Den dovne online marketingsmands hemmelighed

En autoresponder er den dovne online marketingsmands bedste ven!

Ville det ikke være fantastisk, hvis du målrettet kunne uddanne dine mest varme leads til at blive kunder i din forretning og samtidig fastholde deres interesse for din forretning i ugevis? Læs med og lær hvordan du aktivt kan markedsføre din forretning, mens du laver noget andet imens.

Forstil dig, at der kommer tre kunder ind i din fysiske butik, der alle vil høre om din forretning og det du sælger – og helst på en gang. Forstil dig derefter, at du på magisk vis kloner dig selv tre gange og fortæller hver af kunderne den samme historie om butikken og varerne i den i det tempo, der passer til dem – mens du i øvrigt stadig sidder bag dit skrivebord og udtænker nye planer for, hvordan du kan få folk til at komme ind i din forretning.

Pjat, science fiction eller ren utopi? Næh, det kan snildt lade sig gøre, så længe det kun foregår på nettet – ren fysisk bliver det lidt sværere…. Det eneste det kræver, er, at du kender den dovne markedsføringsmands hemmelighed – og det gør du lige om lidt!

Dem der er mest interesserede i din forretning tilmelder sig din mailingliste

Hemmeligheden har noget at gøre med din mailingliste. Har du læst min artikel om, hvorfor det er vigtigt at have en indholdsstrategi for din hjemmeside og hvordan du målrettet arbejder med at tiltrække, fastholde og konvertere besøgende, ved du, at en målrettet indsats fra din side med dit indhold, på et eller andet tidspunkt vil få folk til at tilmelde sig din mailingliste stort set helt af sig selv. Hvordan du gør det, kan du få opskriften på her og nogle anderledes bud på her.

Dem der tilmelder sig, er dem, der er mest interesseret i dig, din hjemmesides emne eller dit forretningområde. Altså kort sagt dine varmeste leads. Det ved de fleste godt, men misforstår situationen og bruger mailinglisten til at overdænge folk med tilbud, prale med hvor dygtige de er eller sende squeeze-mails, der på det nærmeste truer folk til at købe.

Sådan kloner du dig selv!

Det du i stedet skal gøre, er at opbygge en serie af nyhedsbreve og tilhørende indhold på hjemmesiden, der målrettet fastholder og overbeviser abonnenterne på nyhedsbrevet om, at du, dit firma eller jeres ydelser eller produkter er de rigtige for dem. Nyhedsbrevene sætter du op i en såkaldt autoresponder, der så sender dem automatisk med jævne mellemrum til de folk, der tilmelder sig nyhedsbrevet – og det er er lige præcis den autoresponder, der er hele hemmeligheden ved setup’et og som gør dig i stand til at gøre det samme, som den enlige butiksassistent med de tre samtidige kunder i butikken, som vi lagde ud med.

Hvilken autoresponder skal jeg vælge?

Dit næste logiske spørgsmål er selvfølgelig, hvordan du får fat i sådan en autoresponder, du kan programmere til at sende mails afsted? Selv om det ikke er hovedformålet med artiklen, så tillad mig hurtigt at pege i tre forskellige retninger.

Autorespondere kan enten fås som en onlinetjeneste i skyen eller som et stykke software, du installerer på dit website. Her får du tre links til et par tjenester og et plugin til WordPress, som du med fordel kan se nærmere på:

  • Mailchimp – den mest kendte Autoresponder-tjeneste på nettet
  • BullSender – dansk autoresponder-tjeneste med et frisk syn på, hvad sådan en tjeneste skal kunne
  • MailPoet – genialt autoresponder-plugin til WordPress

Hvordan skriver jeg en god serie nyhedsbreve til min autoresponder?

Men det er ikke den tekniske del af autoresponderen eller hvordan du sætter den op i praksis, der er emnet for denne artikel. Det er hvad nyhedsbrevene i din autoresponder rent faktisk skal indeholde og hvordan du planlægger dem rigtigt.

Den største fejl du kan begå med en autoresponder, har vi allerede været inde på. Alt for mange tror det handler om dem selv, deres firma,  hvor fantastiske de er og at sende gode tilbud. Men sandheden er jo – som vi allerede har været inde på før – at det er dine abonnenter totalt ligeglade med!

