De 4 indholdtyper du altid bør tænke ind i din content marketing

De 4 indholdstyper i content marketing, der konverterer de besøgende til kunder.

Vi har tidligere snakket meget om at skabe forskellige kanaler i din content marketing og strategisk at tiltrække, fastholde og konvertere de besøgende til kunder. Til det skal du bruge 4 forskellige former for indhold, som vi skal se nærmere på i denne artikel.

Enhver besøgende der kommer på jeres hjemmeside eller i jeres webshop, vælger at følge jer i en kortere eller længere periode. Det korteste følgeskab er det, hvor den besøgende kommer ind på siden og opdager, at jeres site alligevel ikke var noget for dem – altså dem der bouncer på jeres side.

Som sådan er de ikke interessante – med mindre at der er så mange af dem, at det reelt set er et problem for jer at få nogen til at blive hængende så længe på siden, at de opfatter jeres budskaber eller bliver kunder hos jer.

For de mest interessante er dem, der vælger at følge jer i en længere periode og over tid ender med at købe noget af jer. Den rejse kan du tilrettelægge ved at udvikle forskellige former for indhold.

Fra interesseret til kunde

På den måde kan du skabe en proces, der fanger de interesserede, fastholder dem, så de får mere tillid til jer og føler et tilhørsforhold til jer. Over tid vil det få dem til at konvertere til kunder. Processen kan groft opdeles i 4 trin, hvor de besøgende:

  • Opdager jeres site
  • Får tillid til jer
  • Begynder at føle et tilhørsforhold til jeres site, jeres indhold eller jeres brand
  • Køber noget af jer

Nogle gennemløber alle 4 trin på vejen, andre falder fra et eller andet sted på vejen og andre bliver hængende på et af trinene og kommer aldrig rigtig videre af en eller anden grund.

Til hver af de fire trin hører der fire forskellige slags indhold, som vi skal se nærmere på i denne artikel.

De fire indholdstyper

De fire indholdstyper passer naturligvis nøje til hver af de fire trin, der oftest er på en besøgendes rejse fra tilfældigt at lande på jeres website og til de køber noget af jer. Indholdstyperne er tilpasset de behov, de pågældende har på det trin, de befinder sig på og skal helst være planlagt og skrevet på en måde, så de hele tiden bringer folk et trin videre frem i processen.

De fire indholdstyper kan kort defineres således:

  • Tiltrækningsindhold sørger for at I når ud til et nyt publikum og trækker dem hjem til jeres site.
  • Tillidsindhold er med til skabe jer et renome og give jer autoritet/tillid hos de besøgende
  • Tilhørsindhold er med til at give de besøgende et tilhørsforhold til sitet og bygge et community omkring det.
  • Handlingsindhold er det indhold, der er med til at konvertere de besøgende til kunder.

Ved at bruge disse 4 forskelige typer af indhold på en struktureret og målrettet måde, kan I får de besøgende til at gå fra at blive interesserede i jer, stole på jer og sluttelig også købe af jer. Gør I det rigtigt, bliver de ikke bare kunder. Over tid får I skabt en loyal skare af tilhørere, der bliver fans og måske ligefrem ivrige agitatorer for jer, som henviser deres venner og bekendte til jeres site.

Det løfter jeres forretning til nye højder, skaber nye muligheder og invitationer til samarbejde fra andre, som I aldrig troede, at I ville komme i kontakt med.

Tiltrækningsindhold

Tiltrækningsindhold er det gratis indhold, der løser de problemer og udfordringer inden for jeres fagområde, som mange folk døjer med. Det er kort sagt de lavest hængende frugter inden for jeres område, som I beskriver og løser for folk på en smart og innovativ måde. Det får jer til at fremstå som venlige og dygtige eksperter på området.

Indholdet udgives enten på jeres eget website og distribueres via opslag på de sociale medier eller udgives som gæsteindlæg eller artikler på online medier, som I ved jeres målgruppe følger med på.

Indholdet kan være artikler, lister (5 gode grunde til…, 10 tips til…., 7 ting du aldrig må gøre…), videoer, infografikker, podcast og andre former for indhold, der egner sig godt til at blive delt på de sociale medier eller til at skabe link fra andre websites.

