Folk køber med hjertet før de køber med betalingskortet. Så kort og præcist kan det siges. Men hvad betyder det for dine produkttekster, marketingkampagner og nyhedsbreve? Det ser vi nærmere på her!
Vi husker vel alle sammen hypen omkring Star Wars 7. Allerede over et år inden præmieren dukkede den første teaser til en teaser til en trailer op på nettet. Sådan cirka lige inden den amerikanske Thanksgiving. Det gav de mange fans noget at tale om over kalkunen.
Så kom der en ny teaser-trailer dryppende omkring påske sidste år og senere kom så den endelige trailer – nogenlunde samtidig med at forsalget til præmieren startede. På det tidspunkt var alverdens Star Wars-fans – og måske mest de ældre af os, der havde ventet små 35 år på en fortsættelse – spændt til bristepunktet. I vores hjerter og i vores hjerner var vi allerede fremme ved præmieredagen – så hvorfor dog ikke se at få sikret os en plads i biografen.
Og allerede nu kan du se den første 5 sekunders smagsprøve på den kommende 8’er … The saga continues!
”Star Wars-metoden” er velkendt og genial til produktlanceringer – hvad end det er fysiske produkter eller online tjenester, kurser eller what ever. Den kan også med fordel bruges til at varme op under modtagerne af dit automatiske nyhedsbrev – din autoresponderserie. Så du behøver ikke et Disney-setup for at kunne bruge det trick.
Den ekstra gode ting – overraskelsen
Når du har fået varmet godt op under folk, og du for alvor ønsker at sætte det afgørende salg ind for at få salget fra dine potentielle kunder, skal du gemme en overraskelse til aller-, allersidst i lanceringsforløbet. En ekstra og uventet detalje eller en smart og uundværlig ekstra funktionalitet ved dit produkt eller din tjeneste.
For resten, ville det ikke være fedt, hvis…. Hvor tit har vi ikke hørt Steve Jobs og senere Tim Cook bruge denne sætning til at introducere en ekstra, overraskende funktion til allersidst under lanceringen af den næste fantastiske Apple-dims.
Dem der ikke allerede var overbevidst, blev det lige der!
Brug det til den mail i din nyhedsbrevsserie, hvor du spørger efter salget eller i forbindelsen med de eventuelle lanceringsevents – webinars eller lignende – som du afvikler i forbindelse med en produktlancering – eller bare til sidst i produktteksten
Har du ikke et produkt, der skal lanceres med bulder og brag eller en flok abonnenter på et nyhedsbrev (men det skulle du tage at få dig), men bare en helt almindelig webshop med produkter? Så behøver vi ikke gå længere end til en helt almindelig hverdagssituation, for at komme med et eksempel på, at det er underbevidstheden, der styrer salget.
Du er i supermarkedet og passerer sektionen med småkager eller noget andet, du synes er lækkert. Havde det været anonyme æsker uden billeder og kun med en pris trykt på eller uden mulighed for at kunne se ind til varen, havde det nok været rimelig meget nemmere at gå forbi dem.
Samtidig er der duften. Duften af småkagerne, grøntsagerne, krydderierne eller hvad det nu er, du drages af. Når du først tager en pakke ned fra hylden og står med den, kan du dufte dem, mærke dem og næsten smage indholdet.
Du må bare have dem! For din hjerne og din mave er overbevidst! Der er ikke noget at gøre. De må med i vognen. Endnu være bliver det, hvis det er børnene, der plager.
Denne effekt kan du overføre til din webshop på flere måder. For det første er det vigtigt med gode produktbilleder. Billeder hvor produktet tager sig bedst muligt ud – og helst dine egne, så du ikke drukner i mængden af andre shops, der genbruger producentens billeder. For husk på at det er populært at foretage billedsøgninger. Så der er alt mulig grund til at have gode billeder og gode billedtekster og udfyldte <Alt>-tags på dem, så det er dine billeder, der først dukker op i billedsøgningerne.
Duft- og følesansen er til gengæld ikke sådan lige at få aktiveret over nettet. Men husker du at få sanserne med i din produktbeskrivelse, føjer du en ekstra dimension til den oplevelse, dine besøgende får af produktet. Så husk at skrive noget om, hvordan produktet dufter, smager og føles. Smagen er måske så ikke altid lige relevant.
Kan du høre melodien – indsigtens forbandelse!
Lad os lege en lille leg. Nu slår jeg rytmen til en kendt sang her på skærmkanten og så skal du gætte, hvad det er for en!
Nå, kan du ikke høre det? Det er da utroligt! Vi prøver lige igen. Prøv det eventuelt med en kollega, kæresten eller en af ungerne og se hvad sker!
Nej, de kan heller ikke gætte det. Ligegyldigt hvor indlysende du synes det er! Forskellen er nemlig, at du kan høre den melodi, du slår rytmen til. Det kan de ikke!
På samme måde er det med de produkter, du sælger. Remser du bare produktegenskaberne op, så kan folk godt læse dem. Men hvis de ikke ved, hvilke fordele de enkelte produktegenskaber giver dem, så bliver produktegenskaberne lidt lige som taktslagene i den melodi, du skulle gætte før.
For som sælger af produktet ved du godt, hvilke fordele de enkelte produktegenskaber giver – men hvis du ikke fortæller det, så den besøgende kan se, at dit produkt kan løse deres behov, problem eller udfordring, ja, så får du ikke overbevidst dem om, at dit produkt er noget for dem.
Vi køber med hjertet før vi køber med betalingskortet
Som du kan se af ovenstående eksempler, er det nemt at bevise, at vi køber med hjertet – eller underbevidstheden – før vi svinger betalingskortet. Det er vores følelsesmæssige højre hjernehalvdel, der overbeviser den logiske venstre – eller rettere når den højre er overbevidst, skal den venstre nok spotte de egenskaber ved produktet, der retfærdiggør købet.
Så uanset om du skal lancere et nyt produkt eller du skal øge salget af produkterne i din webshop, så starter det alt sammen med at tale ind til folks underbevidsthed – til hjertet. Det er totalt ligeglad med, at du har en skarp pris.
Hos KH Online kan vi hjælpe dig med at skrive bedre produkttekster og tilrettelægge lanceringer og nyhedsbrevsserier. Kontakt os via formularen her på siden eller giv os et ring. Så tager vi gerne en uforpligtende snak om, hvad vi kan gøre for netop jeres produkter.
En reaktion
Rigtig godt skrevet!
Tusind tak for de inspirerende forklaringer… Dem vil jeg prøve om jeg kan bruge på mit arbejde hos Danhost, når jeg taler med iværksættere, der drømmer om at starte en succesfuld webshop – i håb om at de føler sig inspireret til at give deres kunder en helt speciel oplevelse, når de handler i lige netop deres webshop 🙂
Keep up the good work!
De bedste hilsner
Kathrine Svendsen,
Danhost ApS