Kampen mod Instagrams algoritme

instagrams algoritme

Er din synlighed på Instagram ikke, hvad den har været? Og undrer du dig over, hvorfor engagementet fra dine følgere daler?

Som resultat af, at Instagram de seneste år er blevet mere populær og efterhånden er manges foretrukne platform, bliver konkurrencen om pladsen i brugernes newsfeed naturligt større, og det sætter større krav til kvaliteten af indholdet, hvis man vil fastholde sin placering i brugernes newsfeed.

Om artiklen

Dette indlæg er udarbejdet af bSocial. bSocial er eksperter i Facebook-annoncering.

bsocial

I takt med at antallet af brugere på Instagram stiger, øges mængden af indhold, samtidig med at platformen bliver mere attraktiv for annoncører, som konkurrerer om de samme pladser i brugernes newsfeed. Derfor er det nødvendigt med en dedikeret indsats, hvis man vil skille sig ud og blive set af brugerne. Læs med her og få konkrete idéer til, hvordan du kan blive mere synlig på Instagram.

Dit engagement har betydning for din synlighed

Selvom du dagligt – og måske flere gange om dagen – deler indhold af høj kvalitet, er det ikke nødvendigvis nok. Du bliver nødt til at være aktiv og interagere med brugere, hvis dit indhold skal nå ud til dine følgere og blive synligt for potentielle nye følgere.

 

En vigtig del af indsatsen er personlighed. Din indsats må ikke kunne udføres af hvem som helst, så du skal så vidt muligt selv dele dit indhold, så det er tydeligt, at det er dig, de kommunikerer med.

 

3 tips til, hvordan du øger engagementet:

  1. Svar på kommentarer til dine billeder.
  2. Kommentér eller like billeder, hvor andre har tagget dig, dit produkt eller dit brand.
  3. Repost billeder, andre har delt af dig, dit produkt eller dit brand og tag dem i opslaget.

Instagram vil have færre hashtags og mere kvalitet

Budskabet her er ikke, at du ikke længere skal bruge hashtags på Instagram. Det skal du i høj grad, og særligt hvis du gerne vil opdages af nye potentielle følgere. Forskellen fra tidligere er, at du ikke længere bare kan kopiere den samme liste af hashtags i det ene post efter det andet. Faktisk vil Instagrams algoritme sandsynligvis opfatte det som spam.

 

Derimod bør du bruge færre og mere velovervejede hashtags og undgå at bruge dem, som har været brugt 1 million gange eller mere – i hvert fald hvis du vil undgå at forsvinde i mængden af indhold. Brug i stedet mere nicheprægede hashtags, og undersøg, hvordan andre i samme branche bruger hashtags og søg inspiration hos dem. Du kan også starte dit eget hashtag og bruge det til at starte en trend eller et helt community, som folk får lyst til at følge og være en del af.

 

Faktisk er den forholdsvis nye funktion på Instagram, som giver brugerne mulighed for at følge specifikke hashtags, med til at understrege, at det kan være en god idé at tænke i unikke hashtags, fordi brugerne ikke længere behøver at søge efter hashtags, men derimod kan få indholdet vist direkte i deres newsfeed.

 

3 eksempler på profiler på Instagram, der bruger unikke hastags:

  1. @Rockpaperdresses bruger #Rockpapertravel, når hun er ude at rejse, for at samle inspiration til destinationer, oplevelser etc.
  2. @Stonemuse bruger #stonemusewears for at samle sin outfit-inspiration.
  3. @Tojstory bruger #tojstory, hvor forretningen samler alle opslag med de varer, de sælger. Forretningen bruger også #tojstoryaalborg og #tojstoryaarhus for at skelne mellem, hvad der er tilgængeligt i de lokale forretninger.

Gør dig værdig til en plads i Explore-sektionen

Instagrams explore-sektion er en samling af videoer og billeder, som er tilpasset den enkelte bruger. Her kan man søge og udforske nyt og spændende indhold, som er baseret på, de personer, man følger, og de opslag, man synes godt om. Men én ting er, at brugernes adfærd har betydning for, om man optræder i deres explore-sektionen, noget andet er, hvad man selv kan gøre for at få en plads.

 

Et af de vigtigste elementer for at opnå succes på Instagram og bevare sin synlighed gemmer sig i evnen til at skabe indhold, der har værdi for brugerne. Hvis du gerne vil have brugerne til at engagere sig, skal din kommunikation fokusere på dem, og hvad de gerne vil høre, frem for udelukkende at handle om dig, og det du gerne vil fortælle.

 

Så det handler i høj grad om, hvor godt du kender din målgruppe og er bevidst om, hvilken form for indhold de reagerer bedst på. Måske kan du på forhånd sige, om et opslag vil få flere tusind likes – så er du godt på vej.

 

En anden tilgang til at øge synligheden og skabe spændende indhold kan være, at indgå strategiske samarbejder med privatpersoner eller virksomheder. Mange privatpersoner har efterhånden fået opbygget en solid følgerskare, som kan gøre dem attraktive i et samarbejde. Et samarbejde kan også være med en person, som lever af at være blogger eller influencer og derfor har et stort antal engagerede følgere, som potentielt kan opdage dig eller din virksomhed gennem et samarbejde. I sådan et samarbejde er det vigtigt, at der er en tydelig sammenhæng, så det fremstår troværdigt. 

 

Hvis du synes, du har helt styr på det med indholdet og måske allerede er en del af et strategisk samarbejde, får du her yderligere tre idéer, hvordan du kan skaffe dig en plads i explore-sektionen.

 

3 tips til en plads i explore-sektionen:

  1. Lav stories hver dag.
  2. Send live jævnligt og gerne i cirka 20 minutter hver gang.
  3. Brug hashtags og geotags i både opslag og stories.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *