Du kender formentlig allerede til Google Analytics og Google Ads, men kender du til Google Tag Manager? Google Tag Manager er industri-standarden når det handler om at implementere trackingkoder eller scripts på dine side.
Vi har fået Kasper Gregersen til at lave et gæsteindlæg om Google Tag Manager og opsætning i WordPress. Kasper har arbejdet med online marketing siden 2012! Google Tag Manager er vigtig uanset om du arbejder med Google Ads, Facebook eller SEO. Så det er en vigtig disciplin. Jeg overlader hermed ordet til Kasper:
Ligesom det er tilfældet med Google Analytics, skal Google Tag Manager også indsættes med et stykke JavaScript-kodestump på din WordPress hjemmeside.
Der er mange forskellige muligheder når det handler om at implementere kodestumpen. I dette indlæg vil jeg beskrive 3 forskellige muligheder:
- Indsætte koden direkte i kildekoden på din hjemmeside,
- Indsætte koden via et plugin i WordPress, eller
- Indsætte koden via dit tema
Du kan læse, hvordan du gør, her i guiden eller du kan se filmen herunder af Kasper Gregersen
Sådan kommer du i gang
Når du har oprettet din GTM-konto, skal du oprette en container. Containeren indholder det stykke kodestump du skal implementere på din side. Når du implementerer GTM via kildekoden, skal du bruge hele koden, men du måske kun dit GTM-id, hvis du bruger et plugin eller et tema.
Opsæt Google Tag Manager via kildekoden
Hvis du vil implementere GTM via kildekoden, skal du nedenstående kodestump. Disse kodestykker skal indsættes i hhv. <head> og <body> på i din kildekode.
- Så tæt som muligt på <head>-tagget i din hjemmesides kildekode
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({‘gtm.start’: new Date().getTime(),event:’gtm.js’});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!=’dataLayer’?’&l=’+l:”; j.async=true;j.src=’https://www.googletagmanager.com/gtm.js?i = ‘+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,’script’,’dataLayer’,’GTM-XXXX’);</script>
- Så tæt som muligt på eller umiddelbart lige efter <body>-tagget i din hjemmesides kildekode.
<noscript><iframe src=”#” height=”0″ width=”0″ style=”display:none;visibility:hidden”></iframe></noscript>
Husk at du skal udskifte GTM-XXXXX med dit container, som du kan finde øverst i dit betjeningspanel.
Opsæt Google Tag Manager med et WordPress-plugin
Hvis du er mere tryg ved at bruge et plugin til din implementering, kan jeg anbefale pluginnet, der sjovt nok, hedder Google Tag Manager. Det er ikke et officielt plugin, men det er stadig meget brugbart.
Når du har installeret plugin’et, skal du efterfølgende indsætte dit GTM-id i pluginnet. For at endelig implementere det, skal du vælge custom. Uden at blive alt for teknisk, er der nogle forskellige årsager til, at dette er den bedste måde.
Efter du har valgt Custom skal du igen ind i din tema-editor og finde header.php. I headeren skal du finde dit <body>-tag. Du skal følge retningslinjerne her, og indsætte den lille kodestump:
<?php if ( function_exists( ‘gtm4wp_the_gtm_tag’ ) ) { gtm4wp_the_gtm_tag(); } ?> |
Opsæt Google Tag Manager via dit tema
Næsten alle temaer i dag har muligheder for at implementer 3.parts-tags via backenden. I videoen øverst viser jeg, hvordan du kan implementere javascript-koden i temaet Divi, men der er mange forskellige muligheder. Prøv at undersøg mulighederne i dit tema.
Om personen bag indlægget
Kasper Gregersen har arbejdet med online marketing siden 2012. I dag er han selvstændig konsulent, specialiseret i Google Ads, Facebook annoncering, Google Analytics og sporing af hjemmesider. Du kan forbinde med ham på LinkedIn eller Twitter.