CTR: Få mere organisk trafik ved at booste din Click-Through Rate

hvad er ctr

I KH-Online har vi stort fokus på at øge den organiske synlighed i Googles søgeresultater for vores kunder. Det er dét, der er hovedfokus i ethvert SEO-arbejde. Men én ting er at skabe bedre rankings og synlighed i søgeresultaterne, noget andet er at få folk i din målgruppe til at klikke sig fra søgningen og videre ind på din hjemmeside.

Man kan lidt hårdt sige, at rankings uden trafik er spild af tid.

Jeg kan også sige det på en anden måde: hvad nu hvis der var en måde at øge trafikken til dit website uden nødvendigvis at forbedre dine rankings? Det er der: CTR-optimering.

Af den grund er arbejdet med CTR mindst lige så vigtigt som arbejdet med organiske placeringer. I denne artikel forklarer jeg hvad CTR er, hvorfor det er vigtigt i dit SEO-arbejde, og helt konkret: hvordan du forbedrer din CTR.

ctr
ctr

Hvad er CTR?

CTR står for ”Click-Through Rate”, og er en måleenhed for, hvor mange mennesker der klikker sig videre fra søgeresultatet til din side ud af alle dem, der får vist din side i SERP’en.

Altså, hvis du f.eks. er revisor i Odense, kan du i Google Search Console se, hvor mange gange din hjemmeside bliver vist i Google søgeresultater for søgningen ”revisor Odense”. Din CTR er raten af dem, der klikker sig ind på din side ud af alle dem, der får den vist i søgeresultatet på den søgning.

Helt simpelt: CTR = kliks / visninger.

Jo højere CTR du har, jo mere relevant finder søgerne din side i forhold til deres søgehensigt.

CTR er endnu vigtigere i dag end tidligere

Alle der arbejder med SEO og synlighed i de organiske søgeresultater i Google har de senere år oplevet, at selv høje rankings i søgemaskinen giver mindre trafik end tidligere. Det er der en udmærket forklaring på.

Google giver hele tiden mere plads i søgeresultatet til deres betalte resultater fra Google Ads og dermed mindre plads på siden til de organiske resultater. Samtidig gør de hvad de kan for, at de betalte spots skal ligne de organiske så meget, at den almindelige bruger ikke kan se forskel.

Derfor er der nu højere konkurrence om de organiske placeringer, og det gælder om at presse så mange besøgende ud af de placeringer man har som muligt.

Disse meta tags skal du arbejde med for at forbedre din CTR

Når du skal arbejde med din CTR, har du ikke så mange knapper at skrue på. De to vigtigste er ”Title Tag” og ”Meta Description”.

Title Tagget er en kort overskrift, der beskriver, hvad din side handler om, og som fremstår i Google som et blåt klikbart link.

ctr og title tag
ctr og title tag

Meta Description er den lidt længere tekst, der optræder under den blå titel, og giver dig lidt mere plads at skrive på.

ctr og titles
ctr og titles

Herudover kan også URL’en have en betydning.

Infobox:

Google meldte for nyligt ud, at de nu kan finde på at omskrive både Title og Meta Description, hvis de ikke finder, at den man selv angiver fyldestgørende beskriver indholdet på siden. De siger dog også, at i ca. 80% af tilfældene bevarer de de originale Titles og Descriptions, så det giver stadig rigtig god mening, at bruge tid på at optimere dem.

Sådan forbedrer du din CTR

Nu kommer vi til den praktiske del af dette blogindlæg. Nemlig, hvad du rent faktisk kan og bør gøre for at forbedre din CTR.

1. Gå analytisk til værks

Alt SEO-arbejde fungerer bedst på et databaseret grundlag, så det første du skal gøre er at bruge eksisterende data til at identificere de sider på dit websites, der præsterer ringest CTR-mæssigt.

Dette gør du ved i Google Search Console at downloade en analyse af din trafik.

  1. Gå til ”Performance”
  2. Vælg ”Queries”
  3. Vælg ”Average CTR”
average ctr
average ctr

Nu sorterer du efter ”Impressions” og identificerer de søgninger, der har en lavere CTR end din gennemsnitlige CTR.

På den måde ved du, hvor du skal begynde det videre arbejde.

