Denne artikel er skrevet til dig, der har bygget en hjemmeside, men endnu ikke har fundet krukken med guld for enden af regnbuen. Måske har du meget trafik men tjener for lidt, måske har du lidt målrettet trafik men tjener ikke på det.
Målet med denne artikel er, at du vil være i stand til generere markant mere på den værdi, som du leverer til læsere igennem det arbejde du laver på din hjemmeside!
En af de problemer, som jeg har kæmpet med nærmest siden jeg i 2006 lavede min første hjemmeside var, hvordan fik jeg den til at generere en fornuftig indtjening. I dag har vi i KH Online mange forskellige medier, og en af vores vigtigste spørgsmål og udfordringer er i dag det samme; hvordan genererer vi en fornuftig indtjening på vores hjemmesider? Det er dog noget mere erfaring bag, når jeg i dag stiller samme spørgsmål, og det er den erfaring du kan tage og bruge på din egen hjemmeside efter du har læst med her!
3 måder at tjene penge på!
Du kan læse mere sludder for en sladder nedenfor – her er aben, som det handler om! Hvordan laver man penge på en hjemmeside:
Vores vej
Der er 3 måder hvor vi er kommet frem til at det giver mening at lave penge på vores hjemmesider:
Det er her vi har svedt og kæmpet og har udviklet en efterhånden rigtig solid erfaring og viden.
Den anden vej
Der er også andre måder, at lave penge på en hjemmeside:
- Abonnementsløsninger
- Webshops
- Webinars og foredrag
Det skal jeg nok også komme omkring – men det er ikke der vi har den store handson erfaring!
Hvilken værdi skaber du for dine brugere?
Giver du dine læsere en masse grin med videoer af søde og sjove kattekillinger? Forklarer du om hvordan man opdrager kattekillinger til at bruge en kattebakke fremfor sofaen? Hjælper du din bruger med at finde et sted hvor de kan købe kattekillinger?
Uanset hvad din hjemmeside handler om, så er der en relation til dit publikum, der drejer sig om den værdi, som du leverer til din læser!
Den værdi som du bringer til dine brugere er også nøglen til, hvordan du kan generere en indtjening på din hjemmeside. Det er faktisk kun et få tal af sider, hvor værdien af din service som hjemmeside genererer en direkte omsætning. De sider, der skaber direkte omsætning på deres læsere og brugere kunne være webshops eller kursusportaler. Langt størstedelen af hjemmesider, der skaber en værdi for brugeren genererer ikke en direkte omsætning for hjemmesideejeren.
Det er netop her vi har udfordringen!
Reklamer
Reklamer er her en betegnelse for annoncering, hvor du dit primære fokus er betaling per visning eller retter per 1000 visninger. Hvis du skal tjene penge på reklamer, så er forudsætningen, at du har mange besøgende på din side.
Nu er der rigtig mange, der hurtigt stiller spørgsmålet: Hvor mange skal der til før vi snakker “mange besøgende”? Det vender jeg tilbage til om et øjeblik.
Først så vil jeg pointere, at når du viser reklamer, så har det enten en neutral eller negativ indflydelse på din primære værdi til læseren eller brugeren af din hjemmeside. Det har aldrig gavnet dine informationer, at der er fyldt med reklamer på siden.
Det er ikke for at afskrække dig fra at bruge reklamer. Vi bruger selv reklamer på mange af vores hjemmesider. På rigtig mange af vores hjemmesider er det den eneste måde, at vi kan generere en fornuftig omsætning. Men det er noget, der går ud over den værdi, som du leverer til din bruger!
Hvis du har meget lav mængde trafik, så kan det være en ganske fornuftig idé slet ikke at bruge reklamer – så kan du begynde at bygge en stærk side op, og når du så begynder at trække en alvorlig mængde trafik, så er det der du begynder at tilføje reklamer!
Hvor mange er “mange besøgende”?
