Når en melproducent giver gratis opskriftsbøger væk, Coop udgiver magasinet Samvirke eller en webshop, der sælger sexlegetøj offentliggør en infografik om sexskader på internettet, er der tale om content marketing – indhold, der er udgivet for at tiltrække og engagere den eller de målgrupper, der er potentielle kunder til det produkt, som den bagvedstående udgiver sælger. Det er den mest populære form for markedsføring, der findes i dag – og den er perfekt til brug på internettet.
Content Marketing er ikke en moderne forseelse, men mængden af content marketing er vokset eksplosivt siden internettets fremkomst. For nettet og især de sociale medier gør det meget lettere at distribuere og dele content marketing.
Det første eksempel på content marketing daterer sig til 1895, hvor traktorproducenten John Deere lancerede deres kundemagasin ”The Furrow”, der stadig den dag i dag – 120 år senere – udkommer på 14 forskellige sprog, bl.a. på dansk med navnet ”Furen”. 5 år senere så verden den første udgave af Michelin-guiden og i 1904 kom den første opskriftsbog fra den amerikanske pulverdesertsproducent Jell-O.
Internettet fik Content Marketing til at eksplodere
Med fremkomsten af internettet blev den mest omkostningstunge del af content marketing-produktionen fjernet. Pludselig skulle materialet ikke trykkes og distributionen kunne ske gratis fra dertil indrettede hjemmesider. Samtidig kom der en helt masse nye og spændende muligheder og medier til.
Da de sociale netværk kom til små 10 år senere, blev content marketing hottere end nogensinde – for ikke nok med, at man kunne få det distribueret gratis. Men fik pludselig også mulighed for, at brugerne på de sociale netværk kunne dele content marketing og dermed promovere det for sit netværk. Det føjede endnu en række nye content marketing-muligheder – som f.eks. den virale video – til den store palet af markedsføringsmuligheder, som content marketing giver.
Hvordan udnytter du content marketing i din markedsføring
I dag er de traditionelle markedsførings- og reklamemetoder stort set fortrængt af content marketing og da det er nemt og billigt at komme i gang med, kan det anvendes med held, uanset hvor stor eller lille en virksomhed, du har.
Den meget forenklede strategi for brugen af content marketing er at tiltrække potentielle kundeemner til dit firmas hjemmeside ved hjælp af artikler, der beskriver de udfordringer og problemer folk søger efter på Google, når de har nogle behov, der kan løses ved at købe dit firmas produkter og tjenesteydelser.
Men i stedet for at faldbyde dit produkt, udgiver du en informativ artikel på hjemmesiden, der forklarer hvordan de besøgende løser deres problem. Derved fremstår du som den venlige vejleder og jo oftere de støder på artikler fra dig, der kan hjælpe dem med problemer inden for dit fagområde, jo større troværdighed får du og dit firma hos dem.
Brug content marketing til at trække kunderne tættere på
Har et kundeemne først støt på dig og dit firma nogle gange, øges chancerne for, at de begynder at dele dit indhold med deres sociale netværk og kan du give dem et tilbud, de ikke kan modstå, kan du trække dem endnu tættere på dig og begynde et mere målrettet salg til dem.
Tricket kan f.eks. være at tilbyde en e-bog til dine besøgende på hjemmesiden. I bogen du har samlet nogle artikler omkring den problemstilling, dit firmas produkter eller tjenester løser. Bogen er helt gratis, men for at få den skal de interesserede besøgende melde sig til dit firmas nyhedsbrev.
Hele processen – inklusive nyhedsbreve – kan udsendes som automatiserede e-mails. Sammen med det første nyhedsbrev får det potentielle kundeemne et link, hvor de kan hente e-bogen i form af en PDF-fil. Efterfølgende sendes der så nogle flere automatiserede nyhedsbreve, hvor du kan arbejde målrettet på at ”uddanne” kundeemnet til at blive kunde i dit firma og til sidst lukke salget.
Det første salg giver ingen penge på bundlinjen
Chancerne for at et kundeemne på din mailingliste køber fra dig, er væsentlig større end ved de mere traditionelle salgsmetoder. For kundeemnerne har jo allerede ”købt” af dig, når de valgte dine artikler, da de søgte efter en løsning på deres udfordringer og da de meldte sig til dit nyhedsbrev for at få den gratis e-bog.
Det har ganske vist ikke givet dig nogle penge i kassen, men det har givet dig større anseelse hos de potentielle kundeemner – hvis du vel og mærke gav dem svar på deres spørgsmål eller løste deres problemer. Derved øges sandsynligheden betydeligt for, at de rent faktisk også vil lægge penge i din forretning. De stoler mere på dig, fordi de allerede har haft succes med dit indhold! Derfor bliver det nemmere at overtale dem.
Det behøver ikke slutte med det første salg, for mersalget kan også automatiseres på samme måde, ved løbende at sende opfølgende mails til kunderne, der rammer nogle af de udfordringer, de måske får med det produkt, de har købt. Derved er det nemt lige at sælge f.eks. ekstra forbrugsstoffer eller praktisk ekstraudstyr – hvilket man oftest ikke får mulighed for i den mere traditionelle salgskanal, der jo for det meste udelukkende fokuserer på at få nye kunder i butikken.
Skab øget opmærksomhed om din virksomhed
Men helt så strategisk og vidtfavnende behøver content marketing ikke at være. Mindre kan også gøre det For ved hjælp af de sociale medier, kan du nemt skabe øget opmærksomhed omkring din virksomhed, ved at udgive sjove, underholdende eller eftertænksomme content marketing produkter, der så bliver delt af kunder, kundeemner og personer i deres og dit eget netværk.
Det kan f.eks. bare et billede med en sjov tekst, en infografik omkring en emne, der ligger inden for dit firmas fagområde eller en sjov, informativ eller på anden måde spændende video. Mulighederne er mange for at skabe opmærksomhed om dit firma og dets produkter og tjenesteydelser med content marketing.
De fire indholdstyper i content marketing
Vi har tidligere snakket meget om at skabe forskellige kanaler i din content marketing og strategisk at tiltrække, fastholde og konvertere de besøgende til kunder. Til det skal du bruge 4 forskellige former for indhold, som vi skal se nærmere på i denne artikel.
Enhver besøgende der kommer på jeres hjemmeside eller i jeres webshop, vælger at følge jer i en kortere eller længere periode. Det korteste følgeskab er det, hvor den besøgende kommer ind på siden og opdager, at jeres site alligevel ikke var noget for dem – altså dem der bouncer på jeres side.
Som sådan er de ikke interessante – med mindre at der er så mange af dem, at det reelt set er et problem for jer at få nogen til at blive hængende så længe på siden, at de opfatter jeres budskaber eller bliver kunder hos jer.
For de mest interessante er dem, der vælger at følge jer i en længere periode og over tid ender med at købe noget af jer. Den rejse kan du tilrettelægge ved at udvikle forskellige former for indhold.
Fra interesseret til kunde
På den måde kan du skabe en proces, der fanger de interesserede, fastholder dem, så de får mere tillid til jer og føler et tilhørsforhold til jer. Over tid vil det få dem til at konvertere til kunder. Processen kan groft opdeles i 4 trin, hvor de besøgende:
- Opdager jeres site
- Får tillid til jer
- Begynder at føle et tilhørsforhold til jeres site, jeres indhold eller jeres brand
- Køber noget af jer
Nogle gennemløber alle 4 trin på vejen, andre falder fra et eller andet sted på vejen og andre bliver hængende på et af trinene og kommer aldrig rigtig videre af en eller anden grund.
