Hvad er content marketing?

content marketing

Når en melproducent giver gratis opskriftsbøger væk, Coop udgiver magasinet Samvirke eller en webshop, der sælger sexlegetøj offentliggør en infografik om sexskader på internettet, er der tale om content marketing – indhold, der er udgivet for at tiltrække og engagere den eller de målgrupper, der er potentielle kunder til det produkt, som den bagvedstående udgiver sælger. Det er den mest populære form for markedsføring, der findes i dag – og den er perfekt til brug på internettet.

Content Marketing er ikke en moderne forseelse, men mængden af content marketing er vokset eksplosivt siden internettets fremkomst. For nettet og især de sociale medier gør det meget lettere at distribuere og dele content marketing.

Det første eksempel på content marketing daterer sig til 1895, hvor traktorproducenten John Deere lancerede deres kundemagasin ”The Furrow”, der stadig den dag i dag – 120 år senere – udkommer på 14 forskellige sprog, bl.a. på dansk med navnet ”Furen”. 5 år senere så verden den første udgave af Michelin-guiden og i 1904 kom den første opskriftsbog fra den amerikanske pulverdesertsproducent Jell-O.

Internettet fik Content Marketing til at eksplodere

Med fremkomsten af internettet blev den mest omkostningstunge del af content marketing-produktionen fjernet. Pludselig skulle materialet ikke trykkes og distributionen kunne ske gratis fra dertil indrettede hjemmesider. Samtidig kom der en helt masse nye og spændende muligheder og medier til.

Da de sociale netværk kom til små 10 år senere, blev content marketing hottere end nogensinde – for ikke nok med, at man kunne få det distribueret gratis. Men fik pludselig også mulighed for, at brugerne på de sociale netværk kunne dele content marketing og dermed promovere det for sit netværk. Det føjede endnu en række nye content marketing-muligheder – som f.eks. den virale video – til den store palet af markedsføringsmuligheder, som content marketing giver.

Hvordan udnytter du content marketing i din markedsføring

I dag er de traditionelle markedsførings- og reklamemetoder stort set fortrængt af content marketing og da det er nemt og billigt at komme i gang med, kan det anvendes med held, uanset hvor stor eller lille en virksomhed, du har.

Den meget forenklede strategi for brugen af content marketing er at tiltrække potentielle kundeemner til dit firmas hjemmeside ved hjælp af artikler, der beskriver de udfordringer og problemer folk søger efter på Google, når de har nogle behov, der kan løses ved at købe dit firmas produkter og tjenesteydelser.

Men i stedet for at faldbyde dit produkt, udgiver du en informativ artikel på hjemmesiden, der forklarer hvordan de besøgende løser deres problem. Derved fremstår du som den venlige vejleder og jo oftere de støder på artikler fra dig, der kan hjælpe dem med problemer inden for dit fagområde, jo større troværdighed får du og dit firma hos dem.

Brug content marketing til at trække kunderne tættere på

Har et kundeemne først støt på dig og dit firma nogle gange, øges chancerne for, at de begynder at dele dit indhold med deres sociale netværk og kan du give dem et tilbud, de ikke kan modstå, kan du trække dem endnu tættere på dig og begynde et mere målrettet salg til dem.

Tricket kan f.eks. være at tilbyde en e-bog til dine besøgende på hjemmesiden. I bogen du har samlet nogle artikler omkring den problemstilling, dit firmas produkter eller tjenester løser. Bogen er helt gratis, men for at få den skal de interesserede besøgende melde sig til dit firmas nyhedsbrev.

Hele processen – inklusive nyhedsbreve – kan udsendes som automatiserede e-mails. Sammen med det første nyhedsbrev får det potentielle kundeemne et link, hvor de kan hente e-bogen i form af en PDF-fil. Efterfølgende sendes der så nogle flere automatiserede nyhedsbreve, hvor du kan arbejde målrettet på at ”uddanne” kundeemnet til at blive kunde i dit firma og til sidst lukke salget.

Det første salg giver ingen penge på bundlinjen

Chancerne for at et kundeemne på din mailingliste køber fra dig, er væsentlig større end ved de mere traditionelle salgsmetoder. For kundeemnerne har jo allerede ”købt” af dig, når de valgte dine artikler, da de søgte efter en løsning på deres udfordringer og da de meldte sig til dit nyhedsbrev for at få den gratis e-bog.

Det har ganske vist ikke givet dig nogle penge i kassen, men det har givet dig større anseelse hos de potentielle kundeemner – hvis du vel og mærke gav dem svar på deres spørgsmål eller løste deres problemer. Derved øges sandsynligheden betydeligt for, at de rent faktisk også vil lægge penge i din forretning. De stoler mere på dig, fordi de allerede har haft succes med dit indhold! Derfor bliver det nemmere at overtale dem.

Det behøver ikke slutte med det første salg, for mersalget kan også automatiseres på samme måde, ved løbende at sende opfølgende mails til kunderne, der rammer nogle af de udfordringer, de måske får med det produkt, de har købt. Derved er det nemt lige at sælge f.eks. ekstra forbrugsstoffer eller praktisk ekstraudstyr – hvilket man oftest ikke får mulighed for i den mere traditionelle salgskanal, der jo for det meste udelukkende fokuserer på at få nye kunder i butikken.

Skab øget opmærksomhed om din virksomhed

Men helt så strategisk og vidtfavnende behøver content marketing ikke at være. Mindre kan også gøre det For ved hjælp af de sociale medier, kan du nemt skabe øget opmærksomhed omkring din virksomhed, ved at udgive sjove, underholdende eller eftertænksomme content marketing produkter, der så bliver delt af kunder, kundeemner og personer i deres og dit eget netværk.

Det kan f.eks. bare et billede med en sjov tekst, en infografik omkring en emne, der ligger inden for dit firmas fagområde eller en sjov, informativ eller på anden måde spændende video. Mulighederne er mange for at skabe opmærksomhed om dit firma og dets produkter og tjenesteydelser med content marketing.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *