Ankertekster er måske et af de mest undervurderede emner indenfor SEO. Ikke alle har fået øjnene op for, hvor meget den rette optimering af ankertekster, både ved eksterne og interne links, kan betyde for ens rankings. Derfor har vi skrevet denne guide til dig, som aktivt arbejder med SEO og linkbuilding.
Hvad er en ankertekst?
Ankerteksten er den klikbare del af et hyperlink: dét ord, eller dén sætning, du kan klikke på for at komme videre til en anden webside.
I HTML ser det sådan her ud:
I dette eksempel er ordet ”SEO” ankerteksten.
Ankertekstens betydning for SEO
Det er nok ikke nogen hemmelighed, at indgående links til en webside er blandt de allervigtigste faktorer for en websides rankings i Google. Ankerteksten er en stor del heraf.
Googles algoritmer vægter links og deres ankertekster meget højt, og har lige siden det patent søgemaskinen er bygget på nævnt ankertekster, og den tekst der omkranser linket, som endda vigtigere end den tekst, der findes på den side der linkes til:
”This is advantageous where the first web page contains a more accurate description of the second web page than the text of the second web page itself.”
Også i studiet fra Stanford University, der lagde grunden for Google, er ankertekster nævnt:
”Google employs a number of techniques to improve search quality including page rank, anchor text, and proximity information:”
Ankerteksten i et eksternt link til en webside kan fortælle både Google og brugerne en del om, hvad den side, der linkes til, handler om.
I ovenstående eksempel, hvor ankerteksten er ”SEO”, fortæller det Google, at kh-online.dk/hvad-er-seo/ er relevant for søgningen ”SEO”.
Det er grunden til, at alle der arbejdede med SEO før 2012, brugte ankertekster med exact match-søgeord i store mængder. På den tid ville 100 links med ankerteksten ”SEO” få omtalte side til at ranke for dette søgeord.
Men så kom Googles Penguin-opdatering.
Ankertekster og Penguin
Det blev tydeligt for Google, at SEO-folk manipulerede rankings ved at anvende masser af exact match-ankertekster, og derfor indførte de 24. april 2012 den såkaldte Penguin-opdatering, som straffede websider, der var overoptimerede med denne type af ankertekster. Det var noget, der gjorde ondt på mange website-ejere og ændrede SEO fra den ene dag til den anden.
Man kunne forsøge at rydde op i sin linkprofil for at slippe ud af denne straf, men man skulle dengang vente til næste Penguin-update, før Google igen vurderede ens brug af ankertekster og der gik mindst et halvt år imellem.
I september 2016 kom så Penguin 4.0, der gjorde Penguin til en del af Googles kerne, hvilket var gode nyheder for os, der arbejder med SEO.
Fra 2016 og frem til nu kører Penguin real-time, hvilket vil sige, at man ikke længere skal vente i månedsvis, hvis man har været uheldig at blive ramt af pingvinen. En anden favorabel ændring var, at Google gik fra at straffe på baggrund af links og ankertekster til i stedet at devaluere links og ankertekster, de vurderer som spam.
Men selvom Penguin dermed ikke er lige så katastrofal i dag som mellem 2012-2016, så er det stadig vigtigt, at du optimerer dine ankertekster korrekt.
Jeg vil vove at påstå, at en korrekt optimering af ankertekster er noget af det SEO-arbejde, der giver mest værdi at bruge tid på.
Ankertekstfordeling og -analyse
Hvis du blot vil undgå overoptimering, er det nok at sørge for en blandet og konservativ ankertekstfordeling. Altså en god blanding af forskellige typer af ankertekster.
Men hvorfor nøjes med at undgå en devaluering, når du kan optimere dine eksterne ankertekster lige præcis som Google gerne vil have det for dit specifikke søgeord?
Når vi arbejder med SEO i 2022, er det ikke længere baseret på tommelfingerregler og erfaring. Googles algoritme er i dag så avanceret, at én regel ikke gælder for alle søgeord, websider eller vertikaler/nicher.
Google kigger meget på søgeintentioner og behandler en webside om medicin meget anderledes end en webshop der sælger tøj. Dette giver naturligvis også mening ud fra et brugersynspunkt.
Derfor er den seriøse måde at søgemaskineoptimere på i dag, at benytte sig af bench mark SEO. Vi går ud fra, at de websider der pt. ligger i toppen af Googles søgeresultater for et givent søgeord, er de sider, der gør præcis det, Google gerne vil have for netop dette søgeord. Derfor analyserer vi de sider, der ligger i top, og optimerer vores egen side på samme måde (eller bedre).
Dette gælder også for fordelingen af eksterne ankertekster.
Der er to måder at lave en ankertekst-analyse på.
Du kan enten benytte ét af de betalingsværktøjer, der findes på markedet:
Eller også kan du gøre det manuelt, hvis du har adgang til et backlink checker-værktøj som Ahrefs eller Majestic.
Denne metode er beskrevet i detaljer af Matt Diggity.
