Schema markup er struktureret data (på engelsk; structured data), der gør dit indhold lettere tilgængeligt for søgemaskiner som Google.
Hvis du beskæftiger dig med SEO, er du nødt til at have styr på hvad Schema er, og hvordan du anvender det på din hjemmeside. I denne artikel gør jeg dig klogere på, hvad Schema markup er for en størrelse, og hvordan du implementerer det på din hjemmeside, samt hvordan du får større synlighed i Search Engine Result Page (SERP).
Schema er blevet et varmt emne i de senere år, og det er der gode grunde til. Schema er et markup-sprog til at strukturere data på dine websider og dermed gøre det nemmere for Google at læse og forstå, hvad websiden handler om. Google anvender Schema markup til bedre at forstå de informationer, der er tilgængelige på din hjemmeside, sammenhængen mellem entiteterne på siden, og ikke mindst til at generere de såkaldte rich snippets i søgeresultaterne, hvor data præsenteres direkte i disse. Det sidste giver dig langt mere plads i søgeresultaterne og giver en bedre CTR (Click Through Rate).
Hvorfor er det så vigtigt at strukturere sine data på nettet?
Der findes mere end 50 milliarder websider på Internettet!
Hvis du vil have Google til at finde og anbefale lige præcis din i dette kæmpe informationshav, må du hjælpe søgemaskinen lidt. Her giver det rigtig god mening at skabe den bedste struktur på websiden i forhold til, at søgemaskinen forstår, hvad den læser, når den kommer forbi din side.
Du kan også tænke på det på denne måde: Dit indhold fortæller Google, hvad der er på din webside, men Schema hjælper Google med at forstå, hvad dit indhold betyder.
Kommer du til at ranke bedre med Schema?
Dette er ét af de mange spørgsmål indenfor SEO, hvor svaret er et irriterende ”ikke rigtigt, men…”. Med det mener jeg, at der endnu ikke er nogen, der har set beviser for at brugen af Schema og strukturerede data giver sig direkte udslag i dine organiske rankings, men at de til gengæld forbedrer din CTR, og dermed giver mere trafik på den måde.
Typer af Schema markup
Der findes Schema markup til at formatere en lang række af forskellige datatyper på nettet i form af mennesker, steder og ting.
Du kan se den fulde liste her.
De mest almindeligt anvendte er:
- Artikler
- Begivenheder
- Produkter
- Mennesker
- Organisationer
- Lokale virksomheder
- Anmeldelser
- Opskrifter
- Sygdomme
Der er med garanti én eller flere af ovenstående, der passer til din forretning eller hjemmeside.
Her kommer et par eksempler på rich snippets i Google baseret på Schema markup.
Først begivenheder:
Her har jeg søgt i Google på ”begivenheder i København” og får ovenstående oversigt over aktuelle begivenheder i hovedstaden.
Klikker jeg på én af disse, får jeg flere oplysninger – stadig i selve søgeresultatet og uden at klikke væk fra Google:
Årsagen til at netop denne koncert er med i Googles oversigt over begivenheder er, at spillestedet Stengade har implementeret Schema på deres hjemmeside og markeret de relevante informationer om tidspunkt, adresse mv.
Og produkter:
Søger jeg på et specifikt produkt, ser jeg igen ekstra informationer direkte i søgeresultatet:
Her har Elgiganten implementeret Schema i deres webshop og markeret info om anmeldelser, pris og lagerstatus. Igen uden at jeg skal klikke ind på elgiganten.dk.
Sådan implementer du selv Schema på din hjemmeside
Hvis du anvender CMS’et WordPress, findes der flere plugins, der kan hjælpe dig med at implementere Schema på din hjemmeside. Dette er klart den nemmeste løsning, hvor du ikke behøver at kunne kode eller have adgang til din hjemmesides kode.
Eksempler på Schema-plugins:
Du kan også bruge ét af de populære SEO-plugins som Yoast SEO eller RankMath.
Manuel opsætning af Schema
Hvis du (eller din udvikler) selv koder hjemmesiden i stedet for at anvende et system som WordPress, så er der en del mere, du skal vide.
Det gør jeg dig lidt klogere på i det efterfølgende.
RDFa, Microdata og JSON-LD
Der er flere forskellige sprog du kan anvende, for at tilføje Schema markup til din hjemmeside. De tre mest brugte er:
- RDFa (Resource Descriptive Framework in Attributes)
- Microdata
- JSON-LD (Javascript Object Notation for Linked Objects)
Alle tre tilføjes til din websides HTML-kode.
Sådan genererer du selv Schema til din HTML
Hvis du blev lidt skræmt af al den kode i forrige afsnit, så har jeg en god nyhed til dig.
Som med alt andet, findes der naturligvis værktøjer online, der kan hjælpe dig med automatisk at generere den kode, du behøver for at implementere Schema på din hjemmeside.
Her kommer de fire bedste gratis værktøjer til at generere Schema-kode:
- Google Structured Data Markup Helper – Googles eget værktøj til formålet. Dette er ret smart, da det er interaktivt. Du kan simpelthen navigere rundt på dit eget website og markere hvilke elementer, du vil skabe Schema-kode til.
- Hall Analysis Schema Markup Generator – Dette værktøj er yderst simpelt at anvende, og du kan bruge til det til generere alle former for Schema markup.
- Microdata Generator – Simpelt værktøj, der genererer Microdata. Denne er specielt egnet til lokale forretninger.
- Merkle Schema Markup Generator – Endnu et værktøj, der kan skabe kode i både JSON-LD og Microdata.
Her kommer et eksempel på brugen af Googles værktøj for en artikel på KH-Online.dk
Jeg markerer simpelthen blot de elementer, jeg gerne vil skabe Schema-kode for, og så medtager værktøjet selv de relevante informationer i koden.
Herefter trykker jeg på knappen ”Opret HTML” og får med det samme den relevante kode i enten JSON-LD eller Microdata.
Husk at teste din Schema markup
Når vi taler om gode værktøjer til Schema, så må vi ikke glemme, at der findes flere alternativer til at teste om det arbejde, du har lavet er helt korrekt. Hvis Google skal have noget ud af din markup, er det vigtigt at den sidder lige i skabet.
Her kommer de to bedste:
- Google Schema Markup Validator – Igen, Googles eget værktøj. Her kan du nemt teste enten en webadresse eller en stump kode, og få at vide om der er fejl.
- Semrush Site Audit Tool – Et værktøj fra firmaet Semrush, der checker hele dit website og fortæller dig, hvor stor en procentdel af websitet der anvender Schema (kun Microdata), samt andre relevante ting som Open Graph, Twitter Cards og Microformats.
Husk også at tjekke vores ultimate guide til søgemaskineoptimering ud.