Jeg syntes, at hvis du har skabt en side med mere end 1000 besøgende om måneden, så har du mange besøgende og allerede her har du vist et solidt håndværk med hensyn til at skabe trafik. Desværre vil det ikke kunne genere dig meget omsætning!
Her får du min egen opdeling af forskellige trafikmængder pr måned:
- 0 til 10.000 – AdSense
- 10.000 – 50.000 – Ezoic / AdSense
- 50.000 til 200.000 – De små danske reklamepushere
- 200.000 til 2.000.000 – De store danske reklamepushere
- 2.000.000 + – Cherry Picking blandt alle ovenstående
- 100.000 -10.000.000 under bæltestedet trafik
Som du kan se af opdelingen, er den baseret på, hvor du bedst kan komme igennem med dine reklamer.
AdSense segmentet – 0 til 10.000 månedlige besøgende
Her er du i bunden af fødekæden. Mange vil nok helt undlade at køre med reklamer her, men hvis du vil insistere på at lave lidt på samme tid, så er der AdSense. AdSense er Googles reklamenetværk til alle de hjemmesider, der bare nemt vil have sat nogle reklamer op!
I “gamle” dage var det stedet at starte, og her kunne du lave rigtig fine penge. I dag er det et ret udbrændt marked, og der er ikke meget at komme efter, medmindre du er ekspert på på området! Med 1000 besøgende om måneden burde du kunne lave et sted mellem 2 til 15 kroner om måneden på adsense – afhængig af dit segment!
Husk på, at hvis du bruger under bæltestedet sprog, så vil Google hurtig banne dig fra brugen AdSense. Det betyder også, at du skal passe på med hvilke emner, du berører. Et konkret eksempel, vi selv har oplevet, var en artikel, som en ung kvindelig skribent havde lavet, om hvad hun syntes, man skulle være opmærksom på når man overvejede at bruge p-piller til vores pigemagasin Girlzonly.dk. Den medførte at vi blev godt og grundigt bannet fra brug af reklamer!
Hvor grotesk det end lyder, at du kan blive straffet for at lave vigtig folkeoplysning, så skal du være opmærksom på, at den laveste fællesnævner for de moralske normer er det amerikanske bibelbælte, når du har med Google at gøre. Det gælder i øvrigt også når du arbejder sammen med andre lignende giganter med særlig eftertryk på og måske endda værre, når det gælder et medie som Facebook!
Ezoic / AdSense segmentet – 10.000-50.000 månedlige besøgende
Nu begynder du at være der hvor det giver mening med reklamer. AdSense kan stadig være den rette løsning, men det kan også være tid til at prøve lidt nye løsninger.
Der findes en række mindre netværk, som har automatiseret reklamevisninger baseret på Google AdSense og andre systemer.
Fælles for langt de fleste, som jeg kender til er, at de ikke godkender dansk trafik – eller rettere trafikken skal primært komme fra USA! Der er dog en undtagelse og det er Ezoic.
Ezoic tager hjemmesider ind med over 10.000 besøgende som en tommelfingerregel.
Vores egne erfaringer med Ezoic er, at de med en helt simpel opsætning ligger mellem 17 til 35 kroner per 1000 session. De siger selv, at de typisk øger reklame-indtægter med mellem 50% til 250%.
Jeg havde for nylig en snak med Morten Storgaard fra PassiveIncomeGeek.com , der i længere tid har brugt Ezoic på sider som AnimalHow og GoDownsize og i Danmark en side som NetKablet.dk. Morten fortalte at han lå mellem 15 til 50 dollars per 1000 sessions på Ezoic og på hans danske sider på mellem 15 til 30 dollars dollars fra Ezoic. 15 dollars svarer ifølge dagskursen til 103,5 kroner, 30 dollars til det dobbelt 207 kroner og 50 dollars svarer til 345 kroner.
Sådan kommer du igang med Ezoic:
- Brug dette link! Så er du godt igang – Det er et affiliate link, så vi får en provision for at få dig signet op hos dem! (Men som ved alle andre affiliate links koster det dig intet at bruge)
- Udfyld de ting, som de beder dig om!
- Hvis du vil have lidt fart på processen – så skriv en mail til mig, så hiver jeg fat i min kontakt derinde, som hjælper dig på vej og assisterer med at få en godkendelse af din hjemmeside (nogle af de andre ansatte derinde er lidt hurtige til bare at sige nej). Skriv til mig på [email protected] og husk lige at nævne den email, som du har signet op med hos Ezoic.
Taboola / Plista
Taboola og Plista er nogle af de programmer, hvor der laves reklamer i bunden af artikler fra andre hjemmesider. Oftest fremstår det som en form for blanding mellem reklamer og newsfeed. Taboola er den store virksomhed, der i mange år kæmpede med Outbrain om at være den absolut største på det her marked – indtil de mergede så var de bare giganten!
Nedenfor er et eksempel fra en af de sider vi håndterer, hvor vi benytter Taboola:
Plista kan nogenlunde det samme, men er en noget mindre virksomhed.
Hvis den form for reklamer er relevante, vil jeg gå med Taboola – vores vurdering er, at de performer markant bedre! Hvis de ikke godkender dig, så kan du altid prøve Plista.
Du kan finde Taboola her og du kan finde Plista her!
De små reklamebureauer – 50.000-200.000 månedlige besøgende
Når du har en hjemmeside i den her størrelse så begynder du at blive et attraktivt asset for flere af de mindre bureauer. Hvis du kommer op på de 50.000 besøgende, så er det ikke størrelsen, der gør dig attraktiv for de små reklamebureauer. Det er forventningen om, at du bliver større, der gør de vil tage dig ind.
De her mindre reklamebureuaer er et sted mellem en one-man army og så 6-7 medarbejdere.
Lige nu har vi et samarbejde med Thanh Huy Ly fra AdNordics, der håndterer flere af de sider, som vi har lige nu. Det er en af de bureuaer, som er små og har blod på tanden og vil noget, og som er villige til at gøre det mere der skal til for at det bliver en succes. AdNordics er villige til at tage mindre hjemmesider ind i deres portefolio, hvis hjemmesiden har udviklingspotentiale eller de kan se andre muligheder i hjemmesiden eller dig som person.
Du kan finde AdNordics her.
Jeg har været meget glad for at bruge Thanh, der bare ringede til mig en eller anden dag, hvor han som rigtig sælger præsenterede sig som en million, og han er faktisk en af de få sælgere, der har leveret det han sagde han kunne.
Andre mindre reklamebureauer
Manatee.dk – En virksomhed der er udsprunget af den danske gamingplatform Kiloo, som du nok bedre kender for deres blockbuster til tablet og mobil Subway Surfer! Manetee stormede derudaf indtil det virkede som om, at et stort dansk reklamebureau lavede en baglæns glidende tackling på dem – uden bold imellem!
Manatees force er deres teknologi, og så har de en solid spiller i ryggen med Kilooo, så selvom de har været svækket af hvad der kunne virke som en meget grim tackling, så kan de sagtens være et interessant valg for flere mindre medier! Et andet plus er, at de har en fed backend, hvor man nemt kan følge indtjeningen – det er på ingen måde en selvfølge ved de her små reklamebureauer!
BehrentzMedia – En af de mindre reklamebureauer vi endnu ikke har arbejdet sammen med er BehrentzMedia, men når jeg alligevel vil nævne dem her, er det fordi de har været i branchen i lang tid, og et navn jeg ofte støder på.
MediaGroupDenmark – MediaGroupDenmark er sådan lige på grænsen til et af de større reklamebureauer. Lige for tiden arbejder vi ikke sammen med MediaGroupDenmark, men det kan jeg sagtens forestille mig vi kommer til igen på et senere tidspunkt. Der er flere ting, som er rigtig gode MediaGroupDenmark. De har styr på det tekniske, og de lytter til hvad man siger, når der er noget der ikke fungerer. Vigtigst de lytter til det, man siger, og ikke kun til det, som de tror man siger (det er faktisk lidt en kommunikationssygdom der er meget udbredt i denne branche). Videre så kombinerer de annoncering og linksalg, og det kan være en rigtig smart kombination for mange hjemmesider! Svagheden hvis jeg også lige skal hive den frem for MediaGroupDenmark har været at de har manglet en del af de godt betalte reklamer – om det stadig er sådan ved jeg ikke, men de er sgu dygtige til, at udnytte de reklamer de har!