Nyhedsbrevene i din autoresponder skal handle om dem, der abonnerer på dit nyhedsbrev! Så når du skal udvælge emnerne, så tag udgangspunkt i, hvilke udfordringer folk har inden for dit fagområde eller det emne, du arbejder med og giv dem så nogle brugbare svar på, hvordan de løser dem. Besvar de emner, du anser som lavthængende frugter og gør det på en måde, der samtidig fortæller læserne noget om, hvordan du eller I løser opgaverne og giver dem tillid til jer.

Hvordan planlægger jeg en god autoresponder?

Hm, lyder det ikke som noget, vi har skrevet om før her på siden? Jo, det var jo også en af omdrejningspunkterne for din indholdsstrategi, og sammenfaldet i tilgangsvinklen til indholdet kan vi udnytte.

For det er naturligvis ikke meningen, at du sende dem alenlange nyhedsbreve. Dem er der ingen, der får læst. Brug nyhedsbrevene som teasers til det indhold, du allerede har på din hjemmeside. Giv dem en kort intro i nyhedsbrevet, en frisk vinkel eller noget andet, der gør abonnenterne nysgerrige og får dem til at klikke sig hen på siden.

For der er jo ingen, der læser en hjemmeside fra ende til anden. De kommer ind og læser en enkelt artikel hist og her, så der er ingen garanti for, at de får læst alt dit gode indhold, eller får læst det i den rækkefølge, som det var meningen, at det skulle læses. For du har jo en plan for dit indhold. Det er ikke bare skrevet uafhængigt af hinanden, for at komme til at ranke på søgeord, vel?

Oplær folk i at blive dine kunder

Brug nyhedsbrevene i autoresponderne til at give læserne en guidet rundtur på din hjemmeside til det aller-aller-aller-allerbedste indhold, der er på siden. Opbyg autoresponderen som et online-kursus i det emneområde, du arbejder med eller siden omhandler, så du sikrer dig, at folk får det at vide, der klæder dem på til at blive kunde hos dig eller dit firma.

Derved kan du på snedig vis få dræbt nogle af de fordomme, forbehold eller andre forhindringer undervejs, som folk måtte have for at købe de produkter, tjenester eller hvad det nu er, du eller dit firma sælger.

Mange veje til at skabe kunder

Der er mange andre måder at gøre det på. Har du f.eks. lokket folk med en gratis e-bog for at tilmelde sig mailinglisten, kan du bruge de første nyhedsbreve i din autoresponder til at øge chancerne for, at de rent faktisk får den læst. Det gør du ved at bruge nyhedsbrevene til at lægge op til nogle problematikker, der omhandles i bogen og så referere til det indhold eller til en side på hjemmesiden hvor det står.

Har du i stedet givet dem et gratis medlemskabs til et særlig lukket område på hjemmesiden, som man kun får adgang til, ved at tilmelde sig nyhedsbrevet, kan du dryppe nyt indhold på medlemsområdet ud til dem hen over en kortere eller længere periode og sende et nyhedsbrev, hver gang der – set med abonnentens øjne – kommer nyt indhold på medlemsområdet. For bag ved det hele spiller medlemssystemet sammen med din autoresponder, så indholdet for abonnenten ser ud til at dukke op samtidig med nyhedsbrevet.

Uanset hvilken sammenhæng der er mellem indholdet på siden og nyhedsbrevene i din autoresponder, så er nyhedsbrevets rolle at flytte læseren over på hjemmesiden – og med det gode indhold, du har på siden, er du sikker på, at det er en god oplevelse for læseren hver gang.

Jamen, skal jeg ikke sælge noget?

Jo, det skal du. Men først skal du bygge tillid og lyst til, at folk vil købe. Det gør du ved at præsentere dem for det gode og informative indhold, du har, der løser de problemer, folk har og overbeviser dem om, at du eller dit firma ved, hvor skoen trykker. Det overbeviser abonnenterne om, at du eller I er de rigtige for dem.

Udforsk de problemer eller udfordringer, de har. Beskriv hvordan deres liv ville være, hvis de fik ryddet disse problemer eller udfordringer af vejen. Adressér og løs forbehold og forhindringer, opbyg tillid og præsentér så dit eller jeres produkt eller tjeneste for dem, når de er modne til det.

Det vil sige, at du først sender en række nyhedsbreve, hvor folk kan lære dig eller firmaet at kende og når de så er blevet overbevist om, at du/I er de rigtige, så præsenterer du den vare eller tjeneste, du har til dem, der kan løse alle de problemer og udfordringer, I har været omkring i nyhedsbrevene.

Så skal de nok slå til og købe af dig, uden at du behøver at gøre ret meget andet end at sende dem et godt tilbud.

Hvor tit skal jeg sende nyhedsbreve ud?

Generelt bør du time din autoresponder, så nyhedsbrevene kommer hyppigst i starten. Det er her interessen er størst hos den tilmeldte.

Så snart de melder sig til mailinglisten, skal du sende dem et velkomstbrev. Tak dem for tilmeldingen, fortæl lidt mere om, hvad de kan forvente sig af nyhedsbrevet, end det der stod på tilmeldingssiden. Har du brugt en e-bog eller noget andet til at lokke dem til at melde sig på listen, så giv dem også adgang til det sidst i velkomstmailen. Så er du sikker på, at dine vigtigste pointer som minimum bliver skimmet.

Dernæst kan du sende en to-tre nyhedsbreve med to dages mellemrum mellem hver. Det er nu, dit nyhedsbrev har nyhedens interesse. Men allerede efter den første uge, skal du tilføje større afstand – flere antal dage – mellem nyhedsbrevene, for at du ikke virker som en ren spammer.

Jo længere tid efter folk har tilmeldt sig nyhedsbrevet, jo længere tid skal du lade gå mellem hvert nyhedsbrev. Når du nærmer dig en måneds tid mellem hvert nyhedsbrev, skal du ikke øge antallet af dage yderligere mellem hver mail. Fortsæt med at sende dem et nyhedsbrev en gang om måneden. På den måde, kan du fastholde eller genskabe deres interesse, selvom du måske ikke er top-of-mind hos dem mere.

Hvornår skal jeg sende dem en salgsmail?

Som vi allerede har været inde på, skal du ikke starte med at salgsmails. Amerikanske erfaringer siger, at du faktisk skal vente, til du har sendt en 6-7 nyhedsbreve, før du kommer med et, der faldbyder en af dine produkter eller tjenester. Brug de forudgående nyhedsbreve til at lægge op til det, ved at omhandle emner, som dit produkt eller din tjeneste afhjælper.

Skulle de ikke bide på krogen, første gang du sælger en salgsmail, så vent en 3-4 nyhedsbreve til og send så en ny salgsmail. Sådan fortsætter du fremadrettet. 3-4 nyhedsbreve med regulært indhold og så et salgsbrev.

Det er vigtigt, at du ikke mikser salgsbrevet med almindeligt indhold. Så risikerer du, at folk ikke opdager det gode tilbud. Så hold indhold for sig og salgstilbud og så videre for sig.

Top op med her-og-nu nyhedsbreve

Selv om alting er automatiseret, kan du jo sagtens toppe de automatiske nyhedsbreve op med nogen, der indeholder aktuelle nyheder eller for den sags skyld aktuelle tilbud. Det vil ”bare” være endnu et nyhedsbrev i serien for den enkelte bruger.

Ulempen er, at det nemt kan blive det ene nyhedsbrev, der bliver et nyhedsbrev for meget for nogle af abonnenterne – især dem, der først lige har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Derfor kan det være en fordel at holde dem udenfor, når du sender ekstra nyhedsbreve ud.

Det koster lidt forarbejde med at oprette en særlig udsendelsesliste, men i de systemer, vi har fortalt om her, er det forholdsvis nemt at gøre med lidt eksport og import af listerne og lidt arbejde i Excel – og hellere det, end at folk melder fra for tidligt i forløbet.

Skal du have hjælp til at bygge din autoresponder

Som du kan se, handler det ikke bare om at tæppebombe folk på din mailingliste med tilbud. Med de rigtige nyhedsbreve liggende klar, kan din autoresponder blive din bedste sælger – uden at du hverken behøver give den peptalks eller lønforhøjelser.

Vi du have hjælp til at bygge en god og effektiv autoresponder? Så kontakt os! Vi kan udvikle såvel indholdet som sætte det op i enten et on-site system som MailPoet eller på Mailchimp eller Bullsender.

Brug kontaktformularen her på siden, mail eller giv os et ring.