Til hver af de fire trin hører der fire forskellige slags indhold, som vi skal se nærmere på i denne artikel.
De fire indholdstyper
De fire indholdstyper passer naturligvis nøje til hver af de fire trin, der oftest er på en besøgendes rejse fra tilfældigt at lande på jeres website og til de køber noget af jer. Indholdstyperne er tilpasset de behov, de pågældende har på det trin, de befinder sig på og skal helst være planlagt og skrevet på en måde, så de hele tiden bringer folk et trin videre frem i processen.
De fire indholdstyper kan kort defineres således:
- Tiltrækningsindhold sørger for at I når ud til et nyt publikum og trækker dem hjem til jeres site.
- Tillidsindhold er med til skabe jer et renome og give jer autoritet/tillid hos de besøgende
- Tilhørsindhold er med til at give de besøgende et tilhørsforhold til sitet og bygge et community omkring det.
- Handlingsindhold er det indhold, der er med til at konvertere de besøgende til kunder.
Ved at bruge disse 4 forskelige typer af indhold på en struktureret og målrettet måde, kan I får de besøgende til at gå fra at blive interesserede i jer, stole på jer og sluttelig også købe af jer. Gør I det rigtigt, bliver de ikke bare kunder. Over tid får I skabt en loyal skare af tilhørere, der bliver fans og måske ligefrem ivrige agitatorer for jer, som henviser deres venner og bekendte til jeres site.
Det løfter jeres forretning til nye højder, skaber nye muligheder og invitationer til samarbejde fra andre, som I aldrig troede, at I ville komme i kontakt med.
Tiltrækningsindhold
Tiltrækningsindhold er det gratis indhold, der løser de problemer og udfordringer inden for jeres fagområde, som mange folk døjer med. Det er kort sagt de lavest hængende frugter inden for jeres område, som I beskriver og løser for folk på en smart og innovativ måde. Det får jer til at fremstå som venlige og dygtige eksperter på området.
Indholdet udgives enten på jeres eget website og distribueres via opslag på de sociale medier eller udgives som gæsteindlæg eller artikler på online medier, som I ved jeres målgruppe følger med på.
Indholdet kan være artikler, lister (5 gode grunde til…, 10 tips til…., 7 ting du aldrig må gøre…), videoer, infografikker, podcast og andre former for indhold, der egner sig godt til at blive delt på de sociale medier eller til at skabe link fra andre websites.
Tillidsindhold
Tillids- eller autoritetsskabende indhold er artikler, videoer, podcasts eller andet, hvor I demonstrerer at I har ekspertviden inden for jeres fagområde. Altså indhold der demonstrerer jeres ekspertise, ikke indhold hvor I skriver, at I er verdensmestre i hvad det nu er, I er gode til.
Det er forskellen mellem at skrive, at I er eksperter og rent faktisk vise, at I er det, der skaber den fornødne autoritet og deraf følgende tillid hos læserne. Viser du, at du er en ekspert, behøver du ikke fortælle det.
Målet med indholdet er, at du giver folk den viden, de skal bruge, for at lykkes med det, de går og døjer med, arbejder med eller interesserer sig for i hverdagen. I er de venlige eksperter, der hjælper dem på rette vej.
Tilhørsindhold
Både tillids- og tilhørsindhold er med til at fastholde de besøgende på jeres side. Men i modsætning til tillidsindholdet, skaber tilhørsindholdet – som navnet siger – et tilhørsforhold for de besøgende, der synes om jeres indhold og har fået tillid til jeres ekspertise på området. De har højst sandsynligvis de samme værdier og overbevisninger som jer og det tilhørsskabende indhold deler jeres overbevisninger, så det skaber et tilhørsfolk til folk med samme overbevisninger som jer.
Det får de besøgende til at føle, at de har fundet nogen, der forstår dem og som har de samme overbevisninger som dem. Det få dem til at føle sig i godt selskab med jer og jeres indhold. Fidusen ved det er kort sagt, at hvis vi føler os på bølgelængde med nogen, så får de en højere stjerne hos os. Det øger altså jeres chancer for at konvertere de besøgende til kunder.
Sidder du nu og krummer tær, fordi du mener, at man aldrig skal tone rent flag og sige sin mening, fordi I så kommer til at støde potentielle kunder væk fra jer, tænk over hvordan du har det med folk, der aldrig rigtig siger, hvad de mener. De ender med at blive at for generelle og intetsigende – og den slags personer så vel som firmaer bliver oftest ignoreret på den lange bane.
Tilhørsindhold kan også være din mailingliste og tilhørende autoresponder eller et forum på siden. Det sidste kan være meget tidskrævende og svært at holde fri for spam, med mindre du bygger et lukket område på siden, så folk skal være logget på, for at kunne skrive i forummet. Det kan give nogle andre fordele og muligheder, som vi kommer tilbage til en anden god gang.
Handlingsindhold
Handlingsindhold er det indhold, der skal få folk til at foretage en bestemt handling. Det kan f.eks. være salgs- eller produktsider, der skal konvertere jeres følgere til kunder eller måske bare til abonnenter på jeres nyhedsbrev eller få dem til at kommentere på en af jeres blogposter.
Så der er mange typer handlingsindhold og handlingsindholdet kan også sagtens være indsat som små tekstbokse til siden for eller under indholdet på siden. Mulighederne er mange og skal handlingsindholdet være givtigt for jer, skal I forstå, hvordan I skruer et godt tilbud sammen og skriver en fængende salgstekst.
Resultatet afhænger af den rigtige sammensætning
Som du nok kan regne ud, handler brugen af de 4 forskellige indholdstyper om, at kunne komponere den rigtige sammensætning af indhold og finde en smart måde at lede de besøgende gennem rækken af indholdstyper.
Så udover at kunne udvikle de forskellige indholdstyper, ska du også have en god strategi og være i stand til at skabe en stærk kanal, som de besøgende kan ledes igennem.
Lad os hjælpe jer med strategi- og indholdsudvikling
Har I brug for hjælp til jeres content marketing strategi og måske også til udvikling af indhold til jeres side, kan vi træde til og enten fungere som sparingspartner eller forestå alt omkring udviklingen af jeres content marketing strategi og indhold.
Kontakt os i dag via formularen her på siden, send os en mail eller giv os et ring. Så giver vi dig et uforpligtende tilbud på at få udviklet content marketing til jeres online forretning.
Tre udfordringer ved content marketing
Indhold er kongen. Måske nok – men når din konge leger ”Find Holger” i søgeresultaterne og folks bevidsthed, kan der være lidt det samme. For er din branche lige som alle andre, så producerer dine konkurrenter også masser af godt indhold – og alle kæmper om de samme tre-fire pladser i søgeresultaterne. Der er kort sagt for meget godt indhold på internettet, til at dit gode indhold bliver set.
Har du nogensinde prøvet at stå og lave mad til nogle gæster, der så ringer afbud i sidste øjeblik? Ja, det er sgu surt og man bliver sådan lidt ærgerlig og skuffet, ikk? For man har gjort sig umage med maden, dækket op med det fineste porcelæn og måske også ofret lidt tid på noget bordpynt og den slags.
