Sådan skaber du et effektfuldt call-to-action

Sådan skaber du et effektfuldt call-to-action

Noget af det sværeste er at skabe et effektfuldt call-to-action! Oftest skyldes det indsigtens forbandelse og vores medfødte uvilje mod at presse folk. Men faktisk kan alle skabe et sælgende call to action bare ved at følge de simple regler, vi gennemgår i denne artikel.

Et call-to-action er den sætning, der skal få folk til at foretage den handling, du ønsker af dem, så de f.eks. køber dit produkt, tilmelder sig dit nyhedsbrev eller hvad det nu måtte være, du har brug for at få folk til at gøre.

Men alt for oftest bliver det bare en intetsigende tekst med overskrifter som f.eks. ”Få mit gratis nyhedsbrev” eller knappen med ”Tilmeld nu!” eller lignende selvfølgeligheder.

Kan du kende melodien?

Det skyldes for det meste, at du lider af indsigtens forbandelse, ligesom du glemmer, at folk ikke vil have egenskaber – de vil have at vide, hvilke fordele dit tilbud giver dem!

Indsigtens forbandelse kommer af, at du jo udmærket godt ved, hvad det er for et produkt eller hvad det er for et nyhedsbrev, du vil ”sælge” på siden. Så når du tænker produkt eller nyhedsbrev, kan du nærmest se det for dig.

Men på de folk, der læser din salgstekst, svarer det lidt til, at du trommer rytmen fra en sang og så skal dine læsere gætte, hvad det er for en sang, du tænker på. Du kan jo høre den melodi inde i hovedet, du trommer rytmen til med fingrene på bordkanten. Men det kan læserne ikke – de kan bare høre dine taktslag.

What’s in it for me!

Når du skal fortælle dem om nyhedsbrevet eller produktet eller hvad det nu er, så lad være med at blive specifik på indholdet. Nej, forklar dem fordelene. Altså den gode gamle ”What’s in it for me!”.

Hvad er det for problemer eller udfordringer, nyhedsbrevet eller produktet kan hjælpe dem med? Hvilke fordele giver de enkelte egenskaber ved produktet? Nævn aldrig en egenskab, men fortæl hvilke fordele den giver.

Lad os sige du er en af de der (for os rodehoveder) irriterende typer, der kan hjælpe folk med at organisere deres hjem, så det bliver nemmere at holde orden. Så hedder overskriften på opt-in formularen til dit nyhedsbrev ikke ”Få mit gratis nyhedbrev”. Nej, den fortæller noget om fordelen, dine abonnenter får ud af nyhedsbrevet. F.eks. ”Få styr på rodet!” og så en underrubrik, der lover dem, at det ikke er svært at komme i gang: ”Få ryddet op på dit køkkenbord på 5 minutter” eller ”Få styr stuen i tre lette trin”.

Ellers tror folk jo bare, at de skal i gang med en komplet hovedrengøring – og det er der ingen der orker at tænke på i en i forvejen stresset hverdag.

Du ved hvad de slås med

Efter overskrift og underrubrik skriver du derefter en kort tekst, der fortæller dem, at du udmærket ved hvordan de har det og at du lige præcis ved, hvad de har at slå med. Er du diætist kunne det være noget med ”Er du også træt af at prøve den ene virkningsløse slankekur efter den anden”.

De kan få løst deres problem ved at gøre det, du beder dem om

Forsæt derefter med noget, der binder over til fordelene ved dit produkt, dit nyhedsbrev eller hvad det nu er, du vil have dem til at tage handling på. I eksemplet med diætisten kunne det f.eks. være ”Så abonnér på min sunde, gratis madplan hver uge og:”

Punktopstillinger med de 4-5 vigtigste fordele

Derefter opstiller du så de vigtigste 4-5 fordele for kunden ved produktet eller nyhedsbrevet i en punktopstilling med et punkt for hver fordel. HUSK: Fordele, ikke egenskaber!

Så kommer et effektfuldt call-to-action

Efter punktopstillingen kommer så det første call-to-action (det egentlige sidder på den knap, de skal klikke på – men det kommer vi tilbage til om lidt), der skal få dem til at udfylde formularen og klikke på knappen – hvis det er et nyhedsbrev – eller til at klikke på købsknappen nedenunder, hvis det er et produkt.

I eksemplet med diætisten kunne det være ”Tilmeld dig nu og lev sundere fra i morgen” eller noget andet, der lover den besøgende en nemt opnåeligt og hurtig gevinst, der passer til det problem, de slås med. I forbindelse med oprydningseksperten kunne det være ”Tilmeld dig nu og få en flot og indbydende stue i eftermiddag”.

Gør det så nemt som muligt

Er det et nyhedsbrev, du skal have folk til at melde sig til, kommer der så nu et par felter – oftest med navn og mailadresse – som du skal have folk til at udfylde.

