Man kan godt få meget mere organisk trafik til et nyt site på kort tid. I det følgende kan du læse hele historien om, hvordan det nystartede site Amisbrugsbehandling.dk fik over 1000 besøgende indenfor to måneder.
Strategien handlede blandt om:
På under 2 måneder skabte vi SEO resultater med et helt nyt site: Amisbrugsbehandling.dk.
Hvordan vi begyndte at tage placeringer på Google.dk og få konverteringer til et helt nyt behandlingscenter på så kort tid, det kan du læse mere om her. Nysgerrig? Så læs trygt videre:
I foråret 2021 kontaktede Anders Nebelong os i KH Online. Han var ved at starte et behandlingssted for folk, der lider af et misbrug. Som oftest er misbruget relateret til alkohol, men det kan sagtens være en andre typer misbrug også.
Anders spurgte om og hvordan vi kunne hjælpe ham med at få nye klienter igennem hans helt nye hjemmeside amisbrugsbehandling.dk. Han skulle lancere i løbet af et par måneder, og det var ikke fordi han ventede fulde hold fra den første dag, men han ville gerne være synlig overfor misbrugere og deres pårørende, når de er parate til at modtage hjælp.
Anders og jeg tog en dialog og undersøgte markedet. Vi ville meget gerne være på Google, da det er der, potentielle klienter og deres familie ville søge, når de har et behov for behandling og komme ud af misbruget. Det var på Google vi kunne være tættere på potentielle kunder. Det er også på Google, de søger, når de er parate til at få hjælp. De to ting minder om hinanden, men behov og parathed er ikke helt det samme.
Summa summarum vi ville fokusere på Google som salgskanal. Metodisk betød det for os, at vi havde 2 værktøjer at arbejde med: SEO og Google Ads.
Med en nystartet forretning, der havde brug for kunder hurtigt, så var det indlysende valg: Google Ads. Så kunne SEO følge efter og stabilisere virksomhedens organiske vækst.
Første udfordring var massiv. Det er ikke tilladt at lave Google Ads på søgninger relateret til misbrugsbehandling. Så det var en blindgyde og løsningsmodel vi begravede med det samme.
Vi kan godt være indignerede, provokerede og moralsk forargede over man ikke må reklamere for services, der kan være med til at behandle misbrug. Det hjælper bare ikke, når man er oppe mod aktører som Facebook og Google, der læner sig op ad den ofte hykleriske dobbelt moral, der kendetegner bibelbæltet i USA. De to muligheder du har er: Accepter vilkårene eller kæmp en kamp, der ikke kan vindes.
Så på Google, der var der en salgskanal tilbage.
Det var og er de organiske søgeresultater.
2 måneder til lancering. Vi havde travlt. Organisk trafik på Google er for rigtig mange en af de bedste og mest cost-effective salgskanaler på internettet. Metoden – SEO – til at komme til tops og få mest muligt ud af den organiske trafik er en langsommelig proces. I dialogen med Anders var det noget vi som SEO professionelle insisterede på var meget tydeligt.
Vi forventede, at vi kunne skabe resultater på relativ kort tid – men ikke inden for 2 måneder. Vi fortalte Anders at med en helt ny side, og hans segment, så var vores vurdering, at vi kunne levere gode resultater allerede mellem 3 til 6 måneder inde i processen. Der var 2 måneder til lancering. Den problemstilling vurderede jeg og min kollega i KH Online kunne være et stort problem for etableringen af en ny virksomhed, som Anders var ved at etablere. Så det satte vi også meget hurtigt ned og tog en snak med Anders om tidsdilemmaet. Anders var klar på problematikken, og det var acceptable vilkår. Så vi gik i gang med SEO arbejdet.
At vi skabte resultater på under 2 måneder ændrer ikke ved at det var meget vigtigt at få skabt en forventningsafstemning på vores professionelle vurdering. Og her er det bedre med en måned mere end en mindre. I hvert fald hvis du ønsker at se din kunde i øjnene med god samvittighed.
Uantastet vores vurdering af at processen ville tage 3 til 6 måneder, så var vores klare approach, at vi havde travlt. Jo hurtigere vi begyndte at levere resultater des kortere tid ville vores kunde have, hvor han tabte penge på sin forretning.
Så vi kørte på med SEO i dobbelt speed, så vi kunne komme rigtig godt i gang. Jo mere arbejde der kunne placeres i starten af projektet des bedre var det for kunden.
Vi er en SEO virksomhed, som arbejder på den gammeldags måde. Vi betragter, hver kunde og projekt som unikt. Du kan sagtens købe SEO og markedsføringspakker hos KH Online, men vi understreger altid, at de pakker er mere en form for ramme end bundet op på en fast løsning, som vi skal presse ned over alle kunder. Det approach er forskelligt fra de fleste andre marketing bureauer, der gerne vil have kunder ned i en box, og så er det take it or leave it for kunden.