Men hvad så med de gæster, der ikke en gang ringer afbud? Dem er der en god chance for, at du bruger en frygtelig masse tid og penge på hver evig eneste dag, hvis du som hovedparten af alle andre danske virksomheder, har valgt at satse aktivt på Content Marketing.
Svært at få de gode pladser i søgeresultaterne
For alle dine konkurrenter gør også deres ypperste for at kokkerere det bedste indhold og tilberede de mest velduftende websider, der kan lede dine besøgende på afveje, når de er på vej op i opgaven til din etage.
Alt det meget indhold gør det utroligt svært for dit indhold at blive opdaget – og hvad værre er, så kommer der næsten hver evig eneste dag nyt indhold, der blander sig i konkurrencen om de forjættede 4 øverste placeringer i Google for netop de søgeord, der betyder noget for dit firma.
Dit indhold kan ikke få ørenlyd
Så på den måde larmer alt det andet indhold, der findes om dit nicheområde så meget i folks bevidsthed, at dine budskaber, pointer og produkter drukner i larmen. Du bliver bare en i mængden.
Så selv om du skaber alt det bedste indhold, du kan komme i tanke om, og gør dig umage, så det virkelig er høj kvalitet hele vejen, er der ingen, der finder vej til dine sider. Det er lige så ærgerligt, som de gæster der udeblev og betyder i firmasammenhæng, at du poster penge ud af vinduet på noget, du aldrig får det fornødne resultat af – lidt ligesom der er stor risiko for, at du måske ender med at må smide den ekstra mad ud, som du havde tilberedt til de gæster, der ikke kom.
Sværere at trænge igennem på de sociale medier
Det samme gør sig gældende, hvis du tyer til de sociale medier, for at skabe opmærksomhed og tiltrække besøgende til dit indhold. Her flokkes alle dine konkurrenter også og folk bliver hurtigt sneblinde på alle de poster, der kæmper om deres opmærksomhed i nyhedsstrømmen.
Bare prøv at slå noget op på f.eks. LinkedIn og se hvor hurtigt det forsvinder langt ned under folden på siden, bare du venter en fire-fem minutter. Nye opslag vælter ind over dig som en tsunami.
Samtidig har Facebook og de andre sociale medier skruet ned for den organiske rækkevidde på opslagene. Officielt for at mindste mængden af opslag, som den enkelte bruger får i sin nyhedsstrøm. Men vi gætter nu på, at det mere handler om at øge indtjeningen.
Du må til lommerne for at promovere dit indhold
Så det er ikke længere nok, bare at klaske et opslag op på Facebook, LinkedIn eller hvad I nu bruger og så kommer de besøgende væltende. Hvis du skal ud over den nærmeste skare af følgere på jeres profilside på de sociale medier, må du til lommerne for at købe ekstra rækkevide og andre promoveringer.
Det samme gælder, hvis du skal være sikker på, at blive fundet på søgemaskinerne. Så må du købe dig til en god placering over de organiske søgeresultater, så du får placeret din annonce over dine højtplacerede konkurrenter – og her hjælper godt indhold dig til billigere annonceplaceringer, fordi Google ikke kun går efter den annoncør, der byder højest, men også gerne vil sikre, at dem der klikker på annoncerne får en god oplevelse ud af det.
Er det så slut med gratis trafik?
Det lyder måske paradoksalt at foreslå det, men med så meget indhold, der kappes om dine besøgendes – og på sigt kunders – opmærksomhed, er du nødt til at tænke markedsføringen af dit indhold ind i din Content Marketing strategi og dit budget.
I mange år blev Content Marketing ellers anset for ”gratis annoncering”, fordi det jo ”bare” handlede om, at det indhold man skrev på sine hjemmeside, hev besøgende hjem til siden, bare man kunne få det frem på side 1 i søgeresultaterne.
Men de fleste har allerede indset, at der ikke længere er så mange gratis frokoster at hente på den konto længere. For udviklingen af indhold koster jo også noget og med tiden er den udgift blevet forøget i takt med de stadig stigende krav til kvaliteten.
Markedsføring af dit indhold bør være en del af din Content Marketing strategi
Sammenlignet med den udgift, er annonceringen en forholdsvis beskeden ekstraudgift, der eventuelt kan findes plads i budgettet til, ved at skære en smule ned på indholdsproduktionen.
Markedsføringen af indholdet kan f.eks. ske ved hjælp af:
- Google Ads annoncer på jeres vigtigste søgeord
- Promovering af indhold og kampagner på de sociale medier
- Annoncering på branchemedier
- Affiliateprogrammer
Adwords behøver vi vel ikke give meget omtale. Det handler om at købe Adwords-annoncer med så tilpas høje bud, at du er sikker på, du altid bliver vist over de organiske søgeresultater. Men det er en god ide at få hjælp til opsætningen af Adwords, hvis ikke du skal ende med at krudte en masse penge af uden at få nogle relevante besøgende ud af det.
Det samme gælder traditionel annoncering i de online- og trykte medier, der har relevans for den branche, du arbejder inden for. Det er den gode gamle historie med at vise en annonce for den målgruppe, du gerne vil have fat i. Intet nyt under solen der.
Promovering på de sociale medier
På de sociale medier kan du købe forskellige former for ekstra rækkevidde. På Facebook kan du f.eks. booste dine opslag, promovere din Facebook-side eller en hvilken som helst side på dit website.
Selv om det er nemt at booste et opslag på Facebook og derigennem købe ekstra rækkevidde og potentielt flere besøgende til Facebook-siden, så er det efter vores mening ikke den mest optimale løsning. For det første er rækkevidden begrænset, for det andet kan du ikke udspecificere målgruppen nær så specifikt, som du kan med en promovering og for det tredje, nytter det jo ikke at booste et opslag eller din Facebook-side, hvis folk alligevel ikke klikker sig videre til din hjemmeside – og det gør de oftest ikke!
Skal du have den største chance for at skaffe relevante besøgende, skal du promovere en given indholds- eller landingside på dit website og sørge for at målrette promoveringen så præcist som muligt. Så får du mest ud af dine annoncekroner på Facebook!
Byg et affiliateprogram til dine vigtigste kampagner
En anden måde du kan skabe betalt trafik til dine vigtigste indholdssider på, er ved at oprette et affiliateprogram, hvor du betaler andre for at omtale og linke til din side. Har du et konkret produkt, du vil sælge, kan det gøres ved at give en fast procentsats for et klik, der sælger dit produkt. En anden model er at betale affiliates, der linker til din side pr. klik – altså lige som du bruger Google Adwords. Hvilken model du vælger afhænger af, hvor attraktivt du vil gøre dit affiliateprogram at deltage i.
Uanset hvilken model du har valgt, bør du oprette en kampagne hos en affiliateudbyder for hver af de vigtigste sider, du gerne vil have trafik til. SEO-mæssigt giver links fra dine affiliates ikke noget. For Google kan se, at de er betalte. Men trafikmæssigt er de interessante, hvis du kan tiltrække relevant trafik med dit program
Derfor bør du være meget selektiv med, hvem du vælger som affiliatepartner. Vær kræsen med hvem du betaler for at sende trafik over til din side og husk at tjekke op på, i hvilken sammenhæng den enkelte affiliatepartner linker til jeres side og hvad de har skrevet om den.
