hvad er SEM?

SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, der kan oversættes til markedsføring i søgemaskinerne. I dag findes der mange former for online marketing, hvor SEM hører til blandt de mest udbredte og profitable. Annoncerer du ikke allerede i søgemaskinerne, så går du potentielt glip af meget værdifuld trafik, mange kunder og meget omsætning. 

I denne guide vil vi komme omkring, hvad SEM dækker over, hvad det koster at annoncere i søgemaskinerne, hvilke fordele der er ved SEM, hvordan du får succes med annonceringen og meget mere. Med andre ord gør vi dig godt rustet til at tage søgemaskinerne med storm.


Hvad dækker SEM over?

SEM er en fællesbetegnelse for henholdsvis SEO (Search Engine Optimization) og SEA (Search Engine Advertising). Førstnævnte – SEO – er den gratis form for annoncering (organisk), mens sidstnævnte – SEA – er den betalte form for annoncering (PPC). 

Når du anvender en søgemaskine, eksempelvis Google, så er det netop disse to typer af søgeresultater, du vil blive præsenteret for. Øverst vil du blive præsenteret for X søgeresultater, der er betalte annoncer (SEA), og under disse vil du finde X søgeresultater, der er organiske søgeresultater (SEO). 

SEM dækker over markedsføring gennem alle søgemaskiner, herunder Google, Bing m.fl. Google er dog den klart største søgemaskine, både nationalt og internationalt, hvorfor det reelt vil være Google Ads og SEO, du skal arbejde med, hvis du vil opnå resultater med SEM.  

I de kommende to underafsnit vil du blive klogere på de to grene inden for SEM – henholdsvis SEO og SEA.

SEO (de organiske søgeresultater)

SEO (Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering) dækker over arbejdet med at opnå trafik fra søgemaskinernes organiske søgeresultater. De organiske søgeresultater er de gratis søgeresultater, som kan påvirkes ved hjælp af søgemaskineoptimering. 

Du kan ikke direkte betale dig til gode placeringer, ligesom ved SEA, men ved at arbejde med de vigtigste SEO parametre vil du kunne opnå topplaceringer på dine vigtigste søgeord. Google bruger over 200 rankingfaktorer i deres algoritme, men når du arbejder med SEO, behøver du ikke at have fokus på dem alle. Nogle faktorer vægtes nemlig højere end andre. 

De vigtigste grene inden for SEO:

      • 1: On-page SEO dækker over de optimeringstiltag, du kan lave på din egen hjemmeside. Du kan f.eks. optimere din hjemmeside ved at skrive lange og dybdegående tekster, hvor dine vigtigste søgeord indgår. 

      • 2: Off-page SEO dækker over de optimeringstiltag, der kan laves eksternt, for at opnå bedre organiske placeringer. Du kan bl.a. opbygge autoritet ved at arbejde med linkbuilding og social signals. 

      • 3: Teknisk SEO dækker over de mere tekniske optimeringstiltag, der kan få din hjemmeside til at rangere bedre i søgeresultaterne. Det handler bl.a. om at sikre en hurtig loadtid, om at undgå duplikeret indhold, om ikke at have døde links m.v.



    SEA (de betalte søgeresultater)

    SEA (Search Engine Advertising – annoncering i søgemaskinerne) er den betalte form for annoncering i søgemaskinerne. Denne form for annoncering er også kendt som PPC (Pay Per Click) annoncering, idet du betaler, hver gang der bliver klikket på en af dine annoncer. 

    Den betalte annoncering i søgemaskinerne foregår typisk gennem Google Ads (tidligere kendt som Google AdWords). De betalte annoncer bliver vist før de organiske søgeresultater. 

    I toppen af søgeresultaterne er der kun plads til et begrænset antal betalte annoncer, og din fornemmeste opgave er selvfølgelig at få en af disse pladser. For at få dette skal du så at sige vinde en auktion. Hver gang der bliver foretaget en søgning på Google, foretages der nemlig en auktion, hvor du er i konkurrence med andre annoncører, der fokuserer på de samme søgeord som dig. Google anvender en smart algoritme til at vurdere, hvilke annoncer der skal placeres øverst. Ved hver annonce beregnes der henholdsvis en Quality Score og en Ad Rank, som er afgørende for, hvilken placering du får. 

    Google bestemmer din placering i annoncesektionen i søgeresultaterne ved at kigge på følgende:

        • Relevans mellem søgeord og annoncetekst

        • Landingssidens relevans (landingssiden skal have relevans for søgehensigten) 

        • CTR (klikker mange brugere på dit søgeresultat, opnår du en høj CTR)

      SEO vs SEA (den ene mulighed behøver ikke at udelukke den anden)

      SEM dækker, som vi har været inde på, over både SEO og SEA. Det har måske fået dig til at tænke, at du enten skal fokusere på de organiske eller de betalte søgeresultater, men du behøver faktisk ikke at vælge. I mange tilfælde vil det være hensigtsmæssigt at arbejde med begge former, da der er nogle synergier. 

      Der er én helt overordnet god grund til at vælge både SEO og SEA. Årsagen er, at når du kombinerer SEO og SEA, så opnår du øget synlighed i søgeresultaterne. Ved at figurere flere steder i søgeresultaterne – både øverst ved annoncerne og lidt længere nede ved de organiske søgeresultater – er der en større sandsynlighed for, at brugerne vil besøge netop din hjemmeside. 

      Hvis budgettet derfor tillader det, så er der god grund til at fokusere på begge dele. Er der kun budget til én af delene, så skal du overveje og undersøge, hvor budgettet er givet bedst ud. Det kan være svært at sige, men vi kommer gerne med et kvalificeret bud, hvis du har brug for input.