2. Følg ”best practices”

Google har nogle retningslinjer for den korrekte Title Tag og Meta Description. Det er vigtigt, at du følger disse:

  • Overskrid ikke det maksimale antal karakterer: 60 for Title og omkring 160 for Meta Description
  • Brug sidens hoved-søgeord i både Title og Meta Description for at signalere relevans overfor både Google og brugerne

3. Vær kreativ: tips du kan bruge til at optimere mod en bedre CTR

Brug spørgsmål og Call To Actions

Din målgruppe er mere tilbøjelig til at interagere (klikke), hvis du pirrer deres interesse lidt. Her kan du f.eks. stille et spørgsmål, som får dem til at klikke for at læse svaret. I det hele taget er det en god idé at anvende mere aktive Call To Actions. Altså at du opfordrer søgeren til at handle.

Anvend paranteser

Et studie fra HubSpot viser, at Titles der indeholder paranteser resulterer i 40% flere klik! Du kan f.eks. angive det aktuelle årstal i runde eller firkantede paranteser.

ctr seo
ctr seo
Her er det Thorbjørn Flensted fra SEO.dk der har anvendt paranteserne.

Brug tal i din Title

Et studie foretaget af Conductor viser, at Titles der indeholder tal resulterer i 36% flere klik!

Lav pæne, beskrivende URL’er

Din sides URL vises også i Googles søgeresultat. Der er meget der tyder på, at det forbedrer din CTR at anvende en pæn URL, der understøtter sidens indhold som f.eks. https://kh-online.dk/black-friday-med-step-up-modellen/ i stedet for f.eks. https://kh-online.dk/blog/article?167.

Skriv den optimale Meta Description

Din Meta Description er din bedste mulighed for at sætte lidt flere ord på. Tænk over målgruppens søgehensigt. Hvad er deres formål med den aktuelle søgning? Hvorfor leder de efter, det de gør?

Skriv til folks følelser og anvend gerne de såkaldte power words. Du finder en hel masse af disse på engelsk i denne artikel, som du blot kan oversætte til dansk.

Sørg for at der er en indholdsmæssig sammenhæng mellem din Title og din Meta Description.

Skriv med positiv eller negativ ladning

De fleste Titles og Meta Descriptions er skrevet med en neutral ladning. Men det viser sig faktisk, at brugerne har en større tilbøjelighed til at klikke på noget, der er skrevet med enten en positiv eller en negativ vinkel.

Overvej at anvende STORE BOGSTAVER i dele af din Title

Fremhæv gerne vigtige ord i din Title ved at bruge STORE BOGSTAVER. Dette får ordene til at skille sig ud og fange brugernes opmærksomhed, når de scanner søgeresultatet i Google. Pas på med at overdrive denne praksis, da det også kan se spammy ud med for mange store bogstaver.

4. Pro Tip: Test hvad der virker for dig ved hjælp af Google Ads

Det er altid en god idé at teste, teste og teste igen, når man ændrer noget på sit website. Desværre går der ofte tid inden Google fanger, at du har ændret din Title eller din Meta Description. Af den grund kan det være en næsten umulig opgave at teste en masse forskellige faktorer op imod hinanden.

Jeg har i det foregående givet dig en bunke gode tips til, hvordan du kan booste din CTR, men det er ikke alt, der virker til et givent søgeord eller søgehensigt.

Sådan hvordan bærer du dig ad med at teste den ene faktor op imod den anden?

Her kan du anvende Google Ads til at få hurtigt svar på, om din nye Title og Meta Description har en effekt eller ej.

Lav en Google Ad for det samme søgeord, som du ranker organisk på, og test de forskellige faktorer op imod hinanden. Når du har resultatet af denne test, kan du kopiere indholdet fra din annonce direkte over i din Title og Meta Description.

5. Monitorér altid dine ændringer

Når du ændrer noget på din side for at forsøge at booste din CTR, skal du altid monitorere det. Notér hvad du har ændret og hvornår samt resultatet af ændringen. På den måde kan du arbejde dig analytisk frem i stedet for at gætte.

SEO ekspert laust kehlet

Om forfatteren:

Laust Kehlet har i over 10 år arbejdet med online markedsføring og SEO. Laust Kehlet er ejer virksomheden KH Online sammen med Sune Berg Hansen. KH Online hjælper små og mellemstore virksomheder med online markedsføring, videre så udvikler KH Online medier i form af hjemmesider og til en hvis grad YouTube kanaler.  Du kan finde Laust Kehlet her på LinkedIn og/eller sende ham en mail her: [email protected]