Skal vi hjælpe dig med din Content Marketing strategi
Tænker du promovering af dit indhold ind som en fast del af din Content Marketing strategi, kan du begynde at arbejde mere målrettet med den. Det giver oftest det bedste og mindst omkostningstunge resultat.
Skal du have hjælp med din Content Marketing strategi, til at få udviklet godt indhold af høj kvalitet eller til hvordan du får promoveret dit indhold på den mest effektive og kostvenlige måde, så giv os et kald, en mail eller brug kontaktformularen her på siden.
6 ubehagelige udfordringer ved content marketing
Content marketing – hvor svært kan det lige være? Det handler jo bare om at skabe indhold nok om det, du vil findes på i søgeresultaterne og udvikle det på en måde, så din hjemmeside kommer til at ligge øverst, når folk søger på emner, der handler om de produkter eller tjenester, I sælger. Det kan da ikke kræve særlig meget!
Men helt så let er det ikke. Det ved vi, for vi har arbejdet med content marketing i mange år og har lært, at hvis man ikke har en klar strategi fra starten, vil man før eller siden blive fældet af en af de ubehagelige udfordringer, der er ved at producere indhold til nettet. For content marketing er meget mere, end hvad øjet lige ser.
Ubehagelighed #1: Der findes meget dårligt indhold på nettet
Lad os starte med at se i øjnene, at der er produceret masser af dårligt indhold til nettet. Dårlig skrevne tekster, kedelige eller intetsigende infografikker eller e-bøger, der kun er skabt med det ene formål, at få nogen til at hoste op med deres e-mail-adresse.
Meget af det dårlige indhold har Google’s pingviner, pandaer og andre dyr sendt nedad i søgeresultaterne, men det der ikke er blevet ramt, ligger stadig og skæmmer på nettet til ingen verdens nytte.
For den uheldige besøgende, der lander på sådan en side, bliver der ikke længe. Så uanset med hvilket skummelt forsæt dette indhold er blevet skabt, så kommer det ikke til at bidrage nævneværdigt til din bundlinje. For folk kan godt tænke selv, så dårligt indhold kommer aldrig til at virke efter hensigten og vil med garanti ikke bringe den besøgende nærmere til dit firma – snarere tværtimod. Du har kun et skud i bøssen.
Ubehagelighed #2: Indhold sælger ikke sig selv
Du skal heller ikke regne med, at det indhold du lægger op på nettet for at tiltrække kundeemner til dit firmas hjemmesiden, sælger sig selv. Så skal det i hvert fald være meget unikt, underholdende eller brugbart og have nogle virkelig fængende overskrifter, der kan nå at fange den besøgende, før de drøner videre til næste søgeresultat.
Det kræver en mere detaljeret strategi end bare at komme til at rangere på Google for et bestemt søgeord. For selv om folk skal kunne finde siden på Google, er det ikke nok. Indholdet skal give dem, der læser det noget og de skal få noget ud af dele det i deres sociale netværk – og ingen af delene gør de, hvis indholdet ikke er brugbart.
Ubehagelighed #3: Dit indhold skal give et afkast
Men dine besøgende er ikke de eneste, dit indhold skal give et afkast. Det skal også give om ikke penge i kassen, så få folk til at tilmelde sig jeres nyhedsbrev eller kontakte jer for at få mere information eller et godt tilbud.
Samtidig skal det være til at måle, hvilket af dit indhold på hjemmesiden, der bidrager til dette og hvilket der ikke gør. Så kan du glæde dig over det indhold, der giver resultater og forsøge at forbedre det indhold, der ikke gør.
Ubehagelighed #4: Du kan ikke styre samtalen
På internettet kan du ikke kontrollere, hvad folk siger om dig eller dit firma og du skal tænke dig rigtigt godt om, før du farer i flint over en negativ kommentar på f.eks. et socialt medie. Så træk altid lige vejret dybt, før du svarer og forsøg at lægge en strategi for, hvordan du vender situationen til noget positivt for dig, firmaet eller det indhold, der er blevet kommenteret negativt på.
I stedet for at tage dialogen på steder, hvor du ikke har kontrol over de omgivelser og præmisser, den foregår i, så flyt den hen til et sted, hvor du kan lægge op til den konversation, du gerne vil føre og hvor publikummet er begrænset til dem, der reelt set er interesseret i, hvad du har at sige.
Derved kan du starte en engagerende samtale, som alle deltagere kan få noget gavnligt ud af – og det skal nok få folk til at komme tilbage igen, ligesom det øger deres tillid og din eller firmaets autoritet. Hvis du vel at mærke forstår, at vende selv de negative kommentarer og spørgsmål til noget positivt eller berigende.
Ubehagelighed #5. Du er nødt til at blive ved med at fodre horderne med indhold
Når du først er gået i gang med at producere indhold til din content marketing strategi, er du nødt til at blive ved. For dels har du hele tiden brug for nyt indhold og dels bliver konkurrenterne også ved med at producere endnu bedre og meget mere målrettet indhold – og hvad være er, de bliver elsket mere af Google, hvis de bliver ved og du holder op.
Endnu værre er, at du bliver nødt til at holde minimum det samme kvalitetsniveau og allerhelst højne kvaliteten af det nye indhold, for at fastholde de kundeemner, du allerede har. Jo mere og bedre indhold, jo større er dine chancer for på et eller andet tidspunkt inden længe, at kunne spørge om det salg, der skal skaffe dig fortsatte indtægter.
Så når du først er i gang, skal du have entusiasmen og musklerne til at blive ved. Du kan ikke bare glide af på den på halvvejen, skifte spor eller på anden måde forvirre dine besøgende. For der skal ikke meget til at skræmme dem væk.
Ubehagelighed # 6: Folk er ligeglade med dig, dit firma og dit produkt
Den sidste og mest ubehagelige sandhed er, at folk, søgemaskiner og resten af hele internettet er totalt ligeglad med dit firma, dit produkt, dig som person, dine mange medarbejdere og dine omsætningstal.
Bliver du ved med at plapre om dig selv, får du ingen besøgende. Det der betyder noget, er, om du giver folk noget indhold, der kan løse deres problemer og udfordringer. Det gælder selv for din Om os-side. Den skal ikke handle om jer, jeres produkter eller hvor fedt i bor. Den skal overbevise folk om, at de er landet hos et firma, der er i stand til at løse deres problemer – men det er et emne for en hel anden artikel.
Pointen er, at det du har på dit firmas hjemmeside handler om dine kunder, deres problemer, deres udfordringer og deres mål. I er bare dem, der hjælper dem.
Så som du kan se, så er content marketing ikke bare noget med at kaste noget indhold op på en hjemmeside, der er skrevet så intelligent, at det kan få nogle gode placeringer på Google. Der skal meget mere til – og det kan vi hjælpe dig med! Du kan læse om søgemaskineoptimering her.
Sådan får du folk til at huske dit content marketing
Når du ved alting om et emne, synes det jo nemt, at skrive artikler om det, der kan bruges som godt content marketing indhold på jeres hjemmeside. For du ved jo alt, hvad der er brug for.
Problemet er bare, at når vi ved alt for meget om et emne, så bliver det, vi fortæller folk oftest alt for indforstået, fordi de ikke har det samme overblik og ser de samme sammenhænge i emnet, som vi selv har og gør – og næppe kommer til det, hvis vi skriver artiklerne, så de kun giver mening for os.
Vi vil jo gerne virke så kloge og dygtige som muligt – for vi ved jo, at alle vores konkurrenter sikkert også vil læse indholdet, for at måle lidt på, hvad vi kan. Så derfor name-dropper vi lige nogle indforståede termer eller refererer til noget, man skal kende rigtig godt til emnet for at vide noget om, for lige at demonstrere hvor store eksperter vi er. Konkurrenterne og andre med forstand på emnet skal jo ikke sidde der og tro, vi ikke aner, hvad vi taler om.
Fortsætter vi ad den sti, ender vi med at efterlade vores læsere samme sted, som hvis du beder en anden gætte, hvad det er for en melodi, du slår rytmen til med fingeren på bordkanten. Den anden kan høre taktslagene, men det er kun dig selv, der kan høre melodien inden i dit hoved.
Begrav vinklen, og forståelsen med
Den største fejl vi begår, når vi ved ”for meget” om det emne, vi skal skrive om, er, at vi giver alt for mange detaljer til læserne på en gang. Med et journalistisk udtryk begraver vi vinklen i historien og overser tit den nål i høstakken, der vil give læserne det bedste startsted.
Netop fordi vi ved så meget om emnet, tager vi de allermest grundlæggende ting for givet. Vi har simpelthen glemt, hvor basale de var for vores forståelse af emnet i starten.
Så vi skal træde tre skridt tilbage og starte med at genfinde de vigtigste detaljer for at skabe den grundlæggende forståelse først – og så blæse højt og flot på at vi derved kommer til skrive en masse selvfølgeligheder, som nogle af vores læsere allerede ved.
Det bliver vi faktisk ikke dummere af i deres øjne. De føler bare, at det vi fortæller er rigtigt, netop fordi de allerede ved det – og de synes faktisk, at det virker som om vi ved noget om emnet – netop fordi de allerede ved det, vi skriver i forvejen. Så der er ingen grund til at spille Karl Smart over for dem. Men du skal selvfølgelig huske at bringe noget nyt på banen også – ellers føler de, at det har været spild af tid at læse jeres indhold.
Så hvordan får vi overleveret den basale grundviden eller det budskab vi har på en måde, så vi får trykket på de rigtige kontakter hos læserne, så det vi fortæller, klæber sig til deres hukommelse?
Du husker da vandrehistorier
Vi kender allesammen et par vandrehistorier eller tre, og der er sikkert en enkelt eller to, som vi rent faktisk troede var rigtige, og ikke anede en gang anede var en vandrehistorie – som f.eks. at den kinesiske mur er det eneste menneskeskabte bygningsværk, man kan se fra verdensrummet. WRONG!
Det fantastiske er, at vi kan huske de fleste vandrehistorier rimeligt detaljeret, også selv om de nogle gange har et rimelig kompliceret handlingsforløb, som det er vigtigt at få fortalt i den rigtige rækkefølge.
Vil du raffinere den måde du udvikler jeres content marketing indhold på, kan du med fordel spille på nogle af de faktorer, der gør vandrehistorier så nemme at huske, at de nærmest klæber til hukommelsen. De er studeret nøje af brødrene Chip og Dan Heath og er beskrevet indgående i bogen “Skabt til at klæbe”, som vi har hentet den model fra, som vi omtaler i denne artikel.
Hvad gør en vandrehistorie klæbende?
Ifølge deres studier skyldes vandrehistoriernes klæbende effekt, at budskabet i historierne er nemme at huske, fordi de er meget enkle. Oftest er de af moralsk karakter, eller også flytter de noget mentalt hos læseren, fordi historiens pointe rykker ved tilhørerens eksisterende viden eller forventninger til udfaldet.
Rent faktisk kan du bygge lige så klæbende artikler og andet content marketing indhold, hvor du husker at bygge dem, så de på en eller anden måde indeholder disse seks parametre:
- Pointerne er enkle og nemme at forstå (Simple)
- Der indgår et uforudset element i indholdet (Unexpected)
- Budskabet og pointerne er meget konkrete… (Concrete)
- … og troværdige (Credible)
- … og bygger på følelser, læserne selv har eller forstår (Emotional)
- Den bedste effekt opnås, hvis du kan fortælle det som en historie (Stories)
Sådan får din content marketing SUCCES
Tilsammen danner disse seks parametre ordet SUCCES, når disse særlige vandrehistorie-parametre skrives på engelsk. Det gør det nemt at huske dem.
Lad os prøve at se nærmere på hver af de seks parametre og hvordan du kan anvende dem i tilrettelæggelsen og udviklingen af indholdet til din content marketing.
Simple
Indholdet skal være enkel i sin struktur, og de enkelte pointer i indholdet skal være enkle og lette at forstå. Du skal kort sagt skære ind til benet i de enkelte pointer, uden at indholdet bliver til en plat opremsning af sloganagtige sætninger.
Jo enklere, jo bedre – og jo hurtigere forstår læserne pointen. Især er det vigtigt, at du ikke begraver pointen i dit budskab for langt nede i artiklen eller giver for mange detaljer. Sæt gerne hovedpointen allerede i manchetten og giv så baggrunden for den i artiklen – det kan meget vel være med til at tilføre endnu et element, nemlig noget uventet, der er den næste parameter i SUCCES-formlen.
Tænk din disposition som en avisartikel, hvor man altid kan læse hovedbudskabet i overskriften og får sat de vigtigste detaljer på plads allerede i manchetten og så efterfølgende får fyldt flere detaljer på i brødteksten.
Eller tænk som Hollywoods filminstruktører, der oftest skal introducere en films overordnede handling med meget få ord for skuespillere og alle andre involverede, der skal have indsigt i, hvad det er for en slags film, de skal arbejde med. Det gør de oftest ved at referere til andre film, som skuespillerne kender handlingen på. F.eks. var den korte introduktion til filmen Speed ”Die Hard – bare i en bus.”
Unexpected
Når du disponerer introduktionen og skriver overskriften og manchetten, er det vigtigt, at du sørger for, at der er et element af noget uventet eller uforudset i starten.
Det skal være noget, der bryder læsernes mentale model, overrasker dem, vækker deres nysgerrighed eller på anden måde fanger deres opmærksomhed. Det skal helst ske inden for ganske få sekunder, efter de er begyndt at læse, ellers mister læserne interessen!
Brug derefter resten af indholdet på at skabe en ny, mental model hos læserne ved at benytte de øvrige parametre i SUCCES-modellen. På den måde føler læserne også nemmere, at de har fået en reel værdi ud af at læse jeres indhold.
Concrete
Skal du give læserne det bedste grundlag for at forstå og huske essensen af dit indhold længe efter, de har læst det, skal du sikre dig, at de pointer og budskaber, du anvender, er så konkrete som muligt.
Et godt eksempel på et konkret budskab er JFK’s tale fra starten af 1960’erne, hvor han lancerer USA’s mål om at foretage bemandede landinger på månen inden årtiets udgang. Det centrale budskab er opbygget af tre meget konkrete budskaber:
- A man
- Before the end of the decade
- To the moon and safely back
Kan du på sammen måde pinde dine pointer ud i lige så klare budskaber, er der stor chance for, at læserne husker dem længe efter de har læst dit indhold. Samtidig bør du også sikre dig, at de pointer og budskaber du udvælger, relaterer til emner, problematikker og situationer, læserne kender fra eller bruger i deres hverdag. Jo flere berøringsfalder til deres hverdag du kan give, jo bedre bliver den nye viden eller dit budskab hængende. Du gør det simpelthen mere klæbende!
