Hvad er et XML sitemap? Et XML-sitemap er din hjemmesides guide til brugere og søgemaskiner og kan også hjælpe dig til en bedre placering på Google. XML er sproget, der bruges, og et sitemap viser strukturen for siderne på hjemmesiden ved hjælp af de enkelte URL’er på siden. Ændringer eller tilføjelser til hjemmesiden opdateres automatisk i XML-sitemappet, så søgemaskiner altid finder den nyeste oversigt over siden i XML-sitemappet. Lær her, hvordan du sætter et XML-sitemap op, og hvilke plugins der kan hjælpe med opsætningen.
Et XML-sitemap giver oversigt over hjemmesidens opbygning. Samtidig kan XML-sproget anvendes til at give oplysninger – såkaldte metadata – om selve indholdet på den enkelte side. Hvad for en type indhold er der tale om, hvilket emne omhandler det og så videre.
Hvad betyder XML?
XML står for Extensible Markup Language og er et kodesprog til hjemmesider. Et Markup Language betyder direkte oversat ”opmærkningssprog”. Det vil sige et programmeringssprog, der videregiver både selve teksten på en side og information om sidens indhold og opbygning. XML er typisk brugt til at udveksle informationer mellem computere, og ’opmærkning’ refererer til, at sproget markerer, hvor der er information om teksten.
Kodesproget XLM bruges typisk til hjemmesider, og er velegnet til internettet, fordi det er et dynamisk kodesprog. Et dynamisk kodesprog betyder, at det automatisk opdaterer nye informationer i teksten og om teksten på en side, modsat eksempelvis HTML, der er et statisk sprog, som definerer sidens opsætning og visning.
Hvad er et sitemap?
Et sitemap kan frit oversættes til ’et kort over siden’, og er en liste over de sider, der er på eksempelvis en hjemmeside. Hierarkiet på en hjemmeside og strukturen fremgår af sidens sitemap.
Et sitemap er simpelthen bare en liste med informationer, som både brugeren og søgemaskinernes robotter bruger i navigationen på en hjemmeside. Det er ikke direkte synligt for brugeren, men en del af det bagvedliggende kodesprog for hjemmesiden.
LÆS OGSÅ: Hvad er SEO?
Hvad gør et XML-sitemap?
Et XML-sitemap viser en søgemaskine URL-adresserne på de forskellige sider på en hjemmeside. URL er webadressen på en side og kan ses i browserens adresselinje, når du går ind på siden. Samtidig fremgår hjemmesidens opbygning af XML-sitemappet gennem URL-adressernes opbygning.
De fleste Content Management Systemer holder automatisk XML-sitemappet opdateret, så det altid afspejler de seneste opdateringer, tilføjelser og ændringer af hjemmesidens opbygning.
Det sker helt automatisk. Så du behøver ikke at tænke på at skulle lægge en opdateret version op på hjemmesiden, hver gang der er ændringer. Derfor er hjemmesidens XML-sitemap meget naturligt også det sted, søgemaskiner som eksempelvis Google starter med at kigge, når de skal have overblik over hjemmesidens opbygning og indhold.
Hvad er forskellen på et XML- og HTML-sitemap?
Udover et XML-sitemap vælger mange hjemmesideejere også at have et HTML-sitemap. Det består af en oversigt over hjemmesidens sider med et link til hver enkelt side, samt en lille, kort beskrivelse af indholdet på siden.
Det er smart af to grunde. For det første vil et HTML-sitemap sikre mod, at der er sider på hjemmesiden, som der ikke er nogle links til – såkaldte forældreløse sider. Har du mange af dem, kan du risikere at din hjemmeside får en straf af Google.
For det andet vil et HTML-sitemap være en genial måde at holde brugerne på siden, hvis de får en 404-fejl – altså hvis den webadresse de har indtastet, eller det link de har klikket på, ikke eksisterer på hjemmesiden.
