Snart – eller måske allerede nu – driver Facebook mere trafik til din hjemmeside end Google!

Ser man på det samlede antal besøgende, et website modtager, står Google og Facebook for omkring 75 % af trafikken. Men hvor det før var Google, der drev flest brugere i retning af dit website, er det i dag Facebook, der sidder på tronen. Det betyder, at hvis du er i B2C-segmentet er din tilstedeværelse på Facebook endnu vigtigere end før og samtidig bliver dine besøgstal endnu mere afhængige af Facebooks luner.

Facebook bliver en stadig større og større spiller på især B2C-markedet. For hvis der er nogen, der har fat i den brede befolkning er det dem. Samtidig kender de brugerne endnu bedre end Google, hvorfor det er væsentligt mere tillokkende for webshops, håndværkere og andre firmaer, der primært sælger tjenester og produkter til B2C-markedet at annoncere på Facebook frem for med Google AdWords. For det er både billigere og du kan målrette din annoncering meget mere præcist, end du umiddelbart kan med søgeord på Google AdWords.

Det giver mere relevante og interesserede besøgende, hvilket igen øger konverteringsraten, hvilket igen betyder endnu bedre Return of Investment af dine annoncekroner. Så sådan set er det ikke den store overraskelse, at Facebook nu ser ud til at have overhalet Google som det mest trafikgenererende site på nettet.

En yderligere fordel er, at du kan skabe communities på Facebook, hvor du kan skabe dialog og komme endnu tættere på dine kunder og kundeemner, end det nogensinde bliver muligt med søgemaskine-annoncering.

Google er brug og smid væk – Facebook er stay

Så der er mange gode grunde til, at Facebook skaber mere trafik inden for B2C-segmentet end Google nogensinde kan komme til at gøre sig håb om at kunne. For Googles kontakt med brugerne begrænser sig til de søgninger, folk foretager, mens det sociale element på Facebook fastholder folk i gennemsnitlig omkring 10 timer om ugen.

Så hvor Facebook har fat i brugerne stort set hele tiden, er Google en slags brug og smid væk værktøj. Når du har fundet det, du leder efter, er der ikke rigtig nogen grund til at blive hængende på Google.

Så vild er udviklingen

Tronskiftet har været undervejs i fire år, og i samme periode er den samlede markedsandel for de to kæmper blevet større tilsammen. Målingen er foretaget ved at analysere trafikken til en række internationale nyheds- og underholdningssites i perioden fra 2012 og til i dag.

For fire år siden stod Google for 40 % af alle henvisninger til nyheds- og underholdningssites, mens Facebook kun stod for 12 %. Altså stod de dengang for tilsammen lige omkring 52 % – altså lige over halvdelen af alle besøgende.

To år senere stod det 32 % til Google og 22 % til Facebook (samlet 54 %) og i fjor skete skiftet så: Facebook overhalede og stod for 38 %, mens Google måtte tage til takke med 35 %. I år er Google så stagneret, for halvvejs gennem 2016 har Facebook øget forspringet med yderligere 2 %, så vi er endt i den stilling vi har i dag: Facebook 40 % og Google 35 %.

Det betyder, at deres samlede markedsandel i dag er på hele 75 % af alt trafik og den andel må forventes at stige yderligere i de kommende år.

Selv om vi udelukkende har set på trafikken til nyheds- og underholdningssites, så synes udviklingen at være generel for alle B2C-sites på nettet generelt. Tjek selv dine egne besøgstal og se, om du ikke kan spore en lignende udvikling – om end Google måske endnu ikke er blevet overhalet af Facebook inden for det område, dit websted beskæftiger sig med.

Faktisk er Facebooks trafikandel nok væsentlig større

Faktisk er Facbooks andel af trafikken til din hjemmeside sandsynligvis meget større, end den ser ud til. For ud over links for annoncer og poster på det sociale medie, skaber Facebook en masse trafik fra Facebook Messenger, du har svært ved at spore.

Google opruster på segmenteringen

I lyset af Facebooks øgede andel af trafikgenerering, kommer det heller ikke som nogen overraskelse, at Google nu opruster på segmenteringen af målgrupper for deres AdWords-annoncer og øger størrelsen på annoncerne i form mulighed for mere tekst i annoncerne. Begge er nyheder, der blev annonceret tilbage i maj måned i år og som forventes at blive implementeret i løbet af sidste halvdel af 2016.

Således giver AdWords-funktionen Simular Audiences mulighed for, at du kan uploade data om dine kunder og kundeemner i form af mailadresser og andre parametre, Google kan bruge til at genkende de pågældende kunder med. Disse data bruger Google til to ting: Til at vise remarketing-annoncer til dine eksisterende kunder og til at udvælge andre brugere, der har de samme karakteristika som dine eksisterende kunder.

Derved bliver det muligt at målrette dine annoncer endnu mere. Samtidig bliver det også muligt at målrette annoncerne efter både den enhed, brugeren ser annoncen på (mobil, tablet eller computer), hvilken ugedag det er, brugerens geografiske placering og hvilket af Googles audiences, brugere tilhører.