Credible
Din artikel og de budskaber og pointer du anvender i dit indhold, skal være troværdige! Men hvad skaber egentlig troværdighed?
Generelt finder vi noget troværdigt, hvis
- vores forældre og venner siger det er sandt (social proof)
- vi har oplevet noget, der bekræfter det
- en autoritet (eksperter, kendte og andre rollemodeller) siger det er sandt
Troværdighed kommer oftest af detaljerne. Der skal helst ikke være for mange løse ender eller fakta, der ikke virker troværdige. Referér kun til kilder, som læserne finder troværdige. For falder læserne først over noget, de finder utroværdigt, begynder de enten at bore i det eller dropper at læse eller se resten af indholdet færdigt, fordi de mister tilliden til det eller dig som afsender.
Ligesom med ”Concrete”-elementet bør du sørge for at anvende så mange referencer til noget, læserne allerede ved. Gør det kort sagt så nemt som muligt for dem at relatere sig til den nye viden eller det budskab, du præsenterer for dem. På den måde bliver folks egne erfaringer guld værd for din eller dit indholds troværdighed.
Emotional
Skal du have læserne til at interessere sig for dit budskab, er du nødt til at gøre dem følelsesmæssigt engageret i budskabet. Det allerbedste er at lægge ud med det allerede fra starten af indholdet. Dit budskab skal på en eller anden måde spille på tilhørernes følelser, og her taler vi ikke kun om medlidenhed. Det kan lige så godt være ærgerrighed.
Byg på følelser folk allerede har, eller præsentér en følelsesladet situation, og lad selv læserne drage paralleller til deres egen situation og spørge sig selv ”Hvad ville det betyde for mig?”
Tænk f.eks. på vandrehistorien om nyretyvene, der starter med at placere hovedpersonen i et badekar med is og en telefon inden for rækkevidde med en post-it med ”Ring straks 112!” på. Hvad ville det betyde for dig, hvis du vågnede op til den virkelighed?
Stories
Som vi allerede har været inde på tidligere her på KH Online’s blog, opfatter vi vores verden gennem historier og relaterer os til hinandens oplevelser og uddrager erfaringer fra de historier, vi får fortalt.
Derfor er det en god ide at bruge historier undervejs i indholdet, når du skal eksemplificere noget, men pas samtidig på med, at historierne ikke tager overhånd eller virker for kunstige i situationen. Balancen er hårfin og kan let kippe.
Den mentale flysimulator
Historier kan f.eks. bruges som en form for mental flysimulator og kan også anvendes som en forberedelse til at anvende det læste i praksis. Mentale øvelser i sportsfolks træning producerer omkring 2/3 af resultatet. Kan jeres indhold give folk en forsmag på, hvordan det vil være at anvende den viden, de kan få af indholdet eller hvordan det føles at eje det produkt i praksis, som du vil sælge dem, øger du både effekten og motivationen til at fortsætte med at læse eller til at købe produktet.
Det kan f.eks. gøres ved at inkludere eller linke til case stories, brugeranmeldelser, tankeeksempler og lignende i det indhold, I udvikler.
Oplevet af nogle, de kender
Historierne du anvender, kan godt være opdigtet til lejligheden, men allerbedst bliver de, hvis du selv eller læserne også kender dem, der har oplevet historierne i virkeligheden! Husk på, at vandrehistorier oftest foregår lige i nærheden af, der hvor du er, når du fortæller dem, eller er noget, en vens ven har oplevet. Det gør dem mere troværdige og relevante. For når det kan ske for nogle jeg (næsten) kender, kan det også ske for mig…
Det er også derfor at testimonials fra kendisstjerner eller kendte personligheder inden for en branche, har så stor slagkraft. Men vælg dine kendisser med omhug. Visse reality stjerner vil sandsynligvis have den stik modsatte effekt på målgruppen.
Spot den gode historie
Derfor bør du blive god til at spotte den gode historie i hverdagen omkring dig, netop fordi historier fra jeres egne kunder vil have meget større troværdighed for læserne.
Generelt skal du kigge efter historier, der indeholder et af de klassiske tre historieplot:
- Udfordringsplottet (David mod Goliat)
- Forbindelsesplottet (Romancen, ulige venner)
- Kreativitetsplottet (Newtons æble, Columbus ægget)
Skal vi gøre jeres content marketing mere klæbende?
Skal du udvikle content marketing, der klæber hos din målgruppe, er det vigtigt, at du er i stand til at sætte dig i målgruppens sted.
Har du brug for hjælp til at finde de rigtige vinkler og finde de bedste eksempler og historier, så I får brugt alle parametrene i SUCCES-formlen, så kontakt os i dag og lad os tage en snak om, hvordan vi sammen kan udvikle SUCCESfuldt content marketing indhold, der for alvor kan få jeres firma og dets produkter og ydelser til at klæbe hos jeres potentielle kunder.
De vigtigste 4 H’er i jeres content marketing strategi
Har I ikke en plan for det indhold, I producerer, er der en stor risiko for, at I aldrig vil få noget udbytte af det. Skyder I med spredehagl til højre og venstre i stedet for at fokusere på et afgrænset emneområde og på at skabe et flow i jeres content, så det målrettet tiltrækker, fastholder og konvertere de besøgende til nye kundeemner, kan indholdet være nok så fantastisk for jeres læsere, men aldrig give jer så meget som en eneste kundehenvendelse.
Men omvendt behøver en content marketing strategi ikke at være voldsomt forkromet og udspekuleret. Det vigtigste er, at I har styr på emneområde, kanaler, formål og målgruppe. Det kan I nemt afklare ved at svare på de fire spørgsmål, vi stiller jer her – og så holde alt det indhold som I påtænker at producere op mod de svar, I har givet.
Hvad dækker vi
Hvilket emneområde dækker I? Her er det bedste trick faktisk at fokusere på et mere snævert emneområde og så have jeres helt unikke tilgangsvinkel til det, frem for at skrive om alt, hvad der bare har en perifer berøringsflade med jeres firma eller de produkter eller tjenesteydelser, I tilbyder.
I skal ikke være bange for at vælge et snævert emneområde. Forstår I jeres kunder eller jeres målgruppe og de problemstillinger og udfordringer, de står med, kan I sagtens blive ved med at finde på nye emner at skrive om.
Hvordan dækker vi det
Tilgangsvinklen – altså den måde I dækker emneområdet på – er vigtig, fordi det er den måde, I kan differentiere jer på i forhold til alle jeres konkurrenter. Det kan godt være, at I har de samme pointer som dem, men serverer I dem på en unik måde, der er jeres egen, kan I effektivt skille jer ud fra mængden.
Siger I bare det samme som alle de andre på den samme måde som alle de andre, bliver det nemlig ikke til at huske forskel på, hvor folk har hørt det henne. Så kan det lige så godt være, folk faktisk har læst det hos jer først, men havner hos jeres konkurrent uden at bemærke det, fordi de siger nøjagtig det samme som jer på den helt samme måde.