Her bør du gøre det så nemt for folk som muligt. Det gør du ved, at der er så lidt som muligt, de skal udfylde. Har du ikke tænkt dig at bruge nyhedsbrevssystemets mulighed for at sætte en personlig hilsen ind i hver eneste nyhedsbrev, så lad være med at spørge efter fornavnet.

Folk skriver alligevel noget sludder, hvis de ikke vil ud med det. Det giver dig ubrugelige data og dem et godt grin, hvis du hver gang indleder nyhedsbrevet til dem med et ”Hej Superlover”, ”Kære Anders And” eller hvad de nu kan have fundet på at skrive. Så er alvoren og seriøsiteten taget effektivt ud af det nyhedsbrev.

Er det ikke absolut nødvendig information og vil folk højst sandsynligvis alligevel ikke skrive den rigtige information i feltet, så drop det. Hold dig til det mest nødvendige! Altså kun mailadressen, hvis det er et nyhedsbrev.

Teksten på knappen

Så kommer vi til den knap, der skal klikkes på, uanset om du skal have folk til at tilmelde sig et nyhedsbrev eller købe et produkt. Her behøver vi ikke skrive nogen handling eller noget udkomme af at klikke på knappen, når vi skriver noget tekst på den. Så drop ”Tilmeld” eller ”Køb”. Det er for indlysende og intetsigende.

Nej, den rigtige tekst til knappen finder du ved at skrive ”Jeg vil gerne …” og så løsningen på det problem, den besøgende skal have løst. F.eks. ”Jeg vil gerne have et ryddeligt hjem” eller ”Jeg vil gerne begynde at leve mere sundt”. Det kunne f.eks. oversættes til knaptekster, der hed ”Få et ryddeligt hjem nu!” eller ”Start en sund livsstil i dag!”

Alene ved at klikke på knappen, føler folk, at de allerede har sat transformationen i gang!

Gør det visuelt nemt at finde det, det handler om

Et er tekst, noget helt andet er de grafiske virkemidler. Det og den visuelle opbygning af siden kan der skrives rigtigt meget om. Her kan det rigtige billede og den rigtige placering af formular og knap, gøre en masse for sagen – men det må blive emnet for en anden artikel.

Men det aller-, allervigtigste er, at det er nemt at finde formular og knap på siden. Helst uden at man behøver at skulle rulle længere ned på siden. Så sæt gerne et par store pile i en farve der stikker ud fra den øvrige farvepalet på siden, der peger ned eller hen på formularen og knappen. Led også gerne de besøgendes øjne i den retning med linjerne i det billede, du eventuelt krydrer siden med. Kort sagt: Driv flokken hen til der, hvor det sker!

Er der en formular, så sørg for at felterne er ekstra store og skriv både foran og i dem, hvad det er, du forventer, at folk skriver i dem. Skriv f.eks. ”Din e-mail:” uden for feltet og ”Skriv din e-mail her!” inden i feltet. Så er ingen i tvivl.

Det samme gælder knappen. Den skal være nem at finde og så stor, at man ikke kan undgå at ramme den. Igen gør det ikke noget, at den stikker lidt ud rent farve og stilmæssigt. Orange og gul er gode pangfarver til den slags, hvis du ikke allerede har disse farver i sidens almindelige farvetema.

Det skal larme, bimle og bamle, så ingen er i tvivl om, hvor de skal hen på siden!

Gem de uddybende detaljer til efter formular og knap

… eller opret en side, der går mere i dybden, som folk kan klikke sig videre til. Den er naturligvis også udstyret formularen og knappen.

Vælger du løsningen med at skrive eventuelt uddybende detaljer efter eventuel formular og knap, så kan du sagtens gentage begge dele længere nede på siden – f.eks. efter den uddybende tekst. Igen gør det det meget nemmere for folk og sparer dem for at skulle scrolle tilbage til toppen af siden, for at udfylde og/eller klikke på knappen. Især mobilbrugerne vil elske den løsning.

Du kan også gentage formularen flere steder på den side, der indeholder uddybende detaljer – hvis du vælger den løsning. Men pas på med at overgøre det. Så virker det som en slags ”Har du så fattet det” – og folk gider ikke følge sig talt ned til.

Kan du ikke lide at presse folk?

Ærgerlige, bærverligt makker – så er der en anden smart online-marketér der løber med din forretning!

For hvis du ikke bruger et klart call to action, der er nemt at forstå og rimeligt skråsikkert og direkte, så har du ikke en chance for at slå igennem støjen på nettet. Hold tingene klart, kontant og nemt. Ellers fratager du folk muligheden for at få en god oplevelse med dit fantastiske produkt eller virkeligt inspirerende nyhedsbrev.

Og det ville da være en skam, ikk?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

En hjemmeside-screening er gratis!

Kvalificerer du til vores Vækstpakke

Nogle iværksættere med bestemt mindset kan indgå i vores partnerpakke: Vækstpakken?

Skriv dine detaljer til højre, hvis du vil have din virksomhed screenet for muligheden.