De fleste, som drømmer om at starte deres webshop, vil helst gerne have en med rigtig mange produktkategorier og masser af varer. For det må jo automatisk trække flere kunder til. Men en stor webshop kræver også et stort marketingbudget og giver større udgifter til SEO og linkbuilding, for at du kan være sikker på, at der overhovedet er nogen kunder, som finder dig. En nichewebshop er den nemmere metode. Den kan du læse mere om her.
I dag er der ingen grund til at starte en webshop med det formål at blive det nye danske bud på Amazon. Amazon kommer selv til Danmark inden så længe, og så kan du lukke din webshop dagen efter. For ingen er bedre til at være Amazon end netop – nå ja – Amazon.
Næh, vil du gerne i gang med at drive webshop i dag, skal du gå efter at opbygge en nichewebshop inden for et meget snævert produktområde. Det har flere gjort med held. F.eks. brosten.dk , cross-trainer.dk og listeloft.dk.
Her er produktsortimentet skåret ind til en enkelt varegruppe med de produktkategorier, der nu hører til. Men ved at give en god introduktion til produktkategorierne og en let og overskuelige webshop, giver du de besøgende en meget bedre kundeoplevelse, end hvis de var havnet på en af de store ”vi har det hele”-webshops.
Men det er ikke den vigtigste grund til, at du skal starte en nichewebshop.
Lille webshop, lille marketingbudget
For prisen for at skaffe kunder til en nichewebshop ligger way under det marketingbudget, du skulle have haft op af lommen, hvis du skulle starte en webshop med et bredere varesortiment.
For eksempel kan du nøjes med et langt mindre AdWords-budget af den simple grund, at du har langt færre varer. Havde du haft 20 varegrupper, 100 kategorier og måske 1000 varer, ville budgettet have været noget voldsommere. Har du i stedet kun en varegruppe, et par kategorier og måske kun 50 forskellige varer, bliver AdWords-annonceringen langt mere overkommelig.
Er du smart, når du vælger den varegruppe, din webshop skal fokusere på, vælger du samtidig et område, de store spillere på markedet ikke interesserer sig nævneværdigt for. Det giver dig bedre muligheder for at komme til tops både på de kommercielle og organiske placeringer i søgeresultaterne.
Lille webshop, lavere budget til indhold og produkttekster
Med færre produkter bliver der også færre produkttekster, der skal skrives. Her kan det dog godt betale sig at ofre penge på nogle lidt længere og mere rådgivende produkttekster. De giver din webshops produktsider bedre vægt i Google, og kan måske ligefrem sende produkterne højt op i de organiske søgeresultater.
Selv også, når Google ændrer dramatisk på, hvad der kommer øverst i de organiske søgeresultater.
For i løbet af 2018 vil Google stille og roligt skure ned for de kommercielle placeringer øverst i de organiske søgeresultater og i stedet placere links til gode guider til produktet eller produktkategorien. Derved er du kun sikker på, at du kan fastholde gode organiske søgeresultater for dine produktsider, hvis dine tekster bærer mere præg af at være en guide til produktet end en salgstale.
Officielt gør Google det for at give brugerne en bedre oplevelse med deres søgeresultater. Men vi ved jo alle sammen godt, at det handler om at skaffe flere kunder til deres AdWords. For fremover bliver det kun i de kommercielle søgeresultater, at du skal gøre dig håb om at få dine salgssider opdaget af dine kunder – i hvert fald ind til Margrethe Vestager lugter lunten. Hvem har hendes nummer eller e-mail?
Af selv samme grund bør du også investere i at få skrevet netop nogle gode og grundige guider til den produktkategori, du har i din webshop. Det vil øge din nichewebshops chance for at få gode placeringer i de organiske søgeresultater. Udgiv dem gerne på en blog på webshoppen eller indarbejd guiderne i kategoriteksterne på webshoppen. Derfra opretter du så heavy linkbuilding til blogindlæg og andre sider på webshoppen, der kan uddybe med flere informationer.
Lille webshop, lille SEO-budget
Med færre sider på din webshop, har du også brug for et mindre SEO-budget. For dels er der færre sider at SEO-optimere og dels er der færre sider at linkbuilde til.
Lille webshop, mindre varelager og dermed mindre kapitalbinding
En lille webshop betyder også, at du skal have færre varer på lager – og at du får færre varer at holde styr på. Derfor har du brug for et mindre lagerlokale, end hvis du havde et større produktsortiment. Pakning, logistik og så videre kan oftest klares ved, at du lejer dig ind på et lagerhotel – hvis du da ikke har valgt en varegruppe, hvor du kan få gode dropshipping-løsninger inden for.
Det mindre varelager betyder igen, at du skal binde færre penge i lagerbeholdningen – eller have en lavere kassekredit i banken. Altså atter giver nichewebshoppen dig en økonomiske gevinst.
Det bliver de små, der overlever Amazons komme
Så står du og brænder for at starte en webshop netop nu, skal du gå efter en nichewebshop. Det gør det meget billigere at komme i gang og meget billigere og nemmere at drive webshoppen i hverdagen.
Samtidig spår mange eksperter også, at det især vil være nichewebshop, der vil overleve Amazons komme. For de vil virke meget mere overskuelige end kæmpen from over-there. Samtidig vil de oftest have gode chancer for at kunne klare sig bedre i kampen om de vigtigste øverste placeringer i både de kommercielle og organiske søgeresultater – fordi deres website ikke handler om andet.
So go low and rule over Amazon!