Hvordan handler også om, hvilke kanaler og medier I anvender til jeres content marketing. Oftest skal I både have flere kanaler (f.eks. egen hjemmeside, sociale medier eller online magasiner) og flere medier (skrevne artikler, video, infografik) i brug, for at ramme alle i målgruppen mest optimalt i forhold til den måde, de bedst kan tilegne sig budskabet på.
Hvorfor dækker vi det
Hvad er det overordnede formål med at udgive det indhold, I bruger i jeres content marketing. Hvad skal det give jeres læsere og hvad skal det give jer – og hvad skal det give læserne for et billede af jer? Allervigtigst: Hvordan bidrager det enkelte stykke indhold til at skabe en bedre relation mellem jer og jeres potentielle eller eksisterende kunder?
Opstil en overordnet redaktionel målsætning for alt det indhold, I skaber, en målsætning for hver enkelt kampagne eller strøm, I starter og stil de samme spørgsmål til hver eneste stykke indhold i udgiver. Kan I ikke give fyldestgørende svar på alle punkterne for den enkelte artikel, den enkelte infografik eller den enkelte video, så bør I måske lige overveje ideen en gang til.
Hvem dækker vi det for
Her tænker vi overordnet set på den målgruppe af potentielle eller eksisterende kunder, som I udgiver jeres indhold for. Ikke kun de sædvanlige demografiske data som alder, køn, stilling og bopæl, men også de mere bløde ting som f.eks. hvilke tv-serier de ser, hvordan de får deres nyheder, hvilken bil de kører i og så videre.
Opbyg en persona for en eller flere arketyper i målgruppen. Hvordan ser der ud hjemme hos dem, hvordan ser der ud på deres skrivebord på arbejdet og hvordan går de klædt. Find eventuelt et billede af en person, der ligner, giv vedkommende et navn eller prøv om du kan finde en i vennekredsen, der ligner og hav så vedkommende i tankerne, når du udvikler indhold til den pågældende målgruppe.
Hold jer også for øje om, hvor og hvordan målgruppen kan få de samme informationer andre steder og hvordan I kan differentiere jer fra disse ved f.eks. at vælge en anden kanal, et andet medie eller en helt anden tilgangsvinkel til emnet.
De første skridt til en strategi
Når I har fundet svarene på disse fire H’er, har I de første grundsten til jeres content marketing strategi. Senere kan I begynde at bygge ovenpå med forskellige tiltræk-fasthold-konverter strømme, mikse forskellige medietyper og -platforme og alt det mere avancerede strategiarbejde, der indgår i en rigtig content marketing strategi.
Skal I have hjælp til at komme i gang med at definere jeres content marketing-strategi eller skal I videre fra de 4 H’er, så kontakt os hos KH-Online. Vi kan hjælpe jer og sikre, at I kommer godt i gang med og får udbytte af jeres jeres content marketing strategi.
God storytelling i din content marketing med monomyten
Vi forstår vores verden gennem historier, og vi relaterer beslægtede emner til hinanden ved hjælp af historier – og vi husker via historier. Sådan er vi opdraget til at se på omverdenen lige siden skoletiden og sådan har menneskene fungeret siden oldtiden. Læs her, hvordan du kan udnytte det i din online markedsføring!
Den bedste måde at få et budskab til at klæbe på er ved at fortælle det som en historie. Bare se på de såkaldte vandrehistorier eller bare almindelige vittigheder. Skal de virke efter hensigten, skal vi huske alle de detaljer, der gør dem overraskende eller morsomme og selv om der kan være mange detaljer at huske, så gør vi det oftest med stor præcision – netop på grund af at de er bundet sammen af historien.
Så som content marketer er historier den oplagte måde at fortælle dine budskaber på – så er du sikker på, at de bliver husket. Det gælder bare om at finde den rigtige historie og indarbejde den i dit indhold. Det kan gøres på flere forskellige måder og på flere forskellige planer. Således kan du både bruge historier som:
- De eksempler, du kommer med i dit indhold
- Synopsis for en long read artikel på dit site
- Manuskriptet til en explainer video
- Den røde tråd, der binder de enkelte elementer sammen i din online markedsføring
- Kundeoplevelsen i din webshop eller på dit website
Så historiekonceptet kan bruges helt ned på de enkelte eksempler i teksten og tages hele vejen op til strategien for hele dit websites opbygning. Det hele handler om at skabe den historie, der passer til dit budskab, din målgruppe og dine produkter.
Hvordan skaber du den bedste historie?
Men det er ikke alle historier, der går rent ind – eller endnu værre: Det kan være din målgruppe slet ikke kan forstå den historie, du fortæller dem. Det kan være, fordi den er for kedelig, eller fordi der slet ikke er nogen referencer til noget, de kender i forvejen eller finder relevant i sammenhængen.
Så hvordan sikrer du dig, at du finder den bedste historie? En historie som din målgruppe både forstår, og synes er så spændende, at den holder dem fangen hele vejen frem til de har gennemført betalingen i din webshop.
Det kan vi ikke give dig opskriften på. Men vi kan give dig en velafprøvet skabelon, du kan bygge den op omkring. En skabelon der er velafprøvet, er kendt for at være succesfuld og som har været brugt siden tidernes morgen.
Monomyten – The Hero’s Journey
Tilbage i slutningen af 1940’erne udgav amerikaneren Joseph Cambell bogen ”The Hero with a Thousand Faces”, der forsøger at finde fællestrækkene i de historier, der har vandret fra generation til generation gennem årtusinder. Det gjaldt både de religiøse, såvel som de eventyr, der bl.a. blev samlet sammen af Brødrene Grimm og andre op gennem middelalderen.
Ikke overraskende var der store fællestræk, og resultatet af hans analyse blev en disposition, som han kaldte for monomyten. Det er en slags standardskabelon, som alle ”gode historier” er opbygget over. Holder du dig i overordnede træk til den disposition, er du godt på vej til at køre succesen i hus.
Hollywood var ikke sen til at opdage værdien af denne disposition, men effekten af monomyten blev først for alvor bevist i slutningen af 1970’erne og starten af 1980’erne, da George Lukas’ første tre episoder af Stjernekrigen løb over biograflærrederne verden over. Hver af de tre første film er bygget over den – og både den første og anden trilogi følger dispositionen rimelig slavisk overordnet set hen over alle filmene og det ser også ud til at være tilfældet med den nyeste. Måske derfor så mange synes, at the Force Awakens minder så meget om A New Hope.
Men lad os se nærmere på den disposition monomyten benytter og hvordan du kan implementere den i dit indhold og i dine besøgendes oplevelse af din webshop eller dit website.
Den triste hverdag
Alle historier starter med at introducere helten i hans eller hendes daglige omgivelser. Den er som regel rimelig trist. Bare tænk på Askepot, Snehvide eller Luke Skywalker. Der er vist ingen af os, der misunder dem, det liv de havde til at begynde med.
På samme måde skal dine besøgende gerne ende med at se tilbage på tiden, før de læste dit indhold eller købte dit produkt, som trist og uendeligt besværlig. Derfor er det vigtigt, at du i din introduktion til dit emne, slår ned på nogle af de problemer eller udfordringer, de slås med i dag, så de bliver bevidste om dem.
Derved viser du dem samtidig, at du forstår deres udfordringer og får italesat de områder, indholdet eller produktet vil afhjælpe eller helt fjerne, når først det er læst eller købt.