      Hvad koster henholdsvis SEO og SEA?

      ”SEO er gratis, mens SEA koster penge”. 

      Ovenstående er en sandhed med modifikationer. 

      SEO er ganske rigtigt ikke en betalt annonceringsform, hvor du betaler pr. klik, men for at skabe resultater med SEO skal der investeres tid og / eller penge. Der ligger meget planlægning samt analyse- og optimeringsarbejde bag at opnå topplaceringer i de organiske søgeresultater, hvorfor SEO reelt ikke er helt gratis. Ønsker du ikke selv at bruge tid på at søgemaskineoptimere din hjemmeside, så kan du outsource det – f.eks. til KH-Online, som har op til flere SEO-eksperter siddende. Find vores priser på SEO her.   

      SEA er den form for SEM, hvor du betaler, hver gang der bliver klikket på din annonce. Klikprisen vil bl.a. afhænge af branche, det specifikke søgeord m.v. Endvidere kan der være udgifter forbundet med opsætning og optimering af annoncerne, hvis du outsourcer arbejdet med Google Ads til et bureau eller en freelancer. Find vores priser på Google Ads hjælp her.

      Fordele ved SEM

      SEM er selvfølgelig ikke blevet så udbredt, som det er, uden grund. I dag gør de fleste ambitiøse virksomheder brug af Search Engine Marketing, og du bør gøre det samme, hvis du vil tage del i de mange fordele, som vi vil præsentere dig for nedenfor. 

      Her er fordelene ved SEM:

          1. Du kan skabe trafik til din hjemmeside med det samme (f.eks. med Google Ads)

          1. Du kan selv bestemme, hvilke søgeord og søgefraser du vil være synlig på – og du kan dermed ramme din målgruppe meget nøjagtigt (søgemaskinernes algoritmer har dog indflydelse på dine placeringer)

          1. Det kræver ikke et stort minimumsbudget (ved Google Ads kan du selv definere dit budget pr. dag)

          1. Det er nemt at tracke og analysere resultaterne (især ved den betalte annoncering)

          1. Det er effektivt til at skabe både branding og salg

          1. SEM er for både B2B- og B2C-virksomheder (både privatpersoner og virksomheder bruger søgemaskinerne til at finde frem til produkter og ydelser)

        Er du nu overbevist om, at SEM bør være en del af din markedsføringsstrategi? Så kan du komme i gang allerede i dag. Tag selv handling eller alliér dig med et erfarent SEM bureau.

        Er der også ulemper ved Search Engine Marketing?

        Der er fordele og ulemper ved alle former for online marketing, og det gælder også Search Engine Marketing. 

        Af ulemper ved SEA kan der nævnes, at du kun får trafik, så længe du betaler for det, og at det hurtigt kan blive dyrt, hvis der ikke er lagt en ordentlig strategi. Endvidere kan konkurrencen i visse brancher være så hård, at du ikke vil kunne gøre det profitabelt at anvende SEA. Sidstnævnte gør sig dog sjældent gældende. 

        Af ulemper ved SEO kan der nævnes, at det kan tage måneder, inden arbejdet bærer frugt, og det er derfor at betragte som en langtidsinvestering. Endvidere er der ingen garanti for, at arbejdet kommer til at give de ønskede topplaceringer. I sidste ende er det nemlig Google og deres algoritme, der er afgørende for, om du opnår synlighed i søgeresultaterne. Du kan gøre meget for at optimere din hjemmeside, men når alt kommer til alt, så har Google magten.

        Hvordan får jeg succes med SEM?

        SEM kan være en fantastisk form for markedsføring, der kan føre rigtig mange kunder og omsætning med sig. Ligesom med alt anden annoncering, så skal det dog gribes rigtigt an, hvis det skal være effektivt og profitabelt. 

        Skal du have succes med SEM, så kræver det en skudsikker strategi. Til en start skal du have defineret, hvad du forventer at opnå med annonceringen, hvor stort et budget du kan og vil afsætte til det, og hvordan du vil fordele ressourcerne til henholdsvis SEO og SEA. Derudover skal du gøre dig tanker om, hvorvidt du vil håndtere arbejdet inhouse, eller om du vil alliere dig med eksterne eksperter i SEM. 

        For at få succes med SEM kræver det også, at du holder dig up-to-date på, hvordan Googles algoritmer ændrer sig. Det gælder både i forhold til SEO og Google Ads, hvor en ændring i algoritmerne bør have indflydelse på din tilgang til disciplinerne. Topplaceringer i søgeresultaterne – både i de organiske og betalte søgeresultater – må ikke tages for givet. De kan mistes, lige så hurtigt som de er opnået, så det gælder om at have fingeren på pulsen og optimere løbende.

        Vi har mange års erfaring med SEM og kan også hjælpe din virksomhed

        Hos KH-Online er vi eksperter i SEM, og den store ekspertise kan du og din virksomhed selvfølgelig drage nytte af. Vi har adskillige års erfaring med både SEO og SEA og har gennem tiden hjulpet et utal af virksomheder med at gøre deres markedsføring i søgemaskinerne profitabel. 

        Hvad end du ønsker at implementere en komplet SEM strategi, hvor der arbejdes med både SEO og SEA, eller om du kun vil anvende SEO eller SEA til en start, så kan vi hjælpe. I vores team har vi nemlig både SEO eksperter og SEA eksperter siddende. Vi ved, hvad der skal til for at opnå succes med begge discipliner, og vi er overbeviste om, at vi også vil kunne løfte din virksomhed til det næste niveau med en god SEM strategi.

        Interesseret i at høre mere? Så skriv eller ring til os. Så tager vi en uforpligtende dialog, og vi udarbejder gerne et tilbud.

        Skriv et svar

        Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *