Google piller ved længden på title og meta description i søgeresultaterne

Google tester på længden af title og meta description

Det ser ud til, at Google er i gang med at eksperimentere med længden af title og meta description – altså overskriften og beskrivelsen – i deres søgeresultater. Hvad betyder det for dig og er det noget, vi kan regne med, de beholder?

Siden 4. maj har Google eksperimenteret med bredden på deres søgeresultater. Det betyder, at der bliver plads til mere tekst i title og meta description, lige som bredden er forøget på deres fremhævede søgeresultater og svarbokse, der vises i toppen af søgeresultaterne, når Google har defineret et kortfattet svar på det emne, du har søgt på. Samtidig er der set gentagne tilfælde, hvor der har været tre i stedet for to linjer i meta descriptions.

Vil du lære fra spændende online marketing cases – så klik her
Hvorvidt disse ændringer er permanente, er der en del usikkerhed om. For lige nu lader det til, at Google laver split-tests på de nye bredder og dermed længere titles og meta description. I hvert fald møder du lige så ofte de ”gamle” længder, som du møder de nye.

Hvad lange er de nye title og meta descriptions?

De ”nye” længder ser ud til at være omkring 70 tegn for title og hele 278 tegn til meta description. Stadig måler Google dog stadig på længden af teksten i pixels, så der er kun tale om cirka-værdier. Har du mange brede bogstaver som f.eks. m’er, er der plads til færre tegn.

I forhold til den normale længde på 60 tegn til overskriften i jeres søgeresultaterne, er der altså omkring 10 ekstra tegn at gøre godt med. Det er nok til et ekstra ord eller to, hvilket kan være svært at føje til på allerede eksisterende title’s. Så vælger Google at holde fast i den nye længde, kan du se frem til at skulle gennemarbejde alle dine gamle titles, hvis du vil sikre dig mod, at Google propper noget ind selv.

På samme måde med meta description. Her er cirka 123 tegn mere at gøre godt med – altså en hel ekstra linje. Hidtil har de kun afsløret sig i Googles tests ved de sider, der enten har for længe meta descriptions eller der hvor Google har kunnet finde noget relevant at stoppe ind.

Men igen betyder det, at du efterfølgende er nødt til at stoppe mere tekst ind på alle jeres meta descriptions, hvis du vil udnytte den nye længde optimalt og bevare så meget af kontrollen som muligt med, hvad der vist i beskrivelsen.

Hvad betyder det for dig?

Google har tydeligvis valgt at give mere plads til beskrivelserne af de enkelte søgeresultater for at gøre det muligt for folk at få flere informationer om de enkelte søgeresultater, før de vælger det resultat, de ønsker at klikke på.

Samtidig har forøgelsen med 10 tegn i title givet mere plads til enten at få en bedre overskrift eller få plads til jeres brand i overskriften. For ifølge Google selv, giver det en bedre click-trough rate at medtage brandnavnet i overskriften, hvis du er et kendt brand. For alle andre er det mindre vigtigt.

Samtidig viser den første test på den nye længde, som er foretaget af Reddit-redaktør Jonathan Jones, at de længere titles og meta descriptions øger click-through raten på de opslag, hvor de er implementeret. I hvert fald er det, hvad han har kunne måle jf. dette blogindlæg på hans firmas egen blog. Det har en klar betydning for din SEO.

Hold hesten – Google tester stadig

Du behøver dog ikke kaste dig ud i en gennemgribende gennemskrivning af dine title og meta descriptions endnu. Som det ser ud lige nu, tester Google som sagt stadig effekten af den nye længde. Så lige nu er det ironisk nok dem, der ikke har kunnet finde ud af overholde længdekravene, der får størst glæde af de nye længder.

I hvert fald har vi oplevet forskellige længder på title og meta descriptions i søgeresultaterne de seneste mange dage. Snart køres der efter de gamle regler og snart efter de nye – og nogle gange virker det som om, der testes yderligere varianter.

Kommet for at blive?

Så det er ikke til at vide, om de nye længder er kommet for at blive. Google tester jævnligt et nyt udseende på deres søgeresultatsider. Denne ændring er dog nok den mest omfattende, der er set længe – og den vil kunne holde os alle sammen beskæftiget et stykke tid, hvis vi skal til at opdatere længden på alle vores titles og meta descriptions, når Google en gang har besluttet sig.

Stay tuned – vi følger op, så snart vi ved mere!

Vil du lære fra spændende online marketing cases – så klik her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.