Tag med på eventyr
En dag løber helten så ind i en invitation af en eller anden slags til at tage på eventyr. Helten kan vælge enten at blive i den virkelige verden eller begive sig ind i den nye, fantastiske verden. Som regel er det en point of no return-situation, hvor helten ikke rigtig har andre muligheder end at slå til og tage med på eventyr – oftest fordi konsekvenserne ved ikke at gøre det, er rimelig ubehagelige. Så det er oftest mere af nød end af lyst, at helten tager afsted!
For eksempel: Jægeren tager Snehvide med ud i skoven for at dræbe hende, men lader hende løbe, og Luke Skywalker møder Obi-Wan Kenobi og følger ham, fordi Stormtropperne i deres jagt på de forsvundne droider dræber hans onkel og tante og udsletter hans barndomshjem.
Din invitation til eventyr kan f.eks. være en introduktion til den løsning, dit indhold giver læseren eller det produkt eller den tjeneste, du vil sælge til dem. Det kan også være en annonce på et website for dine produkter eller din webshop, hvis vi ser monomyten som din køreplan for kundeoplevelsen på din webshop.
Mød din mentor
Men i en hver god historie optræder der en mentor, der står til rådighed for helten og lærer ham eller hende de nødvendige færdigheder undervejs – og den mentor er dig, dit indhold eller de produkter, du sælger.
Så den besøgende er din lærling og indholdet/produktet er deres mentor! Det stiller nogle helt specielle krav til dig, for som mentor er det dit ansvar, at din lærling får tilført den nødvendige viden eller de nødvendige færdigheder, hver gang de møder en udfordring på deres videre færd frem.
Derfor skal du som mentor enten have været på den samme rejse, som din målgruppe nu skal ud på eller kunne sætte dig så meget ind i deres sted, at du er i stand til at forstå, hvad det er, de har brug for, og hvornår de skal bruge hvad.
Så det handler om din målgruppes behov, og ikke om hvad du kan, eller hvad du ønsker, de besøgende skal gøre. Det handler om at du får fyldt den nødvendige viden eller information på de besøgende til, at de kan overvinde de udfordringer, de møder på deres vej – eller uddanne dem til at blive kunder hos jer.
Over afgrunden
Enhver forandring kræver en overvindelse af den, der skal gennemgå forandringen – som f.eks. at dine besøgende skal lære noget nyt eller anskaffe sig noget, som du sælger.
Folk reagerer meget forskelligt på forandringer, og for mange kan selv en lille forandring opleves, som om de skal springe over en meget stor afgrund. Men de fleste forandringer føles knap så store, hvis du kan give en begrundelse for forandringen, som målgruppen kan forstå og forholde sig til – og kan fremhæve fordelene for dem ved at gøre tingene på en ny måde eller med et nyt værktøj.
Så det handler om først at forklare målgruppen HVORFOR – og kan du få det forklaret, så de ser ”fidusen”, bliver det nemmere at få dem til at interessere sig for HVORDAN – og det HVORDAN kunne f.eks. være at købe dit produkt.
Hjælpere og udfordrere
Undervejs vil der altid være hjælpere og udfordrere. Det kan være meget forskelligt, hvad dette er, alt efter hvilken branche du opererer indenfor.
Men generelt er hjælperne oftest andet indhold på din hjemmeside eller tillægsprodukter i din webshop og udfordrerne er de indvendinger folk har mod at gøre det, du siger de skal eller mod at købe dine produkter. Så oftest kan du bruge hjælperne til at slå udfordrerne ihjel for helten – kunden eller den besøgende – i din historie eller den besøgendes færd gennem din hjemmeside eller webshop.
Hjælperne kan være alt lige fra tips og tricks i dit indhold til de fornødne hjælpetekster og vejledninger på kundens vej gennem din webshop eller dens betalingsssystem.
Den inderste hule
I den inderste hule begynder målgruppen at fornemme, at de har fået overblikket over det, du har fortalt med dit indhold eller ser behovet for at købe det produkt, du vil sælge dem.
Det er her du kan sætte de sidste ting på plads og lære dem de mere videregående færdigheder – f.eks. give tips og tricks til det produkt, de ikke har købt endnu – inden de møder den endelige udfordring.
Det er nu din målgruppe er klar til købet!
Den endelige udfordring
Den endelige udfordring vil oftest være selve købet af dit produkt eller din tjeneste, hvis vi ser monomyte som vejen gennem din webshop. Det er lidt en udfordring for jer begge. For den besøgende skal have penge op af lommen og du håber på at den besøgende køber.
En anden slags endelig udfordring kan være første gang, målgruppen i praksis skal bruge det købte, tjenesten eller det de har læst i dit indhold til noget i praksis. Det er her, de finder ud af, hvorvidt produktet lever op til det, de er blevet lovet eller hvorvidt de virkelig mestrer deres nye viden og færdigheder, som de har fået gennem at købe din tjeneste eller læse dit indhold.
Høst udbyttet
Når den endelige udfordring er vel overstået, skal dine kunder/besøgende have mulighed for at fejre og fortælle om deres sejre og dele dem med deres sociale netværk og eventuelt andre personer i målgruppen, f.eks. gennem produktanmeldelser på din webshop, hos TrustPilot, på diverse online-fora, der omhandler den branche, du arbejder inden for eller deling af deres erfaringer med dig som leverandør på de sociale medier.
I en artikel er det her, du kan give dem alternative løsninger eller andre tilgange til emnet. Det er her, du har givet de vigtigste pointer og nu er kommet til dit PS i teksten.
Rejsen hjem
Rejsen hjem er den periode, der ligger lige efter kunden har købt dit produkt, brugt din tjeneste de første gange eller brugt det tillærte fra dit indhold med succes. Her skal der være mulighed for, at kunderne kan få support og kan modtage relevante tilbud fra dig om tillægsprodukter eller -ydelser.
Det er her, de er mest åbne for mersalg og her de har allermest brug for at føle, at du som leverandør stadig er til stede og klar til at hjælpe dem. Holder du dig synlig for dem her gennem f.eks. målrettede opfølgningsmails eller lignende, får de den mest positive oplevelse af dig og dit produkt eller din tjeneste.
Under alle omstændigheder skal rejsen hjem gerne være et triumftog – og hvorvidt det bliver tilfældet afhænger alene af dig, dit indhold, dit produkt eller din tjeneste.
Rejsen hjem kan også føre dem forbi relaterede artikler eller andet relevant indhold på din hjemmeside.
Masser af muligheder – også for at gøre det helt forkert
Som du kan se, består monomyten af mange forskellige elementer eller skridt på rejsen. Ruten er hver gang den samme, men det er ikke alle trin på rejsen, der nødvendigvis behøver at være tilstede, for at skabe den rigtige rejse for dine besøgende eller kunder.
Så monomyten giver dig mange muligheder for at komponere din historie, dit websites brugeroplevelse og så videre, så den fænger hos dine besøgende – men den giver ikke historiens karakterer, udfordringer og øvrige elementer. Dem skal du selv skabe på baggrund af dit kendskab til din målgruppe, din branche, dine budskaber og dine produkter eller tjenester.
Skal du have hjælp til at komponere den rigtige historie, står vi naturligvis klar til at hjælpe. Både på tekstniveau og på overordnet strategisk niveau. Kontakt os i dag og få en uforpligtende snak om, hvordan du anvender storytelling mest optimalt i din markedsføring eller til brugeroplevelsen i din salgskanal.