I alle brancher er der indflydelsesrige personer, som det kan have næsten altafgørende betydning for, at du har et godt forhold til. En enkelt omtale, en testimonial, et gæsteindlæg på deres blog eller deltagelse i et af deres podcasts, kan give dig og din forretning et gevaldigt løft. Her får du opskriften på, hvordan du får deres bevågenhed.
I din branche er der sikkert en eller flere personer, det er guld værd at stå på god fod med. De kan nemlig med en enkelt omtale blåstemple dig og din forretning for alle i den branche, du arbejder inden for.
Men hvordan får du deres opmærksomhed, og hvordan skaber du den forbindelse til dem, der er så vigtig for, at du kan få det anerkendende skulderklap, din forretning har brug for? Jo, først og fremmest skal du blive opdaget af dem og det kræver oftest noget forarbejde.
Når forarbejdet er på plads, kan du så med nogle veltilrettelagte manøvrer på de sociale medier, skabe kontakten og når det først er sket, bliver der pludselig masser af muligheder for, at I sammen kan skabe den forbindelse, du og din forretning kan have gavn af.
Forarbejdet
Forarbejdet består i at skabe det grundlag, der skal give dig autoritet og gøre det nemt for den pågældende at få et godt indtryk af dig. Det kan f.eks. være noget indhold på din hjemmeside, som vedkommende kan blive så begejstret for, at han eller hun deler det med sit netværk.
I denne fase er der tre grundlæggende ting, du skal have på plads:
- Skab noget, der er værd at tale om. Bliv kendt for at gøre noget interessant og skabe noget brugbart. Anstreng dig og gør det godt. Et enkelt episk indlæg på din blog eller profilside på et socialt medie, en interessant side på hjemmesiden eller en god podcast eller video kan være det, der åbner dørene rundt om hos de kendte.
- Vær et godt æg. Vær altid positiv, del brugbart og hjælpsomt indhold og vær kendt for at bygge op frem for at rive ned.
- Vær interessant. Hav en mening, vær kritisk omkring dit emne og stil gennemtænkte spørgsmål, der kan skabe eftertanke hos folk. Hold dig informeret og sørg for at være med fremme på beatet og skriv om eller kommenter på alle de nye tiltag i din branche.
Så skaber du forbindelsen
Når det grundlæggende forarbejde er på plads, er det tid til at begynde at nærme dig de indflydelsesrige personer, der er i din branche. Det skal gøres med kløgt, charme og respekt.
- Spark forbindelsen i gang på Twitter. Twitter er et godt sted at skabe en forbindelse. En enkelt kommentar eller et enkelt svar kan på magisk vis give dig masser af nye følgere. I dit approach er det vigtigt, at du er charmerende uden at blive flatterende, interessant uden at være anmassende og at du altid taler om eller peger på interessante eller bemærkelsesværdige emner.
- Uddyb forbindelsen på de andre sociale netværk. Når først der er et passende hul igennem via f.eks. Twitter. Så begynd at følge vedkommende på disse medier eller ansøg måske lige frem vedkommende om venskab på LinkedIn eller Facebook. Her er der flere tegn til rådighed og dermed mulighed for at skabe en bedre og mere kompleks konversation. Konversationen kan du enten starte selv eller du kan blande dig i det, der allerede er i gang – men kun hvis du har noget relevant og givende at bidrage med.
- Skab en forbindelse IRL. Næste skridt er at komme til at møde den pågældende i virkeligheden. Her er konferencer inden for jeres branche et godt sted at begynde. Se adgangsprisen som en investering og vær godt forberedt på et casual møde. Personlig kontakt i virkelighedens verden åbner nogle helt andre muligheder end du har på nettet.
Der er også nogle ting, du aldrig må gøre overfor indflydelsesrige personer
I din jagt på at skabe forbindelse til indflydelsesrige personer, er der også en række ting, du aldrig må gøre. Vi har allerede været inde på, at du altid skal udvise den fornødne respekt og brug kløgt og charme, uden at det kammer over. Men husk også, at du:
- Ikke skal klynke. For mange er de sociale medier et sted, hvor de kan brokke sig og klynke over alt muligt. Det er ganske irriterende at høre på og det er de færreste, der ønsker sig den slags indlæg på deres profil på de sociale medier – med mindre de selv er nogle klynkehoveder, selvfølgelig.
- Ikke løber med sladder. Sladder kan nemt ødelægge dit rygte og kan – især på de sociale medier – nemt blive opdaget af den eller de personer, du sladrer om. Derfor er sladder aldrig en god måde at nærme sig andre på – især ikke indflydelsesrige personer. Så lad være.
- Ikke bliver star-struck. Det allervigtigste – når der så endelig er hul igennem på de sociale medier eller du står ansigt til ansigt med dem ved en konference, et seminar eller en anden IRL-event – er, at du aldrig bliver star-struck. Det skaber virkelig en akavet situation. Almindelig entusiasme er godt og det er også i orden at udtrykke glæde over vedkommendes arbejde og fortælle, hvordan det har hjulpet dig. Men fokuser hellere på det emne, du vil tale med vedkommende om, end på personen du taler med.
Vær forberedt på at der kan komme bump på vejen
Som en af de store generaler under Anden verdenskrig engang har udtalt: “De færreste planer overlever mødet med fjenden”. På samme måde kan din forbindelse til indflydelsesrige personer nogle gang udvikle sig i uventede retninger – både positive og negative.
- Vær åben for uventede udviklinger. Følg den sti I bevæger jer hen af, også selv om den måske afviger fra din oprindelige plan eller dine oprindelige ønsker. Sæt nye mål undervejs og forhold dig til dem. Vær hurtig til at se nye muligheder og sørg for at opføre dig professionelt hele vejen – uanset om det går med eller imod dig.
God jagt!