Den store guide til Google Ads

Google Ads annoncering er en prisbillig og nem måde at få øget synlighed i søgeresultaterne for din virksomhed. Du betaler nemlig kun, hvis folk klikker på din annonce – og hvor meget du betaler for klikket, afgøres ved en lynhurtig auktion, som du selv har indflydelse på resultatet af. Læs med, og hør mere om, hvad Google Ads er, hvordan en Google Ads auktion virker og hvordan du sætter det hele op.

Har du brug for større synlighed i søgeresultaterne for dine vigtigste søgeord? Eller vil du bare sikre dig, at dit firma altid er synligt, når folk søger efter de emner, produkter og ydelser, som du tilbyder?

Så er Google Ads – eller Google AdWords, som det tidligere hed – den mest økonomiske løsning.

Indholdsfortegnelse

Hvad er Google Ads?

Google Ads er navnet på de annoncer, du finder øverst i søgeresultaterne på Google. Der kan maksimalt være op til 4 betalte placeringer i toppen af hver søgning. Og måden du får fat i en af disse placeringer, er ved at vinde en auktion, der afholdes mellem dem, der er interesserede i at annoncere på det pågældende søgeord.

Auktionen foretages hver eneste gang, nogen foretager den pågældende søgning. Altså afgøres prisen på klikket i det øjeblik, nogen foretager en søgning, der er bud på. Det betyder, at du løbende kan justere dine bud og dit budget, så du er sikker på, at du alt får en af de fire placeringer – og den bedste udnyttelse af dit annoncebudget.

Du kan også bede Google Ads om at justere dine bud inden for det angivne maksimumbud og dit daglige annoncebudget for det pågældende søgeord. Samtidig har du mulighed for at påvirke, hvor meget du kommer til at betale, ved at optimere ordlyden af annoncen, relevansen af det indhold som er på den side, du linker til fra din annonce, og den søgehensigt, som brugeren af Googles søgemaskine havde med sin søgning.

Det vender vi alt sammen tilbage til om lidt.

Hvordan virker Google Ads?

Det er altså udfaldet af auktionen, der afgør, hvilken annoncører der får vist deres annoncer på en af de fire pladser i toppen af søgeresultaterne, samt hvilken rækkefølge annoncerne bliver vist i.

Men for at det ikke bare bliver den annoncør, der har det største annoncebudget, der vinder auktionen hver gang, har Google skabt en algoritme, der præmierer de annoncører, som giver de besøgende den bedste oplevelse i form af relevans i forhold til søgningen, og kvaliteten af indholdet.

Kvaliteten af den side, folk kommer ind på, når de klikker på en annonce, er nemlig vigtig for Google. For var det kun crap-sider uden relevans for folks søgninger, som annoncerne førte ind til, var der jo ingen af brugerne, der gad klikke på dem. Så fik Google ingen eller en meget lavere opsætning på deres annoncer. Det ville ikke være godt for Google. For annonceindtægterne er faktisk den vigtigste indtægtskilde for Googles søgemaskine.

Derfor anvender Google en særlig algoritme, der gør det muligt for folk med godt indhold, at vinde over konkurrenter, der forsøger at overbyde alle konkurrenterne med et tårnhøjt annoncebudget

Algoritmen beregner den enkelte annonces Ad Rank, og den udslagsgivende parameter i algoritmen kaldes slet og ret for “quality score”. Hvilken værdi denne parameter får, regner Google sig frem til ved at vurdere:

  • Relevansen mellem annoncetekst og søgeord
  • Landingssidens relevans for søgehensigten
  • Den oplevelse landingssiden giver brugeren
  • Din gennemsnitlige CTR på andre annoncer
 

Sådan finder Google ud af, hvilken rækkefølge annoncerne skal vises i

Ved at gange Quality Score med det beløb, du maksimalt vil give for annoncen, kommer Google frem til en Ad Rank for din annonce. Ad Rank bestemmer hvilken placering, din annonce får i annoncedelen af søgeresultaterne. Nu er der bare tilbage for Google at udvælge de 4 annoncer, der har opnået den højeste Ad Rank ved auktionen. Det er dem, der bliver vist oven over de organiske søgeresultater.

