Har du også hørt tale om Core Web Vitals i forbindelse med teknisk søgemaskineoptimering, men er ikke helt sikker på, hvad det præcist er?
I denne guide, vil jeg sætte dig grundigt ind i Googles nye rankingfaktorer: Core Web Vitals, og klæde dig på til at få succes i søgeresultaterne i 2022 og frem.
Jeg kommer til at gennemgå de tre vigtige nye faktorer, en helt ny del af Google Search Console, samt hvordan du kan måle og eventuelt forbedre din score for Core Web Vitals.
Googles øgede fokus på brugeroplevelse
Det er ikke nogen hemmelighed, at Google i mange år har talt for, at man skal optimere brugeroplevelsen på sin hjemmeside og tænke mere på at forbedre oplevelsen for brugerne end for søgemaskinen. Som SEO-ekspert kan man ikke lade være med at tænke på at optimere for Google, men med Core Web Vitals ser det ud til at de to nu mødes.
Page Experience
Faktisk er Core Web Vitals en del af et større tiltag fra Google, som de kalder for Page Experience, hvilket dækker over en stor blanding af faktorer, der alle har med brugerens oplevelse af dit website at gøre.
Disse inkluderer bl.a.
- HTTPS
- Mobilvenlighed
- Ingen forstyrrende pop-ups
- ”Sikker browsing” (ingen malware på dit site)
Sammen med Core Web Vitals dækker disse punkter mere eller mindre over Page Experience-signalerne.
Google-opdatering i 2021
I sommeren 2021 rullede Google en stor ny opdatering af deres algoritme ud, og i modsætning til tidligere var de ret åbne omkring, hvad der var fokus på: brugeroplevelsen. De indførte samtidig begrebet Core Web Vitals som ny rankingfaktor.
Hvad er Core Web Vitals mere præcist?
Core Web Vitals er, som tidligere nævnt, de vigtigste tre signaler under paraplyen Page Experience, der alle har med brugernes oplevelse af din hjemmeside at gøre. De hører alle ind under disciplinen teknisk SEO.
De er:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First Input Delay (FID)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Hvorfor er Core Web Vitals vigtige?
Hvorfor skal du sætte dig grundigt ind i Core Web Vitals og tage det nye tiltag alvorligt?
- Som nævnt tidligere, blev Core Web Vitals en rankingfaktor i Google fra juni 2021. Nye rankingfaktorer skal man altid tage seriøst og sætte sig ind i. Men måske særligt denne. Selvom faktorer som relevans, autoritet og eksterne signaler (links) stadig er vigtigere, så forventer alle, at Page Experience og brugeroplevelsen vil komme til at fylde mere og mere i algoritmen i fremtiden.
- Med en god brugeroplevelse undgår du at dine besøgende klikker sig hurtigt væk fra din hjemmeside igen, du får en mindre bounce rate, hvilket indirekte også er en rankingfaktor.
- Google har hentydet til, at de på et tidspunkt i fremtiden kommer til at have en markering i søgeresultaterne af websider, der har en ”Good Page Experience”. Får du ikke denne markering, vil det uden tvivl påvirke din CTR meget negativt.
- Brugere elsker hjemmesider, der er hurtige og nemme at navigere rundt på, uanset device og lokation.
Lad os gennemgå de tre Vitals én for én.
Largest Contentful Paint (LCP)
Largest Contentful Paint betyder, hvor lang tid det tager at hente din webside, fra brugeren klikker sig ind på siden, til det største element på siden bliver vist.
LCP adskiller sig fra tidligere målinger af side-hastighed, idet LCP forsøger at måle, hvordan det er at være en rigtig bruger, der besøger din side. Den fokuserer på det vigtigste: at kunne se og interagere med din webside.
LCP måles ved at finde tiden fra start til det største element på siden er loadet. Dette er typisk et billede, men kan også være andre elementer.
Læs mere om LCP her.
First Input Delay (FID)
Efter Largest Contentful Paint er opnået, måles First Input Delay.