Typer af ankertekster
Vi inddeler ankertekster i fem forskellige kategorier:
- Brand
- URL
- Exact match
- Partial match
- Generisk
For at forstå betegnelserne kommer der her et konkret eksempel:
- KH Online
- https://kh-online.dk/ eller https://kh-online.dk/hvad-er-seo/
- SEO
- arbejde med SEO for din hjemmeside
- Se her
I ankertekst-analysen fastslår vi dels hvilken procentvis fordeling mellem de fem typer vores egen webside har og dels hvad den optimale fordeling er baseret på de konkurrenter, der ligger i top for det søgeord, vi arbejder med.
Hvad gør du, hvis din ankertekstfordeling er forkert?
Hvad gør du så, hvis du har lavet din ankertekstanalyse, og finder frem til, at dine eksisterende ankertekster til din webside er optimeret helt forkert?
Først og fremmest: du skal ikke begynde at sende disavow-filer ind til Google for at få slettet links. Dette skal altid være den absolut sidste udvej og kun anvendes hvis du har været udsat for negativ SEO med en masse spamlinks.
I stedet kan du gøre en af følgende ting eller begge:
På sider du selv har adgang til kan du nemt rette ankerteksten. På links du har købt, kan du spørge sælger, om du kan få rettet dine ankertekster, eventuelt mod betaling.
Ellers må du i gang med at ”udvande” de overoptimerede ankertekster ved at bygge nye links med ankertekster, der tilsammen giver dig den fordeling, du behøver.
Byg relevans uden at bruge exact match ankertekster
Hvis nu du finder ud af, at den optimale ankertekstfordeling ikke levner plads til ret mange exact match-ankertekster, hvordan skal du så fortælle Google, hvad den side der linkes til handler om?
Før Penguin kunne vi bruge op til 100% links med ankerteksten ”køkken”, hvis den side vi linkbuildede til handlede om køkkener. I dag er det måske 10% eller mindre.
Der er heldigvis en løsning, som ikke alle er opmærksom på endnu.
Tilbage i 2019 registrerede Google et nyt patent ved navn ”Anchor tag indexing in a web crawler system”, som grundlæggende handler om det, de kalder for ”annotation text”.
Det bliver beskrevet som en slags ”virtuel ankertekst”. Altså en ankertekst, der ikke er en ankertekst.
Kort forklaret, så bruger Google teknikken til at associere den tekst, der findes indenfor en bestemt afstand fra et link med dets ankertekst. Det vil sige at algoritmen ikke kun kigger på selve ankerteksten, men også på den tekst, der findes omkring den. Og denne tekst er ikke i fare for at blive ramt af Penguin.
Her kommer to eksempler på, hvordan du kan udnytte dette i praksis:
”Hvis du leder efter information om hvordan du indretter dit køkken, så klik her nu”
”For mere information om SEO, så kan vi anbefale at du besøger KH Onlines blog”
Interne links og ankertekster
Nu har vi talt meget om eksterne links til dit websites, men hvordan ser det ud med ankertekster for interne links?
Det er min holdning og erfaring, at Google ser noget anderledes på interne links end på eksterne, når det kommer til ankertekster.
I din interne linkbuilding kan du ikke benchmarke mod andre sider og må forlade dig på fingerspidsfornemmelse krydret med en SEO-eksperts erfaring.
Internt links er ekstremt vigtige. Dels for at få spredt den linkjuice, der kommer ude fra rigtigt rundt på dine undersider, og dels for at de rette undersider linker for de søgeord, du gerne vil have dem til at ranke for.
Her er ankertekster på interne links ekstremt vigtige i forhold til at fortælle Google, hvad den side der linkes til handler om.
Som sagt er det min holdning og erfaring, at det ikke er nødvendigt at være lige så konservativ i fordelingen af ankertekster ved interne links, som ved de eksterne.
Du skal naturligvis ikke gå all-in på exact match på alle dine interne links, men du kan godt anvende dem til de vigtigste sider, og ellers forlade dig på både partial match og ”annotation text”.
Om SEO ekspert Laust Kehlet
Laust Kehlet har arbejdet med SEO siden 2009. Det vil sige fra den tid hvor man ikke bekymrede sig om ankertekster, eller rettere. Ankertekster skulle være så eksakte som muligt, over en tid hvor vi arbejdede med universelle ankertekst-ratios til kontekstuelt definerede ankertekstfordelinger i dag. Du kan læse flere af Laust Kehlets indlæg om SEO og marketing her.
I dag er Laust Kehlet medejer af KH Online, hvor vi har en pragmatisk tilgang til SEO, og målet for vores SEO er, at skaffe vores kunder flere kunder gennem godt indhold og optimerede søgeord, effektive strukturer på hjemmesiden, de rigtige links til at få kundens hjemmeside i mål på de vigtige søgeord og gennem solid linkbuilding.
Du kan følge Laust Kehlet på LinkedIn her og KH Onlines Facebook side her. Læs også vores SEO-guide til effektiv søgemaskineoptimering i 2024 og frem.