Lad os f.eks. sige, at Google f.eks. har givet din side en Quality Score på 9, mens siden hos en konkurrent med et større annoncebudget får en Quality Score på 5. Konkurrenten har budt 8 kroner som maksimumbud. Men du har kun budt 5!

Konkurrentens Ad Rank bliver derfor 40, mens din bliver 45. Altså, vinder du budrunden, og får en højere placering i den betalte del af søgeresultaterne end din konkurrent. Samtidig sparer du 5 kroner på dit annoncebudget i forhold til konkurrentens bud.

Men husk: Det er først, hvis brugeren klikker på din annonce, du kommer til at betale for den. Det kaldes for pay-per-click – forkortet PPC – og er en betalingsmodel, som Google faktisk har opfundet. 

Så er der ikke nogen, der klikker på din annonce, kommer du ikke til at betale for visningen. 

 

Hvad koster Google Ads?

Altså ender et klik på en af dine Google Ads med koste dig den pris, som Google kommer frem til, når den holder auktion for hver enkelt søgeord. En auktion, der som allerede fortalt foregår hver evig eneste gang nogen søger på et eller andet på Google!

Det er imponerende!

Prisen afhænger naturligvis også af efterspørgelsen på det enkelte søgeord. Så jo flere der gerne vil have vist deres annonce på et givet søgeord, jo højere budpris skal du hoste op med, for at være sikker på at få en plads i top 4.

Den faktiske pris, som du kommer til at betale, er dog oftest meget lavere end dit maksimumbud. For Google trækker kun det beløb for klikket, der svarer til, at du lige akkurat har slået den konkurrent, der havde den næsthøjeste Ad Rank-score.

I eksemplet ovenfor skal du altså slå konkurrentens Ad Rank på 40. Det vil sige, at prisen bliver konkurrentens Ad Rank divideret med din Quality Score. Altså 40/9!

Det betyder at din faktiske kostpris på et klik på annoncen kun bliver 4,44 kroner. Altså yderligere 66 øre under dit maksimalbud på 5 kroner.

Hvordan kan jeg se, hvad en annonce kommer til at koste mig?

Når du opretter annoncen i Google Ads annonceværktøj, giver Google dig en indikation på, hvad et gennemsnitlig klik koster for søgeordet i dag ud fra de auktioner, der allerede har været afholdt. Den pris kan du bruge til at vurdere, om det kan betale sig for dig at annoncere for det pågældende søgeord. Samt hvor stort et budget, du skal forvente at skulle bruge på søgeordet.

Men klikprisen kan nemt ændre sig – og gør det jævnligt. Således stiger prisen i de perioder, hvor der er sæson for det søgeord, der er tale om. Tilsvarende falder den i perioder uden for sæson – eller i særlige tilfælde som f.eks. COVID-19. Her var der hele brancher, hvor prisen på deres Google Ads styrtdykkede, simpelthen fordi der pludselig ikke var marked for det, de udbød.

Så du kan kun bruge annonceprisen som en rettesnor. Den kan nemt være meget højere – eller i særlige tilfælde lavere. 

 

Hvorfor Google Ads?

Netop fordi Google Ads kun koster noget, når der er nogen, som klikker på din annonce, er det en meget billig måde at få markedsført din virksomhed og dens produkter og tjenester på.

Traditionelle bannerannoncer og de fleste annoncetyper på de sociale medier afregnes pr. visning. Altså betaler du her for hver gang din annonce vises – også selv om folk ikke klikker på den.

Så vil du have den billigste form for markedsføring af dit firma på nettet, skal du vælge Google Ads.

Hvordan kommer du i gang med Googles Ads?

For at kunne oprette en Google Ads-annonce, skal du have en Google-konto som er tilknyttet Google Ads. Samt tilknyttet et betalingskort til annoncekontoen som Google kan trække penge på for annonceringen.