Dette er et case study af, hvordan vi arbejdede med amisbrugsbehandling.dk og med Anders. Det er et godt eksempel på, hvordan et samarbejde kan udvikle sig, hvordan det udvikler sig er altid forskelligt fra kunde til kunde.
Jeg startede med at undersøge hvilke termer, der blev søgt på Google på i forhold til behandling af misbrug. Særligt 2 ord stod meget markant ud med det samme:
Begge ord er store generelle søgeord på Google for alle de virksomheder, der er i den her branche. Det var gode ord at gå efter i forhold til udvikling af content og relevans. Den mere problematiske del ved disse søgeord var, hvor lang tid skulle vi bruge for at skabe gode resultater i de organiske søgninger.
Vi skulle meget gerne ranke hurtigt på noget, der ville kunne bringe klienter i behandling og med en lancering lige om døren, så ville vi meget gerne kunne gøre amisbrugsbehandling.dk mere synlig for potentielle klienter og pårørende hurtigt. Meget hurtigt!
Så vi udviklede lokale undersider i nærheden af Amager, hvor klinikken fysisk har hjemme.
På den måde kunne vi nemmere skabe synlighed på Google hurtigt.
Så vores lille træ af content udviklede sig og blev til følgende overskrifter på unikke artikler:
Nu havde vi bygget et træ op af de centrale landingssider, som Anders skulle få henvendelser fra.
Det var langt fra en fyldestgørende liste over artikler vi ville have på hjemmesiden, men first things first. Money-pages var det oplagte sted at starte.
Nu havde vi den overordnede content-plan. Næste skridt var research og udvikling af content. Igen tog vi en dialog med Anders, hvor vi åbnede for 2 muligheder i forhold til content:
Fordelen ved 1) at vi kunne lave alt indhold er, at vi får vores superdygtige skribenter til at lave alt indhold og du har fået fjernet den arbejdsbyrde fra dine skuldre. Første ulempe er, at der er noget produktionstid, som gør det kan tage ekstra tid før artiklerne kommer live. Anden ulempe er, at det bruger af det budget, der er til SEO, hvor budgettet kunne have gået til andre SEO opgaver.
Fordelen ved 2) at Anders skrev det hele selv er, at der kommer mere autencitet og sjæl i teksten, og hvis han var en hurtig skriver kunne gøre det hele meget hurtigere end vores skribenter. Ulempen er, at det kan være svært at skrive, og det kan tage tid væk fra core-business.
For Anders der endnu ikke havde en fysisk lokation og kunder endnu og på samme tid er en god skriver, som er god til at tage imod vejledning, der var det et ret oplagt valg.
Han gik med løsning 2.
Anders lavede alt sit indhold selv med vores vejledning.
Vejledningen var bygget simpelt op.
Til hver artikel modtog Anders en opskrift der som minimum indeholdt:
Anders er en drøm at arbejde sammen med – særligt når det kommer til produktivitet. Så artiklerne kom i en lind strøm fra ham. Og langt hurtigere end vi havde regnet med.
Den efterfølgende SEO tilretning var relativt lille, særligt qua at vores instruktioner og vejledning var taget seriøst.
Og resultaterne på de lokale søgninger viste sig meget hurtigt efter vi havde nye artikler på banen. Nedenfor kan du se nogle af eksemplerne:
”Amager misbrugsbehandling” røg direkte ind og dansede rundt mellem 3. til 6. lige efter vi havde re-indexeret siden med det nye og forbedrede indhold, og ikke mere end 1½ måned inde i forløbet, så lå vi relativt stabilt på 1. pladsen.
”Misbrugsbehandling København” er et noget større søgeord. Her tog det omkring 1 måned at ramme top 10 efter lancering og indexering af artikel i Google Search Console. Det tog yderlige en måned for at ramme 4. pladsen – den danser lidt rundt på 5. pladsen og enkelte gange på 3. pladsen, men er primært på 4. pladsen nu.
”Alkoholbehandling Amager” gik fra 24. plads til 2. plads på 2 måneder. Her danser den lidt mellem 2. og 3. pladsen.
Normalt er et grundlæggende check af de tekniske faktorer noget af det første vi kaster os over, men her kom det efter content planlægning, da det tidsmæssigt var essentielt, at kunne få artikler skrevet og udgivet, der kunne udgøre en solid bund for projektet og skabe organisk trafik relativt hurtigt.
Når vi kigger på konkurrenter, så er det oplagt at kigge på Google på nøglebegreberne misbrugsbehandling og alkoholbehandling som det første.
Her var det særligt Dansk Misbrugsbehandling og Tjele, der var de dominerende spillere. Så vidt jeg kan tolke på det, så er de to hjemmesider eget af samme virksomhed, men fra et SEO-mæssigt perspektiv er det mindre væsentligt. Det væsentlige er, at det er de to hjemmesider, der sidder på størstedelen af ”Google markedet”.
