7 elementer der kendetegner en god online tekstforfatter

tekstforfatning

Online skal din tekst fange den besøgende på under 8 sekunder og allerhelst skal folk kunne læse den bare ved at skimme mellemrubrikkerne og den første sætning i tekstafsnittene på siden. Skal du være en god online tekstforfatter bør du som minimum mester de 7 elementer, vi gennemgår i denne artikel – og kunne skrive så ingen kan modstå din tekst!

På tryk har du som forfatter masser af tid til at varme folk op, men online er det bare med at komme ud over stepperne. For der er stor forskel på, hvordan folk læser på nettet i forhold til, hvordan de læser i en bog. Det stiller særlige krav til dig som online tekstforfatter.

Du har 8 sekunder til at fange dem

8 sekunder! Så lang tid har du til at fange din læser og lykkes det ikke, er de drønnet videre til det næste søgeresultat på Google og Google tæller nøjeregnende ned i regnskabet for, hvor din side skal være i søgeresultaterne. For er folk hurtigt tilbage fra siden, har den ikke givet dem svaret på det, de har søgt på.

Derfor skal du bygge din tekst op, så folk som minimum får dit hovedbudskab med, før de raser videre. Læser de ikke andet på siden, skal de som minimum have fanget det.

Ligesom i Fakta, vil du gerne have, at de bliver lidt længere. Det kan du gøre dit bedste for ved at bruge et par tricks, som du kan lære dig ved at læse denne artikel til ende.

Vil du lære fra spændende online marketing cases – så klik her

Den journalistiske nyhedstrekant betyder alt for en god online tekstforfatter

Tricket er at bruge den samme disposition som en journalist bruger på en artikel. Først kommer selve nyheden – det vigtigste budskab, der er i artiklen. Altså selve konklusionen.

Nyhedstrekanten

Derefter uddybes de vigtigste detaljer bag nyheden, og efterfølgende kommer de vigtigste fakta. Så følger de mindre vigtige informationer og der sluttes af med at give baggrund og detaljer for nyheden.

På nettet skal det bare skærpes endnu mere og tilføjes en god markedsføringsstrategi for dit budskab, der hele tiden leder folk videre i artiklen.

1. Tiltræk folk med en overbevisende overskrift

Dit første og mægtigste våben er din overskrift. Den skal vække deres interesse og overbevise dem om, at din tekst rent faktisk vil give dem det, de har søgt efter på Google – for hovedparten af dine læsere kommer altid fra en søgning.

Overskriften skal kort sagt fortælle dem, hvad de får ud af at læse din tekst eller pirre deres nysgerrighed så meget, at de bliver nødt til at fortsætte.

2. Giv dem hovedpointen i manchetten

Hvis du ikke aner, hvad er manchet er, så tag og kig i en trykt avis eller et magasin. Under hver artikeloverskrift står der en tekst, der opsummerer artiklen og samtidig gør dig endnu mere nysgerrig på at læse den.

Desværre havde de programmører, der definerede HTML-sproget ikke fokus på dette vigtige indholdselement i deres matematisk-logiske hoveder. Så i dag finder du oftest kun manchetter på de online-medier, der har deres ophav fra en trykt udgave. Alle andre har glemt dem og det er synd.

For manchetten giver netop mulighed for at sikre, at læseren som minimum får din hovedpointe, din nyhed eller dit tilbud med sig, hvis han eller hun ikke læser andet. Tricket er at skrive det på en måde, så folk stopper op og føler, at det her bliver de virkelig nødt til at læse mere om.

Start med at give konklusionen på din tekst i manchetten. Fortæl dem hvad det er, du har til dem, så du får slået en klo i dem. Det kan du f.eks. gøre ved at gøre konklusionen paradoksal, provokerende eller gådefuld, og så love at teksten giver svaret på, hvorfor det er sådan.

Hvordan laver du så den der manchet i HTML? I praksis kan du bare skabe dem, ved at skrive teksten i afsnittet med fed skrift, sådan som jeg har gjort det i denne artikel og alle de mange andre, jeg skriver rundt om på nettet.

3. Start brødteksten med et brag

Den første sætning efter manchetten skal sætte scenen for din tekst, så folk på få sekunder er klar over, hvor vi er henne, hvad og hvem det handler om. Det handler om at gøre det med et brag, så folk for svært ved at modstå fristelsen til at læse videre

Et godt sted at søge inspiration er f.eks. artikler i ”Illustreret videnskab”, ”Historie” eller andre populærvidenskabelige magasiner. De kan f.eks. finde på at starte med ”Du befinder dig i en skyttegrav en kold vinternat under første verdenskrig på fronten ved…”. Ja, så er vi da sandelig kommet i gang!

