Mindre dansk medie slår de andre i at få nyheder ud via sociale medier

nyheder

Det danske net-tabloidmedie dagens.dk er langt foran mange af deres større konkurrenter, når det kommer til at få læsere via sociale medier.

Det er længe siden, at nyheder var noget, som du læste i en avis. I dag vil vi kunne læse nyheder lige meget, hvor vi er, og lige meget hvad vi har i hånden. Det har stillet enormt store krav til medierne, som mange af de store, etablerede danske medier har haft svært ved at følge.

Det er derfor ikke underligt, at et mindre tabloidmedie som dagens.dk er langt foran de andre, når det kommer til at få deres nyheder ud via sociale medier. De har formået at se og tilpasse sig trenden længe før de store medier. Du kan se det lidt som et lille og et stort skib, der sejler med samme kurs, men så får at vide, at målet er et andet: det er meget hurtigere for det lille skib at vende rundt og styre mod det nye mål.

Nyheder passer til de sociale medier

Det er ikke mindst, når det kommer til de sociale medier, at dagens.dk har forstået, hvordan de skal få deres nyheder udover rampen. Alle nyhederne er skrevet, så deres overskrifter vil fange din opmærksomhed, når du scroller gennem dit feed på Facebook – og når først din opmærksomhed er fanget, er det langt mere sandsynligt, at du klikker ind på nyheden.

Overskrifterne er nok det, som mange ville betegne som click bait. Det har fået en negativ klang, men handler jo i bund og grund om, at mediet giver sine læsere lyst til at læse videre.

Dermed opfylder en click bait overskrift i høj grad det, den skal: være æggende, vækkende og dækkende. Den skal vække din opmærksomhed, den skal fortælle dig, hvad historien går ud på, men heller ikke så meget, at du ikke behøver at læse historien.

Fokus på det sensationelle stof

Det er de færreste, der har mødt nogen, der læser tabloidblade som Se og Hør, men alligevel er det et af de blade i Danmark, der har det største oplag. Det skyldes, at det i mange tilfælde er folks hemmelige fornøjelse. Dagens.dk er på mange måder gjort af det samme stof. Det er historier, som vi måske skammer os lidt over, at vi gerne vil læse, men det er også nogle, som vi bliver virkelig fascinerede af.

Kombinationen af det sensationelle stof og de sociale medier er helt rigtig set af dagens.dk. For det er netop på de sociale medier, at de sensationelle nyheder hører hjemme. Det er de færreste af os, der gider at læse os igennem en lang aktieanalyse eller en dissekering af samtidens unge, når vi sidder i bussen, i frokostpausen eller på toilettet og tjekker, hvad der er sket på de sociale medier. Der vil vi have noget, der er let fordøjeligt, og det kan vi få på en side som dagens.dk.

Læs også guiden: Hvad er SEO?