10 ideer til gode mails i din autoresponder

Autoresponder mail-ideer

Er det svært at hitte på, hvad du skal skrive i en række automatiske mails, der ligger i dit nyhedsbrevs autoresponder? Er der mails, du bare SKAL sende til dine abonnenter eller som giver speciel god respons? F.eks. når de tilmelder sig eller når du har sendt en mail ud med fejl i? Tjek vores liste med 10 ideer til mails i din autoresponder. Der er med garanti inspiration at hente.

Synes du, det er et stort arbejde, at få skrevet mails til dine abonnenter på jeres nyhedsbrev eller synes du, det er svært at planlægge og få udarbejdet de mails, der skal ligge i din autoresponder. Så har du helt ret. For vil du ikke ende med at tabe alle jeres abonnenter på gulvet, skal du helst ramme rigtigt hver gang – eller helst ikke sende dem mails alt for tit, som de ikke synes er interessante.

For så afmelder folk sig igen og dermed mister I muligheden for at kunne sende dem salgsfremmende og måske ligefrem direkte sælgende mails i fremtiden.

Men hvilke slags mails er det sikkert at sende til folk og hvordan sørger du for, at folk ikke får nok af jer? Det har vi 10 gode bud på her!

Velkomstmailen

At få folk på sin e-mailliste er lidt ligesom at starte et nyt forhold. Man skal huske at sige de rigtige ting i starten og tage sig bedst muligt ud. De har jo allerede sagt, at de synes om jer ved at tilmelde sig, og nu er kunststykket så, at få dem til at blive så længe, at de kommer til at elske jer.

Velkomstmailen er det første vigtige skridt på den rejse. Den skal takke den nye abonnent for at have tilmeldt sig. Det er vigtigt. For du er jo glad for det. Derefter skal du fortælle lidt mere om jer og hvorfor I eksisterer og hvad de kan få ud af deres abonnement på jeres nyhedsbrev.

Fortæl noget om:

  • Hvornår og hvor tit de vil modtage mails
  • Hvad de kan forvente, at mailene vil indeholde
  • Hvilke fordele de vil få ud af at være abonnent (og her taler vi ikke bare rabatter)

Husk også at minde folk om, at markere afsendermailen som ønsket post, så dine nyhedsbreve ikke havner i spam-mappen

Afslut med at fortælle om, hvad de kan læse om i den næste mail og giv dem så et call-to-action som folk nemt kan udføre og som samtidig kan give jer en indikation af, hvor interesserede folk er. Det kan f.eks. være at like jer på Facebook, hvis I har en side der. Husk også et download-link til det, I har lokket dem til at tegne abonnement på nyhedsbrevet med.

Velkomstmailen sendes så snart, folk har tilmeldt sig. Det er vigtigt, at de ser, der sker noget, så snart de tilmelder sig. Så afsted med den med det samme.

Dine hemmelige værktøjer-mail

Folk elsker smarte genveje og gode værktøjer, der kan løse de problemer, de bøvler med i hverdagen. Hver eneste branche har nogle og jeres har sikkert også.

Send folk en mail med de værktøjer, I selv bruger i jeres hverdag inden for det emneområde, I arbejder med og giv folk links til at downloade dem selv.

Det kan være gratis værktøjer og programmer og det kan være betalte ditto. Skriv en lille smule om hvert værktøj, om hvad det hjælper jer med og hvorfor det er så smart. Er der tale om betalte værktøjer, kan du selvfølgelig godt lige undersøge, om den pågældende producent har et affiliate program, så du kan tjene en lille skilling på det. Men vælger du den vej, så husk at lade være med at sløre affiliate-linket med en redirect via jeres hjemmeside. Folk er blevet rigtig gode til at spotte den slags tricks. Så hellere vær ærlig og fortæl at linket er sponseret, men at det er et rigtigt godt værktøj alligevel. Eller undlad affiliate-linket helt og bevar troværdigheden – selv over for de mest mistænkelige af abonnenterne.

Mailen sendes i begyndelsen af jeres autoresponder-serie, hvor det især er vigtigt, at folk føler, at de får noget ud af jeres nyhedsbrev.

