Sådan sikrer i en effektiv content-produktion

Content Produktion

Arbejder I seriøst med content marketing, er det vigtigt at have en kontinuerlig produktion, for at kunne fastholde kundeemner og andre interesserede. Det kræver planlægning og samarbejde. Det har vi en hel del praktisk erfaring med, som vi deler ud af her.

Uanset om I er et firma, der forsøger at tiltrække nye kunder og fastholde eksisterende med en målrettet content marketing-strategi, eller du er en enkeltperson, der forsøger at opbygge en tilhørerskare ved hjælp af en Content Inc. strategi, skal der produceres nyt indhold hele tiden.

På den måde kan I tiltrække og fastholde potentielle kunder og andre interesserede og derved hele tiden få præsenteret jeres budskaber, produkter og tjenester for dem. Samtidig får I skabt flere og flere veje til jeres hjemmeside, ved målrettet at producere relevant indhold til alle de søgeord, der er vigtige for jer.

Det handler ikke bare om planlægning

Regelmæssig udgivelse af nyt indhold på hjemmesiden, kræver naturligvis at I har en fast plan for, hvilket indhold der skal produceres, af hvem og hvornår det skal udgives. Men allervigtigst er det, at I har en redaktionel strategi og målsætning for, hvad for noget indhold I skal have, samt hvilken indgangsvinkel og hvilke holdninger I har til de emner, I udvikler indhold om.

Det sidste glemmer de fleste oftest og derfor er der alt for mange firmaer, der ikke har en rød tråd gennem deres content produktion, som får dem til at skille sig ud fra deres konkurrenter. For den hurtige løsning er bare at se, hvad dem der ligger højst i søgeresultaterne har skrevet, og så skrive det samme på en anden måde.

Men skal jeres indhold blive husket, skal det skille sig ud fra mængden, sige tingene på en ny måde, præsentere det på en anden måde og her er det, at have en holdning til det man skriver om, den nemmeste måde at sikre, at man ikke bare siger det samme som alle andre.

Start med et redaktionelt manifest

Så før I begynder på det store planlægningscirkus, er det vigtigt at skabe fælles fodslag mellem den gruppe af mennesker, der skal udvikle indhold til siden. Det gøres nemmest ved at formulere et redaktionelt manifest, som I kan udvikle indholdet efter – og som I kan dele med jeres læsere, så de ved, hvad de kan forvente sig af jeres side.

Det redaktionelle manifest skal definere målgruppe, hvilke typer indhold der skal produceres og hvad for et udbytte målgruppen får ud af at læse, se eller høre jeres indhold. For vores egen blog kunne det f.eks. lyde noget i retning af:

KH Online blog er en side, hvor hjemmeside- og webshopejere kan finde artikler med brugbar viden, tips og tricks og konkrete værktøjer til, at få bedre placeringer i søgeresultaterne og tiltrække flere interesserede kundeemner til deres website.

Derved har vi defineret målgruppen som hjemmeside- og webshopejere, indholdstypen som artikler og udbyttet for læserne som værende viden, tips og tricks og så videre. Derved bliver det nemt for os, at vurdere de ideer, vi kommer op med internt og dem, som vores læsere sender til os. Kan den pågældende ide bibringe vores målgruppe det fornødne udbytte og er det et emne, det er muligt at skrive en interessant artikel over? Er det tilfældet, har ideen sin berettigelse som artikel på vores blog.

Hvor tit skal der udgives indhold

Google elsker opdaterede hjemmesider, hvor der løbende udgives nyt indhold. Hvor tit det er, er der til gengæld ingen klare retningslinjer om, men vi anbefaler altid, at du som minimum udgiver noget på jeres website en gang eller to hver måned.

Set med Googles øjne behøver det ikke nødvendigvis være nyt indhold hver gang. Det kan også være eksisterende indhold, der bliver opdateret. For det er lige så vigtig, at det eksisterende indhold løbende opdateres – for er udgivelsesdatoen først nogle år gammel, begynder det at trække ned i Googles algoritmer (med mindre I er de eneste, der har skrevet om det).