Nu kan brugeren se din side, men kan hun også interagere med den?
FID måler den tid, det tager fra brugeren klikker sig ind på siden til det er muligt at interagere ved f.eks. at:
- klikke på en menu
- klikke på et link
- udfylde en formular
- åbne en harmonikatekst
- klikke på en knap
At scrolle på siden eller at zoome ind på mobilen, tælles ikke med, da det ikke regnes for en interaktion i denne sammenhæng.
FID vil ikke være så vigtigt, hvis din webside er en artikel, et blogindlæg eller andet, der bare skal læses. Men taler vi f.eks. om en login-side, en tilmeldingsside eller lignende, vil en god FID-score være altafgørende.
Læs mere om FID her.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Den sidste Core Web Vital er Cumulative Layout Shift, som handler om, hvor stabilt din webside loader. Dette kaldes også for ”Visual Stability”.
Du har en dårlig CLS, hvis elementerne hopper rundt på siden, mens den hentes ind. Dette er skidt for brugeroplevelsen, og dermed for din CLS-score.
CLS er lidt mere teknisk avanceret end de to andre, og måles ikke i sekunder.
Læs mere om CLS her.
Sådan tjekker du hvordan du scorer på Core Web Vitals
Nu har vi fastslået, hvor vigtigt Core Web Vitals er, men hvordan tester du så, hvordan dit website klarer sig og eventuelt identificerer problemer, du skal have løst?
Der er to forskellige værktøjer i spil, når vi tester, hvordan dit website klarer sig:
Bemærk at alle tre værktøjer anvender såkaldte Field Data, der er opsamlet fra rigtige brugere over de sidste 28 dage. Dette betyder, at du skal vente fire uger, efter du har lavet ændringer, til du kan se din nye score.
Sådan tester du Largest Content Paint (LCP)
Du kan teste din LCP I værktøjet PageSpeed Insights.
Her kan du se, hvordan dit website har klaret sig de sidste 28 dage baseret på rigtige data fra Googles Chrome-browser.
Du kan her også se, hvad du eventuelt skal forbedre.
Jeg vil anbefale, at du også anvender Search Console til at teste LCP. Data i Search Console kommer samme sted fra som i PageSpeed Insights, men i Search Console kan du se data fra hele dit website og ikke bare den enkelte webside.
I Search Console finder du din Core Web Vitals-score under menupunkterne “Brugeroplevelse” og ”Sideoplevelse”.
Dette er en helt ny del af Search Console.
Forstå din LCP-score
Google deler LCP-scoren op i tre kategorier:
- Good (under 2,5 sekunder)
- Needs improvement (2,5 – 4 sekunder)
- Poor (Over 4 sekunder)
Dette betyder, at dit mål er at score under 2,5 sekunder på LCP.
I vores eksempel herover viser PageSpeed Insights en LCP på 2,1 sekunder, hvilket er tilfredsstillende.
Sådan forbedrer du din LCP
Der er flere ting du kan gøre for at forbedre LCP, og få din side til at loade hurtigere. Disse er de tre vigtigste:
Udsæt JavaScript
Henter dit website store JavaScript-filer, kommer dette nemt i vejen for selve indholdet af siden. Derfor skal du sørge for, at indhold som HTML og billeder bliver hentet før JavaScript hentes ind.
Dette gør du i praksis ved at tilføje attributten ”defer”, der hvor du kalder dit script:
<script defer src=”/js/mit-javascript.js” />
Bruger du WordPress, findes der plugins som f.eks. WP Rocket, hvor du kan gøre dette med et simpelt klik.
Optimér dine billeder
På de fleste websider vil netop et billede være Largest Contentful Paint. Derfor er det essentielt, at dine billeder er optimerede, så de fylder mindst muligt, uden at det går ud over kvaliteten af billedet.
Du kan:
- Komprimere og formindske dine billeder. Mange uploader alt for store billeder til deres website og anvender CSS til at sætte størrelsen. Sørg for at dine billeder ikke er større end højst nødvendigt. Anvend herefter et værktøj til at komprimere dine billeder. Der er mange af den slags værktøjer, men bruger du WordPress vil jeg anbefale plugins som ShortPixel eller reSmush.it.
- Omdanne dine billeder til nye formater. Google anbefaler, at billeder er i formatet WebP og ikke JPG eller PNG, som de fleste bruger.
- Anvend responsive billeder. Brug ikke de samme billeder til mobil og desktop, men sørg for at have mindre billeder til mobilvisningen.
Komprimér tekstfiler
Sørg for at komprimere tekstfiler som JavaScript, CSS og HTML.
Sådan tester du First Input Delay (FID)
Som ved LCP, anvender du med FID også PageSpeed Insights og Search Console til at måle, hvordan du klarer dig her.
Forstå din FID-score
Google deler FID-scoren op i tre kategorier:
- Good (under 100 millisekunder)
- Needs improvement (100 – 300 millisekunder)
- Poor (Over 300 millisekunder)
Dette betyder, at dit mål er at score under 100 millisekunder på FID.
I vores eksempel herover viser PageSpeed Insights en FID på 25 millisekunder, hvilket er glimrende.
Sådan forbedrer du din FID
Det er næsten altid JavaScript, der er synderen, hvis du har en ringe FID-score. En browser behandler alle ressourcer i én lang tråd. Det vil sige, at tunge JavaScript-filer kan forsinke resten af siden.
Der er to ting du kan gøre for at afhjælpe dette:
Udsæt JavaScript
Se hvordan under LCP.
Bryd lange opgaver op i flere
Er du teknisk anlagt, kan du bryde dine JavaScripts op i mindre bidder, der hver ikke tager mere end 50 millisekunder at køre.
Sådan tester du Cumulative Layout Shift (CLS)
CLS kan du også teste i PageSpeed Insights og Search Console.
Forstå din CLS-score
Google beregner CLS-scoren ud fra en række faktorer, og inddeler den i følgende tre kategorier:
- Good (under 0,1)
- Needs improvement (0,1 – 0,25)
- Poor (Over 0,25)
Dette betyder, at dit mål er at score under 0,1 CLS.
I vores eksempel herover viser PageSpeed Insights en CLS på 0,344, hvilket er skidt. Her er der noget, vi skal arbejde med.
Sådan forbedrer du din CLS
Et layout, der loader ustabilt, handler næsten altid om, at du har billeder eller reklamer, der ikke har en defineret størrelse. Det kan også være elementer, der bliver tilføjet en side over indhold, der allerede er hentet ind.
Her er tre ting, du kan gøre for at få en bedre CLS-score:
Tilføj bredde og højde til billeder og videoer
Dette er noget af det mest simple du kan gøre, men som mange faktisk glemmer. Anvender du et CMS-system, kan du gøre deri, men ellers må du i gang med at definere billeder og videoers dimensioner i CSS.
Definér dimensioner for reklameplads, iFrames og og embeds
Det samme som med billeder og videoer gælder for din eventuelle reklameplads, for inkluderede iFrames og embeddede elementer.
Håndtér dynamisk indhold
Dynamisk indhold som f.eks. bannerreklamer kan også påvirke CLS.
Derfor anbefaler jeg, ikke at du tillader annoncører at bruge dynamiske reklameformater.
Har du spørgsmål eller kommentarer, så brug endelig muligheden nedenfor.
Om Laust Kehlet
Dette indlæg om Core Web Vitals er skrevet af Laust Kehlet. Laust Kehlet har arbejdet med SEO og online marketing de sidste 12 år. Laust er Head of Marketing hos KH Online, og han har både en skarp sans for de taktiske muligheder, såvel som masse hands-on erfaring med kunder og udvikling af medier.
Du kan altid connecte med Laust Kehlet på LinkedIn eller skrive direkte til ham på [email protected]. Husk også at læs vores store SEO-guide.