Den hjælpende hånd

Inden for de første uger eller i hvert fald inden for den første måned, er det en god ide, at give folk mulighed for at komme til orde og fortælle noget om dem selv eller bede dem om hjælp til, hvordan I kan blive bedre. Du synes jo heller ikke selv, at det er fedt, hvis det kun er den anden, der snakker hele tiden.

Det kan f.eks. være en mail, hvor du spørger dem om, hvad de kunne tænke sig at læse mere om i fremtidige nyhedsbreve. Altså den gode gamle med at spørge folk om, hvilke udfordringer (inden for jeres fagområde forstås), som de bøvler med i hverdagen.

Eller prøv et nyt og lidt anderledes approach. I stedet for det sædvanlige spørgsmål om hvilke udfordringer, de døjer med, så spørg dem om, hvad der fik dem til at tilmelde sig jeres nyhedsbrev og hvad de forventer at få ud af det. På den måde kan du få noget at vide om folks forventninger og deraf følgende også de problemer, de gerne vil læse om, hvordan de får løst. Samtidig får du oftest også nogle flere detaljer med om folk, som du ellers ikke ville have fået.

Lov dem kun personligt svar, hvis du rent faktisk læser deres mails og vil besvare dem – og forvent så ikke, at du bliver lagt ned af mails. Svarprocenten er desværre oftest meget lille.

Genbrug eventuelt denne mailtype efter nogle måneder, når folk kender jer bedre. På den måde kan du også høste testimonials om folks udbytte af jeres mailingliste og få input til, hvad de synes var godt og hvad der var skidt.

Gør os en tjeneste-mailen

Har I brug for flere likes på jeres Facebook-side, brug for flere delinger af jeres poster, vil I gerne indsamle kundeanmeldelser på f.eks. den gratis e-bog eller hvad det nu var, I gav folk for at tilmelde sig nyhedsbrevet, eller er der andre steder, I gerne vil have folks hjælp til at give jer mere social proof? Så bed folk om det i en mail.

Brug det eventuelt som en afsluttende del af en anden mail eller send den som en separat mail. Den bør dog ikke komme lige efter ”Den hjælpende hånd”, men gerne inden for de første måneder af autoresponder-serien.

Den uventede gave

Der er ikke noget bedre end en uventet gave – slet ikke i et nyt forhold. Det viser jeres abonnenter, at I sætter pris på dem og har du rigtig god indsigt i jeres målgruppe, kan du med garanti skabe noget, de bliver rigtig glade for.

Det kan f.eks. være en lille e-bog, som I måske allerede sælger for et mindre beløb på jeres hjemmeside eller som I måske endda sælger på f.eks. Saxo til en beskeden pris. Det er et smart trick, da det på den måde er nemt for folk, at værdiansætte den ekstra gave og I fremstår som nogle flinke fyre, der giver noget gratis væk, som i normalt tjener penge på.

Brug denne mailtype med jævne mellemrum. Det kan holde på dem, der måske ikke synes, at jeres nyhedsbrev er helt så interessant, som de forventede.

Mails med eksklusivt indhold

Undervejs i autoresponder-serien kan du også sende folk mails med indhold, de ellers ikke kan finde på jeres hjemmeside, jeres Youtube-kanal eller hvor I nu ellers udgiver indhold.

Det kan være kortere eller længere mails, der indeholder det eksklusive indhold direkte i mailen eller det kan være et link til et særligt lukket område på jeres hjemmeside, der kræver, at folk først registrerer sig som brugere eller angiver den mailadresse, de er tilmeldt nyhedsbrevet, for at få adgang til siden.

Du kan også vælge at gøre selve tilmeldingen til nyhedsbrevet til en registreringsproces, hvor folk får adgang til et særligt (og gratis) medlemsområde med eksklusivt indhold på jeres hjemmeside. Så kan du løbende sende dem mails med oplysninger om nyt indhold, du lige har udgivet.