Mangler der nogle bureauer her? Ejer du et bureau eller kender du et reklamebureau, som burde være nævnt her, så skriv det endelig i kommentarfeltet eller send mig en mail her på [email protected] . Det burde være nemt at finde de her bureauer, men jeg har faktisk som SEO nørd haft ekstremt svært ved overhovedet at finde reklamebureauer i denne branche!
Mindre bureauer vs Ezoic
Kan det betale sig at bruge mindre bureauer istedet for Ezoic. Nogle gange kan det – andre gange giver det ikke mening! Ezoic er bundet af, at det skal leve op til Google AdSense retningslinjer, og det er ikke altid at normerne fra det amerikanske bibelbælte passer godt ind på en dansk hjemmeside. Her er det klart bedre med de små bureauer, der forstår at navigere rundt og finde de huller i markedet, hvor man ikke behøver at beskæftige sig med at leve op til normer, som man ikke er enige i eller bare ikke kan følge af andre årsager!
Når vi taler bundlinjen, så ser jeg stadig at de små bureauer slår Ezoic, men jeg er i en meget tidlig fase med Ezoic og hjemmesideejere som Morten Storgaard rapporterer om nogle beløb, der fuldstændig slår benene væk under de små bureauer!
De store reklamebureauer – 200.000-2.000.000 månedlige besøgende
Nu begynder du at have en af de medier, der er attraktiv for de større bureauer. Ikke en nøglespiller for de store bureauer, men helt sikkert interessant for dem. På den anden side, hvis du har lavet et godt samarbejde med en af de mindre bureauer, så er du nu ved at være en meget vigtig hjemmeside hos dem! For mig spiller det en rolle at være en vigtig brik for andres virksomheder. Det er ikke anerkendelsen som sådan, der er det vigtige, men den magtposition du har. Du har leverage! Det kan godt være du kan komme ind hos flere af de store bureauer, men du er en af deres små hjemmesider.
Dette er en vigtig overvejelse: Er du i deres forretningsmodel bare endnu en mursten til at bygge deres forretning eller er du et nøglekomponent for, at virksomheden kan nå deres forretningsmål!
To af de store drenge:
Concept.dk – Det er dem der har været den styrende virksomhed i mange år med hensyn til reklamer på godt OG ondt! Vi har været hos Concept 2 gange – og jeg skal ikke afvise at vi kan komme til at indgå en eller anden form for samarbejde med dem i fremtiden. Concept’s historiske styrke er, at de har været ret gode til at sætte sig på mange lukrative reklamekampagner. Deres svaghed har været, at de har brugt alt for mange kræfter på at beskytte deres markedsposition snarere end at udvikle den. Det gør også, at de i min oplevelse af dem flere gange har haltet efter med den teknologiske udvikling af reklamer! Det sagt, så har de altså nogle rigtig attraktive reklamekampagner.
STEP – De her er både nye og gamle. STEP er nye som et bureau, der tager os hjemmesider ind, men STEP afdelingen er nok mest af alt kendt som Jysk-Fynske Mediers reklameafdeling. Det gør også, at de er en ret stærkt etableret spiller og direkte går ind som en af de store aktører blandt de danske reklame bureauer, som er vigtige i denne sammenhæng. Da de meldte sig på banen blev min interesse hurtig vakt. Det var der to grunde til! Et de var en etableret spiller på markedet med handson erfaring i at skaffe reklamer både fra de store internationale netværk såvel som fra lokale annoncører i Danmark. For det andet så havde de en vision om at skabe et bedre marked for reklamer i Danmark. Et reklamenetværk der var et alternativ til at være mellemmænd på mellemmænd, der handler igennem yderligere mellemmænd.