Disse muligheder er dog stadig langt fra nær så finmaskede og præcise, som dem Facebook giver, ligesom hele det sociale element og muligheden for at skabe et tættere tilhørsforhold til den enkelte søgemaskinebruger helt mangler hos Google.

Facebook har krammet på dig

Facebooks øgede markedsandel af besøgende betyder naturligvis, at du dine besøgstal bliver mere sårbare over for de løbende ændringer, som også Facebook indfører i deres algoritmer. Det er altså ikke længere nok, kun at holde sig på god fod med Google.

Forskellen er bare, at der ikke er ret meget, du kan gøre for at holde dig på god fod med Facebook. For deres ændringer er ikke nogen, du kan forebygge indvirkningen af ved at f.eks. at optimere på indholdet på dine sider. Nogle gange vinder du og andre gange taber du.

Samtidig er det tit svært at gennemskue hvad en ændring får for indflydelse på den mængde trafik, Facebook genererer gratis til dig. Hvor meget vil det f.eks. betyde for dit firmas synlighed i folks nyhedsstrøm på Facebook, når Facebook ændrer visningen, så nyheder fra venner og familie altid kommer først?

Men selvfølgelig har du altid mulighed for at få en fremtrædende placering med annoncer og promoverede poster og det er jo naturligvis grunden til, at Facebook indfører den slags ændringer, der sender dine poster langt ned i strømmen – sandsynligvis så langt ned, at de aldrig har en chance for at blive opdaget, hvis ikke du køber dig til en bedre placering i form af promoverede poster eller annoncer. Du skal tvinges til lommerne, så Facebook kan øge omsætningen.

E-mail marketing er stadig den mest indtægtsgivende marketingplatform

Men uanset hvor mange besøgende Google og Facebook kan sende i din retning, er du nødt til at skabe dine egne marketing-funnels på din egen hjemmeside. De kan skabe dig en loyal kundeskare og skare af potentielle kunder, som ingen andre end du selv har indflydelse på. Er folk først på din mailingliste eller på anden måde direkte i kontakt med dig, kan hverken Google eller Facebook gøre noget, der ændrer på det. Det er kun dine egne markedsføringsevner, det kommer an på.

Den mest indtægtsgivende trafik, er stadig den, du skaber med din e-mail marketing. Hvor stor en andel, den har af trafikken på din hjemmeside ved du selv. For andre er den svær at spore eller få troværdige oplysninger om, for de fleste holder enten de reelle besøgs- og konverteringstal tæt til kroppen eller gør dem vildt urealistiske, hvis de endelig taler om dem.

Der er dog ingen tvivl om, at modtagerne af din e-mail marketing er de nemmeste at få til at købe, fordi de allerede kender jeres firma og måske er loyale kunder i forvejen. Så selv om det umiddelbart ser ud til, at Facebook og Google leverer en stor del af de besøgende, så ved vi med sikkerhed, at e-mail marketing stadig genererer den største indtægt.

Facebook er kun starten på rejsen

Det der giver Facebook og Google så stor magt er, at du skal bruge et sted, hvor folk kan få øje på jer, så de kan komme ind i jeres marketing-funnel – og her er søgeresultater, poster på de sociale medier og annoncer på de to medier, det der trækker det store læs af besøgende – uden nogen garanti for, at de bliver kunder.

For hvor givtig strømmen af besøgende er, afhænger helt af, hvor målrettet det er muligt at skabe strømmen, så kun de allermest potentielle kundeemner lander på din side. Alle andre er spildt ulejlighed eller spildte penge, hvis du har betalt for trafikken.

Men selv om Facebook i dag ser ud til at klare dette bedre end Google, så er der bestemt ingen grund til at kaste din egen hjemmeside, dens indhold og dens mailingliste over bord og gå all-in på din Facebook-side. Det vil kun gøre dig endnu mere sårbar over for Facebooks luner i fremtiden.

Så selv om du skal intensivere din tilstedeværelse og synlighed på Facebook, vedligeholde dine placeringer i søgeresultaterne og købe annoncer på begge platforme, for at skabe trafik til din hjemmeside, så er det stadig på hjemmesiden eller webshoppen og den tilhørende marketing-funnel, at slaget om kundernes kroner for alvor skal slås.

Det kan vi hjælpe dig med hos KH-online. Både folks rejse fra Facebook eller Google og hen til jeres tilstedeværelse på nettet og vejen fra de har fundet jeres side og til de bliver kunder – samt fastholdelsen af dem, der allerede har købt. Så kontakt os via formularen her på hjemmesiden, giv os et kald eller send os en mail. Så tager vi en snak med jer om, hvordan vi kan udnytte både Facebook og Google til at skabe den mest målrettede og indtægtsgivende strøm af besøgende til jeres hjemmeside.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

En hjemmeside-screening er gratis!

Kvalificerer du til vores Vækstpakke

Nogle iværksættere med bestemt mindset kan indgå i vores partnerpakke: Vækstpakken?

Skriv dine detaljer til højre, hvis du vil have din virksomhed screenet for muligheden.