De 2 hjemmesider havde på overfladen fint indhold og en fin stærk linkprofil.
Ved et nærmere blik på begge sider, så var indholdet faktisk rigtig godt. Umiddelbart nogle fine landingssider med ok call-to-action, onpage strukturer med videre, men der var klart plads til mere. Da jeg så gravede lidt dybere, så dukkede der mange rigtig stærke artikler frem, der supplerede landingssiderne. Hvilket opgraderede vores vurdering af ”fint” indhold til ”rigtig god” indhold.
Så vi stod nu med de to markedsførende virksomheder på markedet, og de havde solidt indhold – rigtig solidt indhold, der helt sikkert bringer værdi til mange af de besøgende, som kommer forbi siden.
Så hvordan kunne vi levere noget indhold som 1) var mere værdifuldt for de søgende og 2) som Google vurderede var mere værdifuldt for de søgende.
De to ting ligner til forveksling hinanden, men det er absolut ikke det samme, da Google ikke har en indsigt i hvilket indhold, der er værdifuldt for de søgende. Google har en tolkning og algoritmisk vurdering af, hvad der er værdifuldt for den søgende.
Til førstnævnte udfordring om at skabe mere værdi for den søgende havde vi Anders til at levere mere værdi. Hvad manglede i andre artikler om misbrug? Hvordan kunne vi gøre indhold mere relevant og værdifuldt for misbrugere og pårørende? Det havde og har Anders flere bud på!
I forhold til den anden udfordring om, at skabe mere indhold som Google vurderede var mere værdifuldt for de søgende, der benyttede vi en metode, som i en fordansket version hedder Skyskraber-metoden. Det er en metode, som SEO guruen Brian Dean fra Backlinko.com, har været med til at udvikle. Mest af alt som en metode til at tiltrække links, men i en dansk sammenhæng så er selve det resultat, der kommer ud af content udviklingen nok til at skabe fine resultater i sig selv. (Du kan læse et meget godt oprids af metoden her hos SEMrush.)
Kort fortalt: Indsaml alle de informationer, der er skrevet om et specifikt emne, og sørg for at have det med i dit indhold. På den måde bliver din skyskraber større end den næststørste skyskraber.
Med de to approaches kombineret, så var vi klar til at tage kampen op med de store drenge/piger på Google.
På nuværende tidspunkt er det en central del af arbejdet med amisbrugsbehandling.dk, hvor målet er at skabe en hjemmeside, der indholdsmæssigt kan være det bedste sted for søgende på Google, og at Google anerkender denne styrke i indholdet.
Vi har efterhånden lagt os på 3. pladsen lige efter Dansk Misbrugsbehandling og Tjele på det super vigtige søgeord ”Misbrugsbehandling”. Enkelte dage pipper vi lige op på anden pladsen, som du kan se på nedenstående billede med min skønne håndskrift til at nummerere.
Og hvor lang tid tog det så at lande på 3. pladsen på misbrugsbehandling.
Det tog små 3 måneder. Og her står vi nu rimelig solidt med enkelte spring til 2. pladsen og enkelte fald til 4. pladsen.
I det indledende arbejde med amisbrugsbehandling.dk havde vi ikke fokus på linkbuilding. Der hed opskriften content – content – content. Men allerede da det første dele af content-planen var ved at være eksekveret begyndte vi lige så stille at arbejde med linkbuilding.
Man kan komme et godt stykke af vejen med godt content, men det er meget sjældent nok. Det sidste stykke af vejen skal du finde med links. I arbejdet med amisbrugsbehandling.dk er linkbuilding en af de væsentligste taktikker i det nuværende og kommende arbejde med at forbedre placeringer og synlighed på Google.
Hvor meget koster en SEO pakke, som den amisbrugsbehandling.dk har hos KH Online. Pakken har en månedlig pris på 4500 kroner eksklusiv moms.
På overfladen indeholder den 7,5 timers arbejde hver måned.
De timer kan så transformeres til content eller links, når det passer bedre ind i planen om bedre placeringer.
Laust Kehlet har i over 10 år arbejdet med SEO og online markedsføring. Laust Kehlet er ejer virksomheden KH Online sammen med Sune Berg Hansen.
KH Online hjælper små og mellemstore virksomheder med online markedsføring, videre så udvikler KH Online medier i form af hjemmesider og til en hvis grad YouTube kanaler. Du kan finde Laust Kehlet her på LinkedIn, på tlf 29840342 og/eller sende ham en mail her: [email protected]
Fra venstre Rasmus Bodholdt, Sune Berg Hansen, Laust Kehlet og Simon Mørch Hansen.
Skal du være den næste vi hjælper med at vækste? Kontakt os i formularen, så vender vi tilbage hurtigst muligt.
© 2015-2024 KH-Online