Du kan også starte med en analogi eller et spørgsmål som f.eks. ”Hvordan ville verden se ud hvis…” eller bygge videre på det paradoks, den provokation eller den gåde, du har skrevet i manchetten. Bare hav for øje, at du skal have endnu mere fat i nakkeskindet på læseren, når du skriver den første sætning.

4. Artiklen skal kunne læses ved kun at læse mellemrubrikkerne

Mellemrubrikkerne – eller H2’erne som de fleste kalder dem i dag – skal guide læserne igennem din tekst og tydeligt fortælle folk, hvad de kan forvente at finde i de forskellige sektioner i din tekst. Det er så at sige din indholdsfortegnelse på teksten.

Allerbedst er det, hvis du kan skrive dine mellemrubrikker, så de giver folk de vigtigste detaljer i din tekst. Så selv om de kun skimmer mellemrubrikkerne, får de stadig hovedbudskabet med.

5. Brug nyhedstrekanten på hver sektion og afsnit i teksten

Tænk hver enkelt sektion i teksten som en miniudgave af nyhedstrekanten. Mellemrubrikken er overskriften, den første sætning giver den vigtigste konklusion og så følger detaljerne ellers med faldende vigtighed.

Genbrug nyhedstrekanten i hvert afsnit af teksten.

Første sætning er overskriften og så følger detaljer og uddybning igen med faldende vigtighed. Det gør teksten mere staccato og let at skimme, men det bliver nemt anstrengende i længden. Så bind over med ord, der leder bagud til forrige sætning, der hvor det giver mening, men få nu ikke alt for meget uld i munden. Bare hold den røde tråd og gør teksten let og glidende at læse – og fri for stave- og formuleringsfejl.

En tekst er som et par briller. Det er først når de er fedtede, man opdager, man har dem på.

6. Gør teksten nem at skimme

Folk elsker at skimme tekst på nettet. Nyhedstrekanten hjælper med at skabe skimme-venlig tekst. Men du kan gøre endnu mere for at fremme skimmevenligheden.

  • Brug punktopstillinger hvor det giver mening. F.eks. ved opremsninger som denne.
  • Brug korte afsnit. Maksimum 3-4 sætninger.
  • Skriv pointer eller konklusioner som korte afsnit på kun en sætning
  • Fremhæv de vigtigste pointer som ”blockquotes” eller brug fed skrift

Som rettesnor bør online tekst ikke ligne noget, du kan finde i en trykt bog. Det skal være formateret, så det er nemt og praktisk at læse – og så ingen er i tvivl om, hvad der er vigtigst for dem at læse.

7. Afslut med en opsummering og et klart call-to-action

Får du din læser med dig hele vejen til slutningen af din artikel – tillykke – er du helt sikker på, at du har med en person at gøre, der er meget interesseret i det emne, teksten omhandler.

Afslut artiklen med en kort opsummering, der sætter scenen for det call-to-action, du afslutter med. Derved kan du understege de vigtigste pointer for læseren en gang til og så opfordre dem til at gøre det, du gerne vil have dem til.

Vil du have læseren til at:

  • kommentere på en blogpost, så afslut med et spørgsmål, der kan sætte diskussionen i gang
  • tilmelde sig til dit nyhedsbrev, så placér en tilmeldingsformular efter artiklen
  • købe et produkt, der har relation til det emne, du har gennemgået i artiklen, så link til en landing page eller en produktside i din webshop
  • læse mere på en anden side på dit site, så giv dem en kort beskrivelse og et link til siden
  • blive på siden, så vis en liste med relaterede sider, der omhandler eller uddyber det emne, teksten på siden omhandler

Skal du have hjælp til dine tekster?

Så det er ikke helt lige til at skrive online tekster. Der er mange ting at tage stilling til og vil du have det ønskede resultat – at de læser indholdet på siden og gør det, du beder dem om – skal teksten gennemtænkes mere end en enkelt gang.

Har du svært ved at få hul på din tekst, så giver vi gerne sparring eller skriver teksten for dig. Kontakt os via kontaktformularen, mail eller telefon og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med netop dine tekster.

Læs også den store guide til søgeordsanalyse her.