Tillidsindhold

Tillids- eller autoritetsskabende indhold er artikler, videoer, podcasts eller andet, hvor I demonstrerer at I har ekspertviden inden for jeres fagområde. Altså indhold der demonstrerer jeres ekspertise, ikke indhold hvor I skriver, at I er verdensmestre i hvad det nu er, I er gode til.

Det er forskellen mellem at skrive, at I er eksperter og rent faktisk vise, at I er det, der skaber den fornødne autoritet og deraf følgende tillid hos læserne. Viser du, at du er en ekspert, behøver du ikke fortælle det.

Målet med indholdet er, at du giver folk den viden, de skal bruge, for at lykkes med det, de går og døjer med, arbejder med eller interesserer sig for i hverdagen. I er de venlige eksperter, der hjælper dem på rette vej.

Tilhørsindhold

Både tillids- og tilhørsindhold er med til at fastholde de besøgende på jeres side. Men i modsætning til tillidsindholdet, skaber tilhørsindholdet – som navnet siger – et tilhørsforhold for de besøgende, der synes om jeres indhold og har fået tillid til jeres ekspertise på området. De har højst sandsynligvis de samme værdier og overbevisninger som jer og det tilhørsskabende indhold deler jeres overbevisninger, så det skaber et tilhørsfolk til folk med samme overbevisninger som jer.

Det får de besøgende til at føle, at de har fundet nogen, der forstår dem og som har de samme overbevisninger som dem. Det få dem til at føle sig i godt selskab med jer og jeres indhold. Fidusen ved det er kort sagt, at hvis vi føler os på bølgelængde med nogen, så får de en højere stjerne hos os. Det øger altså jeres chancer for at konvertere de besøgende til kunder.

Sidder du nu og krummer tær, fordi du mener, at man aldrig skal tone rent flag og sige sin mening, fordi I så kommer til at støde potentielle kunder væk fra jer, tænk over hvordan du har det med folk, der aldrig rigtig siger, hvad de mener. De ender med at blive at for generelle og intetsigende – og den slags personer så vel som firmaer bliver oftest ignoreret på den lange bane.

Tilhørsindhold kan også være din mailingliste og tilhørende autoresponder eller et forum på siden. Det sidste kan være meget tidskrævende og svært at holde fri for spam, med mindre du bygger et lukket område på siden, så folk skal være logget på, for at kunne skrive i forummet. Det kan give nogle andre fordele og muligheder, som vi kommer tilbage til en anden god gang.

Handlingsindhold

Handlingsindhold er det indhold, der skal få folk til at foretage en bestemt handling. Det kan f.eks. være salgs- eller produktsider, der skal konvertere jeres følgere til kunder eller måske bare til abonnenter på jeres nyhedsbrev eller få dem til at kommentere på en af jeres blogposter.

Så der er mange typer handlingsindhold og handlingsindholdet kan også sagtens være indsat som små tekstbokse til siden for eller under indholdet på siden. Mulighederne er mange og skal handlingsindholdet være givtigt for jer, skal I forstå, hvordan I skruer et godt tilbud sammen og skriver en fængende salgstekst.

Resultatet afhænger af den rigtige sammensætning

Som du nok kan regne ud, handler brugen af de 4 forskellige indholdstyper om, at kunne komponere den rigtige sammensætning af indhold og finde en smart måde at lede de besøgende gennem rækken af indholdstyper.

Så udover at kunne udvikle de forskellige indholdstyper, ska du også have en god strategi og være i stand til at skabe en stærk kanal, som de besøgende kan ledes igennem. Det kan du f.eks. læse mere om her.

Lad os hjælpe jer med strategi- og indholdsudvikling

Har I brug for hjælp til jeres content marketing strategi og måske også til udvikling af indhold til jeres side, kan vi træde til og enten fungere som sparingspartner eller forestå alt omkring udviklingen af jeres content marketing strategi og indhold.

Kontakt os i dag via formularen her på siden, send os en mail eller giv os et ring. Så giver vi dig et uforpligtende tilbud på at få udviklet content marketing til jeres online forretning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

En hjemmeside-screening er gratis!

Kvalificerer du til vores Vækstpakke

Nogle iværksættere med bestemt mindset kan indgå i vores partnerpakke: Vækstpakken?

Skriv dine detaljer til højre, hvis du vil have din virksomhed screenet for muligheden.