Men er I nye på nettet eller er content marketing nyt for jer, skal I først og fremmest fokusere på at skabe nyt indhold, så I kan få skabt en masse veje hen til jeres hjemmeside. Senere kan I så begynde at indarbejde opdatering af ældre indhold i jeres content-produktion.

Planlægning, planlægning, planlægning

Med det redaktionelle manifest og en fast udgivelsesfrekvens på plads, er det næste logiske skridt at få planlagt det indhold, der skal udgives på siden og besluttet sig for, hvem der skal producere de enkelte stykker indhold og hvem der har det overordnede ansvar for en sidste gennemskrivning, samt hvem der står at lægge det op på siden.

Her er det vigtigt, at I får planlagt indholdet i god tid, så der bliver tid til at skrive eller udvikle det og der kan blive tid til feberredninger, hvis det glipper for en af jer. Hvor lang tid i forvejen, der er brug for, afhænger naturligvis af, hvilke indholdstyper I arbejder med. Video og podcasts kræver oftest længere produktionstid og tager længere tid at producere end artikler.

Til f.eks. en artikelbaseret blog anbefaler vi altid, at man kører med en rullende planlægning, der strækker sig f.eks. 3 måneder ud i tiden på ideniveau. Ideniveau vil sige, at man kender emnet og de pointer, man vil formidle omkring emnet og måske har en løs disposition for artiklen.

Senest når der er et par måneder til, at artiklen skal udgives på siden, skal I have dispositionen på plads, så den forfatter, I har udvalgt til at skrive artiklen, kan gå i gang. Derefter skal første draft på artiklen gerne ligge klar omkring 4 uger før udgivelsesdatoen.

Herfra kan I så vælge at lade alle i redaktionsgruppen læse artiklen igennem og kommentere på den eller udvælge en redaktør iblandt jer til at læse artiklen igennem. Det kan også være, at I har en fast redaktør, der læser og skriver alt igennem, for at sikre, at I har et ensartet sprogbrug og en ensartet skrivestil på siden.

Parallelt med skriveprocessen skal der så findes billeder eller andre illustrationer til artiklen. Har I selv egen grafiker eller skal I have produceret illustrationer eller billeder ude i byen, bør I starte tidligt på denne del af processen, for at være sikker på at komme i mål samtidig med artiklen til den aftale dato.

Brug de planlægningsværktøjer jeres CMS tilbyder

Det er en god ide at lægge det nye indhold op på jeres website i god tid, inden den skal udgives. Derved kan I internt teste siden af og måske lege lidt med opsætningen.

De fleste CMS’er giver mulighed for at planlægge artiklerne til udgivelse på en bestemt dag og for at alle med en administrativ eller redaktionel brugerkonto kan se artiklerne på forhånd, når de er logget ind på siden.

Samtidig findes der faktisk plugins og udvidelser til de fleste CMS’er, der tillader jer at styre hele skabelsesprocessen af indholdet i CMS’et.

Til f.eks. WordPress kan I får en særlig kalender – Editorial Calendar – hvor I kan planlægge indlæg og sider og trække dem rundt til udgivelse i kalenderen. Den giver et godt overblik og I kan arbejde med indholdet lige fra dispositionsniveau og til den færdige artikel i den enkelte post.

I kan også få mere avancerede systemer, der giver mulighed for, at I kan styre hele arbejdsprocessen og f.eks. også inkludere en grafiker og tilføje redaktionelle kommentarer til indholdet internt, der ikke kan ses af andre end jer, der har adgang til administrationen af sitet. Prøv f.eks. Edit Flow eller det meget avancerede Oasis Workflow, hvor I selv kan bygge workflows med en drag’n’drop editor. Sidstnævnte findes også i en PRO-version, du skal betale for.

Skal vi hjælpe med jeres content planlægning?

Har I brug for at få organiseret arbejdsprocesserne omkring jeres content-produktion, så har vi stor erfaring fra både vores egne og større kundesites, hvor både skribenter, grafikere og redaktører arbejder sammen om indholdsproduktionen direkte i CMS’et.

Kontakt os i dag og lad os tage en snak omkring, hvordan vi kan sikre, at jeres indholdsproduktion kører på skinner.