Ved at give dem et HTML-sitemap over hjemmesiden, kan den besøgende selv finde frem til den pågældende side – eller måske blive fanget af en anden interessant side på din hjemmeside.
Men hvor et XML-sitemap opdateres dynamisk – altså automatisk – af CMS’et, er et HTML sitemap statisk. Det betyder, at når der sker ændringer på din hjemmeside, og dermed i hjemmesidens sitemap, opdateres XML-sitemappet automatisk, mens du selv skal opdatere sidens HTML-sitemap med ændringerne.
Hvorfor er XML-sitemap en fordel?
Når en søgemaskine automatisk tjekker internettet for søgeresultater – det vil sige ’crawler’ siden med en af sinde søgerobotter – indekserer den nye sider, efterhånden som den finder frem til dem. Søgerobotten finder blandt andet frem til sider og søgeresultater ved at følge links mellem sider. Lidt på samme måde som du sikkert også gør, når du surfer på nettet.
Har søgerobotten besøgt siden før, kan den også benytte sidens XML-sitemap til hurtigt at finde nye sider. Samtidig vil XML-sitemappet give søgerobotten overblik over de metadata, der gælder for de nye sider – så du er sikker på, at siden indekseres korrekt.
Hvordan sætter du et XML-sitemap op?
Som udgangspunkt behøver du ikke gøre noget for at sætte dit XML-sitemap op. Det klares enten af hjemmesidens CMS-system, eller ved hjælp af et plugin – et tillægsmodul – der skal installeres separat.
Til verdens mest udbredte CMS WordPress, vælger mange at benytte Yoast SEO-pluginet til at opbygge XML-sitemappet. Det sker helt automatisk, når først du har installeret pluginet og slået genereringen af XML-sitemaps til.
Du kan også sætte et XML-sitemap op via en tjeneste som for eksempel XML-sitemaps.com. Den trævler den hjemmesiden igennem, som du angiver webadressen på, og bygger en XML-fil, du så kan placere på din webserver.
Ulempen ved denne fremgangsmåde er, at du skal gøre det igen, hver gang du tilføjer eller fjerne sider fra hjemmesiden.
Tjek om Google kan se din hjemmesides XML-sitemap
Vil du tjekke, om Google kan finde din hjemmesides XML-sitemap, skal du først oprette til tilmelde hjemmesiden til Google Search Console. Følg denne korte guide – så får du gjort begge dele på en gang:
- Opret en konto på Google Search Console
- Tilføj din hjemmeside under ”Tilføj ejendom”
- Vælg ”Sitemaps” i menuen til venstre under ”Gennemgang”
- Klik på ”Tilføj/test sitemap”, skriv sitemap-adressen og klik på ”Send” knappen.
På tilsvarende måde kan du sikre og tjekke, om søgemaskinen Bing har adgang til din hjemmesides XML-sitemap.
Er et XML-sitemap nødvendigt?
Det er ikke påkrævet at have et XML-sitemap for at blive fundet på Google eller af andre søgemaskiner. Og der er ikke nogen garanti for, at et XML-sitemap sikrer god ranking i søgemaskiner. Faktisk mener nogle kritikere af XML-sitemaps, at søgemaskiner prioriterer de hjemmesider, som søgemaskinen selv finder højere end dem, der ’tilmeldes’ via eksempelvis XML-sitemaps.
Nogle oplever, at indekseringen af deres hjemmesider forekommer hurtigere med XML-sitemaps, andre det modsatte. Derfor sværger nogen til links og god webarkitektur frem for XML-sitemaps. For meget store hjemmesider med mange sider er der også melding om, at den konstante opdateringer via sidens XML-sitemap gør, at hjemmesiden bliver crawlet så tid af søgerobotterne, at det går ud over oplevelsen for de menneskelige brugere.
Er du i tvivl om, hvorvidt et XML-sitemap er en god idé for din hjemmeside, så installér et XML-plugin og se, om det giver dig en bedre placering i søgemaskinerne.