Vi har tidligere skrevet om, hvordan du skruer et godt tilbud sammen. Men tilbuddet er ikke alt. For der er masser af andre faktorer, du skal have styr på, for at være sikker på, at folk slår til og rent faktisk køber af dig.
Synes du, at der er lidt langt mellem snapsene, når det kommer til salget på din hjemmeside eller i din webshop, kan du med fordel bruge denne lille tjekliste i dine bestræbelser på at få optimeret din konvertering.
For kan dine besøgende ikke besvare de tre spørgsmål, vi starter med at kigge på og er der ikke styr på de sidste fem punkter, vi gennemgår, kan det meget vel være derfor, at der er så få besøgende der konverterer til kunder på din hjemmeside.
Hvorfor skal de i det hele tager købe det her produkt?
Det første spørgsmål der er naturligt at stille, er, hvorvidt din produkttekst leverer de fornødne argumenter til, at folk bliver klar over, hvad det pågældende produkt eller den pågældende tjeneste kan gøre for dem.
Det er her du skal tale ind til hvilke fordele, produktet giver og hvad de får ud af at købe det. Det er svaret på HVORFOR de skal købe produktet. Vær sikker på at det er skrevet på en måde, så det er nemt for de besøgende at forstå det.
Hvorfor skal de købe det fra jer?
Det næste logiske spørgsmål er, om der argumenteres nok for, hvorfor det er netop jer, de besøgende skal købe hos. Her tænker jeg ikke på ”skarpe priser” og andre ligegyldige marketingfloskler. Nej, det handler mere om at vise, at I har den fornødne autoritet, ekspertise og erfaring.
Det kan du gøre på mange forskellige måder. Sælger du en tjeneste, er det især vigtigt, at du får beskrevet helt nøjagtigt, hvad det er, de får for pengene og at du præsenterer nogle cases, der forklarer, hvad andre har fået ud af at købe tjenesten fra jer.
På sammen måde hvis du sælger produkter. Hvad er der helt nøjagtigt med i produktet, giver I noget ekstra, som andre ikke gør og sørg for at der er brugeranmeldelser fra andre kunder, der har købt produktet hos jer.
Hvorfor skal de købe netop nu?
Det er vigtigt, at der er en årsag til, at folk skal handle netop nu og her. Det kan være et tilbud eller en ekstra bonus, der udløber snart, det kan være gratis fragt, hvis de køber i dag eller det kan være kommende prisstigninger. Mulighederne er mange. Men vigtigst er det, at I holder det I lover. Så når fristen for tilbuddet udløber, så stiger prisen.
Der skal kort sagt være en grund til, at folk skal tage sig sammen til at købe netop nu – især hvis der er tale om lidt dyrere produkter eller tjenester. Ellers venter de eller begynder at lede efter det billigere andre steder.
Konvertér frygt til troværdighed
Fjerner produktteksten og de andre elementer på salgssiden, de indvendinger og den tvivl folk kan have mod jeres produkt eller tjeneste?
Den største frygt mange stadig sidder med, er at købe noget online. Så sørg for at skilte med sikre og velkendte betalingsløsninger, som folk er vant til andre fra andre sites og måske har prøvet at bruge før – og sørg for, at de bliver holdt i hånden hele vejen gennem betalingsprocessen, så de hele tiden er klar over, hvad der sker, når de klikker sig videre igennem de forskellige trin.
Beviser
Den næste frygt folk sidder med, handler om hvorvidt produktet eller tjenesten er noget værd. Der kan brugeranmeldelser og cases – som vi allerede har talt om – være med til effektivt at bevise jeres produkt eller tjenestes værdi.
Så sørg for at det er nemt for dem at finde brugeranmeldelserne og sørg for at vise jeres TrustPilot-score på siden – mange tror stadig på de anmeldelser og den vurdering, de kan finde der. Væv gode anmeldelser og omtaler eller en henvisning til dem ind i produktteksterne, hvis du vil være helt sikker på, at de besøgende opdager dem.
Mindst risikoen
Har du en webshop, der sælger traditionelle produkter, så husk at slå på de 14 dages returret, som alle kunder har som standard, når de handler online. Mind folk om, at de jo altid kan få pengene tilbage, hvis de ikke er tilfredse, at de kan bytte til noget andet og så videre. Fortæl dem også, hvor nemt og gnidningsløs denne proces er netop hos jer.
Sælger du en online tjeneste, kan du give et prøveabonnement til reduceret pris eller love dem pengene tilbage, hvis de ikke er tilfredse med tjenesten inden for de første 14, 30 eller 60 dage. Risikoen ved at gøre det er forholdsvis begrænset – med mindre du sælger en meget dårlig tjeneste, selvfølgelig.
Fjern indvendingerne
Det er også vigtigt, at du får adresseret alle de indvendinger, folk kan have imod jeres produkt eller tjeneste. For hver indvending du kan få slået ihjel i produkt- eller salgsteksten, øger du sandsynligheden for, at folk køber af jer.
Så brug tid på at find alle de indvendinger folk kan have og få dem manet i jorden – eller spørg folk direkte om hvorfor de ikke vil købe alligevel, for eksempel via et popup-vindue, der åbnes når de forlader produkt- eller salgssiden igen uden at have købt.
Brugeroplevelsen på siden
Brugervenligheden og hele brugeroplevelsen på siden er vigtige parametre, der skal være lige i skabet, for at der er flest mulige, der slår til og køber jeres produkt eller tjeneste.
Der skal ikke være nogle knaster i processen, nogen steder hvor de kan blive i tvivl eller noget de kan stille spørgsmålstegn ved, f.eks. fordi teksten, knapper, menuer eller andre brugerelementer på siden kan tolkes på flere forskellige måder eller kort og godt bare er uforståelige.
Stands lækagen
Ved at tjekke hvert trin i din salgsproces med de 8 tips vi har givet her, burde du være i stand til effektivt at få stoppet enhver lækage i din salgsproces. Så er det småt med salget, er det her du skal starte.
Er der ikke rigtigt noget, der springer dig i øjnene, så er du altid meget velkommen til at spørge os til råds. Vi har justeret og skruet på utallige salgsprocesser, webshops og kampagner. Så vi kan også finde årsagen til dit manglende salg.
Kontakt os via formularen her på siden, send os en mail eller giv os et ring. Så kommer vi med et uforpligtende tilbud på, hvordan vi kan forbedre jeres konvertering.