælge dem noget eller have målgruppen til f.eks. at tilmelde sig et nyhedsbrev eller like jeres Facebook-side.

Det der skal få dem til at handle er elementet af knaphed eller muligheden for at få noget ekstra med i ”handlen”. Det ekstra kan være en gratis e-bog for at tilmelde sig nyhedsbrevet, eller at de får 250 g gratis kaffe med, hvis de køber en ny kaffemaskine i jeres webshop – men kun hvis de køber maskinen i dag!

Landingsside

Landingssiden er den side på jeres website, som folk lander på, når de har klikket på jeres Facebook-annonce. Her skal du sikre dig, at siden meget tydelig forklarer folk, hvad det er, du vil have dem til i form af et tydeligt call-to-action og at det er nemt at foretage den handling.

Samtidig skal du sørge for, at sidens indhold svarer til de forventninger, som folk havde, da de klikkede på annoncen. Det er oftest en impulsiv handling. Så sørg for at siden er så interessant og samtidig nem at overskue, at folk ikke bliver skræmt væk. Husk: Du har kun 8 sekunder!

Facebook pixel

Ingen Facebook-annonce uden mulighed for at måle på trafik og konvertering – eller for at prøve at overbevise dem, der allerede har udvist interesse og været forbi landingssiden eller andre sider på sitet uden at foretage sig andet end det.

Mulighederne for at måle på trafikken og for at målrette annonceringen på Facebook for jeres produkt eller andet tilbud hedder Facebook-pixel. Det er en lille stump kode, der skal sættes ind på hjemmesiden og som gør det muligt både at få statistik på den trafik, der kommer fra Facebook og ”forfølge” de personer med Facebook-annoncer, der har været inden på jeres side af anden grund.

Det er et ufatteligt kraftfuldt værktøj, der gør det muligt at opbygge hele sekvenser af annoncer, der kan fastholde de besøgende, der kommer fra Facebook og målrettet vise dem annoncer, der får dem hele vejen rundt om f.eks. et meget dyrt produkt, jeres tjenester eller lignende ved hele tiden at vise annoncer, der fremhæver nye fordele ved produktet, tjenesten eller hvad det nu måtte være.

Mulighederne er mange og du kan snildt have en sådan kampagne kørende, uden at den ruinerer jer – netop på grund af den meget nøjagtige målretning, Facebook-pixlen giver mulighed for at opsætte.

At annoncere uden at bruge den mulighed er helt tosset. Du kan læse mere om hvordan du bruger Facebook-pixlen her!

Tekst og billede til Facebook-annoncen

Sidste skridt før du starter jeres Facebook-annoncering er tekst og billede til annoncen. Uden en fængende tekst og et interesseskabende billede har din annoncekampagne ingen chancen for at hive interesserede hjem til jeres hjemmeside. Husk: Annoncerne på Facebook sidder i siden eller ligger som sponserede indlæg i folks strøm og hvis tekst eller billede ikke på en eller anden måde skaber opmærksomhed, har annoncen ingen effekt.

På tekstsiden er det vigtigt, at du:

  • Tilpasser sproget til målgruppen. Brug de ord og vendinger de bruger.
  • Nedtoner salgs- og marketingord. Folk vil købe, de vil ikke sælges til.
  • Holder fokus på fordelene, ikke egenskaberne ved det, I sælger.
  • Bruger knaphed, kort tidsfrist og beviser på, at andre synes jeres tilbud er interessant.
  • Sætter forventningerne og leverer indhold, der overstiger dem.

Så nedton sælgeren, fokusér på sandheden, vær ligefrem og fremhæv fordelene. Så kan det ikke gå helt galt.

Når det kommer til billedsiden, så husk at:

  • Overholde krav til størrelse og brug af tekst.
  • Skabe en let genkendelig grafisk stil.
  • Bruge gratis værktøjer som f.eks. Canva.
  • Sørge for at billedet og eventuel tekst er tydelig.
  • Videoer fænger mere end tekst og billeder på Facebook.

Kun ved at skabe en unik kombination af fængende tekst og opmærksomhedsskabende billeder, kan du tiltrække den opmærksomhed og de klik, der får det mål, I har opsat for annoncekampagnen til at gå i opfyldelse.

Skal du have hjælp til jeres Facebook-annoncekampagne?

Først når du har været igennem samtlige af de syv trin, jeg har beskrevet herover, er du klar til at kunne annoncere på Facebook, uden at risikere at kaste annoncebudgettet ud af vinduet. Vil du have hjælp til nogle af trinnene eller måske hele processen, kan du naturligvis altid tage fat på os.

Brug kontaktformularen her på siden eller giv os et ring eller en mail. Så kan vi tage en uforpligtende snak om, hvordan du kommer i mål med jeres Facebook-annoncekampagne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *