Så opretter du din første Facebook-annonce

din første facebook annonce

Skal du til at annoncere på Facebook for første gang, venter der dig en lang og – synes de fleste førstegangsbrugere – ret kompliceret proces med at sætte din Facebook-annonce op. Det giver vi en guide til i denne artikel.

Vi har tidligere skrevet om, hvad du skal have på plads, før du opretter din første Facebook-annonce. Så nu er det på tide at gå videre og rent faktisk oprette din første annonce. Det ser vi nærmere på i denne artikel, der dog ikke anvender de muligheder, du har for at gøre din annoncering mere intelligent ved at anvende en Facebook-pixel. Det gemmer vi til en anden god gang.

I eksemplet her går vi ud fra, at du har et produkt eller en tjeneste, som du vil sælge til folk på jeres hjemmeside. Det vil du gerne annoncere for på Facebook.

Start med at gøre klar til at modtage kunderne

Ud over de ting, vi talte om i den forrige artikel, så begår mange nybegyndere den fejl, bare at lede folk hen til forsiden af deres hjemmeside eller til en given produktside på deres webshop. Det sidste er ikke nogle kæmpefejl, men kunne nok optimeres en smule. Men det første er rigtigt dumt – for ved bare at lande folk på forsiden af hjemmesiden, aner de jo ikke, hvad det er, du vil have dem til. Det er kun jer selv, der kender indholdet godt nok, til at I lige kan finde hen til det, som I gerne vil vise folk, der ser annoncen. Alle andre skal tages ved hånden og have klare instrukser på, hvad det er, I forventer af dem – ellers kaster i bare penge ud af vinduet med jeres annoncering.

Men selv det at sende dem hen til en specifik produktside, kan du forbedre. I begge tilfælde ved at skabe en særlig landingsside på hjemmesiden, der tager specifikt imod de besøgende fra den pågældende annonce. Derved kan I genbruge grafik og budskab fra annoncen, så ingen er i tvivl om, at de er landet det rigtige sted, og kan fokusere på at konvertere den nye potentielle kunde.

Samtidig bliver det meget nemmere at måle på effekten af annoncen, fordi I ved, at der er meget stor sandsynlighed for, at folk der lander på den pågældende side kommer fra jeres annonce på Facebook. Ikke at vi tror, Facebook snyder. Men så har I en simpel måde at dobbelttjekke de tal, Facebook opgiver for, hvor mange der har klikket på annoncen.

Opret også en separat Tak for købet-side til de kunder, der køber det I sælger på landingssiden. Igen giver det dig mulighed for at foretage en meget simpel beregning på, hvor mange kunder jeres annonce på Facebook har genereret bare ved at se på trafiktallene for Tak for købet-siden.

Så skal Facebook-annoncen oprettes

Med hjemmesiden klar til at modtage kunder og de fornødne sider sat op, er du klar til at oprette din første Facebook-annonce. Klik på liste-knappen øverst til højre i menubjælken på Facebook og vælg Opret annonce.

Nu skal du vælge formålet med din annoncering. Her kan du vælge mellem Kendskab, Overvejelse og Konvertering og da du vil sælge et af jeres produkter, klikker du under KonverteringFå fere konverteringer til dit website og giver annoncekampagnen et navn nederst på siden.

kampagne

Klik derefter på Fortsæt-knappen.

Bestem målgruppen

Nu åbnes selve den side, hvor du sætter annoncen op. Øverst finder du nogle valgmuligheder omkring konverteringer. De anvendes i forbindelse med Facebook-pixels, men du kan sagtens undvære dem til din første annonce. Hvis du vil vide mere, kan du springe ned i slutningen af artiklen og læse mere om at oprette Facebook-pixels til retargeting.

I stedet skal du nu definere din målgruppe for annoncen. Klik på Opret ny og vælg Alle på denne placering i Placeringer-feltet og indtast ”Denmark” for at vælge Danmark som annonceområde.

Faktisk kan du indsnævre målgruppens geografiske placering til et mindre geografisk område. Ja, faktisk helt ned til Facebook-brugere, der opholder sig inden for ganske få kilometer fra din forretning. Det er smart, hvis du f.eks. har en butik og gerne vil hive kunder til, der tjekker Facebook på mobilen, når de er inden for kort afstand af butikken.

Nu kan du yderligere indsnævre målgruppen demografisk ved at vælge en aldersgruppe og et køn, samt hvilket sprog den enhed er sat op til, som de anvender til at se Facebook på.

maalgruppe

Detaljeret målretning

Under Detaljeret målretning kan du indsnævre målgruppen yderligere ved at skrive et kriterie og se, hvad Facebook foreslår for valgmuligheder. Skriver du f.eks. ”iPhone” får du mulighed for at vælge mellem de forskellige modeller, iPhone Fans m.v.

For hver af de interesser Facebook foreslår med ”iPhone” kan du holde musen hen over punktet for at se, hvor mange der aktivt har angivet på deres Facebook-profil, at de er interesserede i det pågældende emne. Det giver dig en ide om, hvor stort det pågældende marked er.

Under Forbindelser kan du indsnævre målgruppen yderligere, til kun at opfatte f.eks. folk, der liker firmaets profilside eller udelukke dem, fordi de allerede kender jeres firma. Det er også muligt at gå målrettet efter deres venner eller f.eks. gå efter folk, der følger konkurrentens Facebook-side og deres venner.

Mulighederne er utallige og kan sættes meget spidsfindigt op.

Hvor mange vil potentielt se min annonce?

Undervejs som du indsnævrer målgruppen, kan du hele tiden følge med i, hvor mange Facebook-brugere, Facebook selv forventer, at din annonce vil blive vist til. Som udgangspunkt vil Facebook gerne have, at pilen i det lille barometer står i det grønne felt – det tjener de flest penge på.

Men faktisk kan du oftest tjene meget mere på at gå meget snævert efter en ganske specifik målgruppe og så tilpasse annoncer og landingssiden meget målrettet til denne målgruppe. Det er muligt, at du ikke får vist annoncen særligt tit, men når den så bliver vist, er du helt sikker på, at den og dit produkt er superrelevant for brugeren. Det vil oftest give dig det største afkast af din annoncering og give en meget bedre konvertering.

Hvor placeres annoncerne?

Når du har gemt målgruppen for annoncen, kan du bestemme, hvor annoncerne skal placeres. Her vil Facebook gerne have lov til set at bestemme placeringen, så annoncerne placeres der, hvor de forventes at måtte klare sig bedst (læs: Give Facebook den største indtjening).

Vil du have mere kontrol, vælger du Rediger placeringer og vælger hvilke enheder (Mobil, Desktop eller begge dele) og hvilke platform (Facebook, Instagram og andre tilsluttede annoncenetværk), annoncen skal vises på. Du kan tilmed indskrænke placeringen til bestemte mobilenheder og operativsystemer, så Facebook-annoncen f.eks. kun vises hos brugere, der er på Facebook fra deres iPhone.

Budget og tidsplan

Nu er du klar til at fastsætte dit daglige budget for annoncen, samt vælge hvor længe annoncen skal køre på Facebook.

Usikkerhedsfaktoren er, at det daglige budget godt kan overskrides, så du kommer til at bruge flere penge, end du har budgetteret med. Vil du undgå dette, kan du også vælge at sætte et samlet budget for annoncekampagnen ved at vælge Samlet budget i Budget-feltet og så angive, hvor mange penge du vil annoncere for.

De fleste vælger dog det daglige budget. Budgettet bør tilpasses målgruppens størrelse og alt efter hvor stort et budget du angiver, kan du se, hvor mange brugere Facebook forventer at kunne vise annoncen for.

Selv om du har en meget lille målgruppe og du har angivet et stort dagligt budget, vil Facebook forsøge at brænde hele budgettet af hver dag. Så er målgruppen meget snæver, er der risiko for, at din annonce vil hænge folk ud af halsen, hvis du vælger et meget højt budget.

I Tidsplan-feltet kan du vælge at annoncen skal køre fra i dag og fremover. Du kan også vælge en bestemt tidsperiode ved at markere Angiv en start- og slutdato-feltet og angive disse i de to datofelter, der åbnes nedenunder.

