Hvad er CPA?

google ads specialist rasmus bodholdt

CPA er en forkortelse for Cost Per Action og Cost Per Acquisition og er et udtryk for prisen,
som du betaler for et salg eller en handling. En handling kan f.eks. være en booket salgsvurdering,
tilmelding til nyhedsbrev, en booket massagetid eller noget helt fjerde.

CPA er med andre ord en KPI, der siger noget om, hvad det koster at erhverve en ny kunde, og
derfor bruges KPI’en i stor stil inden for salg og markedsføring. Her på siden får du det fulde
overblik over, hvad CPA bruges til, hvornår en CPA er god og meget mere.

Hvad kan CPA bruges til?

CPA siger, modsat f.eks. CPC og CPM, noget om, hvor meget det reelt koster at erhverve en ny
kunde. Ved at kende CPA-prisen for en given markedsføringskampagne vil du dermed kunne
vurdere og konkludere, om din markedsføring er rentabel.

CPA bruges også i høj grad til at vurdere, hvilke markedsføringskanaler der er de mest udbytterige.
Hvis du f.eks. bruger ressourcer på både Google Annoncering, Facebook Ads og affiliate marketing, så vil du
ved at beregne CPA-prisen for hver enkelt platform kunne vurdere, hvor du billigst kan få nye
kunder. Jo lavere CPA’en er, desto billigere er det at erhverve en ny kunde.

Hvorfor bruge CPA til fordel for CPC?

CPA angiver prisen pr. salg, mens CPC angiver prisen pr. klik.

CPC-prisen kan være relevant at kende, men det er ingen hemmelighed, at CPA-prisen er meget
mere sigende for, hvor meget du reelt får ud af dine markedsføringskroner. En lav CPC-pris har jo
ikke den store værdi, hvis de mange klik aldrig fører til konverteringer.

Beregning af CPA

Du behøver ikke at have den helt store lommeregner frem eller at være et matematisk geni for at
beregne CPA. Formlen er nemlig meget simpel. Det eneste du skal vide på forhånd er, hvor mange
konverteringer din annoncering har skabt, og hvad annonceringen har kostet. Formlen finder du
herunder:

 Formel for beregning af CPA = Annonceforbrug / antal konverteringer

Hvis du f.eks. har brugt 28.500 kr. på affiliate marketing og har fået 200 salg gennem
annonceringen, så har du betalt 142,5 kr. pr. salg / konvertering. CPA-prisen vil altså være 142,5
kr.

Definitionen på en god CPA

”Hvad er en god CPA?” – Dette spørgsmål brænder du måske inde med, og vi vil gøre vores bedste
for at give dig det mest brugbare svar.

Det kedelige svar er, at det er svært at svare på, hvad en god CPA er, da det afhænger af mange
individuelle parametre. Det afhænger bl.a. af branche, customer lifetime value, dækningsgrad m.v.

Jo mere du tjener pr. kunde, desto højere en CPA-pris kan du tillade dig at betale. Sørg derfor for
at regne på, hvor meget en ny kunde er værd for din forretning.

CPA-priserne er højere i visse brancher

CPA-priserne kan, som nævnt i forrige afsnit, bl.a. variere fra branche til branche. Det skyldes
selvfølgelig, at der er forskel på, hvor meget en ny kunde i gennemsnit er værd. Sælger man f.eks.
mobiltilbehør på nettet, så vil en CPA-pris på 150 kroner være høj, mens en tilsvarende CPA-pris er
at betragte som lav, hvis man sælger designermøbler.