Er du nybegynder, hjælper Google Ads dig til at oprette din første annonce ved hjælp af en guide. Det foregår typisk ved, at du vælger nogle søgeord, en geografisk rækkevidde du vil annoncere inden for, samt skriver en annoncetekst og vælger et annoncebudget.

Er du mere avanceret, kan du også oprette dine kampagner selv, og opsætte underkampagner og vælge forskellige budstrategier for din annoncering. Her kan du bl.a. bruge Google Keyword Planner til at give dig inspiration til, hvilke relevante søgninger du bør medtage i dine Google Ads kampagner.

Du kan også vælge at bruge et Google Ads bureau som f.eks. os til at sætte din kampagne op, og holde øje med forbruget. For det kan nemt løbe løbsk, hvis du ikke passer på.

 

Hvor kan du annoncere med Google Ads?

Ud over annoncer i søgeresultaterne, kan du også få vist dine Google Ads som

  • Shopping-annoncer i søgeresultaterne
  • Annoncer på relevante sider på YouTube
  • Displayannoncering via Google AdSense

 

Endelig har du mulighed for at oprette remarketing-annoncer. De vises kun til folk, der har besøgt din hjemmeside for nyligt.

Annoncerne kan oprettes, så de vises, lige så snart folk har besøgt en eller anden side på din hjemmeside. Eller når de har været forbi specifikke sider på din hjemmeside eller produkter på din webshop. Endelig kan Remarketing-annoncer også bruges til at minde folk om, at de har efterladt en vare i kurven på din webshop.

Vi anbefaler altid, at du starter med at annoncere i søgeresultaterne for et af dine vigtigste søgeord – og så får gjort dine første erfaringer med Google Ads.

Derefter kan du tilføje nogle af de andre annoncemuligheder og -placeringer. Eller tilføje annoncer for flere af dine vigtige søgeord.

Google Ads for nybegyndere

Første gang du skal annoncere, opretter du en Google Ads konto ved at logge på Google Ads med din Google konto.

Her mødes du af føromtalte guide, hvor du med det samme bliver bedt om at udvælge søgeord, vælge et geografisk område at annoncere inden for, samt skrive teksten til din første Google Ad. 

Først derefter bliver du bedt om at angive kortoplysninger til kontoen.

Når det er gjort, ender du på det kampagne-dashboard, hvor du kan følge alle dine kampagner. Her kan du følge med i – i første omgang – din første kampagne. Og kan så løbende tilføje nye.

Men før annoncen begynder at dukke op i søgeresultaterne, skal den lige godkendes. Det kan tage fra 5 minutter og op til et døgn, alt efter hvornår på døgnet, du opretter annoncen. Samt hvor mange, der opretter Google Ads lige i øjeblikket.

Nu er du i gang – og kan få de første erfaringer med Google Ads.

 

Hvad bør du overveje, før du opretter en Google Ads-annonce?

Dine næste Google Ads-annoncer ønsker du sikkert at gå mere struktureret til værks med. 

  1. Det starter med, at du finder ud af, hvilke søgeord, du skal annoncere for.
  2. Dernæst skal du bestemme dig for, hvor dine annoncer skal vises henne
  3. Endelig skal du vælge en budstrategi og et budget for dine Google Ads
  4. Samt vælge hvilken type Google Ads kampagne, du ønsker at køre
  5. Og hvilke annoncegrupper og matchtyper du skal oprette til søgeordene
  6. Derefter bør du definere negative søgeord, for at fastholde relevansen
  7. Og skrive en annoncetekst, der konverterer og giver de bedste budpriser

 

1. Hvilke søgeord skal du annoncere for?

Der findes mange forskellige strategier for, hvilke søgeord du skal annoncere for med Google Ads. Der er den helt simple strategi, hvor du skyder genvej til toppen af søgeresultaterne for de søgeord, du ikke har i top 5 eller 10. 