Konverteringer, budbeløb og afregning

Du har allerede valgt at køre annoncerne for at skabe flere konverteringer på din hjemmeside. Så i Optimering for annoncelevering-feltet rører du ikke noget. Men vil du have flest mulige visninger, skal du vælge den længste tidsperiode, der bliver foreslået under Konverteringsperiode.

Derefter skal du tage stilling til, hvor meget du vil byde på annonceplaceringerne. For lige som med Google Adwords, er det en auktion, der afgør, hvorvidt din annonce bliver vist for hver enkelt bruger i målgruppen. Er der flere, der bejler til den nøjagtig samme målgruppe, bliver det afgjort ved auktion.

Her kan det sagtens betale sig at lade Facebook bestemme dit bud for en mere snæver målgruppe. Men vil du have en indikation på udgiftsniveauet, kan du klikke på Manuel-feltet og se, hvilket bud Facebook foreslår. Det fortæller dig noget om, hvor mange visninger eller klik du kan forvente at få med det budget, du har valgt.

I Du opkræves for-feltet kan du vælge din afregningsform for annoncerne. Som udgangspunkt betaler du altid pr. visning – altså hver gang annoncen vises for en bruger uanset om vedkommende klikker på den eller ej. Kun hvis der indgå en specifik handling på Facebook-siden i form af et klik på et link eller interaktion med et opslag, kan du vælge Handlinger som afregningsform i Du opkræves for-feltet.

Opret annoncen

Med alt det praktiske og monetære på plads, er du klar til at oprette selve annoncen. Klik på Fortsæt-knappen for at starte oprettelsen af selve annoncen.

Her kan du vælge mellem fire forskellige formater, nemlig et roterende format der giver mulighed for at få vist 2-10 billeder eller videoer, som brugere kan klikke sig igennem. Du kan også oprette op til 6 forskellige annoncer med et billede til hver, oprette en annonce med en video eller oprette et diasshow, der automatisk looper som annonce.

Hvilket format du vælger, afhænger naturligvis af, hvorvidt du har en video – som er det, der konverterer bedst – et diasshow, eller måske kun har billeder og tekst til rådighed.

annonceformat

Vælger du at oprette en annonce med et enkelt billede og en tekst – der er det mest almindelige – skal du have oprettet et billede i 1200 x 628 pixel, der kan bruges til annoncen. I Destination-feltet angiver du webadressen på den landingsside, I har oprettet til formålet og i Overskrift– og Tekst-felterne skriver du en fængende overskrift og annoncetekst. Det har vi tidligere skrevet om i artiklen om 7 ting du skal tænke over, inden du opretter din første Facebook-annonce.

Vælg derefter hvad der skal stå på den knap, der vises i annoncen i Opfordring til handling-feltet.

Så er annoncen klar, og alt hvad du mangler at gøre, er at klikke på Afgiv ordre-knappen. Så starter visningen af din første Facebook-annonce, så snart annoncen er godkendt af Facebook.

Opret en Facebook-pixel til retargering

Skal du gøre din annoncering smartere, kan du eventuelt sætte et par brugerdefinerede Facebook-pixels op. På den måde kan du dels bruge den til at måle på konverteringen og dels bruge den til at vise særlige annoncer til folk, der allerede har besøgt din landingsside, samt særlige annoncer til dem, der allerede har købt produktet af jer. Du kan læse mere om hvordan du bruger Facebook-pixlen her!

Når du har oprettet Facebook-pixelen, kan du efterfølgende oprette de to såkaldte Brugerdefinerede konverteringer ved at klikke på menu-burgeren øverst til venstre og vælge Brugerdefinere konverteringer. Den ene skal anvende den brugerdefinerede pixel, der er indsat på landingssiden og den anden skal bruge den, der anvendes på Tak for købet-siden.

På den måde kan du tilpasse annonceringen meget specifikt og målrettet gå efter at hive folk tilbage til jeres side. Enten for at gennemføre købet eller for at præsentere et andet produkt for en tidligere kunde.

Det er en meget effektiv annonceringsform og erfaringerne viser, at mange klikke på den slags annoncer, netop fordi de allerede kender jeres firma eller hjemmeside fra et tidligere besøg.  Det er det besøg, Facebook-pixelen gør det muligt at spore.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *