CPC er en forkortelse for Cost Per Click og er en måleenhed, som de fleste der arbejder med online
markedsføring kender til. CPC er et udtryk for, hvor meget du betaler pr. klik, når du f.eks.
annoncerer på Google eller Facebook.
CPC har dermed samme betydning som klikpris.
Læs videre for at blive klogere på, hvad CPC bruges til, hvordan CPC beregnes og meget mere. Vi
kommer selvfølgelig også med gode og konkrete tips til, hvordan du kan opnå en lavere CPC ifm.
online markedsføring.
Hvad bruges CPC til?
CPC er en hyppig anvendt måleenhed eller KPI, der kan bruges til at illustrere, hvor meget du
betaler pr. potentiel kunde, hvis vi antager, at brugeren er en potentiel kunde, når vedkommende
klikker på din annonce.
CPC er også oplagt at bruge til sammenligning af forskellige markedsføringsindsatser. Hvis du f.eks.
annoncerer på flere sociale medier, i flere søgemaskiner og gennem andre kanaler, så kan CPC’en
sige noget om, hvor du får den laveste klikpris. Denne viden kan du bruge til at vurdere, hvor du
evt. skal lægge en større del af dit markedsføringsbudget fremadrettet.
CPC siger som bekendt noget om, hvor meget du betaler pr. klik og angiver dermed prisen pr.
potentiel kunde, men det siger ikke noget om relevansen af klikkene. For at vurdere relevansen og
kvaliteten af trafikken vil det være oplagt også at stille skarpt på CPA (Cost Per Action).
Hvad afhænger CPC’en af?
CPC’en kan svinge rigtig meget fra kanal til kanal, fra kampagne til kampagne og fra branche til
branche. Men hvilke faktorer påvirker, om CPC’en er 2, 5 eller 10 kr.? Det kigger vi på herunder.
Helt overordnet afhænger CPC’en af udbud og efterspørgsel. Jo flere annoncører, der annoncerer
på den givne platform og det givne søgeord eller den givne placering, desto højere bliver
klikprisen. Din hjemmesides kvalitet (bedømt på mange faktorer) kan også spille en stor rolle, når
du f.eks. anvender Google Ads.
CPC-priserne er ofte højest i brancher med store ordrestørrelser. CPC-priserne er f.eks. typisk
højere i en branche som rejsebranchen end en branche som garnbranchen.
Beregning af CPC
Det er meget simpelt at beregne CPC. Find formlen nedenfor og udfør regnestykket på under et
halvt minut.
Formel for beregning af CPC = Annonceforbrug / antal klik
Hvis du f.eks. har brugt 5.200 kr. på annoncering via Google Ads og har fået 1.357 klik, så har du
betalt omkring 3,8 kr. pr. klik (5.200/1.357).
Din CPC er med andre ord 3,8 kr. i dette tilfælde.
Hvornår er der tale om en god CPC?
Der er intet facit for, hvornår en CPC er god. Det afhænger nemlig af en række individuelle
faktorer.
For at kunne vurdere, om en given CPC er god, så skal du vide, hvad en potentiel kunde er værd
for din forretning. I den forbindelse skal du som minimum kende til virksomhedens gennemsnitlige
ordrestørrelse og konverteringsrate.
Dette kan du gøre for at opnå en lavere CPC i Google annoncering
Du kan gøre flere forskellige ting for at opnå en lavere CPC i Google Annoncering. Hvilke tiltag der er de mest effektive
afhænger af, hvilken markedsføringskanal der arbejdes med, men som udgangspunkt vil følgende
tiltag kunne sænke CPC’en:
1. Vær grundig i din udvælgelse af søgeord (særligt relevant i forhold til Google Ads) – brug
f.eks. longtail søgeord og fjern irrelevante søgeord
2. Eksperimentér med forskellige budstrategier
3. Arbejd med din hjemmeside og forsøg at hæve kvaliteten (for at opnå en højere
kvalitetsscore)
Ønsker du flere gode tips? Så tøv ikke med at kontakte os.
Rasmus Bodholdt er KH Onlines Google Ads specialist i København. Du kan skrive direkte til Rasmus på [email protected] eller connecte med Rasmus på LinkedIn her.