Det var den kombination af etablerethed i markedet og den vision jeg købte ind på, da vi signede vores egen side HurtigMums.dk op hos dem, og i vores spæde start hos dem, der var der kun små beløb fra deres side, men i løbet af et års tid, så vil jeg sige, at der er sket en rigtig flot udvikling hos dem. Deres vision og plan om mere direkte handel med annoncører ser ud til at være en rigtig interessant vinkel. Hvis jeg skal pointere en svaghed hos dem, så er det helt klart det tekniske. Hvis du er håbløs til at udvikle og ændre ting på din hjemmeside koster en formue, så skal du nok lige tænke en ekstra gang før du vælger STEP.
Affiliate Marketing
Affiliate Marketing er en rigtig stor ting for en mindre gruppe af danske online marketers. Affiliate marketing er kort fortalt en provisionsbaseret reklameform, hvor du som udgiver bliver betalt for hvert lead eller salg, som du skaffer til en webshop eller servicevirksomhed.
Du kan have en affiliateaftale direkte med nogle enkelte – typisk de helt store – virksomheder, som eksempelvis Udemy og Booking.com og lignende, eller du kan gå igennem affiliate bureauer som holder øje med at alt fungerer som det skal.
Denne form for marketing er meget effektiv i segmenter, hvor du er tæt på salg af produkter eller ydelser. Et par gode eksempler på sider fra os selv er Squat-Rack.dk og PCP-luftgevær.dk . Her finder du produkter og webshops, der er direkte relateret til en specifik søgning.
Hvis du har mere generelle medier eller nyhedsmedier, så anbefaler vi som udgangspunkt, at du primært fokuserer klassiske reklamer.
Jeg har her lavet en liste med nogle af de affiliate bureauer, der opererer i Danmark. Min egen favorit er Partner-Ads.com, hvor der er god kommunikation med den danske ejer, rigtig mange gode programmer og en tracking, som jeg stoler meget stærkt på er valid!
Affiliate bureauer i Danmark
- Partner-Ads.com (det mest etablerede i Danmark)
- TradeTracker.com
- AdService
- AdTraction
- TradeDoubler
- Daisycon
- Digital Advisor
Mangler jeg nogle så ping mig lige!
Reklamer og affiliate marketing udelukker ikke hinanden
Det er ikke et enten eller, når det kommer til reklamer og affiliate marketing. Du kan sagtens bruge begge dele. Særligt medier, der typisk bruger reklamer som den primære indtægtskilde kan anvende affiliates som sekundær indtægtskilde. Det har de helt store mediehuse som Politikens Hus og Berlingske arbejdet rigtig meget med de sidste par år, særligt EkstraBladet har været med på beatet, når det kommer til affiliate! Her har de været særlig dygtige, når det gælder online gambling og rabatkoder.
Det samme kunne for så vidt godt gælde den anden vej. Altså fra store websites, hvis primære indtægt er affiliateindtægter. Det er ikke så mange affiliatesites, der kommer op i den størrelse, hvor det giver mening at tilføje reklamer. Jeg tror, at der er mange, affiliatesites, der er nervøse for hvor meget almindelige reklamer devaluerer værdien og seriøsiteten af deres affiliatebudskaber. Det sagt så ser vi, at der er rigtig mange af de helt store affiliate sites, der faktisk også anvender klassiske reklamer. Et godt eksempel er prissammenligningstjenesten PriceRunner.
Salg af links og sponsoreret indhold
Har du en blog, hvor du skriver op og ned om livet som mor til tre små piger, en hjemmeside om vegansk mad eller en blog, hvor du beskriver alt om computerspillet League of Legends, så er der en tredje vej at tjene penge på. Det er ved salg af links i artikler eller sælge plads til sponsoret indhold på din hjemmeside.
Kort sagt, så er værdien ved at købe et link i din blog, at det kan have en betydning for køberens hjemmesides placering på Google.dk. Jo stærkere og mere relevante links din hjemmeside har, des bedre mulighed har den for at ranke.
