Vil du godt give dine sider på dit website lidt ekstra vægt i Googles søgealgoritmer og synes, du har prøvet alt. Så får du 3 nemme SEO-tips her, du med garanti ikke har tænkt på og som du forholdsvist nemt kan implementere eller kan implementere uden at du skal investere en masse andet end din eget tid.
Nogle gange er det virkelig overraskende, hvad der kan få dit website til vejrs i søgeresultaterne. Den gode nyhed er, at det oftest ikke behøver at være hverken besværligt eller koste dig en masse penge – altså bort set fra den tid, du selv skal bruge på at implementere de tre tips, vi kommer med i denne artikel.
Link ud til sider med høj autoritet
En af de ting folk oftest overser, er værdien af at linke ud til sider, der har høj autoritet inden for det emne eller søgeord, din egen side forsøger at ranke på. Det betyder nemlig ikke, at du overgiver autoritet fra dit site, til det site du linker ud til. Har den side du linker til, meget højere autoritet og højere placeringer i søgeresultaterne end din egen side, fortæller dit link til siden i stedet Google, hvad det er for et søgeord, du forsøger at ranke din side for.
Samtidig anser Google din side for at være af bedre kvalitet, fordi det i Googles øjne kun er sider af høj kvalitet – altså med reelt brugbart indhold for brugerne – der linker ud til andre end deres egne sider. Faktisk er der meget, der tyder på, at jo flere sider du linker til, der har høj autoritet inden for det emne, du vil have din egen side til at ranke for, jo højere placeringer får du selv.
Denne tilgang til udgående link stammer helt tilbage fra den såkaldte Hilltop-algoritme, som Google implementerede allerede i 2003. Denne algoritme præmierer sider med links til mange brugbare og relevante kilder af høj kvalitet.
Så prøv at finde nogle gode kvalitetssider, der ranker højt for sidens søgeord og link ud til dem. Det er jo bare at søge på Google og se, hvilke sider der ligger højt og tjekke, at det indhold der er på siden, reelt set også vil give dine besøgende værdi.
Skab sider der samler links om et bestemt emne
Det bringer os frem til en anden måde at skabe højere autoritet for dit website i Googles algoritmer. Samtidig får du skabt nogle sider, der vil skabe en masse ekstra trafik til din hjemmeside. Det handler om at skabe en eller flere sider på din hjemmeside, der giver overblik over et bestemt emne, ved at samle links til gode sider om det pågældende emne.
Du kender sikker allerede flere eksempler på den slags sider og selv om det lyder nemt bare at formidle links, så kræver det et utroligt fodarbejde af dig at få samlet de gode links sammen og skabt en spændende måde at præsentere dem på.
Det kan f.eks. være, at du ved en masse om hundeopdragelse og kender en masse gode hjemmesider, der giver praktiske tips og tricks til, hvordan du får din hund til at lystre. Nogle af tippene er måske for folk, der har lidt mere erfaring og andre er for helt nye hundeejere, der aldrig har haft hund før.
Nu kan du skabe den store online opdragelsesguide til hunde ved at skabe en eller flere sider, der f.eks. organiserer linkene efter, hvor længe folk har haft hunden eller hvor erfarne de er. Til siden eller hver af de enkelte sider skriver du en kort introducerende tekst og giver så en kort beskrivelse af, hvad det er folk kan lære ved at klikke på de enkelte link. Indsæt også et par gode YouTube-videoer på siden og vælg et lækkert design, der hjælper med at skabe overblik over emnet.
Når siden eller siderne er bygget op, skal der kun et enkelt opslag eller to til i et par af hundegrupperne på Facebook. Så kommer de besøgende væltende og samtidig vil disse meget hjælpsomme sider trække placeringer op i Google – fordi du har skabt noget, der i Googles øjne er af høj kvalitet og som tilmed giver mange besøgende.
I stedet for hunde kunne du bygge en side om at fotografere katte. Det ville virkelig trække Facebook-brugere til. For hvis der er noget, der er populært på Facebook, så er det kattebilleder.
Brug intern linkbuilding til at hive lavt placerede sider op i søgeresultaterne
Har du sider på din hjemmeside, der ligger på side 2, 3 eller side 23 i søgeresultaterne, er du så godt som sikker på, at det ikke er fra Google eller de andre søgemaskiner, du får trafik til siderne. For kun et fåtal kommer nogensinde længere ned i søgeresultaterne end placering 4-5 stykker. Så ligger du på side 2 kunne du lige så godt ligge på side 124.
En god måde at få give de sider noget Google-juice på, der ikke ligger på side 1 i søgeresultaterne, er ved at oprette nogle interne links til siderne på din egen hjemmeside eller gå på jagt efter andre hjemmesider, du kan få til at linke til dem.
Oftest kan du dog komme et godt stykke med intern linkbuilding. Så tag fat i Google Search Console og find de sider på dit website, der ligger på f.eks. placeringerne 11 til 29. Det betyder, at de ligger på henholdsvis side 2 og 3 i søgeresultaterne på Google.
Skab nu nogle interne links til de pågældende sider, fra andre sider på din hjemmeside. Men husk at du kun skal gøre det, der hvor det er relevant. Det nytter ikke, at du bare linker for at linke. Brug også gerne det søgeord, du forsøger at ranke siden på hos Google i ankerteksten til siden. Det er kun ved eksterne links, det er en dårlig ide at bruge søgeord i ankerteksten. Internt hjælper det Google til at forstå din hjemmeside bedre.
Skal du have hjælp til at komme til tops i søgeresultaterne
Med disse tre trick kan du tit skabe et uventet boost for dine siders placeringer i søgeresultaterne og for dit websites autoritet generelt. Har du brug for mere hjælp, står vi naturligvis altid klar til at hjælpe.
Bare udfyld kontaktformularen her på siden, giv os et ring eller send os en mail.