Fra 26. oktober er det slut med AdWords-tekster, som vi kender dem. For fra den dato kan du ikke længere oprette de gamle, korte tekster, men kun de nye næsten dobbelt så lange AdWords-tekster, som Google nu gør muligt. Det betyder mere plads, men for mange også et kæmpearbejde med at opdatere de gamle tekster. For hvem vil ikke have mest mulig taletid i AdWords
Du har sikkert tit bandet over de meget stramme tegnmæssige begrænsninger, som Google AdWords har kørt med eller siddet og fedtet med ordvalget, for at udnytte de 35 tegn, der var på hver af de to beskrivelseslinjer.
Men allerede nu kan du skrive nye og meget længere tekster til dine AdWords, når du går ind i administrationsværktøjet. Men frem til 26. oktober kan du stadig skrive de gamle, korte tekster. Men efter d. 26. oktober er det slut med de korte. Efter den dato tillader Google ikke længere, at du opretter de gamle, korte AdWords. Kun de nye, lange.
Men de vil fortsat vise både gamle, korte og nye, lange i en overgangsperiod efter denne dato, så alle kan nå at få oprettet nye, lange AdWords. Men hvor længe den periode bliver, har de endnu ikke besluttet sig for. Det kommer nok til at afhænge af, hvor hurtige vi er til at få skrevet nye, lange AdWords-tekster.
Alle vil gerne have mere taletid
Og hvad er der at betænke sig på? For med de nye, lange AdWords-tekster får du hele to overskriftslinjer med 30 tegn hver og en, lang beskrivelseslinje på 80 tegn, der naturligvis deles over to linjer, der hvor der er et naturligt ordmellemrum. Så nu er det slut med at skulle fuske med ord og tegn i beskrivelserne. Google deler i forhold til den bredde, der er tilgængelig på den enhed, hvor AdWords vises.
Den nye ændring begrundes med, at Google ønsker at give mobilbrugerne en endnu bedre oplevelse og ifølge de foreløbig forsøg, skal vi forvente, at den ekstra tekst giver en forøgelse på minimum 20 % på click through raten (CTR).
To overskrifter giver mere opmærksomhed
De to overskriftslinjer på hver 30 tegn giver dig mulighed for at skabe endnu mere opmærksomhed om dit tilbud. Er der plads, indsætter Google den anden linje efter den første. Men der er set eksempler på, at den anden linje så bliver skåret af til sidst, i de tilfælde hvor Google ikke indsætter et linjeskift i overskriften, før teksten når den højre margen.
Ifølge Google selv er den sikreste løsning på altid at få vist hele teksten i overskriften, at de to linjer ikke overskrider 33 tegn tilsammen. Det synes som en noget konservativ løsning på et problem, der måske kun er midlertidigt, til Google får helt styr på visningen. På den måde kaster man jo næsten halvdelen af de tilgængelige tegn væk.
Så selv om du altid holder nøje øje med eksempelvisningen for dine lange annoncer, når du sætter teksten ind i din AdWords-kampagne, er det åbenbart ikke en garanti for, at Google ikke skærer i teksten i den sidste overskriftslinje, sådan som tingene ser ud lige nu. Men mon ikke det bliver ændret?
Andre spændende nyheder på vej
Men ud over de nye, længere AdWords-tekster, har Google også andre spændende AdWords-nyheder på vej. Således bliver det nu muligt at tilpasse bud efter både computer, tablet og mobil, lige som mulighederne for demografisk målretning og at få vist annoncer for ”simular audiences” bliver forbedret.
Men det stopper højst sandsynligvis ikke der. Det må også forventes, at Google på et eller andet tidspunkt i nærmeste fremtid gør det muligt at få vist længere titles og meta descriptions i de organiske søgeresultater.
Således har vi tidligere rapporteret om de forsøg, Google har foretaget med nye længder på disse. Mens disse linjer skrives, sker det stadig regelmæssigt, at der vises nye, længere meta descriptions i søgeresultaterne.
Når Google en gang er færdig med disse eksperimenter, må det derfor forventes, at der kommer nye direktiver på den front også – sandsynligvis igen med den bedre oplevelse for mobilbrugerne som den bagvedliggende årsag.
Så hold øje med Google’s og vores blog i de kommende måneder, hvis du vil være blandt de første til at få besked.
Skal du have hjælp til længere AdWords og meta descriptions
Har du brug for hjælp, sparring eller inspiration til, hvordan du kan udnytte mulighederne med de længere AdWords-tekster og de nye title og meta descriptions, når den tid kommer eller brug for hjælp til at få alle dine nuværende tekster opdateret? Så kontakt os allerede i dag.
Så kan du være klar i god tid til de nye tider på Google!