Men der findes også meget mere avancerede strategier, der ved hjælp af forskellige matchstrategier gør det muligt at skabe annoncer, der bliver vist på flere forskellige relevante varianter af et søgeord eller en bestemt søgefrase. Det kommer vi tilbage til lidt senere.

Den simple Google Ads-startegi:  Genvejen til at blive fundet i søgeresultaterne

Når du skal vælge, hvilke søgeord du skal begynde med at annoncere for, kan du med fordel se på, hvilke af dine vigtige søgeord du ikke har gode organiske placeringer for i søgeresultaterne. Altså hvilke af dine allervigtigste søgeord, der ikke ligger i top 5 – eller som minimum på side 1.

Dem opretter du så en Google Ads annonce for. Derved har du mulighed for at snige dig forbi alle konkurrenterne og lægge dig over dem i annoncedelen af søgeresultaterne.

Du kan selvfølgelig også oprette annoncer for nogle søgeord, som allerede er på side 1 på Google. F.eks. hvis de er så vigtige for din forretning, at du gerne vil give dig selv to chancer i søgeresultaterne. En betalt mulighed og så den placering, som din side har i toppen af søgeresultaterne.

Det sidste kan sagtens give resultater, f.eks. hvis folk allerede kender dit firma. Så er det nemt, lige at slå ned på dig i annoncedelen, frem for at de skal til at lede jer op i de organiske søgeresultater.

Men generelt bør denne fremgangsmåde kun vælges for de allervigtigste søgeord. For brugerne af Googles søgemaskine har generelt større tillid til de organiske placeringer end til de betalte.

 

Andre gode strategier for søgeordsudvælgelse

Du kan med fordel også se på, om der er nogle relevante long tail-søgninger, som du kan annoncere på. Her er der oftest færre annoncører om buddet. Så her kan du oftest får nogle billigere klikpriser.

Har du en webshop, skal du naturligvis oprette Google Ads både for de forskellige produktkategorier, som det er vigtigt, du bliver fundet på. Samt på specifikke søgninger på produktnavne. 

Det sidste er særligt vigtigt, fordi folk erfaringsmæssigt bliver mere og mere specifikke i deres søgninger, jo tættere de er på at træffe en købsbeslutning.

Skal de f.eks. købe et digital-kamera, starter de med at søge på “digital kamera”. Når de så finder ud af, at det skal være et Nikon-kamera, begrænser de søgningerne til at vise kameramodeller fra denne producent. Og når de har besluttet sig for en konkret model, skriver de Nikon og så den nøjagtige modelbetegnelse på kameraet. Oftest efterfulgt at ord som tilbud, billigst og lignende.

Derfor bør du både oprette Google Ads for dine produktkategorier, dine brands, deres modelserier og helt konkrete modelbetegnelser. Så er du sikker på, at du får ramt folk og gjort opmærksom på din webshop eller dit firma hele vejen gennem den enkelte besøgendes kunderejse.

2. Hvilken placering skal jeg vælge til mine Google Ads?

Når det kommer til, hvor dine Google Ads skal placeres, anbefaler vi som allerede nævnt, at du starter med en visning i søgeresultaterne.

Findes der en masse video-materiale om det du sælger – f.eks. sammenligningsvideoer – kan du med fordel også byde ind på annonceplaceringer på YouTube.

Sælger du konkrete produkter eller tjenester, som der er mange bloggere og nyhedsmedier, der omtaler, kan du også vælge at få vist dine Google Ads i Googles såkaldte displaynetværk.

Det dækker over alle de hjemmesider, der er tilknyttet Google AdSense. Det er en tjeneste, der giver hjemmesideejere annonceindtægter ved at vise relevante Google Ads på enkelte sider på bloggen eller hjemmesiden. 

Her udvælger Google hvilke annoncer der skal vises ved at analysere den enkelte sides indhold, og hvad den pågældende side ranker på for af søgninger. Derefter afholder Google så en auktion blandt de annoncører, som er interesseret i en placering på siden. Og viser så den annonce, som vinder budrunden.

Derved kan du komme ud med dit budskab hos f.eks. de bloggere, der er trendsættende blandt din målgruppe, eller hos eksperter inden for din branche. Du kan også risikere at få din annonce vist på de store landsdækkende medier – uden at det koster dig en krone. For selv de helt store avissites som Berlingske, Politiken, Ekstra Bladet og så videre anvender Google Ads til at hive annonceindtægter ud af de annonceplaceringer og sider, som de ikke selv kan sælge traditionelle pay-per-view bannerannoncer til.

Vælger du at få vist dine Google Ads i Googles displaynetværk, virker det oftest bedst med banner-lignende annoncer. Altså annoncer, der vises som et klikbart billede på den hjemmeside, der viser annoncen. De skiller sig mere ud fra den redaktionelle tekst på siden end en traditionel tekstbaseret Google Ads-annonce.

 

3. Fastlæg din budstrategi, budstørrelse og dit budget for dine Google Ads

Til hver enkelt annoncekampagne skal du vælge et dagligt budget og en strategi for, hvor højt et bud du vil give på en placering af din annonce for det pågældende søgeord. 

Her kan du enten bede Google om at styre strategien – eller bygge din helt egen. 

Står Google for budstrategien, går de altid efter at give dig flest mulige klik for dit daglige budget. Det er det, der giver dem flest penge. Men det kan hurtigt løbe op i en daglig pris, der slet ikke matcher din fortjeneste på det, du sælger. For selv om folk klikker på din annonce, er det ikke ensbetydende med, at du får et salg. 

Derfor skal der være plads til, at avancen på den vare eller tjeneste du sælger, også kan dække prisen for alle de klik, der ikke førte til et salg. Derfor anbefaler vi, du altid bør oprette din egen budstrategi, så du kan tage højde for dette. 

Det kræver dog, at du kender konverteringsprocenten. Altså hvor mange procent af klikkene der rent faktisk fører til et salg. Det gør du af gode grunde ikke i starten. For konverteringsprocenten afhænger meget af, hvor god og relevant en annoncetekst, du har skrevet, hvordan folks oplevelse er med din side, samt hvor konkurrencedygtig en pris du har på den pågældende vare eller ydelse i forhold til konkurrenterne.

Så til at starte med, er du nødt til at tage udgangspunkt i den konverteringsprocent, Google angiver. Den er beregnet ud fra deres gennemsnitlige erfaringer med andre annoncører. Så den er ikke helt ved siden af.

Så til at begynde med, kan du bruge den konverteringsprocent til at beregne dit maksimumbud. Senere får du så data på din egen annonces konverteringsprocent – og kan så genberegne budprisen, når du kender dem.

En god tommelfingerregl for beregning af budstørrelsen

Når du skal beregne dit maksimumsbud, er det en god ide at tage udgangspunkt i en simpel beregning, hvor du ganger avancen med konverteringsprocenten. 

Så har du en konverteringsprocent på f.eks. 1,5 procent på din annonce og en avance på 400 kroner på hver solgt vare, har du maksimalt råd til at betale 400 * 0,015 = 6 kroner pr. gang, nogen klikker på din annonce. MEN så æder annonceudgifterne til gengæld også hele din fortjeneste. 

Derfor bør du trække lidt fra i dit maksimumsbud, hvis du vil være sikker på i det hele taget at have noget ud af salget til dig selv.

 

Hvor stort et dagligt budget skal du vælge på dine Google Ads?

Når du skal beregne, hvor stort det daglige budget skal være for din kampagne, er det en god ide at holde det op mod, hvor mange salg du har budgetteret med for det enkelte produkt over en måned. Dividerer du antallet af nødvendige månedlige salg med konverteringsraten, finder du ud af, hvor mange klik der skal være råd til i dit budget.

Tager vi produktet med en avance på 400 kroner, og vælger, at du f.eks. skal sælge 10 styk hver måned, for at dit salgsbudget bliver opfyldt, skal dit annoncebudget være stort nok til, at du har råd til 10 / 0,015 = 667 klik på en måned – eller omkring 25 klik om dagen. 

Har du valgt et maksimalt bud på 6 kroner, svarer det til et budget på 150 kroner om dagen.

 

4. Hvilke type Google Ads-kampagner bør du køre med?

Har du en webshop, bør du opdele dine Google Ads kampagner i en række overordnede kampagnetyper for at ramme din målgruppe bredt på deres kunderejse.

Generelt kan du opdele kampagnerne i:

  • Generiske kampagner, der går på en bestemt produktkategori – f.eks. “køkkenmaskiner
  • Brand-kampagner der går på et bestemt brandnavn og produktkategorien – f.eks. “Major køkkenmaskiner”
  • Specifikke kampagner, der går på en specifik model hos det enkelte brand – f.eks. “Major 700 UWM”
 

Endelig bør du have en kampagnekategori, hvor du samler alle de søgeord- og fraser, du er i tvivl om. F.eks. “køkkenmaskine test”, “køkkenmaskine fri fragt” eller “køkkenmaskine tilbehør”. Så kan du altid flytte de søgninger op som generiske kampagner, der viser sig at være noget trafik og salg i.

5. Annoncegrupper og matchtyper

De enkelte kampagnetyper kan du igen opdele i forskellige annoncegrupper med forskellige matchtyper af annoncer.

Annoncegrupperne samler beslægtede søgeord inden for et emne, en produktkategori eller en tjeneste med en bestemt søgehensigt. Derved kan du sørge for, at der opstår den bedste relevans mellem annoncer og landingssider, så du opnår den højeste kvalitetsscore.

Her kan du med fordel lade Google give deres bud på, hvilke søgeord de finder relevante for de enkelte landingssider. Det giver både en god indikation af, hvad Google ser for søgeord, som landingssiden ranker på. Det er samtidig de søgeord, der vil udløse den bedste kvalitetsscore.

Definitionen af søgeordene kan opbygges ved hjælp af forskellige matchtyper. De afgør, hvor upræcis eller præcis søgningen skal være, for at din annonce kommer i spil til at blive vist for den pågældende søgning.

Her kan du vælge mellem fire forskellige matchtyper:

  • Exact match bringer kun din annonce i spil, når folk har søgt specifikt på den søgefrase, du har angivet. Så angiver du [køkkenmaskine tilbud] som exact match ved at omgive søgefrasen med kantede parenteser, vises din søgning kun, når folk har søgt på præcis denne ordkombination. Det giver dig den bedste mulighed for at afgrænse visningen af din annonce og styre annoncebudgettet.
  • Phrase match medtager kun din annonce i auktionen, hvis den angivende søgning indeholder alle de søgeord, der indgår i søgefrasen i en eller anden kombination. Så vælger du f.eks. “køkkenmaskine tilbud ” som phrase match ved at skrive det mellem et par gåseøjne, vil din annonce komme i spil, både når brugere har søgt på “hvor finder jeg en køkkenmaskine på tilbud” eller “køkkenmaskine tilbud Randers”. Denne matchtype giver dig flere visninger af din annonce. Det øger dog risikoen for irrelevante klik, der koster budget uden at give nogen chancer for salg.
  • Broad match fungerer lige som at skyde med spredehagl. Her kommer din annonce i spil for alle varianter, hvor en given søgefrase indgår i. Så angiver du f.eks. køkkenmaskine tilbud, bliver annoncen vist både på søgninger på køkkenmaskine og tilbud – men selvfølgelig også på søgninger på køkkenmaskine tilbud. Det kan hurtigt give dig en masse irrelevante klik, som bare dræner dit annoncebudget uden at skaffe dig salg.
  • Broad match modifier giver mere kontrol over, hvornår din annonce skal med i auktionen for broad match søgninger ved at fjerne alle de broad match-kombinationer, der ikke har relevans for din annonce. Broad match med modifier angives med et plus foran det eller de ord, der er variable. Her vil +køkkenmaskine +tilbud både bringe din annonce i spil på søgninger som “køkkenmaskine på tilbud” og “køkkenmaskine rabat” – fordi rabat anses som et synonym for “tilbud”.

 

6. Fjern irrelevante søgninger med negative søgeord

Vil du sikre den bedste relevans for dine annoncer, bør du fjerne irrelevante visninger af annoncerne ved at definere såkaldte negative søgeord. Det er søgeord, som IKKE må indgå i de søgninger, som annoncen kan vises for. 

På den måde slipper du for at kaste penge efter klik, der alligevel aldrig vil føre til et salg. Samt på søgninger hvor din kvalitetsscore bliver for lav, fordi relevansen mellem søgehensigt, annoncetekst og landingsside ikke bliver særlig høj. 

 

7. Så skriver du en god annoncetekst til dine Google Ads

Når du har foretaget alle de ovenstående valg, er du klar til at skrive din annoncetekst. For det er først, når du kender alle de andre parametre, du helt nøjagtigt ved, hvordan du skal målrette teksten. Samt hvilke af dine målgrupper du skal målrette den mod.

 

Formattet for Google Ads

Teksten til din Google Ads annonce skal overholde et bestemt format. Det ændres fra tid til anden, i takt med at Google justerer på designet af søgeresultaterne. Derfor kan du risikere, at du fra tid til anden skal løbe gennem alle dine annoncetekster og ændre dem, så de lever op til det nye format, som Google har indført.

Pt. gælder der følgende regler for Google Ads teksten:

  1. Du har 3 overskrifter på hver 30 tegn maks. Overskrifterne vises med en lodret steg (|) mellem hver tekst.
  2. Du har to linjer på hver maksimalt 90 tegn til at beskrive dit tilbud – og komme med et call to action

 

Hvor du er sikker på, at alle tre overskrifter altid vises, er det ikke sikkert, at Google viser hele teksten i dine beskrivelseslinjer. 

Det afhænger helt af, hvorvidt annoncen vises på en stationær eller bærbar computer, eller om den vises på en tablet eller mobil. Skærmopløsningen på den enkelte enhed, og placeringen af selve annoncen kan yderligere skære af længden på beskrivelsen.

Selve teksten skrives i en særlig editor, der indeholder de forskellige elementer. Ved siden af editoren kan du se, hvordan annoncen kommer til at se ud. Her kan du vælge mellem at få vist forskellige design på annoncen, alt efter om den skal bruges i søgeresultaterne, på Google Maps eller på et website i displaynetværket.

Tips til at skrive en god Google Ads-annonce

Der findes flere gode råd og strategier for, hvordan du skriver en god Google Ads annoncen.

Vigtigst er det, at det søgeord som annoncen vises på – eller vigtige ord af søgefrasen – også indgår i overskriften og den beskrivende tekst i annoncen. Det bekræfter brugeren i, at annoncen er relevant for deres søgning.

Samtidig er det vigtigt, at du bruger et aktivt sprog, der henvender sig direkte til læseren – og giver dem et klart call to action. Det øger dine chancer for, at folk vælger at klikke på netop din annonce, og ikke nogle af konkurrenternes.

 

Få hjælp fra en specialist til Google Ads

Den største udfordring ved Google Ads er at få valgt rigtigt i hvert af de trin, vi har gennemgået ovenfor. Det kræver specialviden og erfaring – og bare et enkelt lille tegn, der er sat forkert i din søgeordsdefinition, kan komme til at koste dig tusindvis af kroner hver måned.

Vil du undgå de mange muligheder for at lave fejl, når du definerer dine Google Ads, kan du med fordel kontakte os. Vi har stor erfaring med at sætte Google Ads op – og med at bruge det til f.eks. retargeting i både content marketing-kampagner og hos webshops.

Vi kan også hjælpe dig med at sætte din Google Ads-konto op, samt forbinde den til Google Analytics. Så kan du nemt se, hvor effektive dine annoncekampagner er – og hvor de besøgende, som kommer ind via en bestemt annonce, går hen, når de har læst den landingsside, de kommer ind på.

Kontakt os i dag – vi er altid til at snakke med!