Her besidder du som hjemmesideejer en stor værdi på din hjemmeside, da den for linkbuildere er et potentielt asset, der kan bruges til at bygge styrke og omsætning via Google som salgskanal.
Hvor meget kan du tjene på linksalg. Der er ikke nogle regler om dette men her er min tommelfingerregel: En udgivelse på din blog kan du tage et sted mellem 500 til 2500 kroner.
Hvilke faktorer gør din hjemeside mere værd at købe links på? Her vil jeg sige, at der særligt er to faktorer, som er vigtige: Antal hjemmesider der linker til dig og mængden af trafik på din hjemmeside. Det er noget de fleste linkkøbere måler igennem analyseværktøjet Ahrefs.
En sidste lidt mindre målbar faktor som har stor relevans for prisen og interessen fra linkkøbere er din hjemmesides relevans for den købende hjemmeside. En blog om livet som mor til 3 piger er for eksempel relevant for børnetøjsbutikker, mens den er mindre relevant for en side, der forhandler barbergrej til mænd.
Betalte links skal markeres
Forbrugerombudsmanden har for nylig været ude og pointere, at betalte links er en form for markedsføring. Hun har også pointeret, at hvis det ikke fremgår tydeligt, at der er tale om betalte links, så er det skjult markedsføring, og det er ulovligt og strafbart.
Derfor skal du markere, at en artikel med betalte links er en “reklame”, “annonce” eller andet tekst, der synliggør, at det er markedsføring, snarere end information for forbrugeren.
De fleste danske virksomheder har forståelse for dette, men du vil nok blive kontaktet af nogle udenlandske linkbuilders, der repræsenterer gambling bureauer – og de kræver ingen markering på artiklerne. Det har kostet os rigtig mange penge, at være nød til at afvise dem!
Hvordan kommer du i gang med linksalg?
Det er ret uoverkommeligt at finde købere af links, hvor starter man og hvordan finder man de rette købere.
I Danmark har fået en portal for køb og salg af links. Den hedder SEO Works, og den kan du finde her. Her skal du blot udfylde de data de beder dig om, og hvis du er i tvivl, så spørg endelig derinde. De er rigtig søde og hurtige til at hjælpe.
DIY eller skal vi hjælpe?
Ovenstående er egentlig ment som en Do It Yourself guide, men vi ved også, at det for nogle er fuldstændig uoverskueligt at skulle arbejde med den her del!
Hvis du har brug for hjælp, så hjælper vi dig gerne igang og med at håndtere de muligheder, der er for at skabe penge på din hjemmeside. Vi tager et cut af omsætningen, men du vil næsten med sikkerhed have en meget markant øgning i din omsætning i løbet af 3-4 måneder. For nogle vil stigningen efter vores cut være op til 3-400 % mens for andre vil den være på 50-60% for de fleste et sted imellem.
Hvis vi skal hjælpe forventer vi, at du in general har mere end 10.000 månedlige besøgende.
Outsource indtjening til KH Online
Kort sagt:
Hvad håndterer KH Online for vores samarbejdsmedier:
- Opsætning og vedligehold af reklameaftaler
- Opsætninger og vedligehold af affiliate marketing
- Salg af links gennem vores netværks
Kontakt Laust på [email protected] for mere information
11 reaktioner
Spændende læsning
Wow – Masser af brugbar information. Det skal vist læses igennem en gang til. 🙂
Jeg tror ikke der går en måned, hvor der ikke er nogen der spørger mig: hvordan kan jeg tjene penge på megen trafik? Nu har jeg et link jeg kan sende til dem i stedet for en lang forklaring. Tak for denne.
Hej Mads
Fedt du kan bruge den 🙂
Rigtig fin artikel.
Jeg skal selv i gang med at opbygge et mindre PBN nu, og det er rart at få lidt viden om hvordan man samtidig kan koble noget affiliate op på disse.
Tak.
Hej Briix
Tak for rosen 🙂 Hvis du er ved at opbygge et rent PBN i klassisk linkfarm stil, så er det nok svært at hive meget affiliate omsætning ud af det. Det vil typisk kræve lidt mere end hvad der normalt gør i det vi kalder PBN.
Hvad mener du helt præcist med for eksempel “10.000 månedlige besøgende”? Opgjort hvordan. Er det unikke besøgende på en måned? Er det unikke daglige besøgende gange 30? Er det antallet af sessioner/besøg pr. måned uanset om det er 5.000 brugere med 2 besøg eller 10.000 brugere med 1 besøg hver. Spiller antallet af sidevisninger ikke nogen rolle?
Hej Martin
Ja hvor stringent skal man læse tallene! Med besøgende mener jeg som udgangspunkt brugere eller besøgende og altså ikke sessioner eller sidevisninger MEN:
Det er en tommelfingerregel, når jeg siger 10.000 besøgende. Hvis mman var helt rigid i perspektivet (og det er der faktisk nogle der er), så skal du tage besøgende for de sidste 12 måneder og lave et gennemsnit på månedlige besøgende omkring 10.000. Giver det mening, som du pointerer, så er der forskel på om en besøgende i gennnemnsit har en sidevisning eller 10. Det har også betydning om de besøgende i gennemsnit er på siden 5 sekunder eller 10 minutter, og det kan være helt reelle forskelle. Hvis du kontakter sider som Ezoic og lignende, så er de som regel til at snakke med, hvis det giver mening. Fx hvis du de sidste 3 måneder har haft 10.000 – 20.000 – 30.000 besøgende i stigende rækkefølge, men ikke rigtig besøgende resten af året, så vil dit snit være omkring 5000 besøgende per måned i den rigide opstilling. Her kunne jeg dog ikke forestille mig, at du ikke ville komme igennem hos nogle som Ezoic og lignende, da de vil være helt vilde med din trafik-trend, og på samme måder med andre faktorer.
Så brug tallene ovenfor som en rule of thumb – det er de gode til – men heller ikke mere end det – din side og din situation kan have mange faktorer, der gør situationen anderledes lige præcis for din side 🙂
Hej Laust,
Interessant læsning. Jeg ved ikke helt hvad jeg kan gøre med min hjemmeside. Jeg har en hjemmeside hvor man kan spille diverse html5 spil. Siden har (de sidste 30 dage) følgende statistikker:
Brugere: 19.200
Sessioner: 197.000
Sidevisninger: 1.050.000
Sessionsvarighed: 6 minutter
afvisningsprocent: 0.06%
Jeg tjener 10-15.000 hver måned via AdSense. Kan der findes bedre muligheder for en hjemmeside som denne? Jeg ser frem til dit svar 🙂
Hej Niels
Det er nogle spændende stats du har der. Som udgangspunkt vil jeg helt sikkert signe op på Ezoic. Oppe i tråden har jeg en forklaring på hvordan du gør det. Om du kan stige 25 % eller 250 % på at benytte deres system ved jeg faktisk ikke – men formodentlig et sted derimellem. Det kommer ikke overnight, men for mig tog de omkring 1 måneds tid før jeg havde overhalet Google Adsense på de sider, som jeg bruger derinde!
Det segment du retter mod er som udgangspunkt for bredt til at være lukrativt for mange annoncører, hvilket tæller ned. Til gengæld har du over 5 sidevisninger per gennemsnitlig session, hvilket er et kæmpeplus – de 6 minutter er igen også et rigtig godt tal. At dine relativt høje tal kun fordeler sig på 19.000 brugere, der er jeg faktisk meget i tvivl om det er et plus eller minus eller egentlig ikke betyder noget, men det høje antal sidevisninger er i hvert fald superspændende… Hvis du går i stå i ovenstående, så skriv til mig på [email protected], så skal jeg lige snakke med en af mine konttakter derinde, som kan få dig sat op!
Virkelig brugbart! Tak for det 🙂