Indholdet kan du have produceret i forvejen og så dryppe ind i medlemsområdet synkront med mailene i din autoresponder. Det er en utrolig effektiv måde at skabe en eksklusiv skare af tilhængere på, men forvent kun, at de allermest interesserede vil have besværet med at registrere sig med navn, mailadresse og adgangskode.

Læs vores nyeste indhold før alle andre

Du kan også vælge at sende mails automatisk ud, hver gang I udgiver nyt indhold på siden. De fleste autorespondere kan sættes op til at gøre det ved hjælp af jeres sides RSS-feed og de mere intelligente autorespondere kan sættes til at sende en opsummerende mail med nye poster fra jeres blog, så folk f.eks. får en mail hver måned med ”denne måneds blogposter”.

Det er en serie nyhedsbreve, der kan leve ved siden af den almindelige autoresponder-serie og som er med til at give ekstra trafik til jeres hjemmeside – endda fra de mennesker, der er allermest interesserede i jeres indhold.

Du kan også vælge at udsende et nyhedsbrev med en teaser på nyt indhold, der er vigtigt at få spredt kendskabet til. Igen får du leveret indholdet til de personer, der forventeligt vil være mest interesserede i det. Det giver størst mulig chance for, at få delt indholdet hurtigt og bredt på de sociale medier.

Så send opsummerende mails med jævne mellemrum, der indeholder links til den seneste måneds udgivelser på hjemmesiden og send et nyhedsbrev manuelt, hver gang I udgiver nyt, vigtigt indhold på siden.

Genveje til jeres bedste indhold

Har jeres hjemmeside eksisteret i lang tid, er der en god chance for, at I har en masse spændende, eviggrønt indhold, som jeres abonnenter altid kan have glæde af at læse.

Så fyld jeres autoresponder-serie ud med nyhedsbreve, der introducerer de forskellige sider med guider, baggrundsviden eller sådan-gør-du artikler, som I har udgivet i tidens løb. Der er en stor chance for, at folk ikke har opdaget dem, selv om de har været på siden i mange år.

For de kender ikke jeres hjemmeside så godt, som I selv gør og ingen bladrer en hel hjemmeside igennem, på samme måde som man bladrede et trykt magasin igennem i gamle dage. Så frem med guldet og vift det om næsen på abonnenterne.

Sådan kommer du i gang med

Det kan også være, at I har en rigtig god guide til at komme i gang med det fag- eller emneområde, jeres hjemmeside omhandler. Eller det kan endda være, at I har flere sider, der hænger logisk sammen om emnet.

Læg en mail først i autoresponder-serien, der introducerer læserne til denne eller disse sider. Er der flere sider, er der også indhold til flere mails. Det giver jer en fantastisk måde at sikre jer, at folk får læst tingene i den rigtige rækkefølge og at jeres vigtigste og mest givende indhold rent faktisk bliver læst af dem, der måtte være allermest interesserede i det.

Det giver også modtagerne et bedre billede af jer og knytter et stærkere bånd til dem. Alt det guld i har, får de serveret på et sølvfad.

Testimonial-mailen

Det kan også være smart at udsende mails i autoresponder-serien, der portrætterer nogle af jeres mest begejstrede kunder eller samler testimonials fra flere forskellige kunder på en gang. Husk at få folks billeder, navn og links til eventuelle hjemmesider eller LinkedIn-profiler med. Det skal være nemt for modtagerne af nyhedsbrevet at finde ud af, at der er tale om rigtige mennesker og hvad de er for nogle størrelser.

Det er en glimrende måde at ”belønne” trofaste kunder på og en genial måde at få flere testimonials på. For sidst i mailen kan du jo lokke med, at du søger flere kunder, du kan portrættere i kommende mails. Det skal nok få folk til tasterne.

Har du brug for flere ideer?

Det var nogle af de ideer, vi oftest selv bruger. Har du brug for flere ideer eller hjælp til at få skrevet spændende og fængende nyhedsbreve til jeres autoresponder? Så kontakt os allerede i dag. Så kan vi tage en snak om, hvordan vi får aktiveret abonnenterne på netop jeres nyhedsbrev.